Spørsmål, ikke kritikk !Dette er en vennetråd, og blir kanskje ikke helt rette plassen for negativ kritikk av produkt eller produsent.
Er det ulovlig å stille spørsmål her nå?
Sist redigert:
Spørsmål, ikke kritikk !Dette er en vennetråd, og blir kanskje ikke helt rette plassen for negativ kritikk av produkt eller produsent.
Nå er det ikke de som nødvendigvis er først ute med et produkt som vinner kaka, iPhone var f.ex ikke den første smart-telefonen, men de hevdet heller ikke at de laget den første smart telefonen. Om et produkt tar mange ideer fra annet hold, så er jo ikke det noe nytt. Macintosh var jo heller ikke det første GUI baserte systemet, her var Xerox først, men Apple var mye bedre og kommersialiserte det.Jeg tror ikke vi skal ta fra GeirF æren for kvaliteten til Adyton Imagic, selv om ids25 ble laget først. Som alle andre har nok han også studert et utall forskjellige løsninger og har arbeidet seg fram til den han synes fungerer best.
Jeg husker selv første forelesning i «machine design» da jeg studerte til å bli sivilingeniør: «the first rule of machine design: borrow, beg and steal». Det er så mange gode løsninger som er funnet, så nøkkelen er å sette sammen en kombinasjon hvor kompromissene er minst i forhold til den gitte situasjon man er i. Hvis man i tillegg kommer på en smart forbedring så er man langt på vei.
I de fleste bransjer er noe nytt både unikt og verdens beste (setter det litt på spissen), og alle vet vel at en må ta markedsføring med en klype salt.Saken er at Adyton iMagic ble beskrevet som noe nytt og helt unikt som aldri var gjort før, slik jeg oppfattet det.... det er jo absolutt ikke tilfelle....Jeg tror ikke vi skal ta fra GeirF æren for kvaliteten til Adyton Imagic, selv om ids25 ble laget først. Som alle andre har nok han også studert et utall forskjellige løsninger og har arbeidet seg fram til den han synes fungerer best.
Jeg husker selv første forelesning i «machine design» da jeg studerte til å bli sivilingeniør: «the first rule of machine design: borrow, beg and steal». Det er så mange gode løsninger som er funnet, så nøkkelen er å sette sammen en kombinasjon hvor kompromissene er minst i forhold til den gitte situasjon man er i. Hvis man i tillegg kommer på en smart forbedring så er man langt på vei.
For meg virker det klokkeklart det du skriverMente ikke å ta fra han æren, var ikke slikt ment.
Bare så det er avklart, synes vell heller at prisen ikke står i stil til hva de er.
Har noen ganger en evne til å ordlegge meg på en måte som man blir misstolket.
Beklager det.
point taken, I rest my caseI de fleste bransjer er noe nytt både unikt og verdens beste (setter det litt på spissen), og alle vet vel at en må ta markedsføring med en klype salt.Saken er at Adyton iMagic ble beskrevet som noe nytt og helt unikt som aldri var gjort før, slik jeg oppfattet det.... det er jo absolutt ikke tilfelle....Jeg tror ikke vi skal ta fra GeirF æren for kvaliteten til Adyton Imagic, selv om ids25 ble laget først. Som alle andre har nok han også studert et utall forskjellige løsninger og har arbeidet seg fram til den han synes fungerer best.
Jeg husker selv første forelesning i «machine design» da jeg studerte til å bli sivilingeniør: «the first rule of machine design: borrow, beg and steal». Det er så mange gode løsninger som er funnet, så nøkkelen er å sette sammen en kombinasjon hvor kompromissene er minst i forhold til den gitte situasjon man er i. Hvis man i tillegg kommer på en smart forbedring så er man langt på vei.
Forøvrig er vel vennetråder ment som "kosetråder" for glade og fornøyde eiere av gitte produkter, og i denne tråden ble det litt avsporing med diverse spekuleringer og antagelser, og hadde det vært en tråd under Hi-fi Generelt ville det vært noe annet.
Jeg vil nok si det slik at folk beskriver opplevelser på forskjellig måte. Noen er beskjedne og nøkterne i beskrivelsene, mens andre smører litt tykkere på. Begge deler er greit for meg, men det er ofte fint å vite hvordan den enkelte bruker skalaen. Paul McG er nok nærmere Aune Sand i å utdype opplevelser enne det jeg er selv.Jeg har dessverre ikke det ideelle lytterom (les "helt vanlig stue"), men jeg forsøker å oppnå noe av det Paul McGovan snakker om her:
https://www.psaudio.com/askpaul/how-should-speakers-present-an-image/
Jeg oppnår iallefall mye bredere og dypere "Image" med Adyton enn det jeg klarte med mine ulike versjoner av Marin Logan, men dette har nok mye å gjøre med lytterommet.
Jeg har jobbet masse med flytting av høyttalere frem og tilbake i diverse rom, og med mine høyttalere (Duntech PCL-15) opplever jeg avstand til bakvegg som det som desidert mest påvirker soundstage, i mye større grad enn første-refleksjon ved avstand til side vegg, har til tider oppnådd meget interessante resultater med stor/max avstand til bakvegg, tett til sidevegg og ekstrem vinkling ... selvfølgelig avhengig av rom og størrelse på rom.... well, dipol har jo helt andre kvaliteter.Jeg har dessverre ikke det ideelle lytterom (les "helt vanlig stue"), men jeg forsøker å oppnå noe av det Paul McGovan snakker om her:
https://www.psaudio.com/askpaul/how-should-speakers-present-an-image/
Jeg oppnår iallefall mye bredere og dypere "Image" med Adyton enn det jeg klarte med mine ulike versjoner av Marin Logan, men dette har nok mye å gjøre med lytterommet.
Alle rom har vel en betydning for hvordan en høyttaler låterJeg har jobbet masse med flytting av høyttalere frem og tilbake i diverse rom, og med mine høyttalere (Duntech PCL-15) opplever jeg avstand til bakvegg som det som desidert mest påvirker soundstage, i mye større grad enn første-refleksjon ved avstand til side vegg, har til tider oppnådd meget interessante resultater med stor/max avstand til bakvegg, tett til sidevegg og ekstrem vinkling ... selvfølgelig avhengig av rom og størrelse på rom.... well, dipol har jo helt andre kvaliteter.Jeg har dessverre ikke det ideelle lytterom (les "helt vanlig stue"), men jeg forsøker å oppnå noe av det Paul McGovan snakker om her:
https://www.psaudio.com/askpaul/how-should-speakers-present-an-image/
Jeg oppnår iallefall mye bredere og dypere "Image" med Adyton enn det jeg klarte med mine ulike versjoner av Marin Logan, men dette har nok mye å gjøre med lytterommet.
Jeg kjører mer eller mindre "by default" nå med max avstand til bakvegg av det jeg kan få til, og relativt tett til sidevegg og mye vinkling. Ikke særlig høy WAF (Duntech er helt vanvittig når det gjelder plassering i rommet)
Adyton må vel også påvirkes i en viss betydelig grad av rommet, kanskje mindre men det må jo være noe der? I mye mindre forstand enn point source eller tradisjonelle høyttalere, men fremdeles er jeg sikker på at det har bra betydning. Det er jo en grunn til at Adyton låter bedre i hi-end rommet til OHC enn de andre rommene (mener jeg)
Hvis noen forteller meg at rommet ikke har betydning ved Adyton line source, så kaller jeg det en BLØFF
Bakvegg, er veggen bak sitteplasser.Har samme erfaring mht høyttalerplassering. Selv med et relativt elendig rom som jeg mener jeg har, så er det mulig å oppnå utrolig bra «stage» og «imaging» med Adyton.
Når jeg spiller «Looking for a Home» med Keith Greeninger så er det en utrolig romfølelse - nært oppimot 180 grader, slik Paul McG snakker om. På bra akustiske innspillinger så forsvinner høyttalerne.
Setter på «Friday night in San Francisco” og jeg sitter på 7. rad uten å kjøpe flybillett.
Skulle helst hatt høyttalerne litt lenger fra bakvegg, men det blir ikke akseptert av «sjefen».
Erstatt da bakvegg med frontvegg i hele innlegget mittBakvegg, er veggen bak sitteplasser.Har samme erfaring mht høyttalerplassering. Selv med et relativt elendig rom som jeg mener jeg har, så er det mulig å oppnå utrolig bra «stage» og «imaging» med Adyton.
Når jeg spiller «Looking for a Home» med Keith Greeninger så er det en utrolig romfølelse - nært oppimot 180 grader, slik Paul McG snakker om. På bra akustiske innspillinger så forsvinner høyttalerne.
Setter på «Friday night in San Francisco” og jeg sitter på 7. rad uten å kjøpe flybillett.
Skulle helst hatt høyttalerne litt lenger fra bakvegg, men det blir ikke akseptert av «sjefen».
Seriøst høyt nivå på innleggene her...Erstatt da bakvegg med frontvegg i hele innlegget mittBakvegg, er veggen bak sitteplasser.Har samme erfaring mht høyttalerplassering. Selv med et relativt elendig rom som jeg mener jeg har, så er det mulig å oppnå utrolig bra «stage» og «imaging» med Adyton.
Når jeg spiller «Looking for a Home» med Keith Greeninger så er det en utrolig romfølelse - nært oppimot 180 grader, slik Paul McG snakker om. På bra akustiske innspillinger så forsvinner høyttalerne.
Setter på «Friday night in San Francisco” og jeg sitter på 7. rad uten å kjøpe flybillett.
Skulle helst hatt høyttalerne litt lenger fra bakvegg, men det blir ikke akseptert av «sjefen».
Ok, jeg har nå altså 4 fot og 2 tommer fra frontvegg til innvendig front på høyttalerne....Det beste er nok at vi går over til maritim standard for å unngå kritiske misforståelser....
Nå ligger dem i gangen. Levert med bud i går. Nå gjenstår en helg i Edinburgh og småfiks etter ettårsbefaring på mandag, så skal de settes opp. Har en del sommerfugler i magen!Adyton Gracili 1.8 er ankommet OHC. Blir spennende å få i hus ??????
Hei! Er det noen som har info om Adyton Cordis 2? En konstruksjon fra seint nittitall så vidt jeg kan forstå. Dette er ikke den nye som er en oppjazzet 1.8. Eneste jeg har funnet ut om den er vekt på 37kg? Noen som har effekt og annen teknisk info? Hvor bra står den seg idag?
GRATTIS !!!Graciliene er på plass i verden minste og dummeste furterom. Geir T hadde heldigvis rett i at de ville fungere selv i så små rom. Hovedutfordringen har vært å få temmet dypbassen samtidig som jeg har beholdt mellombassen. Har en dip i 100hz-området. Har heldigvis funnet en ganske god plassering nå. DSPeaker Antimode på subben og Linns Room Optimisation har gjort underverker med bassen, men skulle gjerne hatt den hakket friskere. Liker definert bass!
Har ille flutter i rommet foreløpig, men skal få gjort noen flere akustiske tiltak på sikt. Tykke gardiner på sideveggene sammen med dempeplatene limt på fast i riktig høyde bør gjøre susen. Utrolig nok kan jeg spille rundt 95dB uten at det skjærer noe særlig i ører. Holder meg dog på maks 80dB. Jeg ble litt overasket over at Graciliene begynner å rulle av fra 150hZ, så subben må spille en del lysere enn den strengt tatt har kompetanse til, men med midtplassering er det ikke noe problem med lokalisering av subben.
Lider alldeles ikke på furterommet nå
Vis vedlegget 534829
Jeg er selvfølgelig svært trendig, og har snudd alle bøkene i hylla og plassert den så hulter til bulter så mulig. Blir en bra diffusor! Skulle jeg dog behøve en av bøkene blir det hakket verre.... Legg merke til lydtweaken til høye i hylla. The Joker temmer bassen skikkelig, lizm!
Vis vedlegget 534828
Nå så jeg plutselig systemet ditt i signaturen.... Exactbox kunne vel hatt en verdi ved deling til subwoofere, såvidt jeg vet fra annet hold i dette forum bruker Geir F selv digitalt delefilter (Tact).Det som står i racket er en Linn Akurate DSM/3 og en Linn Uphorik. Effekt er Doxa 61. Kildene er plassert på siden litt bak meg. Effekt mellom ht pga korte ht-kabler. Har ikke Exatbox. Det har vel ingen hensikt på Gracili.
Gracili er en del slankere enn iMagic og iMagic silver signature, elementene er også mindre, og ser ut til å være av annet fabrikat enn på silver signature, kan ikke si akkurat størrelse, men tipper rundt 3”Bare så jeg forstår dette helt. Er Gracili en slankere variant med mindre elementer enn 2.0?
2.0tc har 3,5’’ elementer, 2.0 silver signature har 3’’ elementer. Kanskje 2,5’’ i Gracili da. Er de faktisk bare 8cm brede?Gracili er en del slankere enn iMagic og iMagic silver signature, elementene er også mindre, og ser ut til å være av annet fabrikat enn på silver signature, kan ikke si akkurat størrelse, men tipper rundt 3”Bare så jeg forstår dette helt. Er Gracili en slankere variant med mindre elementer enn 2.0?
Jeg har ikke sett gracili og silver signature side om side, men mener bestemt at elementene i gracili er mindre enn på silver signature, de er superslanke.... jeg pleier ikke å ha med meg målebånd når jeg hører på høyttalere, men tipper 8cm ikke er så langt fra ...2.0tc har 3,5’’ elementer, 2.0 silver signature har 3’’ elementer. Kanskje 2,5’’ i Gracili da. Er de faktisk bare 8cm brede?Gracili er en del slankere enn iMagic og iMagic silver signature, elementene er også mindre, og ser ut til å være av annet fabrikat enn på silver signature, kan ikke si akkurat størrelse, men tipper rundt 3”Bare så jeg forstår dette helt. Er Gracili en slankere variant med mindre elementer enn 2.0?
Bygger du til meg?De ser små og lette ut. Trolig veldig bra for å unngå at elementene bruker unødig lang tid på å falle til ro. Størrelsen fordrer nok at bass-systemet spiller fint opp til 200+hz, men det burde ikke være vanskelig å få til. Kjempepotensiale for flott mellomtonegjengivelse.
Ha, ha, jeg er sivilingeniør, men ikke møbelsnekker! Hvis du har en økonomisk ramme så kan jeg gjerne komme med et DIY forslag, men da må du snekre litt selv.;DBygger du til meg?De ser små og lette ut. Trolig veldig bra for å unngå at elementene bruker unødig lang tid på å falle til ro. Størrelsen fordrer nok at bass-systemet spiller fint opp til 200+hz, men det burde ikke være vanskelig å få til. Kjempepotensiale for flott mellomtonegjengivelse.