Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.126
    Antall liker
    14.674
    Uansett hva man kjører så er fort ikke drivstoffkostnaden den største utgiften på en kjøretur på 2700km hver vei.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Nei, jeg synes det gjøres alt for mye ut av drivstoffkostnaden. Det er en veldig liten kostnad i et vanlig bilhold. Når det gjelder drivstoff er det tilgjengeligheten som er alfa og omega.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.325
    Antall liker
    18.791
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke dette hjelper stort. Må nok ha en elbil med gigantisk batteri og innebygd toalett på førerplass.

    Skjermbilde 2019-04-11 kl. 21.22.23.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.126
    Antall liker
    14.674
    Trenger en god del større tettet i Finnmark enn andre steder - det går en del batteri når termometeret viser -30 grader.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.151
    Antall liker
    40.567
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke glem ladetap på 20-30%. Og alle pølsene og tapt arbeidstid når man henger timesvis ved stikkontakten. Og kapitalkostnadene og verditapet selvsagt. Hehe.
    Jeg er ikke i tvil om hvilken bil jeg ville valgt hvis jeg skulle kjørt til Dubrovnik i helgen. :)

    Apropos verditap: Det ser ut som verditapet på min 2013 Model S har vært ca 10 % i året. Den kostet rett under 700k i 2013 med serviceavtale og det hele, og det ser ut til at 2013-modellene går for rundt 400k nå. Mulig bruktbilprisene nettopp sank litt med nyeste pris på en bakhjulsdreven Model 3, men 10 % pr år skulle tilsi realistiske 370k nå eller deromkring, dvs 53 % restverdi etter 6 år. Det er en god del bedre enn gjennomsnittsbilen. 50 % på 5 år er vel nokså vanlig.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Det er vel vanlig å regne med ca 20% det første året og så 10% pr år etter det. Ca 380 000 (inkl. leveringskostnader) for rimeligste Tesla 3 lar seg jo høre.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Noen som kan verifisere denne? Prøver å lage en oversikt over pris/rekkevidde/batteri på liten/mellomstor e-bil

    oversikt el biler 2019.JPG
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå kan du få deg en Tesla til under 380.000 kroner - 377.020, inkludert leveringsomkostninger, for å være nøyaktig. For natt til i dag ble modellen med det såkalte Standard Plus-batteriet gjort tilgjengelig for salg i en rekke land, deriblant Norge, skriver Tesla i en pressemelding.

    https://www.dinside.no/motor/model-3-nesten-100000-billigere/70975375

    Autopilot er standard
    Gode nyheter er at den grunnleggende autopilot-pakken blir standardutstyr på nye bestillinger av alle Teslas biler. Det betyr at både adaptiv cruisekontroll og filholderen Autosteer nå er inkludert.

    koiunjh.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.814
    Antall liker
    9.744
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå kan du få deg en Tesla til under 380.000 kroner - 377.020, inkludert leveringsomkostninger, for å være nøyaktig. For natt til i dag ble modellen med det såkalte Standard Plus-batteriet gjort tilgjengelig for salg i en rekke land, deriblant Norge, skriver Tesla i en pressemelding.

    https://www.dinside.no/motor/model-3-nesten-100000-billigere/70975375

    Autopilot er standard
    Gode nyheter er at den grunnleggende autopilot-pakken blir standardutstyr på nye bestillinger av alle Teslas biler. Det betyr at både adaptiv cruisekontroll og filholderen Autosteer nå er inkludert.

    Vis vedlegget 537338
    Gunstige priser og god rekkevidde, nå er det snart bare de med angst for det som er nytt som ikke bestiller seg elbil....
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
    Nå kan du få deg en Tesla til under 380.000 kroner - 377.020, inkludert leveringsomkostninger, for å være nøyaktig. For natt til i dag ble modellen med det såkalte Standard Plus-batteriet gjort tilgjengelig for salg i en rekke land, deriblant Norge, skriver Tesla i en pressemelding.

    https://www.dinside.no/motor/model-3-nesten-100000-billigere/70975375

    Autopilot er standard
    Gode nyheter er at den grunnleggende autopilot-pakken blir standardutstyr på nye bestillinger av alle Teslas biler. Det betyr at både adaptiv cruisekontroll og filholderen Autosteer nå er inkludert.

    Vis vedlegget 537338
    Gunstige priser og god rekkevidde, nå er det snart bare de med angst for det som er nytt som ikke bestiller seg elbil....
    Lønner seg ikke med elbil. 350.000 i verditap på Tesla S over 6 år som Asbjørn skriver over; sjukt mye penger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.151
    Antall liker
    40.567
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du ville sett større verditap på en Audi eller BMW i samme prisklasse på like mange år. Det «lønner seg» ikke med bil, sånn i største almenhet, men hvis man først skal ha bil er verditapet mindre på en elektrisk bil enn på en fossilbil.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
    Ja kunne stått nybil; der ligger betalingsvegringen.

    Tror det er mer forutsigbart med en 15-20 år gammel Audi kontra tilsvarende gammel elbil. Bilen ligger forøvrig på 1,68kr/km alt av utgifter og kostnader inkludert. Det er under halvparten av en bil til 700.000,-

    Edit; har kjørt bilen totalt 15000km med kjøregodtgjørelse; fratrukket kostnaden pr km så har snart bilen betalt seg selv
     
    S

    svk

    Gjest
    hvilke ioniq'er støtter 100kw lading?
    alle? eller bare de nyeste?
    frister med el bil. men trenger plass til 3 barneseter
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.814
    Antall liker
    9.744
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå kan du få deg en Tesla til under 380.000 kroner - 377.020, inkludert leveringsomkostninger, for å være nøyaktig. For natt til i dag ble modellen med det såkalte Standard Plus-batteriet gjort tilgjengelig for salg i en rekke land, deriblant Norge, skriver Tesla i en pressemelding.

    https://www.dinside.no/motor/model-3-nesten-100000-billigere/70975375

    Autopilot er standard
    Gode nyheter er at den grunnleggende autopilot-pakken blir standardutstyr på nye bestillinger av alle Teslas biler. Det betyr at både adaptiv cruisekontroll og filholderen Autosteer nå er inkludert.

    Vis vedlegget 537338
    Gunstige priser og god rekkevidde, nå er det snart bare de med angst for det som er nytt som ikke bestiller seg elbil....
    Lønner seg ikke med elbil. 350.000 i verditap på Tesla S over 6 år som Asbjørn skriver over; sjukt mye penger.
    Ny bil er dyrt men behagelig, det er ikke alle som gidder/greier/har tid til å ha en gammel bil. Men det er selvfølgelig det billigste hvis man mekker sjøl.
    Jeg er ferdig med det der, min fritid går med til andre ting.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
    Trenger ikke mekke selv for rimelig bilhold. Aldri stoppet eller hatt andre driftstans.

    Inatt leverte jeg sprett ny Suzuki Vitara leiebil (kmstand 648km) etter å hatt den siden søndag. Bedre plass og bedre seter i Audi A2, så langt mindre kjørelei i A2en (hadde A2en nettopp til Groningen Nederland også)

    Suzukien var bensin; brukte 0,5 på mila og er 0,1 mer enn den 19 år gamle bensin Audien.

    Så at folk går av huse for elbiler til 400-1.100.000,- fordi de «sparer mva», bom og «fyller gratis», er meg en gåte.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Sikkert et mysterium at ikke alle hører musikk fra den gamle klokkeradioen også
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.814
    Antall liker
    9.744
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Trenger ikke mekke selv for rimelig bilhold. Aldri stoppet eller hatt andre driftstans.

    Inatt leverte jeg sprett ny Suzuki Vitara leiebil (kmstand 648km) etter å hatt den siden søndag. Bedre plass og bedre seter i Audi A2, så langt mindre kjørelei i A2en (hadde A2en nettopp til Groningen Nederland også)

    Suzukien var bensin; brukte 0,5 på mila og er 0,1 mer enn den 19 år gamle bensin Audien.

    Så at folk går av huse for elbiler til 400-1.100.000,- fordi de «sparer mva», bom og «fyller gratis», er meg en gåte.
    Min gamle Audi A6 stoppet heller aldri, men det kostet å holde den i orden. Brukte ca. 100.000 på 3 år........
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
    33.000,- i året er fremdeles billigere enn Tesla model S verditap.

    Holder meg unna gamle premiumbiler, men skal innrømme jeg kikker litt på Audi A8 av og til.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.126
    Antall liker
    14.674
    Å ha et totalt usentimentalt forhold til bil er verdt en del tusen i måneden. Jeg har nå hatt min Model S i 4 år. Jeg kommer aldri noensinne til å kaste så mye penger etter bil igjen. Garantert. Totalkostnaden, om jeg solgte bilen i morgen er i området «ny Passat» så det er ikke noen krise, men jeg er bare ikke interessert nok, kjører ikke nok eller fascinert nok til å kjøpe bil til så mye penger igjen. Veldig fornøyd med bilen men det er bare for mye å bruke på bil i min verden.

    Kunne godt hatt Model 3 men det er for lite bagasjeplass for vårt bruk. Alternativt bli flinkere å pakke...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.278
    Antall liker
    891
    Ikke si det; bilen kom med Bose og båndpass subwoofer bak. Spiller subjektivt langt bedre enn ny A3 med Bang&Olufsen anlegg.

    Uansett; poenget var at nybil er dyrt. En Tesla S suger 70-100.000 ut av deg i året. For de samme pengene kan man ha 3 billigbiler; 2 for redundansen om man er redd for at en bil ikke skal starte en morgen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ikke si det; bilen kom med Bose og båndpass subwoofer bak. Spiller subjektivt langt bedre enn ny A3 med Bang&Olufsen anlegg.

    Uansett; poenget var at nybil er dyrt. En Tesla S suger 70-100.000 ut av deg i året. For de samme pengene kan man ha 3 billigbiler; 2 for redundansen om man er redd for at en bil ikke skal starte en morgen.
    Brukte rundt 60k i året på billigbil (nærmere 40 på drivstoff og 25ish i verditap og reparasjon) da jeg kjørte SAAB.

    Merkostnaden ved å kjøre Tesla er <2000 kroner i måneden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.126
    Antall liker
    14.674
    Faen - hvor mye kjører du egentig?? Jeg har kjørt over evne de siste årene og har klart å komme meg i nærheten av 60k på fire år.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.151
    Antall liker
    40.567
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg har nevnt før: AVIS ga meg en Audi A2 som leiebil fra Kastrup for mange år siden. Jeg holdt på å blåse av Øresundsbroen på vei tilbake. Mye vindfang og lite masse. Ikke min favoritt, dessverre.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Faen - hvor mye kjører du egentig?? Jeg har kjørt over evne de siste årene og har klart å komme meg i nærheten av 60k på fire år.
    SAAB, 2 liter bensinturbo og autolat bruker over literen på alt utenom langkjøring så med rundt 25k i årlig kjørelengde og bensinprisene i midt-Norge blir det penger av det.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.714
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Faen - hvor mye kjører du egentig?? Jeg har kjørt over evne de siste årene og har klart å komme meg i nærheten av 60k på fire år.
    SAAB, 2 liter bensinturbo og autolat bruker over literen på alt utenom langkjøring så med rundt 25k i årlig kjørelengde og bensinprisene i midt-Norge blir det penger av det.
    Jeg hadde ( har den forsåvidt ennå ! ) en SAAB 99 GLS Automat. Den brukte uten blygsel i overkant av 3,5 liter/mil mellom hjemme og jobb om vinteren. Varmekolbe på girolje i tillegg til bare på motoren vill nok ha redusert forbruket. Men den ble jo aldri varm før jeg parkerte. Men etter en to tre mil var alt godt og gjennomvarmt , selv med minus 30 på utsiden og forbruket falt til under literen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hva er vitsen med den dyre ledningen i linken? Koster jo like mye som boks og ledning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn