"Bia" var egentlig bestillt av en arabisk sheik som ville ha den bygget slik at den også kunne benyttes militært. Den var vel en av de få om ikke den eneste B737 som var modifisert slik at den kunne flys på grusbane uten å trekke sand, grus og småstein inn i motorene. Busy Bee kjøpte den da denne araberen "gikk fra kontrakten". Husker ikke i dag om han ble styrtet eller riktig hva som skjedde. Det fulgte med en utrolig fin VIP innredning i tillegg til passasjerinnredningen. Bakdørene var vel også modifiserte i forhold til standard for å gjøre det mulig å hoppe fra den, if memory serves me right??Brannsår, nope.Kom til å tenke på denne.... finner ikke noe bildedokumentasjon....
Ble visst noen brannsår inntil de begynte å dra av motoren på den siden de hoppet fra....
Ref dc9-21 fallskjermhopping.
Busy Bee`s B-737 var den første sivile jetmaskin som hadde godkjennelse for fallskjermhopping
Den ble godkjent etter utprøvning med norske fallskjermjegere fra Norge hos Boeing i 1979
I hin Hårde dager.... - dårlig erstatning men d 4 gå.....
Tidsaspektet er en ting, men selvsagt hadde alle regnet ut på forhånd at man skulle trekke ned power på motor 2 når folk hoppet ut av maskinens bakre del. Var selv med å klargjøre "Bia" den gangen.
Vis vedlegget 535812
Sånn ellers var første fallskjermhopper fra en kommersiell jetmaskin "Dan Cooper", han som kapret en 727 i 1971 og hoppet ut, for deretter å forsvinne for godt...
Jeg har ved selvsyn sett et par folk bli feid avsted fra en jetmotor på tomgang; mye vind på lite område der, ja. Og veldig morsomt når du vet at det gikk bra!
Mvh
Håkon Rognlien
Jeg lurer på, men er skrekkelig usikker!!, på om det var denne maskinen som Tor Tjøntveit kjøpte gjennom Wien Air Alaska og fløy ut fra Stavanger med falsk registrering påmalt? Noen her inne vet kanskje?