OK. Det er mange som ikke forstår dette. Og det er derfor temaet gjerne omtales som «circle of confusion». Anbefaler Toole om temaet.nei
Mvh
OMF
La oss først finne ut om vi er enige om det grunnleggende:Skal ikke diskutere dette i denne tråden, men det er altså disse referansene dine med flat kurve og slikt som jeg ikke skjønner bæret av og at en fallende target er bevis for et eller annet. osv.
Mvh
OMF
Det er ikke tåkeprat. Les Toole. Ikke fordi Toole er en guru, men fordi han er flink til å forklare grunnleggende akustikk.Dette er jo en helt meningsløse måte å tenke lyd på. Man ønsker god lyd der man skal spille musikken sin.
1) NEI
2/3/4 meningsløse vurderinger.
"nøytral høyttaler", "naturlig respons", høyttalere som spiller "unaturlig", "likning med for mange ukjente"
Dette er bare tåkeprat.
En TAD 4003 i et 2384 horn spiller renere og har bedre spredning en det meste annet du får kjøpt i verden, men må ha 10-15dB EQ - for å spille noenlunde flatt. Hvordan passer det i din verden..?
Det virker på meg som du mener at det å jokke til et passivt filter med sugekretser, demping av elementer og mikse elektronisk og akustisk avrulling slik at høytalerne måler noen lunde flatt i ekkofritt er det optimale utgangspunkt. Men det er det altså ikke når man har tilgang til DSP.
Mvh
OMF
@coolio, du skrev:Jeg tror du blander litt her, svart-hvitt. Man må vel ta hensyn til avstand når man måler frekvensrespons, også i ekkofritt kammer? Høye frekvenser mister energi veldig mye fortere enn lave frekvenser, derfor måles høyttalerne i nærfelt for å finne høyttalerens rårespons i anekoisk kammer også.
At målet er flat anekoisk respons betyr bare at man da vet at man typisk ender opp med en fallende kurve i et typisk lytterom, som er klangbalansen de fleste opplever som nøytral. Toole var veldig tydelig på at man alltid vil oppleve flat frekvensrespons i lytteposisjon, uavhengig av avstand og akustikk, som altfor lys og topptung.
Kan du ikke heller prøve å skjønne hva det er folk med aktive oppsett driver med.Det er ikke tåkeprat. Les Toole. Ikke fordi Toole er en guru, men fordi han er flink til å forklare grunnleggende akustikk.Dette er jo en helt meningsløse måte å tenke lyd på. Man ønsker god lyd der man skal spille musikken sin.
1) NEI
2/3/4 meningsløse vurderinger.
"nøytral høyttaler", "naturlig respons", høyttalere som spiller "unaturlig", "likning med for mange ukjente"
Dette er bare tåkeprat.
En TAD 4003 i et 2384 horn spiller renere og har bedre spredning en det meste annet du får kjøpt i verden, men må ha 10-15dB EQ - for å spille noenlunde flatt. Hvordan passer det i din verden..?
Det virker på meg som du mener at det å jokke til et passivt filter med sugekretser, demping av elementer og mikse elektronisk og akustisk avrulling slik at høytalerne måler noen lunde flatt i ekkofritt er det optimale utgangspunkt. Men det er det altså ikke når man har tilgang til DSP.
Mvh
OMF
At du mener en nøytral høyttaler ikke spiller pannekakeflatt og jevnt i ekkofritt/åpent rom, er mildt sagt oppsiktsvekkende. Mener du virkelig det? En flat jevn anekoisk respons er alle seriøse høyttalerprodusenters designmål, og det er derfor spesifikasjoner ofte er oppgitt som f.eks. ‘20 Hz - 20 kHz, +/- 1 dB’.
The Shy, du har fascinerende og interessant lyd. Ingen vits å diskutere det.Diskant taper seg omtrent på lik linje som bassen hvis vi vi tar bort refleksjoner/ romforsterkning. I hvert fall på de avstandene vi snakker om i et lytterom.
Diskusjonen er i det store og hele, helt uinteressant. Jeg stiller lyd etter de preferansene jeg har opparbeide meg gjennom et liv med musikk og instrument gjengivelse.
Jeg har et aktivt oppsett med DSP selv. Det kjenner jeg godt.Kan du ikke heller prøve å skjønne hva det er folk med aktive oppsett driver med.Det er ikke tåkeprat. Les Toole. Ikke fordi Toole er en guru, men fordi han er flink til å forklare grunnleggende akustikk.Dette er jo en helt meningsløse måte å tenke lyd på. Man ønsker god lyd der man skal spille musikken sin.
1) NEI
2/3/4 meningsløse vurderinger.
"nøytral høyttaler", "naturlig respons", høyttalere som spiller "unaturlig", "likning med for mange ukjente"
Dette er bare tåkeprat.
En TAD 4003 i et 2384 horn spiller renere og har bedre spredning en det meste annet du får kjøpt i verden, men må ha 10-15dB EQ - for å spille noenlunde flatt. Hvordan passer det i din verden..?
Det virker på meg som du mener at det å jokke til et passivt filter med sugekretser, demping av elementer og mikse elektronisk og akustisk avrulling slik at høytalerne måler noen lunde flatt i ekkofritt er det optimale utgangspunkt. Men det er det altså ikke når man har tilgang til DSP.
Mvh
OMF
At du mener en nøytral høyttaler ikke spiller pannekakeflatt og jevnt i ekkofritt/åpent rom, er mildt sagt oppsiktsvekkende. Mener du virkelig det? En flat jevn anekoisk respons er alle seriøse høyttalerprodusenters designmål, og det er derfor spesifikasjoner ofte er oppgitt som f.eks. ‘20 Hz - 20 kHz, +/- 1 dB’.
Mvh
OMF
Jeg tenkte feil, er selvsagt i normale akustiske rom flat høyttaler-respons vil få fallende kurve da hele rommet i seg selv blir en del av bassen, og dermed ikke lider av samme dB spl fall pr dobling av distanse slik høyere frekvenser.@coolio, du skrev:
«Man må vel ta hensyn til avstand når man måler frekvensrespons, også i ekkofritt kammer? Høye frekvenser mister energi veldig mye fortere enn lave frekvenser, derfor måles høyttalerne i nærfelt for å finne høyttalerens rårespons i anekoisk kammer også».
Tygg litt på den en gang til. Støttes det du skriver av viten om lyd i et rom uten flater? Eller baserer du deg på myter? Hvor mange dB faller SPL pr. meter i økt avstand for høyere frekvenser i forhold til for lavere frekvenser i et rom uten flater? Hvor relevant er bølgelengder i et rom uten flater?
@coolio , skal forsøke å redegjøre for hva jeg tenker på.Jeg tenkte feil, er selvsagt i normale akustiske rom flat høyttaler-respons vil få fallende kurve da hele rommet i seg selv blir en del av bassen, og dermed ikke lider av samme dB spl fall pr dobling av distanse slik høyere frekvenser.@coolio, du skrev:
«Man må vel ta hensyn til avstand når man måler frekvensrespons, også i ekkofritt kammer? Høye frekvenser mister energi veldig mye fortere enn lave frekvenser, derfor måles høyttalerne i nærfelt for å finne høyttalerens rårespons i anekoisk kammer også».
Tygg litt på den en gang til. Støttes det du skriver av viten om lyd i et rom uten flater? Eller baserer du deg på myter? Hvor mange dB faller SPL pr. meter i økt avstand for høyere frekvenser i forhold til for lavere frekvenser i et rom uten flater? Hvor relevant er bølgelengder i et rom uten flater?
Ved å måle en høyttaler i trådstarters rom vil man i stor grad måle anekoisk respons, for å bekrefte det er det jo bare å måle høyttaleren i nærfelt og sammenligne responsen over Schroeder.
Der jeg mener du blander er at du sier man må ha flat respons i Shy sitt rom for å kalle høyttalerne nøytral og viser til Toole, men det er det motsatte Toole vil frem til; en flat respons i anekoisk kammer vil i typiske rom ha en fallende kurve, og en jevn fallende kurve er det som oppleves som nøytral.
Han er tilhenger av å korrigere høyttalerens respons for å oppnå denne fallende kurven i lytteposisjon, og siden Shy har akustikken han har, så er det i veldig stor grad bare høyttalerens respons som justeres for å oppnå kurven, ikke akustisk kompensasjon.
Er mulig jeg misforstår poenget ditt, dog.
«Currently, “room correction” processes are widely dispersed throughout the audio industry. They are the basis of cinema sound calibration and have found their way into receivers and surround processors, and some exist as stand-alone devices. The claim is that measurements of the steady-state sound field using an omnidirectional microphone, and signal processing by an algorithm, can repair imperfections in unknown loudspeakers in unknown rooms. There is no doubt that such a process can yield improvements at low frequencies for a single listener, but above the transition frequency to claim that a smoothed steady-state room curve derived from an omnidirectional microphone is an adequate substitute for the timbral and spatial perceptions by two ears and a brain is absurd. However, it clearly can be good business».Man kan endre rommet med programvare.
Mener Asbjørn utredet dette for noen år siden men det går i hovedsak ut på å sende en kansellerende impuls på de problematiske områdene så de dør ut i tid (kansellere de)
Jeg regner med The Shy har endevendt databladene for driverne han bruker, og forsikret seg om at de spiller "flatt" i tiltenkt arbeidsområde. Som Coolio er inne på ser også jeg på utsagnet for flat in room respons som svak hellende fra bunn til topp.
Men Svart-Hvitt! Den boka der kom ut i 2008. Det er 11 år siden. Det har skjedd en del siden den gang.«Currently, “room correction” processes are widely dispersed throughout the audio industry. They are the basis of cinema sound calibration and have found their way into receivers and surround processors, and some exist as stand-alone devices. The claim is that measurements of the steady-state sound field using an omnidirectional microphone, and signal processing by an algorithm, can repair imperfections in unknown loudspeakers in unknown rooms. There is no doubt that such a process can yield improvements at low frequencies for a single listener, but above the transition frequency to claim that a smoothed steady-state room curve derived from an omnidirectional microphone is an adequate substitute for the timbral and spatial perceptions by two ears and a brain is absurd. However, it clearly can be good business».Man kan endre rommet med programvare.
Mener Asbjørn utredet dette for noen år siden men det går i hovedsak ut på å sende en kansellerende impuls på de problematiske områdene så de dør ut i tid (kansellere de)
Jeg regner med The Shy har endevendt databladene for driverne han bruker, og forsikret seg om at de spiller "flatt" i tiltenkt arbeidsområde. Som Coolio er inne på ser også jeg på utsagnet for flat in room respons som svak hellende fra bunn til topp.
Kilde: Tooles bok
Det er derfor jeg anbefaler å lese Tooles bok. I en annen tråd sa Bx at han ikke fant noe av interesse hos Toole. Go figure.
Asbjørn fremstår som en intelligent fyr. Men Toole er AES’ mest meritterte medlem.
Det er vel ikke noe å bry seg om? Andres oppfatninger er sterkt oppskrytt.Kan vel ikke si annet enn at jeg liker det jeg hører, sammen med en del andre. Men jeg vet også at ande synes det er veldig langt unne det de ser på som "riktig"
Spiller nade rolle, det er deres tapDet er vel ikke noe å bry seg om? Andres oppfatninger er sterkt oppskrytt.Kan vel ikke si annet enn at jeg liker det jeg hører, sammen med en del andre. Men jeg vet også at ande synes det er veldig langt unne det de ser på som "riktig"
«Currently, “room correction” processes are widely dispersed throughout the audio industry. They are the basis of cinema sound calibration and have found their way into receivers and surround processors, and some exist as stand-alone devices. The claim is that measurements of the steady-state sound field using an omnidirectional microphone, and signal processing by an algorithm, can repair imperfections in unknown loudspeakers in unknown rooms. There is no doubt that such a process can yield improvements at low frequencies for a single listener, but above the transition frequency to claim that a smoothed steady-state room curve derived from an omnidirectional microphone is an adequate substitute for the timbral and spatial perceptions by two ears and a brain is absurd. However, it clearly can be good business».Man kan endre rommet med programvare.
Mener Asbjørn utredet dette for noen år siden men det går i hovedsak ut på å sende en kansellerende impuls på de problematiske områdene så de dør ut i tid (kansellere de)
Jeg regner med The Shy har endevendt databladene for driverne han bruker, og forsikret seg om at de spiller "flatt" i tiltenkt arbeidsområde. Som Coolio er inne på ser også jeg på utsagnet for flat in room respons som svak hellende fra bunn til topp.
Kilde: Tooles bok
Det er derfor jeg anbefaler å lese Tooles bok. I en annen tråd sa Bx at han ikke fant noe av interesse hos Toole. Go figure.
Asbjørn fremstår som en intelligent fyr. Men Toole er AES’ mest meritterte medlem.
Harman/JBL innså vel for et par år siden at DSP ikke er deres sterke side, siden de gikk til Trinnov for å få en SOTA DSP til Synthesis-serien sin. Kan hende at Toole også har lært noe etter at han fikk Trinnov (SDP-75) inn i systemet sitt.Men Svart-Hvitt! Den boka der kom ut i 2008. Det er 11 år siden. Det har skjedd en del siden den gang.«Currently, “room correction” processes are widely dispersed throughout the audio industry. They are the basis of cinema sound calibration and have found their way into receivers and surround processors, and some exist as stand-alone devices. The claim is that measurements of the steady-state sound field using an omnidirectional microphone, and signal processing by an algorithm, can repair imperfections in unknown loudspeakers in unknown rooms. There is no doubt that such a process can yield improvements at low frequencies for a single listener, but above the transition frequency to claim that a smoothed steady-state room curve derived from an omnidirectional microphone is an adequate substitute for the timbral and spatial perceptions by two ears and a brain is absurd. However, it clearly can be good business».Man kan endre rommet med programvare.
Mener Asbjørn utredet dette for noen år siden men det går i hovedsak ut på å sende en kansellerende impuls på de problematiske områdene så de dør ut i tid (kansellere de)
Jeg regner med The Shy har endevendt databladene for driverne han bruker, og forsikret seg om at de spiller "flatt" i tiltenkt arbeidsområde. Som Coolio er inne på ser også jeg på utsagnet for flat in room respons som svak hellende fra bunn til topp.
Kilde: Tooles bok
Det er derfor jeg anbefaler å lese Tooles bok. I en annen tråd sa Bx at han ikke fant noe av interesse hos Toole. Go figure.
Asbjørn fremstår som en intelligent fyr. Men Toole er AES’ mest meritterte medlem.
Jeg sier ikke at DSP er den hellige gral, men jeg ser ingen grunn til å gløtte i boka til Toole en gang. Jeg hører hva jeg hører,
Og det gjør mange rundt meg også som eier samme produkt som meg. Prosessen er repeterbar og resultatene enkle å dokumentere.
Nok om det fra min side og tilbake til eier av tråden og hans system.
Fant artikkelen om Floyds oppsett i en avs.torum tråd. Her er et kort utdrag jeg fant interessant fra siden.Harman/JBL innså vel for et par år siden at DSP ikke er deres sterke side, siden de gikk til Trinnov for å få en SOTA DSP til Synthesis-serien sin. Kan hende at Toole også har lært noe etter at han fikk Trinnov (SDP-75) inn i systemet sitt.Men Svart-Hvitt! Den boka der kom ut i 2008. Det er 11 år siden. Det har skjedd en del siden den gang.«Currently, “room correction” processes are widely dispersed throughout the audio industry. They are the basis of cinema sound calibration and have found their way into receivers and surround processors, and some exist as stand-alone devices. The claim is that measurements of the steady-state sound field using an omnidirectional microphone, and signal processing by an algorithm, can repair imperfections in unknown loudspeakers in unknown rooms. There is no doubt that such a process can yield improvements at low frequencies for a single listener, but above the transition frequency to claim that a smoothed steady-state room curve derived from an omnidirectional microphone is an adequate substitute for the timbral and spatial perceptions by two ears and a brain is absurd. However, it clearly can be good business».Man kan endre rommet med programvare.
Mener Asbjørn utredet dette for noen år siden men det går i hovedsak ut på å sende en kansellerende impuls på de problematiske områdene så de dør ut i tid (kansellere de)
Jeg regner med The Shy har endevendt databladene for driverne han bruker, og forsikret seg om at de spiller "flatt" i tiltenkt arbeidsområde. Som Coolio er inne på ser også jeg på utsagnet for flat in room respons som svak hellende fra bunn til topp.
Kilde: Tooles bok
Det er derfor jeg anbefaler å lese Tooles bok. I en annen tråd sa Bx at han ikke fant noe av interesse hos Toole. Go figure.
Asbjørn fremstår som en intelligent fyr. Men Toole er AES’ mest meritterte medlem.
Jeg sier ikke at DSP er den hellige gral, men jeg ser ingen grunn til å gløtte i boka til Toole en gang. Jeg hører hva jeg hører,
Og det gjør mange rundt meg også som eier samme produkt som meg. Prosessen er repeterbar og resultatene enkle å dokumentere.
Nok om det fra min side og tilbake til eier av tråden og hans system.
Den har jeg ikke så da vet du det Har vel sporet WoodJeg liker albumer Wood veldig godt. Låta Free Jazz Dance er røsker bra
Det stod Wood på både album og spor i jriver så derfor trodde jeg at jeg bare hadde tittekuttet på den platen, men det er ingen tittelkutt som heter det.Du har det sporet på pc'n din