Hei motoren, dem fungerer ikke så bra på en Rega da disse spillerne veier ekstremt lite og har skeiv vektfordeling. Bakre og venstre (sett forfra) bærer vekten.Kjøp et slikt sett, kan ikke bli bedre imo
-BB-
Hei motoren, dem fungerer ikke så bra på en Rega da disse spillerne veier ekstremt lite og har skeiv vektfordeling. Bakre og venstre (sett forfra) bærer vekten.Kjøp et slikt sett, kan ikke bli bedre imo
Ser den, tenkte ikke på detHei motoren, dem fungerer ikke så bra på en Rega da disse spillerne veier ekstremt lite og har skeiv vektfordeling. Bakre og venstre (sett forfra) bærer vekten.Kjøp et slikt sett, kan ikke bli bedre imo
-BB-
TakkJeg benytter Hana SL på min RP8 og jeg mener du skal virkelig lete lenge for å finne noen som klarer å matche den.
-BB-
Jeg vil motta Hana ML om få dager og etter noen dager med innkjøring skal jeg komme med en tilbakemelding om denne.Pickup til RP10
Jeg vurderer å bytte pickup på min RP10
Nå bruker jeg ZYX R100, fordi jeg hadde den da jeg kjøpte spilleren og eneste pick up jeg har brukt på denne spilleren.
Bortsett fra ZYX'en har jeg bare hørt 2M Black på eget anlegg.
Hvilke andre pickuper er i bruk på RP8/10 rundt om?
Noe som kan anbefales?
....
Stein
Jeg har hatt Rega Ania, Apheta 2 og Hana SL og jeg er ikke i tvil om hvem som er den beste av disse. Men dette er jo avhengig av øra som lytter og dessverre lar dem seg påvirke av øya som ser.Hva med Rega's egne. Feks Apheta2, har noen sammenlignet den med andre? Den koster jo ca 13k, så den BURDE være bedre enn Hana SL. Har den selv og synes den er bra, men man lurer jo alltid....
Klart jeg kan dele mine subjektive meninger:Er det mulig å få en liten beskrivelse, BB?
Langt på vei enig, J.Har arbeidet mye med Rega i Audioscantida ( I dag snakker vi P-3). Spillern fungerte bedre enn mange andre, RB300 armen er virkelig ett stykke ingeniørkunst fra Roy Gandhi. Man kunne bruke medium til nesten stiv compliance pickuper og få ett virkelig godt resultat. Skriver nå ikke så mye på dette forumet, men blir litt frustrert over uttalelsene når det gjelder Rega platespillere, og i særdeleshet RB300. I forhold til det man betaler for dette, så er det virkelig ett "steal". Værket er gjennomtenkt med sin lettvektskonstruksjon, med en hard overflate, for å holde kontroll med resonanser. RB300 var , da den ble lansert den eneste armen uten koblinger/sveising. Støpt i ett stykke, med resultat: INGEN OPPBRYTNIG/ INTERFERENS av armresonanser. Resultatet var en arm som fungerte utmerket, med selv de dyreste Pickuper, og de utspilte selv de dyreste grammofoner i sammenligningstester (Gjennomførte mange slike tester selv, med publikum tilstede). RB300 var den første helstøpte armen i sin tid, og det fungerte til de grader. Så kan man jo si at spillern for øvrig var noe ræl, nei, det var den ikke. Unntaksvis måtte vi ta ett eksemplar i retur, men personlig opplevde jeg aldri det. Det spillte musikk dynamisk og livlig, og det svingte
Ser i tråden her at mange spørsmål og problemstillinger luftes, sågar problemer (har aldri hatt problem med noen Rega-spillere selv, men har modifisert mange RB300-armer, med ny kabel, fordi folk absollut vil ha det). Etter mitt enkle hode, og ører, så er det få/ ingen grammofoner i samme prisklasse, som klarer å holde følge med Rega innenfor de rimeligere prisklassene. Ser bla at skjev vektfordeling nevnes, mhp det så spiller det nada rolle, så lenge spillern står i vater. Selvfølgelig så lages det i dag spillere som yter bedre (har en selv), men til vilken pris da??? Til Rega folket vil jeg si: Spill vinyl, og tramp takten, nyt musikken og er det problemer, så lar det seg løse.
Ha en forbiledlig Rega-helg folkens ;-)
Mvh
Jarl
Godt forslag. Du skal se jeg tar meg en tur. Det der er jeg interessert i å høre. Tar kontakt på PMTja, hva skal man si. Kuzma Stabi2 er nesten upåvirkelig av vibrasjoner (kan knakke med knokene i spillern, og du hører det ikke i høytalerne) det kan kan du ikke med Rega, men på den andre siden, hvem f.. gjør det da? Fysisk tyngde, og demping i drivverket (som Kuzmaen har) gjør at man får en annen form for dynamikk i presentasjonen. Kuzmaen har ett vanvittig smekk i hele frekvenregisteret, som i mine øre ingen andre har ( har hørt mange ) Når det gjelder Benz, så er det vel ikke så mye å si da de taler nå for seg selv. Å ikke minst Wheaton triplanar, det er jo ett stykke ingeniørkunst i seg selv. Men, tror nok at en Rega RB1000 kunne gjort en like bra jobb, og til en 10part av prisen. Må sies at brukergrensesnittet i en Wh Tr er litt enklere. Men, hallo, du bor på Bardufoss, bare å komme til Bjerkvik, så får du høre selv Du er hjertelig velkommen.
Mvh
Jarl
Det er nok sikkert mulig at Hana SL spiller supert uten spacer siden høyden er "ganske" lik den på Rega pickup'ene.Klart jeg kan dele mine subjektive meninger:Er det mulig å få en liten beskrivelse, BB?
Jeg opplever Rega Ania og Apheta som PU`er som har en klar tendens til å spille lyst med nedempet bass og nedre mellomtone. Dem har bra stereoeffekt og grei holografi. Til tross for at dem er låter lyst så er dem ikke særlig gode på mikrodetaljer og jeg opplever dem også som støyende. Kombinert med en Rega spiller så mener jeg at man må passe litt på når man matcher resten av systemet for å ikke ende opp med en lyd som blir slitsom i lengden.
Hana SL med sin Shiabata nål graver mer info frem fra rillene uten å fremheve enkelte toneområder. Hana SL er støysvak også sammenliknet med andre PU`er en Rega sine egne. Holografi og bass er meget bra og loader man Hana SL riktig (400-500 Ohm) så åpner den seg opp og blomstrer med enorm spilleglede.
Rega sin PU`er har tre festeskruer som gjør at dem alltid blir plassert riktig på armen. I tillegg er Rega sine egne PU`er lave slik at man ikke trenger å space opp armen i bakkant (og dermed oppleve utfordringer med lokket) Hana SL har samme lave høyde som Rega sine egne men har ikke tre skrufester. Man trenger dermed ikke spacer på armen men må bruke litt mer tid på å plassere Hana riktig.
Siden det ser ut som om du bor i nærheten så er du velkommen til en lytt på Hana SL i kombinasjon med RP8 og Parks Puffin riia.
-BB-
Se der ja! Dette har jeg vært borte i før ifm en annen pickup. Jeg måte praktisk med nåletrykk som deg og spesifikasjonene sa noe annet.Huset til Hana SL er 14.75mm høyt målt med digitalt skyvelære og med 2 gr nåletrykk vandrer huset nært platen. Huset til Rega Apheta er 14.25mm målt med samme verktøy. Armen er i vater med Hana SL og lyden er glimrende. Med 2mm spacer er ikke lenger armen i vater men jeg klarer ikke å høre særlig forskjell. Med positiv VTA sies det at lyden blir skarpere og med negativ VTA blir den mer diffus men når jeg pratet med Fremer om dette så sa han at han foretrekker litt negativ VTA og at han aldri setter sine spillere opp med positiv VTA.
-BB-
Kan se slik ut ja. Kjøpte den hos BD: https://bigdipper.no/hifi/platespil...latespillermatte-i-silikon-702180-p0000017619Se der ja! Dette har jeg vært borte i før ifm en annen pickup. Jeg måte som deg og spesifikasjonene sa noe annet.
Jeg er også tilhenger av silikonmatter. Hadde et par jeg sendte med en spiller jeg solgte. Typisk meg!
Er der denne du har?
https://www.amazon.co.uk/SRM-TECH-Silicone-Turntable-Platter-black/dp/B00J0ANSBY
Takk for detFinnes ikke dumme spm, bare dumme svar. Når det er sagt vet jeg ikke, men tipper at påknappen på spilleren kan stå på hele tiden. På min RP8 er det ingen knapp på spilleren.
Takk Morten! Ser fram til å få i hus. Ser jo at det skrytes mye av den. Og jeg må si jeg gleder meg til å slippe å ta av tallerken for å spille 45 rpm. Har mange singler og en del LP'er på 45 rpm som godt kan bli spilt litt oftere!Hei, jeg hadde TT-PSU på min P3, mener at av/på knappen på spilleren skal stå på av, tror PSU bypasset denne funksjonen. Jeg solgte TT-PSU for omlag et år siden for å slanke antall bokser men skal innrømme at den har noe å si for lyden så det blir nok til å kjøpe igjen.
Mvh. Morten
Jeg har TT_PSU med en RP-3. Jeg lar av/på knappen stå hele tiden, fordi den fremdeles er "aktiv" - du kan starte stoppe tallerken via den. Vet ikke on dette er det samme på P3Takk Morten! Ser fram til å få i hus. Ser jo at det skrytes mye av den. Og jeg må si jeg gleder meg til å slippe å ta av tallerken for å spille 45 rpm. Har mange singler og en del LP'er på 45 rpm som godt kan bli spilt litt oftere!Hei, jeg hadde TT-PSU på min P3, mener at av/på knappen på spilleren skal stå på av, tror PSU bypasset denne funksjonen. Jeg solgte TT-PSU for omlag et år siden for å slanke antall bokser men skal innrømme at den har noe å si for lyden så det blir nok til å kjøpe igjen.
Mvh. Morten
Hei, da kan du la Psuen stå på hele tiden og betjene spilleren med den originale knappen? Det åpner mulighet for å "gjemme bort" psuen, det har jeg faktisk ikke tenkt på før. Hos meg har det vært slik at jeg liker å gi tallerkenen en dytt med den ene hånda mens jeg slår på psuen med den andre men det betinger at de har vært plassert rimelig nær hverandre.Jeg har TT_PSU med en RP-3. Jeg lar av/på knappen stå hele tiden, fordi den fremdeles er "aktiv" - du kan starte stoppe tallerken via den. Vet ikke on dette er det samme på P3Takk Morten! Ser fram til å få i hus. Ser jo at det skrytes mye av den. Og jeg må si jeg gleder meg til å slippe å ta av tallerken for å spille 45 rpm. Har mange singler og en del LP'er på 45 rpm som godt kan bli spilt litt oftere!Hei, jeg hadde TT-PSU på min P3, mener at av/på knappen på spilleren skal stå på av, tror PSU bypasset denne funksjonen. Jeg solgte TT-PSU for omlag et år siden for å slanke antall bokser men skal innrømme at den har noe å si for lyden så det blir nok til å kjøpe igjen.
Mvh. Morten
Vel, i manualen står det at man skal slå på "mains power" og så "power" på Neo. Litt uklart for meg, synes manualen er ganske sparsommelig, men "mains power" er vel bryteren på spilleren da.Hva anbefaler Rega selv?