Bra innspill.Ja, jeg skrev nok mitt innlegg samtidig med deg. Enig i at grovere rør til sub vil være en fordel for å redusere honke- og blåselyder. Da blir de også lengre, så det blir til slutt et spørsmål om hva som får plass i kassen. Ditt forslag virker fornuftig forutsatt at 0,5 m lange rør får plass.
Delefrekvens 12P80Nd og TPL200H er litt vrien. Enig i at de tøyes litt mer fra hver sin ende enn ideelt her. Jeg ser du foreslår en litt høyere delefrekvens, men det må nok lyttes for å finne riktig avveining. 1,6 kHz gjør nok TPL’ene happy, men er litt nær oppbrytingen i 12P80Nd.
Ja Asbjørn, har et utgangspunkt inConsert Miles.Ja, det er et bra poeng. Sideplatene på kassene kan lett få noen hørbare plateresonanser. Jeg ville løst det gjennom demping og avstivninger heller enn å la det bestemme delefrekvenser, men kanskje trådstarter kan si noe om hvordan han tenker å bygge kassene?Selv om 18" i noen tilfeller er bra nok til å bruke oppover , tror jeg utfordringen ligger i kabinett design. Med større volum kommer også kabinettresonans -problemene nedover , en stor utfordring i seg selv.
Open Baffle ville nok også fungere, men det har jeg ikke prøvd selv og kan ikke så mye om.
Edit: Kanskje verdt å minne om Stig Erik Tangens inConcert Miles med en TPL150H og to Beyma 15P80Nd i 2,5-veis konfigurasjon. Trådstarters 18+12 burde ha gode forutsetninger for å bli minst like bra.
https://www.hifisentralen.no/forume...gging-av-tangen-avdesign-inconcert-miles.html
https://www.hifisentralen.no/forume...eminar-hos-stig-erik-tangen-2.html#post809811
Hva vil være best, å ta dette i Crown DSP, eller forsøke å lage en grei target curve i Dirac Live som Emotiva prosessoren har?Jeg ville nok latt AE og Beyma overlappe til et stykke under 100 Hz for å ha nok headroom, f eks til rett under kanselleringen ved 65 Hz i rommet ditt, og så brukt eq for å dempe ned toppene i romresponsen og forme frekvensgangen til slutt. Husk at det er lett å bruke eq cut til å ta ned en topp pga en romresonans, men nokså håpløst å bruke eq boost til å fylle opp en kansellering.
Glemte å kommentere denne tidligere, Tvert imot, jeg er evig takknemmelig for at dere hjelper til, lærer masse underveis og følger diskusjonen nøyeHar vi skremt bort trådstarter med nerdepraten vår?
Har veldig lyst til å ha 12" og TPL i hver sin kasse, da kan jeg lettere mixe og matche med f.eks AE TD15M.Sett 12P80Nd og TPL-200H i en separat lukket kasse på 20 liter eller deromkring. Eksakt størrelse er ikke viktig, men kassen bør være godt avstivet og elementene plassert kant i kant på frontbaffelen. (Det er ikke en god idé å sette TPL-200H og 12P80Nd i to separate kasser.) Prøv å få sentrum av hornet i ørehøyde. Litt skumplast eller vatt som innvendig demping i toppkassen er en god idé, men det er ikke nødvendig i basskassen. Sett delefrekvensen mellom TPL-200H og 12P80Nd til 1200 Hz med Crown-forsterkeren, og lavpass basskassene ved 150 Hz med iNuke6000DSP. Sett toppkassene oppå basskassene, sett på strøm og signal, og juster med EQ etter smak og REW-målinger. Juster evt delefrekvensene litt oppover eller nedover etter hva som låter best. Det kommer til å bli helt utmerket. Hvis oppgraderingssyken skulle slå til senere, prøv med 12P80Nd v2 i samme kasser og en litt høyere delefrekvens, f eks 1500 Hz.
Nå ser det ut til at jeg kommer nærmere 33 liter på kassen, høyde og bredde blir 35cm, men jeg vil ha større lengde. Vil det gå greit lydmessig?Så ville jeg satt Beyma 12P80Nd i ganske liten lukket kasse (f eks 24 l) med TPL200H i et eget kammer rett over 12P80Nd, så nær hverandre som mulig. Jeg ville prøvd å dele mellom 12P80 og TPL200 et sted mellom 1000 og 2000 Hz, men ville forsøkt å lytte og måle meg frem til hva som låter best. Settes delefrekvensen for lavt stresser det TPL'en, men hvis den deles for høyt får du med for mye av oppbrytingen av P80Nd ved ca 2000 Hz. De 1150 Hz du har hørt et annet sted kan være et bra sted å starte.
Da er kassene satt sammen og begynner litt finich arbeide.33 liter vil fungere helt fint.
MDF kan kuttes i 45 graders hjørner og limes sammen med lameller.