Høyttalere Hvilke er det beste høytaler-paret du har hatt? Og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.457
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Har vel opp gjennom årene hatt en god del høyttalere. De 3 som har satt spor er Tannoy DC10T, Elac FS 409 og de jeg har nå. Marten Django L spiller veldig etter min smak. Så disse ser jeg ikke for meg at blir byttet ut i de første:)
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    937
    Antall liker
    1.388
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    19
    Hadde også disse ML CLS.

    Vis vedlegget 538373

    Låt veldig pent med kL.A amper, men dypbass var fullstendig fraværende.
    Forsøkte å integrere en slik Velodyne sub med ekstern amp og servostyring.

    Vis vedlegget 538374

    Fikk det ikke til, og ga opp hele skiten.
    Hadde jo ikke DSP på den tiden.
    Har hatt samme pakken selv, spilte greit her hos meg. Har Velodynen enda, står på `lageret`med def. amp. og element, ULD 15. Har også hatt ULD 18, syntes 15 var best. Alt kjøpt hos BOAHS Oslo
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Gradient Revolution '05. Artikulasjon og tydelighet, elsker dem. Straks 10 år nå, og ingen konkrete planer om å bytte. Blir det noe, så blir det en eller annen DIY-variant med større/bedre elementer og DSP-deling.

    Rettelse, det er snart 12 år....
    Artig gjensyn med eget innlegg, der.

    To år senere. Samme høyttalerne fortsatt. Enig med meg selv fortsatt. For å supplere med litt nøkternhet om høyttalernes svakheter også. De er ikke siste ordet i eleganse i diskanten. Der er det en smule rufs, ikke på noen måte plagsomt mye, ikke mye i det hele tatt, men litt er det. Den har også et fall i den øverste oktaven, som tar litt 'luft' fra presentasjonen. De har også begrensninger i bassen, både på hvor høyt de kan spille, og hvor dypt de går.

    Når det gjelder planen? Godt i gang. Elementer er på plass (Acoustic elegance og SEAS Excel), praktisk talt alt av biter til en Hypex DLCP også. Snekring ligger på vent til feriepengene kommer. Dette tror jeg kommer til å adressere det meste av svakheter på en grei måte. Dypbass har jeg ikke detaljerte planer på, enn så lenge.

    Men jeg har en skisse for kommende år, og hvordan jeg skal adressere dypbassen. Jeg tror det kommer til å ende med to stykk 12" eller 15" Rythmik subwoofere.

    Da er jeg antageligvis klar for nye 14-15 år med audiofil latskap.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men jeg har en skisse for kommende år, og hvordan jeg skal adressere dypbassen. Jeg tror det kommer til å ende med to stykk 12" eller 15" Rythmik subwoofere.
    Hadde gått for F12SE (bruker to av disse).
    Det er disse som er mest ‘hifi-riktige’ ihvertfall.
    Det blir nok den eller tilsvarende 15", tenker jeg. Det ser ut som det er AE-elementer i dem. Kurvene ser i det minste kliss like ut (papp på de som skal i dipolen, alu i subbene). Har faktisk veldig god tro på at det kan bli ordentlig fint med servo i subben og DSP for å kompensere for rommet.

    Hvor langt opp har du fått til å dele dine?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    Disse er de jeg har eid lengst:

    Vis vedlegget 538490

    Og jeg har ingen planer om å kvitte meg med dem.

    De er dynamiske og fullrange, tweakbare og nokså pene. :) Det finnes sikkert bedre, men de holder for meg.

    mvh
    Jeg synes det virker meget fornuftig å supplere disse med Tannoy-tweetere, men du burde ikke ha Tannoy-tweeterne rett mot lytteposisjon. Mangerene mangler egentlig ikke noe på lytteaksen ved høye frekvenser. Det er spredningen ved høye frekvenser som kan være litt i det smaleste laget. Dermed uteblir romklangen helt øverst og rommet blir en anelse trangt. Jeg eksperimenterte med dette på de andre Overkillene som Ole Martin hadde, det var bånddiskanter som pekte oppover. Jeg syntes det var et veldig riktig supplement som ikke kunne måles on axis (gatet), men som i høyeste grad la til romfølelse og luft.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Men jeg har en skisse for kommende år, og hvordan jeg skal adressere dypbassen. Jeg tror det kommer til å ende med to stykk 12" eller 15" Rythmik subwoofere.
    Hadde gått for F12SE (bruker to av disse).
    Det er disse som er mest ‘hifi-riktige’ ihvertfall.
    Det blir nok den eller tilsvarende 15", tenker jeg. Det ser ut som det er AE-elementer i dem. Kurvene ser i det minste kliss like ut (papp på de som skal i dipolen, alu i subbene). Har faktisk veldig god tro på at det kan bli ordentlig fint med servo i subben og DSP for å kompensere for rommet.

    Hvor langt opp har du fått til å dele dine?
    Det er ukjent for meg at det er AE som står i disse. Minner ikke mye om mine 12’’ AE dipol ihvertfall.
    Jeg deler på 50Hz. Rommet mitt tillater 42Hz, men dipolene virker greit ned mot 30Hz med et visst tap i SPL, da.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Dipole12-front.png


    DS1200_silver_featured.jpg


    Ikke akkurat samme bildestørrelse, men... Med unntak av at AE Dipole har underhengt spole og medfølgende fett polstykke, så ligner de vel en smule?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    AE har også serier med vanlig støvhette, SBP, IBAU og IBHT. Alle riktignok med støvhetta ut i stedet for inn som Rythmik sine. Vil tro at akkurat den er en smal sak å justere til kundespekk, som membranmaterialet. Men se motor og kurv, der ligger det noen likheter som er påfallende (Det er en ganske feit gummiflens på mine Dipole, ligner mer på Rythmik sine om jeg tar den av).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ikke noe jeg trenger å vite. Jeg kommer til å kjøpe et ferdig produkt, ikke fiske etter insideinfo for å prøve meg på kloning. Det er dessuten en spole ekstra inne i bildet for feedback til servoen. Men det ser sånn ut, og det er nok et kompliment til kokken hva gjelder valg av råvarer.

    Om det er en ting ved Rythmik som muligens er en svakhet i de fleste tilfeller, så er det nok fraværet av DSP for romkorreksjon. Det er ikke noe problem for meg og min plan, men vil nok være et savn i mange andre sammenhenger.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    Vis vedlegget 538504

    Vis vedlegget 538505

    Ikke akkurat samme bildestørrelse, men... Med unntak av at AE Dipole har underhengt spole og medfølgende fett polstykke, så ligner de vel en smule?
    Den kurven er en open tooling-kurv.

    Her er Audiopulse Epic 12:
    293-610_HR_0.jpg


    Her er en "Beautiful colourful subwoofer":
    Beautiful-Colorful-12-inch-Subwoofer-Car.jpg


    Og en litt mindre fargerik en:
    12-inch-subwoofer-car-audio-subwoofer-1500w.jpg


    Og en veldig fargerik en:
    China-low-price-car-subwoofer-car-audio.jpg


    Og en fra Eminence:
    472658000000000-00-500x500.jpg


    Så vidt jeg vet finnes det minst 2 eller 3 toolinger for nesten identiske kurver på ulike støperier. Jeg tror dette er verdens mest brukte chassis i størrelsen 10"-15" utenfor PA-verdenen. Ellers er det ingen ting ved selve utformingen av magnetsystemet som avslører hvor den bassdriveren kommer fra. Dog er jeg ganske sikker på at disse er laget spesielt for Rytmik, og at de får dem laget hos en relativt stor produsent. Solidex er et hot tips siden Rytmik er amerikanske og har holdt på med dette en del år, men det er veldig mange å velge i.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.160
    Antall liker
    30.405
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Disse er de jeg har eid lengst:

    Vis vedlegget 538490

    Og jeg har ingen planer om å kvitte meg med dem.

    De er dynamiske og fullrange, tweakbare og nokså pene. :) Det finnes sikkert bedre, men de holder for meg.

    mvh
    Jeg synes det virker meget fornuftig å supplere disse med Tannoy-tweetere, men du burde ikke ha Tannoy-tweeterne rett mot lytteposisjon. Mangerene mangler egentlig ikke noe på lytteaksen ved høye frekvenser. Det er spredningen ved høye frekvenser som kan være litt i det smaleste laget. Dermed uteblir romklangen helt øverst og rommet blir en anelse trangt. Jeg eksperimenterte med dette på de andre Overkillene som Ole Martin hadde, det var bånddiskanter som pekte oppover. Jeg syntes det var et veldig riktig supplement som ikke kunne måles on axis (gatet), men som i høyeste grad la til romfølelse og luft.
    Jeg har fremdeles de bånddiskantene. De hadde noen estetiske utfordringer, men fungerte bra hos meg rettet bakover mot bakvegg. I grunn liker jeg lyden slik den er nå, og iht. spec. detter Mangerne veldig fort over 15 kHz, ihvertfall (litt) off-axis.

    Hmm. Skal lure på hvordan det høres ut hvis jeg kobler bånddiskantene i serie med Tannoyene og retter dem mot tak?

    Mvh
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    341
    Antall liker
    302
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Det beste høyttalerparet jeg har hatt når det kommer til golyd pr krone er utvilsomt B&W CDM9NT. Jeg blir fortsatt nostalgisk når jeg ser bilder av dem. Ikke umulig at jeg handler inn et bruktpar om det dukker opp noen pene på finn til en fornuftig pris
    131572146878213123603__MG_0010.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så vidt jeg vet finnes det minst 2 eller 3 toolinger for nesten identiske kurver på ulike støperier. Jeg tror dette er verdens mest brukte chassis i størrelsen 10"-15" utenfor PA-verdenen. Ellers er det ingen ting ved selve utformingen av magnetsystemet som avslører hvor den bassdriveren kommer fra. Dog er jeg ganske sikker på at disse er laget spesielt for Rytmik, og at de får dem laget hos en relativt stor produsent. Solidex er et hot tips siden Rytmik er amerikanske og har holdt på med dette en del år, men det er veldig mange å velge i.
    Takker for oppklaringen, Snickers. Helt tydelig at jeg gjetta på grunnlag av den lille fliken av kunnskap jeg hadde, og at det viste seg å være et temmelig tynt grunnlag...
     

    Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    1.555
    Faktiske lytteopplevelser har gjort meg svak for små høyttalere, men som allround-formidlerer har de beklageligvisfor lite punch. Hørte Epos ES14 på HiFi-klubben inne på Lille Grensen, og ble fullstendig satt ut. Det har siden den gang alltid stått et par operative 14'er ett eller annet sted i huset. ES11 er i visse situasjoner enda bedre. Hadde litt samme opplevelse hos en kunde som spilte jazz på en billig Nad forsterker over et set LS3/5A som stod midt ut på stuegulvet. Fikk nesten ikke gjort noe fornuftig arbeid.
    Vi som står timesvis på scenen eller foran på tilskuerplass, og hører levende akustisk orkestermusikk, har "dessverre" referansen hengende over oss som en evig pinsel og plage. Det er ikke lett å gjenskape noe slikt i stuen på fritiden. Dynamikken til hornløsninger kan være besnærende, men IMHO lider en del andre parametre ved et slikt valg. Det paret som har blitt stående hos undertegnede er Kef sin 107/2 med kube og litt tilleggs-innstalleringer. Nå kan det spilles både visemusikk og Schoenbergs Gurrelieder med like godt resultat.
    Steen
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Takker for oppklaringen, Snickers. Helt tydelig at jeg gjetta på grunnlag av den lille fliken av kunnskap jeg hadde, og at det viste seg å være et temmelig tynt grunnlag...
    Her ser du implementasjonen hos meg. Grønn og blå er subbene etter korreksjon.
    D824BD56-163C-4279-8140-AD783805E27E.jpeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    Jeg har fremdeles de bånddiskantene. De hadde noen estetiske utfordringer, men fungerte bra hos meg rettet bakover mot bakvegg. I grunn liker jeg lyden slik den er nå, og iht. spec. detter Mangerne veldig fort over 15 kHz, ihvertfall (litt) off-axis.

    Hmm. Skal lure på hvordan det høres ut hvis jeg kobler bånddiskantene i serie med Tannoyene og retter dem mot tak?

    Mvh
    Ideen er ikke så dum, men jeg er litt skeptisk til å koble dem i serie. Jeg går ut i fra at impedansen i domediskanten varierer omtrent slik en domediskant med filter varierer, og impedansen i bånddiskanten er rimelig flat, og med filter stiger den raskt under en viss frekvens. Dette vil gjøre at frekvensresponsen til begge driverne blir ganske merkelig. Skal du bruke begge bør du koble dem i parallell og heller justere på filtrene om det blir for mye.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.777
    Antall liker
    20.816
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Uten noen form for tvil..
    Mine Magnepan MG12 som jeg kjøpte i oktober 2007.
    DSC_0676.jpg
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.204
    Torget vurderinger
    14
    Etter mye fram og tilbake bli mine Magnepan MMG stående.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.160
    Antall liker
    30.405
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fremdeles de bånddiskantene. De hadde noen estetiske utfordringer, men fungerte bra hos meg rettet bakover mot bakvegg. I grunn liker jeg lyden slik den er nå, og iht. spec. detter Mangerne veldig fort over 15 kHz, ihvertfall (litt) off-axis.

    Hmm. Skal lure på hvordan det høres ut hvis jeg kobler bånddiskantene i serie med Tannoyene og retter dem mot tak?

    Mvh
    Ideen er ikke så dum, men jeg er litt skeptisk til å koble dem i serie. Jeg går ut i fra at impedansen i domediskanten varierer omtrent slik en domediskant med filter varierer, og impedansen i bånddiskanten er rimelig flat, og med filter stiger den raskt under en viss frekvens. Dette vil gjøre at frekvensresponsen til begge driverne blir ganske merkelig. Skal du bruke begge bør du koble dem i parallell og heller justere på filtrene om det blir for mye.
    OK, takk for info. :) Skal teste det ut.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.160
    Antall liker
    30.405
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fremdeles de bånddiskantene. De hadde noen estetiske utfordringer, men fungerte bra hos meg rettet bakover mot bakvegg. I grunn liker jeg lyden slik den er nå, og iht. spec. detter Mangerne veldig fort over 15 kHz, ihvertfall (litt) off-axis.

    Hmm. Skal lure på hvordan det høres ut hvis jeg kobler bånddiskantene i serie med Tannoyene og retter dem mot tak?

    Mvh
    Ideen er ikke så dum, men jeg er litt skeptisk til å koble dem i serie. Jeg går ut i fra at impedansen i domediskanten varierer omtrent slik en domediskant med filter varierer, og impedansen i bånddiskanten er rimelig flat, og med filter stiger den raskt under en viss frekvens. Dette vil gjøre at frekvensresponsen til begge driverne blir ganske merkelig. Skal du bruke begge bør du koble dem i parallell og heller justere på filtrene om det blir for mye.
    Det funket, gitt:

    IMG_3192.jpg


    Vakkert ble det ikke, men det ble mer "luft". :) Måtte riktignok fikle med filteret for å få dempet signalet noe, men under streken ble dette en forbedring.

    Mvh
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    De høyttalerne jeg savner, og som jeg angrer mest at jeg solgte for mange år siden er utvilsomt C-80 fra KEF.
    Langt bedre enn 104.2 som jeg også har hatt.


    Vis vedlegget 538355 [/QUOTE]
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    Jeg har fremdeles de bånddiskantene. De hadde noen estetiske utfordringer, men fungerte bra hos meg rettet bakover mot bakvegg. I grunn liker jeg lyden slik den er nå, og iht. spec. detter Mangerne veldig fort over 15 kHz, ihvertfall (litt) off-axis.

    Hmm. Skal lure på hvordan det høres ut hvis jeg kobler bånddiskantene i serie med Tannoyene og retter dem mot tak?

    Mvh
    Ideen er ikke så dum, men jeg er litt skeptisk til å koble dem i serie. Jeg går ut i fra at impedansen i domediskanten varierer omtrent slik en domediskant med filter varierer, og impedansen i bånddiskanten er rimelig flat, og med filter stiger den raskt under en viss frekvens. Dette vil gjøre at frekvensresponsen til begge driverne blir ganske merkelig. Skal du bruke begge bør du koble dem i parallell og heller justere på filtrene om det blir for mye.
    Det funket, gitt:

    Vis vedlegget 538753

    Vakkert ble det ikke, men det ble mer "luft". :) Måtte riktignok fikle med filteret for å få dempet signalet noe, men under streken ble dette en forbedring.

    Mvh
    Se der ja!

    Men du, har du prøvd å justere avstanden til Tannoyene? Jeg mener, har du omtrent samme løpetid til lytteposisjon fra Tannoyene som du har fra Mangerene? Disse jobber jo i et frekvensområde der dette er veldig kritisk. Et avvik på 17mm betyr full utfasing ved 10kHz. På 34mm er de i fase igjen. For andre frekvenser gjelder andre mål, så man vil fort få en haug med ulike effekter for ulike frekvenser om de ikke står på linje.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.160
    Antall liker
    30.405
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fremdeles de bånddiskantene. De hadde noen estetiske utfordringer, men fungerte bra hos meg rettet bakover mot bakvegg. I grunn liker jeg lyden slik den er nå, og iht. spec. detter Mangerne veldig fort over 15 kHz, ihvertfall (litt) off-axis.

    Hmm. Skal lure på hvordan det høres ut hvis jeg kobler bånddiskantene i serie med Tannoyene og retter dem mot tak?

    Mvh
    Ideen er ikke så dum, men jeg er litt skeptisk til å koble dem i serie. Jeg går ut i fra at impedansen i domediskanten varierer omtrent slik en domediskant med filter varierer, og impedansen i bånddiskanten er rimelig flat, og med filter stiger den raskt under en viss frekvens. Dette vil gjøre at frekvensresponsen til begge driverne blir ganske merkelig. Skal du bruke begge bør du koble dem i parallell og heller justere på filtrene om det blir for mye.
    Det funket, gitt:

    Vis vedlegget 538753

    Vakkert ble det ikke, men det ble mer "luft". :) Måtte riktignok fikle med filteret for å få dempet signalet noe, men under streken ble dette en forbedring.

    Mvh
    Se der ja!

    Men du, har du prøvd å justere avstanden til Tannoyene? Jeg mener, har du omtrent samme løpetid til lytteposisjon fra Tannoyene som du har fra Mangerene? Disse jobber jo i et frekvensområde der dette er veldig kritisk. Et avvik på 17mm betyr full utfasing ved 10kHz. På 34mm er de i fase igjen. For andre frekvenser gjelder andre mål, så man vil fort få en haug med ulike effekter for ulike frekvenser om de ikke står på linje.
    Vel, innslagspunktene på Tannoy T 200 er enten 14, 16 eller 18 kHz. Jeg har satt det til 16 kHz på mine.

    For mine gamle ører er det uansett langt oppe i flaggermusland. Kan jo prøve ut litt, men tror ikke at det spiller noen stor rolle.

    Mvh
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    Det er en x-faktor her. Filteret i diskanten vil fasedreie signalet også. Siden det ikke er lavpassfilter på Mangeren. Det kan være at alternative plasseringer fungerer vel så bra. Men husk at filteret på T200, selv om det er satt til for eksempel 16kHz, også slipper gjennom signal mye lenger ned. Hvis det er 1. ordens slipper det gjennom ca -9dB ved 8kHz og -15dB ved 4kHz. Det er ikke mye sammenliknet med Mangeren, men så spørs det hvilken følsomhet Tannoyen har også da.

    Vel, konklusjonen er at du må prøve deg frem, og at bølgelengden ved 4kHz er 8,5cm, ved 8kHz er den 4,25cm osv. Det gir deg kanskje en ide om hvilken størrelsesorden ting har. Ved 8kHz begynner fasen trolig å nærme seg 90 grader. Det betyr 1/4 av bølgelengden, altså ca 1cm. Dette gjelder dersom filteret er 1. ordens... Men med 2. ordens filter er det hele i omtrent samme størrelsesorden, bare bittelitt mer fasedreining, så kanskje 2cm er det som skal til...

    Så, som du sikker skjønner, en haug med variabler, og for eksperimenteringens del tror jeg det kan være interessant å prøve noe innenfor 0 til 2-3cm.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.437
    Antall liker
    21.117
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Blir bare mere og mere glad i mine The Music. Er på demoer og hører mange kostbare oppsett, men de overgår sjelden det jeg har hjemme. En høyttaler som imponerte meg var Canton Reference 3k. Den kunne jeg levd fint med😀
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.160
    Antall liker
    30.405
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er en x-faktor her. Filteret i diskanten vil fasedreie signalet også. Siden det ikke er lavpassfilter på Mangeren. Det kan være at alternative plasseringer fungerer vel så bra. Men husk at filteret på T200, selv om det er satt til for eksempel 16kHz, også slipper gjennom signal mye lenger ned. Hvis det er 1. ordens slipper det gjennom ca -9dB ved 8kHz og -15dB ved 4kHz. Det er ikke mye sammenliknet med Mangeren, men så spørs det hvilken følsomhet Tannoyen har også da.

    Vel, konklusjonen er at du må prøve deg frem, og at bølgelengden ved 4kHz er 8,5cm, ved 8kHz er den 4,25cm osv. Det gir deg kanskje en ide om hvilken størrelsesorden ting har. Ved 8kHz begynner fasen trolig å nærme seg 90 grader. Det betyr 1/4 av bølgelengden, altså ca 1cm. Dette gjelder dersom filteret er 1. ordens... Men med 2. ordens filter er det hele i omtrent samme størrelsesorden, bare bittelitt mer fasedreining, så kanskje 2cm er det som skal til...

    Så, som du sikker skjønner, en haug med variabler, og for eksperimenteringens del tror jeg det kan være interessant å prøve noe innenfor 0 til 2-3cm.
    Legger ut resultatet her, så skal jeg slutte å spamme denne tråden:

    fullsizeoutput_13c5.jpg


    Det endte opp slik. Hva ble resultatet? Bedre, tilsynelatende mer kontant bass! ;) Har forlengst sluttet å forundre meg over lyd og hva som skjer når en forandrer et parameter, men den så jeg ikke komme.....

    Bånddiskantene blir, selv om de har estetiske utfordringer.

    mvh
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.441
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    Kult!

    Det med "mer kontant bass" er en klassisk konsekvens av å få timingen i diskanten på plass. Husker de flyttet diskanten noen millimeter i det gamle HF275 selvbyggprosjektet til High Fidelity. De kommenterte akkurat det samme, bedre bass, rett og slett, og de var også veldig fascinert av dette fenomenet siden de ikke hadde endret noe i bassen.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.657
    Antall liker
    11.783
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hadde et par st200 diskanter ei kort lita stund. Flott treverk.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.735
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kult!

    Det med "mer kontant bass" er en klassisk konsekvens av å få timingen i diskanten på plass. Husker de flyttet diskanten noen millimeter i det gamle HF275 selvbyggprosjektet til High Fidelity. De kommenterte akkurat det samme, bedre bass, rett og slett, og de var også veldig fascinert av dette fenomenet siden de ikke hadde endret noe i bassen.
    Veldig interessant hvordan hjernen oppfatter lyd og hvordan vi veldig raskt kommer til feil teknisk konklusjon. I seg selv er basstoner langsomme endringer i trykk og partikkelhastighet, mens høyere frekveneser er raskere endringer i trykk og partikelhastighet. Man kan raskt oppfatte godt timede overtover som «rask bass» og forsinkede overtoner kan bidra til oppfattelse av «treg bass», helt uten at det faktisk er noen endringer i selve bassgjengivelsen.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Det er en x-faktor her. Filteret i diskanten vil fasedreie signalet også. Siden det ikke er lavpassfilter på Mangeren. Det kan være at alternative plasseringer fungerer vel så bra. Men husk at filteret på T200, selv om det er satt til for eksempel 16kHz, også slipper gjennom signal mye lenger ned. Hvis det er 1. ordens slipper det gjennom ca -9dB ved 8kHz og -15dB ved 4kHz. Det er ikke mye sammenliknet med Mangeren, men så spørs det hvilken følsomhet Tannoyen har også da.

    Vel, konklusjonen er at du må prøve deg frem, og at bølgelengden ved 4kHz er 8,5cm, ved 8kHz er den 4,25cm osv. Det gir deg kanskje en ide om hvilken størrelsesorden ting har. Ved 8kHz begynner fasen trolig å nærme seg 90 grader. Det betyr 1/4 av bølgelengden, altså ca 1cm. Dette gjelder dersom filteret er 1. ordens... Men med 2. ordens filter er det hele i omtrent samme størrelsesorden, bare bittelitt mer fasedreining, så kanskje 2cm er det som skal til...

    Så, som du sikker skjønner, en haug med variabler, og for eksperimenteringens del tror jeg det kan være interessant å prøve noe innenfor 0 til 2-3cm.
    Legger ut resultatet her, så skal jeg slutte å spamme denne tråden:

    Vis vedlegget 538892

    Det endte opp slik. Hva ble resultatet? Bedre, tilsynelatende mer kontant bass! ;) Har forlengst sluttet å forundre meg over lyd og hva som skjer når en forandrer et parameter, men den så jeg ikke komme.....

    Bånddiskantene blir, selv om de har estetiske utfordringer.

    mvh
    Som gammel lydmann kan jeg skrive under på at oppjustering av diskanten fører til at bassen oppfattes som klarere, eller kontant som du sier. Et mye brukt triks; hvis man ønsker at basstromma skal lyde klarere så gir man litt mer topp på den kanalen hvor den befinner seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn