Kommer nok til å stå litt stille i forhold til framdrift framover, selv om jeg tror det er en del å gå på ennå.blir ikke lett å finne igjen noe om The Shy sin fremdrift innimellom all skittkastingen her....
Det er slik man blir god på noe, har gutter i familien som er norgesmestere i slikt.Ref den ski videoen. Man lurer innimellom på om vi har forlatt apestadiet.... Hvorfor tror noen at slike ting / stunt er smart, kult osv.
Du får ha en flott tur på fjellet Tor.
ogDu bør være litt forsiktig med å antydet at andre ikke er oppegående, når en har utrettet så lite som det du har gjort. Du har ingenting å vise til annet en lest teori.
Jeg blir litt lamslått av dette her. Det Orso skriver er 100% rett, det er helt uomtvistelig, helt ukontroversielt, og det Trompet N skrev var fult av misforståelser og feil som det var på sin plass å rette opp.Må du trolle alle tråder om Audiolense med den samme "missforståelsen". Dette har du blitt forklart såpass mange ganger at det skulle være unødvendig å fortelle det flere ganger til deg. Går salget av akustikkprodukter dårlig..?
Mvh
OMF
Beklager om jeg fyrer opp igjen nå, men ønsker å lære bare.Overall, equalizing the spectral fluctuation “errors” found at a few measurement locations, can add new spectral variations to the total sound output of the loudspeaker that is radiated to all locations throughout the room. There is a significant risk of degrading the performance of good loudspeakers».
Mourjopolous som jeg nevnte overfor demonstrerte (vitenskapelig) at lydkorreksjon i sweet spot gjennomgående ga betydelige lydforbedringer i alle lytteposisjoner. Det er også min erfaring - og den har jeg til felles med mange som bruker DSP i anlegget sitt.
Bruker selv dsp støtt og stadig. Funker fjell det er min erfaring, i det fleste oppsett jeg har testet det. Har allikevel mye spørsmål rundt detDenne trådens ideer og triks for å oppnå god lyd, avviker nok ganske mye fra fasiten til Toole.
Min mening er at en kan lage en så perfekt høyttaler som mulig å sette den i et godt rom og likevel vil den ikke spille så bra som det er mulig å få ting til å spille med dagens bruk av DSP i rommet.
Jeg snakker da om lyd fra en lytteposisjon. De som er ute etter godlyd i hele rommet tenker sikkert annerledes.
Audiolense er i hvert fall i mine øyne/ ører fantastisk verktøy i lydens tjeneste.
Nå er ikke jeg noen ekspert på alt Toole har sagt og gjort, men ut fra det jeg vet om ham, og det jeg vet om deg og ditt oppsett, kan jeg ikke helt se at det er noen betydelige ting du har gjort som han ville være uenig i.Denne trådens ideer og triks for å oppnå god lyd, avviker nok ganske mye fra fasiten til Toole.
Min mening er at en kan lage en så perfekt høyttaler som mulig å sette den i et godt rom og likevel vil den ikke spille så bra som det er mulig å få ting til å spille med dagens bruk av DSP i rommet.
Jeg snakker da om lyd fra en lytteposisjon. De som er ute etter godlyd i hele rommet tenker sikkert annerledes.
Audiolense er i hvert fall i mine øyne/ ører fantastisk verktøy i lydens tjeneste.
Det er som alltid mer enighet om ting nå alt kommer til alt, og det at det stormer litt ekstra i slike tråder er at folk( jeg) gjerne vil forsvare sin valgNå er ikke jeg noen ekspert på alt Toole har sagt og gjort, men ut fra det jeg vet om ham, og det jeg vet om deg og ditt oppsett, kan jeg ikke helt se at det er noen betydelige ting du har gjort som han ville være uenig i.Denne trådens ideer og triks for å oppnå god lyd, avviker nok ganske mye fra fasiten til Toole.
Min mening er at en kan lage en så perfekt høyttaler som mulig å sette den i et godt rom og likevel vil den ikke spille så bra som det er mulig å få ting til å spille med dagens bruk av DSP i rommet.
Jeg snakker da om lyd fra en lytteposisjon. De som er ute etter godlyd i hele rommet tenker sikkert annerledes.
Audiolense er i hvert fall i mine øyne/ ører fantastisk verktøy i lydens tjeneste.
Som du ser er alt lov i denne tråden, både enkle saklig spørsmål og barbariske nedsablinger.Bruker selv dsp støtt og stadig. Funker fjell det er min erfaring, i det fleste oppsett jeg har testet det. Har allikevel mye spørsmål rundt detDenne trådens ideer og triks for å oppnå god lyd, avviker nok ganske mye fra fasiten til Toole.
Min mening er at en kan lage en så perfekt høyttaler som mulig å sette den i et godt rom og likevel vil den ikke spille så bra som det er mulig å få ting til å spille med dagens bruk av DSP i rommet.
Jeg snakker da om lyd fra en lytteposisjon. De som er ute etter godlyd i hele rommet tenker sikkert annerledes.
Audiolense er i hvert fall i mine øyne/ ører fantastisk verktøy i lydens tjeneste.
Det går bra. Det som irriterer er når folk kritiserer i vei, samtidig som kunnskapsbaserte argumenter preller av som vann på gåsa.Beklager om jeg fyrer opp igjen nå, men ønsker å lære bare.Overall, equalizing the spectral fluctuation “errors” found at a few measurement locations, can add new spectral variations to the total sound output of the loudspeaker that is radiated to all locations throughout the room. There is a significant risk of degrading the performance of good loudspeakers».
Mourjopolous som jeg nevnte overfor demonstrerte (vitenskapelig) at lydkorreksjon i sweet spot gjennomgående ga betydelige lydforbedringer i alle lytteposisjoner. Det er også min erfaring - og den har jeg til felles med mange som bruker DSP i anlegget sitt.
Har du en link til dette paperet? Og gjerne fler av de du listet opp, men spesielt dette med eq i øvre frekvensområde som kan påvirke positivt over et større område synes jeg er svært interessant. Jeg er meget interessert i å lese meg mer opp på dsp/romkorreksjon, og driver på med det. Prøver i hvert fall.
Om du også har tid til et lite spørsmål så hadde det vært flott, kanskje litt teit men. Romkorreksjon fungerer jo bedre i et akustisk behandlet rom såvidt jeg vet, men hvorfor fungerer det bedre når rommet er akustisk behandlet? Jeg snakker primært om frekvenser over schrøeder her, ikke under.
Du kommer deg sikkert igjen, og jeg gidder ikke krangle.Jeg blir litt lamslått av dette her.
Det eneste Orso har skrevet i løpet av de 10 siste dagene var det han skrev i går, og det var at vi ikke kan snakke om "over og under Schröder" så lenge vi snakker om høyttalerkorreksjon, fordi Shcröderfrekvensen er en egenskap ved rommet og kommer derfor bare til anvendelse ved romkorreksjon, ikke ved høyttalerkorreksjon. Dette er faktisk fundamentalt og viktig, og det var et svar til Trompet N sitt innlegg. Det er også helt i tråd med Toole. Han påpeker selv at han ikke har nevnt Audiolense, og han uttaler seg heller ikke om hvorvidt man kan eller ikke kan romkorrigere over Schröder eller ikke.Du kommer deg sikkert igjen, og jeg gidder ikke krangle.Jeg blir litt lamslått av dette her.
Leser man tråden ser man lett at det snakkes om DSP generelt, og at Orso sitt innhopp er det samme han har gjort 5-10 ganger før her på sentralen for å prate ned Audiolense med en påtatt missforståelse om hva AL faktisk gjør.
Mvh
OMF
Nå ser jeg sikkert svart igjen, men må spørre, hva skal jeg lære av Orso?Men jeg synes dere som bruker Audiolense skal lære noe viktig av ham:
Jeg trodde jeg skrev det. Det er viktig å skille mellom korreksjon av høyttalere og korreksjon av rom. Det er to vidt forskjellige ting som må behandles ulikt. Ørene våre er helt rå på å skille mellom direktelyd og alt som kommer etter.Nå ser jeg sikkert svart igjen, men må spørre, hva skal jeg lære av Orso?Men jeg synes dere som bruker Audiolense skal lære noe viktig av ham:
Hadde jeg hørt slavisk på han ville jeg garantert hatt lyd jeg ville likt mye mindte enn nå.
Må nesten godta ting og forkaste ting etter det som passer min hørsel.
Var med stor undring jeg hørte tilbakemeldingen han ga OMF da jeg hadde hørt dette på samme tid. Det var det nye rommet. Han mente OMF hadde mye bedre lyd i stuen noen år tidligere
Det var veldig motsatt av min oppfatning.
Det vil nok være både positivt og gjøre noen feil.Dersom jeg kjører en korreksjon med Audiolense på følgende måte.
1) Høyttalere står det de normal står
2) Mikrofon plassere i lytteposisjon
3) Jeg gjør en del tiltak med for å sikre meg at jeg ikke får tidlig refleksjoner fra lyttestol og slikt - sånn at jeg minimerer alle refleksjoner som kommer tidlig nok til å bli med på målingen.
3) Audiolense settes til å kun jobbe med direktelyden over Schrøder , og gjøre full romkorreksjon under Schrøder.
Vil en slik korreksjon gjøre noe feil, eller vil dette være positivt..?
OK,Det vil nok være både positivt og gjøre noen feil.Dersom jeg kjører en korreksjon med Audiolense på følgende måte.
1) Høyttalere står det de normal står
2) Mikrofon plassere i lytteposisjon
3) Jeg gjør en del tiltak med for å sikre meg at jeg ikke får tidlig refleksjoner fra lyttestol og slikt - sånn at jeg minimerer alle refleksjoner som kommer tidlig nok til å bli med på målingen.
3) Audiolense settes til å kun jobbe med direktelyden over Schrøder , og gjøre full romkorreksjon under Schrøder.
Vil en slik korreksjon gjøre noe feil, eller vil dette være positivt..?
Jeg har aldri vært borti at noe kan korrigeres 100%. Det er ikke da slik at man kan korrigere 90% og la 10% være, så har de 90% blitt perfekt korrigert. Når man har korrigert noe vil man alltid ha laget nye feil. Hvor store de nye feilene er avhenger av korreksjonsmetode og hva man skal korrigere. Utfordringen med romkoreksjon er at de mange ulike typene avvik vi har i rom krever ulike metoder. Selv i høyttalere har vi en hel rekke feil som ikke lar seg korrigere elektronisk, men ved korreksjon av høyttalere kommer man generelt tettere på det perfekte enn ved korreksjon av rom.
Jeg er litt usikker på hva du spør om her?Men hva er det du mener blir feil her?
La oss for enkelhets skyld - si at det man korrigerer over Schrøder - er tilsvarende det du omtaler som høyttalerkorreksjon.
Mvh
OMF
Det går bra. Det som irriterer er når folk kritiserer i vei, samtidig som kunnskapsbaserte argumenter preller av som vann på gåsa.Beklager om jeg fyrer opp igjen nå, men ønsker å lære bare.Overall, equalizing the spectral fluctuation “errors” found at a few measurement locations, can add new spectral variations to the total sound output of the loudspeaker that is radiated to all locations throughout the room. There is a significant risk of degrading the performance of good loudspeakers».
Mourjopolous som jeg nevnte overfor demonstrerte (vitenskapelig) at lydkorreksjon i sweet spot gjennomgående ga betydelige lydforbedringer i alle lytteposisjoner. Det er også min erfaring - og den har jeg til felles med mange som bruker DSP i anlegget sitt.
Har du en link til dette paperet? Og gjerne fler av de du listet opp, men spesielt dette med eq i øvre frekvensområde som kan påvirke positivt over et større område synes jeg er svært interessant. Jeg er meget interessert i å lese meg mer opp på dsp/romkorreksjon, og driver på med det. Prøver i hvert fall.
Om du også har tid til et lite spørsmål så hadde det vært flott, kanskje litt teit men. Romkorreksjon fungerer jo bedre i et akustisk behandlet rom såvidt jeg vet, men hvorfor fungerer det bedre når rommet er akustisk behandlet? Jeg snakker primært om frekvenser over schrøeder her, ikke under.
Jeg ser at jeg skrev navnet til Mourjopoulos feil ovenfor.
AES E-Library » Real-Time Room Equalization Based on Complex Smoothing: Robustness Results
Han har en eller to til også, som handler om complex smoothing.
Erfaringen min er at korreksjon fungerer helt fint også når akustikken er dårlig. Lyden blir alltid vesentlig bedre når man får på plass en god klangbalanse, noe som alltid lar seg gjøre.
Korreksjon over Schroeder er etter min erfaring uproblematisk i begge tilfeller.
Jeg tror skepsisen mot å korrigere oppover i frekvens har sammenheng med mange tiår med tradisjonell EQ. Det er svært vanskelig å lage en vellydende fullrange korreksjon ved tradisjonell eq-ing. Det blir litt som å dandere et blomsterbed med en svær gravemaskin. Og så har det blitt teoretisert rundt dette på feil premisser.
Jeg har et par høyttalere på hytta med Hypex-DSP som jeg bruker til deling og litt korreksjon. Tradisjonell EQ. Shelving, peaking og notching. Her prøvde jeg å få til et best mulig resultat vha den funksjonaliteten som Hypex-modulene byr på. Jeg endte opp med å dele, nivåjustere diskanten til 7-tommeren og ta noen store frekvensavvik med et par biquads. Mao minst mulig korreksjon og omtrent samme tilnærming som "romkorreksjons"-skeptikerne anbefaler. Jeg hadde en fordel som de færreste som EQ-er har. Jeg satt med en fasit i hånden som jeg vet låter slik jeg vil ha det: Frekvensresponsen til en Al-korreksjon. Men jeg var ikke i stand til å komme i nærheten av det jeg ønsket å oppnå. Endte derfor opp med "minst mulig" korreksjon, akkurat slik skeptikerne anbefaler på generell basis. Når jeg lytter til musikk på de høyttalerne, så kjører jeg Audiolense på toppen. Med korreksjon hele veien opp.
Fornuftig du Sluk!Ned med skuldrene, ferdig med bekymmer - låter det slik du vil ha det så er alt bare såre vel! Kunsten å glede seg med det en har er en edel kunst. Dette fordømte "hvis" har ødelagt mye for mange mennesker.
Oisann. 100% korrekt av Orso og fullt av missforståelser fra meg?ogDu bør være litt forsiktig med å antydet at andre ikke er oppegående, når en har utrettet så lite som det du har gjort. Du har ingenting å vise til annet en lest teori.
Jeg blir litt lamslått av dette her. Det Orso skriver er 100% rett, det er helt uomtvistelig, helt ukontroversielt, og det Trompet N skrev var fult av misforståelser og feil som det var på sin plass å rette opp.Må du trolle alle tråder om Audiolense med den samme "missforståelsen". Dette har du blitt forklart såpass mange ganger at det skulle være unødvendig å fortelle det flere ganger til deg. Går salget av akustikkprodukter dårlig..?
Mvh
OMF
Vi må ikke komme dit at vitenskap skal være demokratisk, eller vurderes i lyset av hvem som åpner kjeften.
Forøvrig er jeg enig i at dette hører hjemme i en dedikert tråd.
NopeEr det bare meg som har kost seg med de siste sidene?