8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.897
    Antall liker
    4.341
    Vil man ikke litt generellt kunne si at jo kortere etterklang man har i bassen, jo mer må man løfte den i AL - siden den uansett ikke "gater" lenge nok til å få med seg noe særlig rombidrag..?

    Mvh
    OMF
    Den gater lenge nok. Hvis du ser på filtrert bass vs ufiltrert så ser du at det er omtrent samme nivå. Men noe må det jo være...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.924
    Antall liker
    8.929
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis man feks bruker 4 perioder - så utgjør det 80 ms ved 50 Hz og 40 ms ved 100 Hz.

    Forskjellen mellom et godt dempet rom som 8x12 og en mer ordinært rom er vel mest påfallende etter 50ms - eller?

    Mvh
    OMF
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.732
    Antall liker
    14.957
    Sted
    Langesund
    Ny økt, og lærer litt til.

    I går hørte vi på den innstillingen/lyden som jeg, til nå er mest fornøyd med, litt lys kanskje, og en gammel jeg har spart på som også har noe spennende over seg, men også veldig feil på enkelte andre ting. Den er fra før jeg flyttet en stor absorbent og ikke rart den ser helt annerledes ut.


    Den litt "spennende" lyden har jeg liksom aldri klart å "skru"på øret. Ved ettermåling med REW klarte jeg å trikse en koko target i audiolense som ble veldig lik den gamle kurve - så godt som jeg gadd i hvert fall.

    Da blir det bilde av min favoritt foreløpig(grønn) og den "spennende" (Blå)
    testing.jpg


    Så har jeg et bilde av den "spennende" og etterligningen. Overraskelsen var vel ikke så stor når jeg sammenlignet disse på musikk:) Ganske så likt ja.

    testing2.jpg
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.747
    Antall liker
    4.255
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Den spennende blå er nærme den jeg mocket sammen her nylig, noe lavere nivå 150-400 er forskjellen, ellers ganske lik.
    Jeg prøvde nettopp å dempe 2-3 db fra 1000 og opp. Det låt innesluttet og litt rart i forhold. Jeg foretrekker frekk og krisp topp med smekk.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.732
    Antall liker
    14.957
    Sted
    Langesund
    Ja det respondere forskjellig fra rom til rom og smaken er heller ikke helt lik. Skal bli artig med dine innspill også. Gleder meg til du tar turen.


    Emokid kommer vel med dom over targeten han fikk av meg i går. Spendt på utfallet av den i hans rom.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.899
    Antall liker
    104.297
    Torget vurderinger
    23
    Dere har det nok gøy der nede på feil side av fjorden...


    2019-03-13 16_14_57-target practice - Google-søk.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.732
    Antall liker
    14.957
    Sted
    Langesund
    Ja vi har det faktisk ganske moro, men den target'en har jeg ikke sett ennå:rolleyes:

    Men ennå et spørsmål til BX. Jeg skrøt jo på med ganske db når det kom til Prering.


    Forstørret opp og så at det var en del rufs i forkant men innenfor 1/1000. Er det hørbart da? Det som er under -45, er sågar innenfor 1/10.000
    Impulsrespons.PNG
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.899
    Antall liker
    104.297
    Torget vurderinger
    23
    Det er den da det låter ræva! Regner dermed med at dere ikke vil treffe på den target'en :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.899
    Antall liker
    104.297
    Torget vurderinger
    23
    For ikke å snakke om bilstereogjengen.... :rolleyes:
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.747
    Antall liker
    4.255
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja det respondere forskjellig fra rom til rom og smaken er heller ikke helt lik. Skal bli artig med dine innspill også. Gleder meg til du tar turen.


    Emokid kommer vel med dom over targeten han fikk av meg i går. Spendt på utfallet av den i hans rom.
    Skal bli en fornøyelse å sjekke ut systemet ditt.
    Må bare planlegge litt. Jeg sendte deg forresten en pm på en annen platform i dag:cool: Vet ikke om du bruker den noe særlig da.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.897
    Antall liker
    4.341
    Ja vi har det faktisk ganske moro, men den target'en har jeg ikke sett ennå:rolleyes:

    Men ennå et spørsmål til BX. Jeg skrøt jo på med ganske db når det kom til Prering.


    Forstørret opp og så at det var en del rufs i forkant men innenfor 1/1000. Er det hørbart da? Det som er under -45, er sågar innenfor 1/10.000
    Vis vedlegget 533602
    Er dette step-respons eller impulsrespons? Uansett så tviler jeg på om det som ligger under 1 ms før hovedpulsen er hørbart her.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.732
    Antall liker
    14.957
    Sted
    Langesund
    Ja vi har det faktisk ganske moro, men den target'en har jeg ikke sett ennå:rolleyes:

    Men ennå et spørsmål til BX. Jeg skrøt jo på med ganske db når det kom til Prering.


    Forstørret opp og så at det var en del rufs i forkant men innenfor 1/1000. Er det hørbart da? Det som er under -45, er sågar innenfor 1/10.000
    Vis vedlegget 533602
    Er dette step-respons eller impulsrespons? Uansett så tviler jeg på om det som ligger under 1 ms før hovedpulsen er hørbart her.
    Impulsrespons
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.897
    Antall liker
    4.341
    En tommelfingelregel er at ting som skjer innen 2 ms før en kraftigere lyd blir maskert. Det er slikt de legger til grunn når de bitkomprimerer musikken på f.eks. mp3. Jeg vil anta at det relative nivået spiller inn også...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.732
    Antall liker
    14.957
    Sted
    Langesund
    Den nærmeste er 0,06 ms før hovedpuls og ligger på -30db, nest nærmest er på 0,15 før og ligger på -45 db - Tror jeg kan slappe helt av:)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.924
    Antall liker
    8.929
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den nærmeste er 0,06 ms før hovedpuls og ligger på -30db, nest nærmest er på 0,15 før og ligger på -45 db - Tror jeg kan slappe helt av:)
    Det du ser på her er jo "artifakter" av det digitale filteret. Romrelaterte saker kommer jo etter peaken - og betydelige senere i tid.

    Mvh
    OMF
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.732
    Antall liker
    14.957
    Sted
    Langesund
    Den nærmeste er 0,06 ms før hovedpuls og ligger på -30db, nest nærmest er på 0,15 før og ligger på -45 db - Tror jeg kan slappe helt av:)
    Det du ser på her er jo "artifakter" av det digitale filteret. Romrelaterte saker kommer jo etter peaken - og betydelige senere i tid.

    Mvh
    OMF
    Det er jeg klar over - nå skuffer du meg;)
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.924
    Antall liker
    8.929
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den nærmeste er 0,06 ms før hovedpuls og ligger på -30db, nest nærmest er på 0,15 før og ligger på -45 db - Tror jeg kan slappe helt av:)
    Det du ser på her er jo "artifakter" av det digitale filteret. Romrelaterte saker kommer jo etter peaken - og betydelige senere i tid.

    Mvh
    OMF
    Det er jeg klar over - nå skuffer du meg;)
    Det var jo ikke tiltenkt en digitalguru som deg, det var mer som et bidrag til de mange uvitende som leser tråden. ;-)

    Jeg tror også det kan være tilfeller hvor det kan være bra å dele enda brattere - på bekostning av litt pre-ring - og at dette er ting man må veie opp i mot hverandre.

    Mvh
    OMF
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.732
    Antall liker
    14.957
    Sted
    Langesund
    En liten økt før en må litt på jobb.

    Det var som faen, denne svinger og kan brukes til litt påtrykk uten at ørene detter av. Nesten BX-rett

    mer moro.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.434
    Antall liker
    8.577
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette kan jo ikke låte bra, har jo et helvetes søkk opp ved 200hz.
    Du veit jeg bare kødder.
    Men fra spøk til alvor, hva kommer den lille saken av?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.434
    Antall liker
    8.577
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bare å kline til med noe motfase basser.
    Er vell ikke akuratt ett problem tenker jeg :=)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.732
    Antall liker
    14.957
    Sted
    Langesund
    Motfasebass over 200 hz:confused:. Hører jo dine og de jobber ved 30 hz;)
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.795
    Antall liker
    11.298
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har et helt badekar med dip :D
    Du har jo knapt et eggeglass! :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Hepp, takk for tiden i sweetspot.

    Her var som vanlig de objektivt, vanvittig gode kvalitetene på plass. Trenger ikke gå inn på superlativene her.
    Justeringen som spiller nå synes jeg artikulerte spesielt kvinnevokaler og noe gitar litt mye i kantene. Pustelyder, S-lyder etc er ikke harde, bare litt vel fremtredende.

    I den sammenheng ble også noe av de dypeste oktavene liggende litt lenger ned i nivå enn jeg er vant til og liker. Det er der, men jeg satt litt å venta på fysikken på enkelte spor.

    Dette er flisespikkeri og noe jeg ble både mer vant til og mer glad i etterhvert som tiden gikk. Men, her er det jo enkelt å justere en parameter av gangen og tweake seg til. Anlegget heller litt mer mot nådesløst enn tilgivende på all type musikk, i forhold til tidligere.

    Kantslag og perkussjon ellers er skremmende(!) bra.

    En target med mindre helling enn dette er håpløst, IMO. Jeg tok med meg targeten som ble brukt hjem, og skal teste denne i kveld. Jeg vet allerede at det ikke kommer til å låte likt, da rommene våre er veldig ulike akustisk sett. Men, det blir likevel spennende å sammenligne.
    Da var anlegget mitt snudd tilbake til langvegg og justert på nytt med targeten vi hørte hos deg sist.
    Som forventet låter den anderledes. Om jeg skulle "stolt på øra", som er så populært, ville jeg nok gjettet 2-3db mer helling fra bunn til topp. Annet utstyr/spredning og akustikk påvirker opplevd lyd med lik frekvensrespons mye, make no mistake.

    Men, den låter bra! Det eneste ankepunktet jeg kasnkje må sette er litt lite sort bakgrunn, den kan være litt ullen i nedre mellomtone hos meg. Må testes mer. Kom gjerne innom for en sjekk ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Igjen, i et rom med såpass god kontroll på refleksjoner som her, så er det stort sett høyttalerne man lytter til. Det er også helt uproblematisk å sette gatingen såpass kort at man ikke får med refleksjoner. Nå snakker vi jo om frekvenser hvor bølgelengden er under feks 1 meter.

    Når frekvensen blir lav - og bølgelengden lang - så er det ikke så lett å skille direktelyd og rombidrag lengre - da romrefleksjoner treffer lytteren/målemic, før direktelyden har kommet gjennom en hel sinus. Men så er det heller ikke så veldig interessant hvordan noe spiller friluft, all den tid du skal spille inne i et rom.

    Altså - for høye frekvenser (over 300Hz) der "voicing/target" er interessant - så vil man i et oppsett slik som trådstarter ha - i det store og hele lytte til høyttalerne slik den ville spilt ekkofritt, mens bassen så måler og lytter man på høyttaler + rom.

    Jeg har ikke hørt noen andre oppsett med Audiolense, men av egen erfaring så låter ulike oppsett veldig likt med samme target - ihvertfall hos meg.

    Mvh
    OMF
    Tenkte litt mer på det du skrev her, for jeg tror en del misforstår dette med romkurver osv. (derav uttrykket «circle of confusion»).
    The Shy har et fint rom akustisk sett. Men du trekker det for langt i forvirrende retning når du skriver at hos The Shy er «det stort sett høyttalerne man lytter til». Hvis du hadde hatt rett at frekvensresponskurven til The Shy ikke inneholder reflektert lyd og «room gain», hvorfor har han da valgt en kurve som heller 10 dB fra lav til høy frekvens? The Shy har valgt en kurvehelning som tilsier et normalt lytterom av god kvalitet, hvor det er en hel del refleksjon og «room gain».

    Hvis du har rett i at The Shy bare lytter til direktelyd, ville han hatt en helt pannekakeflat responskurve i rommet; ethvert avvik fra denne pannekakflaterette kurven - som er så flat at vannet renner verken opp eller ned - ville betydd farging, dvs. avvik fra det nøytrale.

    Ser du poenget?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn