Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.210
    Antall liker
    10.992
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med et forbruk på 2kWh pr mil virker vel det omtrent rett.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Ja, det stemmer vel. Trodde ikke Jaguaren var såpass effektiv? Det betyr i såfall 2 t ladestopp på en tur Trondheim-Bergen. Starter da med fulladet batteri og må ha 2 ladestopp på veien - kanskje 3 da jeg ikke kan tenke meg at den greier 2 kWh pr mil over 2 fjelloverganger.
    Det betyr vel egentlig at 50kW hurtiglader egentlig ikke er kraftige nok og at man må bygge ut ladestasjoner med større kapasitet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.210
    Antall liker
    10.992
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, 150 kW ladere er en forutsetning ved langkjøring.
     
    S

    svk

    Gjest
    mange kommuner har ikke engang 50kw ladere. og nå er de som er for små..
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg ser at Nardo bil har kampanje på Jaguar i-Pace. 0,99% rente. Så leser jeg litt mer om bilen og der står det at den kan lades til 27 mil rekkevidde fra tomt batteri på 1 t (på standard hurtiglader 50 kW lader). Det synes jeg ikke virket spesielt imponerende, eller er det nokså normalt på en slik hurtiglader?
    Lav rente + kort leveringstid(!) = selger ikke helt så godt som vi trodde.

    Har sett et par i-Pace i påsken og det er noe som ikke fungerer over designet. Snodig bil.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.324
    Antall liker
    18.789
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at Nardo bil har kampanje på Jaguar i-Pace. 0,99% rente. Så leser jeg litt mer om bilen og der står det at den kan lades til 27 mil rekkevidde fra tomt batteri på 1 t (på standard hurtiglader 50 kW lader). Det synes jeg ikke virket spesielt imponerende, eller er det nokså normalt på en slik hurtiglader?
    Lav rente + kort leveringstid(!) = selger ikke helt så godt som vi trodde.

    Har sett et par i-Pace i påsken og det er noe som ikke fungerer over designet. Snodig bil.
    OK når du sitter bak rattet, klumpete å se på utenfra. Steroid-design.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er ingen bil for meg, men jeg liker generelt ikke SUVer. Den eneste jeg har sett som jeg liker litt er konseptbilen til Škoda.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.210
    Antall liker
    10.992
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes Audis e-tron ser OK ut, selv om den er i overkant stor.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.210
    Antall liker
    10.992
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    4,90 lang vs 4,64 for Q5. Kortere enn min E-klasse sedan, men langt mer massiv i uttrykket.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.210
    Antall liker
    10.992
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja. De jobber med en ny modell som blir i Q5 format.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.411
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ser at Nardo bil har kampanje på Jaguar i-Pace. 0,99% rente. Så leser jeg litt mer om bilen og der står det at den kan lades til 27 mil rekkevidde fra tomt batteri på 1 t (på standard hurtiglader 50 kW lader). Det synes jeg ikke virket spesielt imponerende, eller er det nokså normalt på en slik hurtiglader?
    Lav rente + kort leveringstid(!) = selger ikke helt så godt som vi trodde.

    Har sett et par i-Pace i påsken og det er noe som ikke fungerer over designet. Snodig bil.
    OK når du sitter bak rattet, klumpete å se på utenfra. Steroid-design.
    Tja smaken er som baken - synes den er lekker i motsetning til T... og A...

    Og jeg har noe med meg da den er kåret til årets bil ALLE steder ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Jeg liker den ikke. Og den er dyr. Priset nettopp en - minste modell med minimum av utstyr (la på noe) - 739 000. 300 000 mer enn jeg vil betale for en bil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det stemmer vel. Trodde ikke Jaguaren var såpass effektiv? Det betyr i såfall 2 t ladestopp på en tur Trondheim-Bergen. Starter da med fulladet batteri og må ha 2 ladestopp på veien - kanskje 3 da jeg ikke kan tenke meg at den greier 2 kWh pr mil over 2 fjelloverganger.
    Det betyr vel egentlig at 50kW hurtiglader egentlig ikke er kraftige nok og at man må bygge ut ladestasjoner med større kapasitet.
    Den er ikke så effektiv.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    mange kommuner har ikke engang 50kw ladere. og nå er de som er for små..
    Nå er det veldig mange biler som ikke klarer å hente ut 50kw fra en 50kw lader. Med min Tesla 75D får jeg typisk 35-40kw smitteeffekt på hvis jeg lader 10-15 minutter mens enkelte andre biler klarer bedre ladeeffekt ut fra samme lader.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Ja, det stemmer vel. Trodde ikke Jaguaren var såpass effektiv? Det betyr i såfall 2 t ladestopp på en tur Trondheim-Bergen. Starter da med fulladet batteri og må ha 2 ladestopp på veien - kanskje 3 da jeg ikke kan tenke meg at den greier 2 kWh pr mil over 2 fjelloverganger.
    Det betyr vel egentlig at 50kW hurtiglader egentlig ikke er kraftige nok og at man må bygge ut ladestasjoner med større kapasitet.
    Den er ikke så effektiv.
    Nei, det var det jeg trodde. Tesla ligger vel omkring der, og de har jo den mest effektive løsningen. Det er vel fremdeles slik at det kun er Tesla som egner seg for lange turer. De andre har for lite effektive motorer og for lang ladetid.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.411
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det som er problemet med tester er ulike vilkår. Her kjørte man med cruise control, samme dekke og sammen. Blandet kjøring både motorvei og 60 soner. I-pace var beste ved lave hastighet, Tesla vant motorvei mens I-pace vante på totalen. Forøvrig skal I-pace ha 100 kW lading når de får orden på programvaren, per nå klare den vel ikke mer en 80 kW på lynladere.

    https://www.youtube.com/watch?v=blqZ_rZ7WFI
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Totalen er vel denne med Tesla X på 234? 49384F5C-5EDF-43DD-B58C-67A30D32C463.jpg

    Nå er TMS en større bil enn Jaguar så man kan jo like gjerne sammenligne de to.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.210
    Antall liker
    10.992
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser at Nardo bil har kampanje på Jaguar i-Pace. 0,99% rente. Så leser jeg litt mer om bilen og der står det at den kan lades til 27 mil rekkevidde fra tomt batteri på 1 t (på standard hurtiglader 50 kW lader). Det synes jeg ikke virket spesielt imponerende, eller er det nokså normalt på en slik hurtiglader?
    Lav rente + kort leveringstid(!) = selger ikke helt så godt som vi trodde.

    Har sett et par i-Pace i påsken og det er noe som ikke fungerer over designet. Snodig bil.
    OK når du sitter bak rattet, klumpete å se på utenfra. Steroid-design.
    Tja smaken er som baken - synes den er lekker i motsetning til T... og A...

    Og jeg har noe med meg da den er kåret til årets bil ALLE steder ;)
    Den har litt for mye bling dessverre, men som vi vet, bling selger. Det jeg liker med den er at pakken, de ytre dimensjonene, den innvendige plassen osv er omtrent optimal for det jeg ønsker meg uten at den er alt for ekstrem SUV. Og at det innvendige (seter, støydemping, finish) ser ut til å være på høyt nivå, noe som er et absolutt krav for at jeg skal trives i en bil over lengre perioder.

    Men det er pussig at elbiler må være så høye. Ja, batteriene tar plass. Men samtidig er det mye annet (bensintank, transmisjon, kjølesystem osv....) som man sparer plass på. Jeg har enda ikke funnet den elbilen som har den komplette formfaktor for meg. Kanskje batteriene av sikkerhetsmessige grunner må ligge i bunnen ? Noen som vet noe om dette? I så fall vil elbilene vel nesten uunngåelig bli enten høye eller lange og brede (som er bra for luftmotstanden)?

    Og nei; jeg kommer aldri til å kjøpe en førstegenerasjons elbil fra en leverandør. De har for mye nytt å lære.

    Ellers så ser jeg at produksjonen av e-tron er skalert tilbake, til tross for høy etterspørsel, pga mangel på batterier. Kjører 6-timers dager i Brussel nå, og det snakkes om å redusere til 4 dagers drift.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvor skulle batteriene ellers være? På taket?
    Husk at batterier, bokstavelig talt, er blytunge.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.210
    Antall liker
    10.992
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor skulle batteriene ellers være? På taket?
    Husk at batterier, bokstavelig talt, er blytunge.
    Der hvor kardang, girkasse, motor, bensintank osv ellers er i fossilbiler? I forhøyninger under setene (hvorfor trenger det være så mye tomrom under setene i biler)? Integrert i deler av karosseristrukturen (for eksempel dørrammer)? Må batteripakkene være flate? Volvo har jo puttet de i kardangtunellen i sine hybrider. Jeg vet ikke, men taket var vel ikke det åpenbare alternativet......
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    lavest mulig er nok målet. Men ja, det er nok noen enkle løsninger som kjøres fordi... de er enkle.
    Men siden man trenger så mye batterier er det nok uaktuelt å IKKE ha de i gulvet. Om man skulle hatt enda mer batterier må de nok inn på ymse andre plasser også. men å ha de på ymse steder -istedenfor- gulvet vil nok gi en betydelig begrenset stabilitet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Og det er vel helt klart enklest å bytte dem hvis de ligger som en "kasse" i gulvet. Det er jo lite trolig at det vil bli nødvendig, men det kan jo skje.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.411
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ang plassering av batteriet trives jeg godt med å sette meg inn i i3 og ikke ned i bilen. Forøvrig har jeg testet Tesla 3 og der setter du deg definitivt ned i bilen - kom nesten ikke ut...

    Når det gjelder Jaguar og førstegenerasjon elbil, så er det LG som leverer det elektriske - batteri, motorer og elektronikk til denne. De er og underleverandør til Audi e-tron og Opel Ampera/Bolt så de har levert noen år. Kjennes lett igjen på at alle har ladeporten på samme sted. De skal og levere til Ford og Volvo i følge kilder. Det har vært lite feil på bilen i følge tråden på elbil forum. Det er dog en del bugs og underlig valg i informasjons programvaren og de sliter med å komme opp i 100 kW ladehastighet som er lovet.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tesla 3 virker i det minste som moderne bil på både inn og utsiden. Jeg må si at jeg ble positivt overrasket.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det med et ordinært ytre er vel en positiv ting for en bil som skal nå massene.

    Og på samme måte som følelsen av å sette seg i en 10 år gammel bil når man går fra TMS/TMX til i3 får man av å gå fra Model 3 til TMS/TMX.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tesla har bare en litt avansert filholder og så har de fanboys på Apple nivå, Autopiloten er ikke mye auto eller noe å rope hurra for.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.324
    Antall liker
    18.789
    Torget vurderinger
    2
    Lenge fant man forskere som kom med de merkeligste påstander om tobakk. Seniorforsker Fridstrøm på TØI har lite til overs for den tyske undersøkelsen som vakte slik glede i diesellaug i ulike land.

    Grovt villedende tysk artikkel om elbil kontra dieselbil
    Publisert 23.04.2019
    En artikkel fra det tyske IFO-instituttet har fått mye oppmerksomhet i norske medier i påskeuka. Forfatterne hevder at en Tesla Model 3 står for større livsløpsutslipp av CO2 enn en Mercedes 220 med dieselmotor. Men rapporten er basert på nærmest absurd tendensiøse forutsetninger.
    Mer interessant er påpekningen av at det vil være vanskelig, for ikke å si umulig, å kombinere den nåværende tyske energipolitikken med elektrifisering av bilparken.

    Forfatterne (Buchal m. fl. 2019) er kjent med kvotehandelssystemet og med at elbilene får sin energi fra kvoteregulerte kraftverk. Men de nekter på sett og vis å ta det inn over seg.
    https://samferdsel.toi.no/hjem/grov...-elbil-kontra-dieselbil-article34198-98.html?
    De stiller opp to scenarier, ett der kvotetaket er ‘hugget i stein’, dvs. ligger fast, og ett der de stigende prisene på kvoter og strøm tvinger politikerne til å ‘slakke på tøylene’ og akseptere at de kvotene som er midlertidig inndratt, deles ut igjen, slik at taket i realiteten blir noe høyere enn det ellers ville ha vært.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.125
    Antall liker
    10.676
    Caravelle/Floride er bare nesten. Nydelig design, men litt tam etter min smak. Rart at Renault som laget noen hysterisk morsomme Gordini-varianter ikke turde å dra strikken litt lenger med Floride.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    De lagde jo en Gordini-variant av Caravelle med hele 40 hk (standardutgaven hadde 37 :) )! Husker disse Gordini-Renaultene fra billøp på Leangen travbane på 60-tallet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.631
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    https://www.dn.no/teknologi/klima/s...ra-verdens-bilflate-gar-gal-vei-na/2-1-580920

    Jeg synes det denne artikkelen peker på er viktig. Den viser til 2 rapporter - en fra Det internasjonale energibyrået (IEA) og en fra vitenskapsakademiene i Europa (EASAC).
    De påpeker at hvor batteriene lages og hvor bilen kjøres er viktige elementer. Potensielt er en elbil langt bedre miljømessig enn f.eks. en dieselbil, men

    "For klimaet er situasjonen i Kina helt spesiell. Landet har verdens største flåte av elektriske busser og selger mest elektriske biler. Det fører til stadig bedre lokal luftkvalitet i de store byene. Men klimagassutslippene vil være mellom 40 og 50 prosent høyere fra hver av de elektriske bilene i Kina regnet over hele levetiden sammenlignet med konvensjonelle dieselbiler."

    fordi bilene og batteriene produseres ved hjelp av kraft fra kulldrevne kraftverk.

    De sier også:

    "Rapporten sammenligner utslippet fra samme størrelse elbil og konvensjonell dieselbil over hele levetid fra produksjon til vraking.
    For en mediumklasse dieselbil, som kjører 220.000 km før den vrakes, er det totale utslippet av CO2 beregnet å være mellom 45 og 50 tonn. 30 av disse tonnene kommer fra eksosrøret.
    Elbil i samme klasse er beregnet å belaste atmosfæren med 15 tonn over sin levetid. Bare en tredjedel sammenlignet med dieselbilen og ingen eksos. Ingen tvil om at dette må bli en av løsningene for fremtidens bilpark."

    Forutsetningen for dette er at bilene og batteriene produseres med ren energi, og at bilene brukes der man har tilgang på ren energi. Dette er imidlertid ikke tilfelle pr. idag.

    Noen vil sikkert si at de som har skrevet disse rapportene har sin egen agenda, og det kan godt være, men de peker på viktige elementer man også må tenke gjennom.

    "EASAC-rapporten tar til orde for å sertifisere og merke batterier og oppladbare el- og hybridbiler med opplysning om innbakt CO2-utslipp. Kunnskap om bilens totale utslipp av klimagasser over en stipulert levetid gir den potensielle kjøper grunnlag for et bevisst og informert valg."

    og

    "Bilprodusentene synes å innse betydningen av dette. Volkswagens kontrakter om bilbatterier inneholder krav om kun bruk av fornybar energi i batteriproduksjonen."
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.210
    Antall liker
    10.992
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er klart vi må bort fra fossilt brennstoff, men alle forsøk på å få noe realisme inn i diskusjonen og løfte blikket faller til jorden her inne på sentralen. Og ikke minst det norske elbilavlatet hvor man kjører elbil og flyr mer enn noen annen nasjon på jorden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn