Lav rente + kort leveringstid(!) = selger ikke helt så godt som vi trodde.Jeg ser at Nardo bil har kampanje på Jaguar i-Pace. 0,99% rente. Så leser jeg litt mer om bilen og der står det at den kan lades til 27 mil rekkevidde fra tomt batteri på 1 t (på standard hurtiglader 50 kW lader). Det synes jeg ikke virket spesielt imponerende, eller er det nokså normalt på en slik hurtiglader?
OK når du sitter bak rattet, klumpete å se på utenfra. Steroid-design.Lav rente + kort leveringstid(!) = selger ikke helt så godt som vi trodde.Jeg ser at Nardo bil har kampanje på Jaguar i-Pace. 0,99% rente. Så leser jeg litt mer om bilen og der står det at den kan lades til 27 mil rekkevidde fra tomt batteri på 1 t (på standard hurtiglader 50 kW lader). Det synes jeg ikke virket spesielt imponerende, eller er det nokså normalt på en slik hurtiglader?
Har sett et par i-Pace i påsken og det er noe som ikke fungerer over designet. Snodig bil.
Det er vel bare en Q5 med elmotor?Synes Audis e-tron ser OK ut, selv om den er i overkant stor.
Helt enig. Så en E-tron i hvitt også og den hadde "presence". Langt mer vellykket design, selv om jeg synes det er dyrt.Synes Audis e-tron ser OK ut, selv om den er i overkant stor.
Tja smaken er som baken - synes den er lekker i motsetning til T... og A...OK når du sitter bak rattet, klumpete å se på utenfra. Steroid-design.Lav rente + kort leveringstid(!) = selger ikke helt så godt som vi trodde.Jeg ser at Nardo bil har kampanje på Jaguar i-Pace. 0,99% rente. Så leser jeg litt mer om bilen og der står det at den kan lades til 27 mil rekkevidde fra tomt batteri på 1 t (på standard hurtiglader 50 kW lader). Det synes jeg ikke virket spesielt imponerende, eller er det nokså normalt på en slik hurtiglader?
Har sett et par i-Pace i påsken og det er noe som ikke fungerer over designet. Snodig bil.
Den er ikke så effektiv.Ja, det stemmer vel. Trodde ikke Jaguaren var såpass effektiv? Det betyr i såfall 2 t ladestopp på en tur Trondheim-Bergen. Starter da med fulladet batteri og må ha 2 ladestopp på veien - kanskje 3 da jeg ikke kan tenke meg at den greier 2 kWh pr mil over 2 fjelloverganger.
Det betyr vel egentlig at 50kW hurtiglader egentlig ikke er kraftige nok og at man må bygge ut ladestasjoner med større kapasitet.
Nå er det veldig mange biler som ikke klarer å hente ut 50kw fra en 50kw lader. Med min Tesla 75D får jeg typisk 35-40kw smitteeffekt på hvis jeg lader 10-15 minutter mens enkelte andre biler klarer bedre ladeeffekt ut fra samme lader.mange kommuner har ikke engang 50kw ladere. og nå er de som er for små..
Nei, det var det jeg trodde. Tesla ligger vel omkring der, og de har jo den mest effektive løsningen. Det er vel fremdeles slik at det kun er Tesla som egner seg for lange turer. De andre har for lite effektive motorer og for lang ladetid.Den er ikke så effektiv.Ja, det stemmer vel. Trodde ikke Jaguaren var såpass effektiv? Det betyr i såfall 2 t ladestopp på en tur Trondheim-Bergen. Starter da med fulladet batteri og må ha 2 ladestopp på veien - kanskje 3 da jeg ikke kan tenke meg at den greier 2 kWh pr mil over 2 fjelloverganger.
Det betyr vel egentlig at 50kW hurtiglader egentlig ikke er kraftige nok og at man må bygge ut ladestasjoner med større kapasitet.
Den har litt for mye bling dessverre, men som vi vet, bling selger. Det jeg liker med den er at pakken, de ytre dimensjonene, den innvendige plassen osv er omtrent optimal for det jeg ønsker meg uten at den er alt for ekstrem SUV. Og at det innvendige (seter, støydemping, finish) ser ut til å være på høyt nivå, noe som er et absolutt krav for at jeg skal trives i en bil over lengre perioder.Tja smaken er som baken - synes den er lekker i motsetning til T... og A...OK når du sitter bak rattet, klumpete å se på utenfra. Steroid-design.Lav rente + kort leveringstid(!) = selger ikke helt så godt som vi trodde.Jeg ser at Nardo bil har kampanje på Jaguar i-Pace. 0,99% rente. Så leser jeg litt mer om bilen og der står det at den kan lades til 27 mil rekkevidde fra tomt batteri på 1 t (på standard hurtiglader 50 kW lader). Det synes jeg ikke virket spesielt imponerende, eller er det nokså normalt på en slik hurtiglader?
Har sett et par i-Pace i påsken og det er noe som ikke fungerer over designet. Snodig bil.
Og jeg har noe med meg da den er kåret til årets bil ALLE steder
Der hvor kardang, girkasse, motor, bensintank osv ellers er i fossilbiler? I forhøyninger under setene (hvorfor trenger det være så mye tomrom under setene i biler)? Integrert i deler av karosseristrukturen (for eksempel dørrammer)? Må batteripakkene være flate? Volvo har jo puttet de i kardangtunellen i sine hybrider. Jeg vet ikke, men taket var vel ikke det åpenbare alternativet......Hvor skulle batteriene ellers være? På taket?
Husk at batterier, bokstavelig talt, er blytunge.
Skrått forfra er det vel en tro kopi av Chrysler NeoTesla 3 virker i det minste som moderne bil på både inn og utsiden. Jeg må si at jeg ble positivt overrasket.
Grovt villedende tysk artikkel om elbil kontra dieselbil
Publisert 23.04.2019
En artikkel fra det tyske IFO-instituttet har fått mye oppmerksomhet i norske medier i påskeuka. Forfatterne hevder at en Tesla Model 3 står for større livsløpsutslipp av CO2 enn en Mercedes 220 med dieselmotor. Men rapporten er basert på nærmest absurd tendensiøse forutsetninger.
Mer interessant er påpekningen av at det vil være vanskelig, for ikke å si umulig, å kombinere den nåværende tyske energipolitikken med elektrifisering av bilparken.
Forfatterne (Buchal m. fl. 2019) er kjent med kvotehandelssystemet og med at elbilene får sin energi fra kvoteregulerte kraftverk. Men de nekter på sett og vis å ta det inn over seg.
https://samferdsel.toi.no/hjem/grov...-elbil-kontra-dieselbil-article34198-98.html?
De stiller opp to scenarier, ett der kvotetaket er ‘hugget i stein’, dvs. ligger fast, og ett der de stigende prisene på kvoter og strøm tvinger politikerne til å ‘slakke på tøylene’ og akseptere at de kvotene som er midlertidig inndratt, deles ut igjen, slik at taket i realiteten blir noe høyere enn det ellers ville ha vært.
Caravelle og Floride er dog biler man gjerne skulle hatt!