Nøytralt, igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Bare entusiaster med velfylt lommebok eller idioter kjøper noe slikt. Markedet vil være ekstremt lite for et slikt produkt hvis kjøperne er informerte og ikke blinde.
    - Er det et problem for deg at noen bruker en del penger på HiFi?
    - Hvilket erfaringsgrunnlag bygger du på - kanskje idiotene liker lyden i det utstyret de kjøper?
    - Er markedet for tungt utstyr som er voicet fra fabrikken, evt. har en egenlyd mye mindre enn DSP baserte systemer? (Les: Har du vært i Munchen?)
    Forskning på nøytral lyd (frekvensrespons spesielt) viser at de fleste liker nøytral lyd.

    Med andre ord er markedet mindre for kulørt/unøytral lyd.

    I tillegg vet vi at kulørt/unøytral lyd kommer i mange versjoner; u-formet frekvensrespons, hockey stick, hoppbakke, sikksakk, osv. Alle disse avartene skaper enda mindre nisjer og dermed etterspørsel.

    For å selge slike nisjeprodukter til høy pris, bruker produsentene ofte mye penger på markedsføring. Men i annenhåndsmarkedet vil ikke produktene støttes av slik markedsføring...

    Hvis kjøpere av lydprodukter er informerte, vil de trekke mot nøytrale produkter. Høyere etterspørsel gir høyere pris.

    Det er motsatt for kulørte/unøytrale produkter som måler som om de er defekte; lav etterspørsel gir lav pris.

    Logikken ovenfor er basert på lydforskning og elementær økonomisk innsikt.

    Er det noe i logikken som brister?

    Merk at jeg tok et forbehold ovenfor, nemlig det om INFORMERTE kjøpere av lydprodukter. Av den grunn vil eiere av kulørt/unøytralt utstyr som måler som om det var defekt, forsøke å avvise, tåkelegge og latterliggjøre logikken. De er avhengige av «the even greater fool» (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory) for å få solgt de unøytrale nisjeproduktene sine i et tøft annenhåndsmarked uten markedsføringsbudsjetter. Eiere av nøytralt utstyr har ingenting å frykte av denne elementære logikken; tvert om vil de beroliges av at de har gjort et smart og sikkert valg.

    Dette blir jo veldig banalt.

    De færreste brukere har mulighet til å høre et nøytralt anlegg, de har det ikke hjemme, det som står på demo hos butikker er ikke nøytralt og det kompisen har er heller ikke nøytralt. Om det skulle finnes et nøytralt anlegg blant de brukeren har anledning til å lytte til - vil det bare bli en variant av flere.

    Det er vel ikke en svakhet ved forskningen, men når forskningen viser at lytterene foretrekker et nøytralt anlegg - så er det så vidt jeg kan forstå i en rangering mellom ulike anlegg de ikke har hørt før. Det finnes jo en del anlegg her på sentralen som nok er nærmere nøytralt enn andre, og jeg ser ingen stor tendens til at lyttere som har et ikke nøytralt anlegg hjemme, foretrekker nøytral lyd.

    Mvh
    OMF
    OMF, du skriver:

    «De færreste brukere har mulighet til å høre et nøytralt anlegg...».

    Det er her spesifikasjoner og målinger kommer inn i bildet. Det er derfor tryggest å kjøpe noe med konservative spesifikasjoner og/eller noe som er målt i ekkofritt rom. Å kjøpe noe uten spesifikasjoner og målinger er derfor utrygt.

    En nettside som Audio Science Review har de siste årene gjort mye for å fremme verdien av målinger, god design og konstruksjon. Ta en titt på målingene der.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.491
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Opplevd dynamikk er snåle greier, for man bruker som regel komprimering av dynamikken for å få ting til å låte mer.. eh.. dynamisk..
    ...kan det eksempelvis være pga at det skal gi inntrykk av dynamikk i høyttalere som heller er dårlige på denslags. ???
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Hva er definisjonen av «dynamikk» i en høyttaler? Hvilke parametre er kilder til dynamikk i høyttaleren?
    Definisjonen er enkel nok, noe i retning av maks lydtrykk før THD når f eks 1 % (eller mer realistisk 10 % for en høyttaler). Det vil fange opp slikt som at høyttalermotoren beveger seg ut av lineær sone i magnetfeltet, at opphenget går utenfor lineær sone for utsving, og at strømmen gjennom spolen skaper ikke-lineær modulering av magnetfeltet. Store høyttalere med mye membranareal vil behøve mindre utsving og mindre strøm for å flytte like mye luft, så de vil typisk ha større dynamisk kapasitet selv med samme motorsystem.

    Strengt tatt er dynamikk definert i forhold til et støygulv, men for en vanlig høyttaler er det støygulvet tilnærmet ikke-eksisterende. Det er ikke så veldig mye termisk støy fra en 8 ohms impedans koblet til en lavimpedant kilde, kanskje rett til jord i den ene enden. Dermed blir det en en-sidet definisjon mot max lydtrykk, og en høyttaler som kan spille med 1 % THD ved 120 dB vil ha langt mer dynamisk kapasitet enn en liten tass som kneler ved 95 dB. Men jeg har aldri sett noen produsent av hifi-høyttalere oppgi noe slikt. I høyden oppgis det en (villedende) effektrating som sier noe om hvor mye effekt høyttalerspolen tåler å få tilført over en kort periode uten å brenne opp, men det er noe helt annet.

    Opplevd dynamikk er derimot en annen skål, og det er ikke klart for meg hva som egentlig skaper den, eller hvor mye av det som er "nøytralt".

    Takk :)

    Du beskriver vel egentlig takhøyde (headroom) her?

    Jeg har aldri sett dynamikk bli definert fra faglig hold; tror de deler opp problemstillingen i kilder til FRAVÆR av takhøyde?

    Og som du sier: Opplevd dynamikk er noe annet igjen, hvor rommet spiller en stor rolle.

    Jeg kom for øvrig nylig over noen interessante figurer som muligens har noe med dynamikk å gjøre. Sjekk figurene 4.2 til 4.5 i dette svært interessante arbeidet: https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream.../isbn9789526042916.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Figurene viser intrumenters respons (power response) i forhold til en høyttalers respons. Jeg er usikker på hvordan jeg bør tolke figurene, men intuitivt leser jeg det som en kilde til opplevde avvik i respons i forhold til virkelige instrumenter.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.208
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    «De færreste brukere har mulighet til å høre et nøytralt anlegg...».

    Det er her spesifikasjoner og målinger kommer inn i bildet. Det er derfor tryggest å kjøpe noe med konservative spesifikasjoner og/eller noe som er målt i ekkofritt rom. Å kjøpe noe uten spesifikasjoner og målinger er derfor utrygt.

    En nettside som Audio Science Review har de siste årene gjort mye for å fremme verdien av målinger, god design og konstruksjon. Ta en titt på målingene der.
    Du lever litt i din egen verden - kjøper du bil, sykkel, mat, musikk og andre ting basert på spesifikasjoner..?

    Jeg vil vel tro at de fleste synes det er tryggest å kjøpe noe de har hørt selv eller fått prøve i eget anlegg - snarere enn å kjøpe noe basert på målinger.

    Og siden de fleste gjerne har et rom og annet utstyr som heller ikke er nøytralt, og kanskje ikke er tilvent en nøytral referanse - så er det ikke gitt at en nøytral høyttaler/annet stasj er det som gir det beste sluttresultat i den situasjonene de fleste som kjøper hifi er i.

    Jeg kan vel heller ikke se at de som har åpenbart ikke nøytralt anlegg hjemme er noe mindre fornøyd enn de som har mer nøytralt anlegg.

    Mvh
    OMF
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva er definisjonen av «dynamikk» i en høyttaler? Hvilke parametre er kilder til dynamikk i høyttaleren?
    Asbjørn har allerede svart og det er egentlig kun variasjonen i lydnivået og hvor høyt en høyttaler kan spille.

    Men her var det vel litt mer i gaten "opplevd dynamikk" og bl.a. trolig tanke på realistisk "transientgjengivelse" og høyt nivå med lav forvrengning. Da er det for meg to typer høyttalerkonstruksjoner som skiller seg ut foruten tilstrekkelig med membranarealet.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.604
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Men hvorfor vil ikke et godt markedsført også selge godt på bruktmarkedet? Forsvinner de (i følge maredsføringen) gode egenskapene til produktet om noen har eid det før?
    Produsentene markedsfører sine nye produkter, ikke de gamle. Bruktmarkedet består av «gamle» produkter.
    Med den byttefrekvensen enkelte har, så er jo ting knapt ut av esken før det havner på bruktmarkedet., så jeg er ikke enig ift det med markedsføring. Men mulig "nye" bruktkomponenter er mer lettsolgt enn eldre, men tenker dette i større grad handler om trender, og hva som er "hot".

    I grunnen er jeg litt enig med deg på den måten at nøytrale komponenter burde utløse mindre behov for bytting. På samme måte burde bruktkjøp også være mindre risikofylt hvis man handler med "nøytale" ting. Jeg kjøper og selger svært lite hifi-utstyr, så har ikke oversikt over dette. Innen musikkinstrumenter er nye ting gjerne mer tungsolgte, mens det som er "vintage" går unna som varmt hvetebrød. Nok o.t herfra.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du beskriver vel egentlig takhøyde (headroom) her?
    Nei, dynamikk (dvs dynamisk spenn) er forholdet mellom sterkeste og svakeste signal som kan gjengis. Det er veldefinert. For en høyttaler er svakeste signal i praksis lik null, så det må oppgis som en maksimumsverdi for å unngå divisjon på null.

    Headroom er noe annet. Det er den delen av kapasiteten som ikke blir brukt, men som står i reserve f eks for å holde forvrengningen nede i det området som blir brukt.

    Dynamisk spenn kan oppgis for en enkelt komponent, mens headroom først kan beregnes når vi vet hvordan den komponenten vil bli brukt.

    For eksempel, la oss si at en viss høyttaler greier 110 dB SPL @ 1 m før forvrengningen når grensen vi har satt, og at dette tilsvarer 120 W input. (Dvs en effektivitet på 89 dB @ 1 W.) Effektforsterkeren er en 100-watter med 26 dB gain, så den makser ut (i 8 ohm) med 1,4 V RMS på inngangene. Da vil høyttalerne gi 109 dB SPL. La oss også si at dette brukes med en DAC som gir 1,5 V RMS ut for full digital utstyring, 0 dBFS, inn, og at preamp med volumkontrollen på max gir unity gain, 0 dB. Da har effektforsterkeren et negativt headroom på -0,5 dB (siden den vil klippe før maksimalt signalnivå), mens høyttalerne har et headroom på 1 dB (siden de er i stand til å spille litt høyere enn de vil bli bedt om å gjøre i denne kjeden).

    Hvis vi i stedet setter på en 1000-watter med 20 dB gain vil DAC'ens 1,5 V RMS bli til 15 V RMS fra forsterkerne, dvs 28 W. Denne forsterkeren vil behøve hele 8,9 V RMS på inngangene for å nå oppgitt utgangseffekt. Den har et headroom på 15,5 dB. Høyttalerne vil aldri spille høyere enn 103,5 dB med max 28 W på inngangene, så nå har de et headroom på 6,5 dB i denne avspillingskjeden. (Men se opp hvis man bytter til en DAC med høyere utgangsnivå - effektforsterkerne er i stand til å smelte ned disse høyttalerne.)

    Med en fornuftig gainstruktur i anlegget vil utgangsnivået fra signalkilden aldri drive effektforsterkerne til klipping, og effektforsterkerne vil ikke drive høyttalerne utenfor lineært arbeidsområde. Det er ingen ting galt med forsterkere som har mye mer effekt enn høyttalerne kan tåle så lenge signalkilden ikke driver effektforsterkerne så høyt at de faktisk leverer den effekten. Med en slik gainstruktur er det mer headroom i effektforsterkerne enn i høyttalerne, og det kan være en god ting siden forsterkerforvrengning gjerne er mer ubehagelig enn høyttalerforvrengning.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Er 100% nøytralt oppnåelig i hifisammenheng viss man er enig om at definisjonen er hifidingser som verken trekker fra eller legger til signatur?

    Går man litt mer i dybden på et høytalerelement som du Snickers ser ut til å ha voldsom kunnskap om.Er ikke dette et av leddene der tapene,egenkarakteren og kompromissene er størst?
    Man må kompromisse seg til et brukbart totalresultat med å mikse en bråte med deler der alle delene er langt unna å vere 100%nøytrale/uten egenkarakter.Konmateriale,spolemateriale,vekt på membran,magnetmateriale,magnetkraft,motstand i oppheng,osv.
    Er man ikke i kun dette ene av mange ledd i et hifioppsett veldig langt unna et produkt som er 100% nøytralt som i helt uten egenkarakter?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er 100% nøytralt oppnåelig i hifisammenheng viss man er enig om at definisjonen er hifidingser som verken trekker fra eller legger til signatur?
    Det blir vel som å banne i kirken, men jeg mener at når det kommer til elektronikk, så kom vi der for en god del år siden. Forbedringer her (som f.eks den nye klasse D forsterkeren fra Bruno og Co) blir primært mer på papiret IMO. Når det gjelder høyttalere så er vi ikke der, men du verden så bra det kan bli. Med akustikk er det praktisk vanskelig, men oppnåelig i stor grad.

    Jeg finner i dag innspillingene der hvor det er mest å hente. Det er trist at bransjen her er på så avveier.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Da tror jeg vi får banne i kor. Det er omtrent det samme jeg sier. Nøytral og transparent elektronikk er hverken vanskelig eller spesielt dyrt. For avspillingskjeden er det høyttalere og rom som betyr noe. Der får man en eller annen "signatur" enten man vil eller ikke.

    Innspillingene er en historie i seg selv, men jeg er enig i at kvalitetsforskjellene der er enorme. "Loudness war" - pføy...
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Er 100% nøytralt oppnåelig i hifisammenheng viss man er enig om at definisjonen er hifidingser som verken trekker fra eller legger til signatur?
    Det blir vel som å banne i kirken, men jeg mener at når det kommer til elektronikk, så kom vi der for en god del år siden. Forbedringer her (som f.eks den nye klasse D forsterkeren fra Bruno og Co) blir primært mer på papiret IMO. Når det gjelder høyttalere så er vi ikke der, men du verden så bra det kan bli. Med akustikk er det praktisk vanskelig, men oppnåelig i stor grad.

    Jeg finner i dag innspillingene der hvor det er mest å hente. Det er trist at bransjen her er på så avveier.
    Jeg har blitt mer og mer forsiktig for min egen del og vere bastant på mine opplevelser og meninger om hifi-utstyr,så jeg føler ikke jeg kan si at du tar feil,for det vet jeg ærlig talt ikke :)
    Men basert på min erfaring til nå med alt jeg har hørt av hifi-utstyr,og aller mest ved å etter hvert bytte komponenter i enkle forsterkningskretser,så mener jeg alle forsterkningsremedier(rør,transistor) har mye egenkarakter,og det samme med alle smådelene som motstander,kondiser,trafoer,likerettere,osv er et godt stykke unna å ikke ha egenkarakter.
    Desse gode klasse-D variantene består alle av mange smådeler der signalet skal igjennom.

    Jeg går utifra at når du sier at den beste elektronikken de siste årene kan kalles tilnermet 100% uten tap og signatur så baserer du det på målinger av dette utstyret?

    Innspillingsbransjen bruker generelt mye mer bokser og dingser i dag,men de bruker i stor grad bokser og dingser som viss man stoler på papirdata og målinger ikke burde sette noe signatur på signalet...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg går utifra at når du sier at den beste elektronikken de siste årene kan kalles tilnermet 100% uten tap og signatur så baserer du det på målinger av dette utstyret?
    Målinger knyttet opp til hørselen. Ellers ville målingene verdt verdiløse. Dette må vi ikke glemme.
    Edit: Du har også før og etter testen til LTS. Hørbar blindtest.

    Innspillingsbransjen bruker generelt mye mer bokser og dingser i dag,men de bruker i stor grad bokser og dingser som viss man stoler på papirdata og målinger ikke burde sette noe signatur på signalet...
    I stor grad gjør det de. Svakhetene ligger vel mer i opptaksteknikker, for dårlig akustikk i opptaksrom og kontrollrom, ikke alltid så gode høyttalere eller jevn frekvensrespons, mye etterprosessering og effekter som blir kunstig samt dynamikktap p.g.a. loudness war.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Transparente forsterkere:
    e4c9236d6f5351f2b7da9e133b74d14d.jpg


    Og transparente forsterkere:
    1255155-hypex-ncore-nc400-mono-block-amps.jpg


    Men litt forskjell i pris og størrelse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.478
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    Med all respekt, mine herrer, jeg er overbevist om at så vel Snickers som Asbjørn og et par andre gode bidragsytere i tråden besitter over gjennomsnittet av teoretisk kunnskap omkring de diskuterte temaer i denne tråden. Det sagt, så opplever jeg at heller ikke disse sitter med den hele og fulle sannhet, og det er to temaer spesielt, som jeg reagerer litt på.
    1. Utelatelse av rom og akustikk fra nøytralitetsbegrepet. Nå er jeg ikke helt presis, for det tas jo med i betraktningene, men ingen ønsker seg et ekkofritt kammer, og årsaken ligger temmelig sikkert i at det gjør en hver lyd "unaturlig". Ergo er begrepet "naturlighet" ikke bare en selvfølgelig del av nøytral lyd, men det er også en usikkerhetsfaktor. Dette kunne jeg si mye om, men skal fatte meg kort; Å rope i ei snøhule er muligens både naturlig og nøytralt, men ingen av oss ønsker å oppleve verden slik. Dermed tilfører vi akustikk, og med det fjerner vi oss fra det absolutt nøytrale. Jeg har stor forståelse for Asbjørns innstilling om at så lenge utgangspunktet er så nøytralt som mulig, er det lettere å komme nærmest mulig det beste tenkelige resultatet. Men jeg har allikevel litt vanskelig for å akseptere at dette er den eneste farbare vei til et lydmessig "nirvana".
    2. Dynamisk utsving bør også være en naturlig del av et nøytralt musikkanlegg, for at begrepet "nøytral" skal dekkes fullt ut. Jeg har gjentatt til det kjedsommelige at det er svært vanskelig å gjengi en blåserrekke tilnærmet så eksplosivt og digert som i virkeligheten, hvilket i de aller fleste tilfeller går hardt ut over opplevelsen av en "nøytralitet" som innebærer å kunne gjengi eksakt det som ble innspilt. Dette kan selvsagt også måles, bare for å ha det på det rene.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Du setter muligens fingeren på noe av det som gjør dette til en debatt.

    1: Jeg er på ingen måte noen talsperson for å utelate rommet fra definisjonen. Det jeg er motstander av er å fremheve rommet som viktigere enn alt annet. Rommet vil i mange tilfeller ikke bidra med de største feilene. Hos meg for eksempel, er taket rimelig godt dempet på grunn av måten det ble bygget i sin tid, og høyttalerne står midt i rommet, så de har ingen vegg rett bak seg. Imidlertid har de litt for god spredning i nedre område av diskanten, og dette er dermed påfallende i langt større grad enn rommet. Jeg er nok til en viss grad heldig med rommet, men samtidig må det understrekes at det er et ubehandlet rom. Det er også fort gjort å glemme at folk gjerne er vant til den akustikken de har, og at det også er noe man til en viss grad venner seg til.

    2: Dynamikk er en teknisk parameter som i stor grad assosieres med fravær av 3. harmonisk forvrengning. Imidlertid er det fort gjort å glemme at det kan omfatte en del mer som ikke slår spesielt mye ut på harmonisk forvrengning. Av rene tekniske faktorer som påvirker opplevelsen av dynamikk finnes det mye, og mesteparten har sitt opphav i høyttalere, noe i effektforsterkere og stort sett ikke noe av det som betyr noe for dynamikk har egentlig noe med rom eller øvrig elektronikk å gjøre.

    Intermodulasjonsforvrengning er en av de mer glemte faktorene i denne sammenhengen. Den kan skyldes faktorer som ikke slår spesielt mye ut på harmonisk forvrengning. Mange høyttalere genererer store mengder av denne typen forvrengning både i magnetkretsen, opphenget og membranen (fortrinnsvis i den rekkefølgen). Frekvensrespons er også viktig. Når man konstruerer en høyttaler unngår man ofte at mange romproblemer blir altfor store om man gir høyttaleren litt begrenset nivå i nedre mellomtone. Dette går imidlertid også veldig ut over opplevd dynamikk. Rent teknisk påvirker det ikke dynamikken i det heletatt, men det er i høyeste grad en teknisk svakhet som påvirker den opplevde dynamikken. Ellers har rundstrålende høyttalere generelt ikke like kraftig opplevd dynamikk som høyttalere med begrenset spredning.

    Så kort sagt, dynamikk er faktisk bare fravær av forvrengning, riktig spredning og riktig frekvensrespons.

    Med andre ord, både rom og dynamikk er i høyeste grad en del av dette med nøytral lyd.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.478
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    Hva er definisjonen av «dynamikk» i en høyttaler? Hvilke parametre er kilder til dynamikk i høyttaleren?
    Det er rom for en egen tråd om dette. Kort sagt kan man si at om frekvensrespons, spredning og fravær av forvrengning er på plass så burde man få dynamikk.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.803
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Poenget mitt var at med nøytralt og transparent lytteutstyr, lytter man kun til musikken og lyden, ikke utstyret.
    Det er jo selve hovedpoenget. "Nøytralt" = uten tonale avvik eller andre særegenheter som trekker til seg oppmerksomheten. "Transparent" = ingen hørbar signatur whatsoever. Det som kommer ut er likt det som gikk inn, hverken mer eller mindre. Låter klin likt med alle andre transparente dingser. Ingen ting å skrive blomstrende prosa om, med mindre man skriver om musikken, da.
    Ren ønsketenkning karer, nøytralitet er Den hellige gral innen audio og så vidt meg bekjent har ingen funnet gralen pr d.d.
    En bedre definisjon av nøytral og transparent lyd er muligens Objektiv lyd, dvs...lyd basert på målinger innenfor en gitt toleranse.



    En flat frekvensrespons betyr at alle frekvenser presenteres i samme amplitude over hele lydområdet.

    graph-baseline.png



    For DAC og forsterkere forblir det innenfor +/- 0,2 dB (mellom 20 Hz og 20 kHz).
    For hodetelefoner og høyttalere er det behov for betydelige bredere marginer. Det finnes ikke hodetelefon design som måler "flat" innenfor +/- flere dB.

    Målemessige er det forøvrig greit å få til med elektronikk som DAC og forsterkere. Selv om noen mener at forskjellene mellom DAC og forsterkere er betydelige og ganske hørbare. Dessverre er det ingen høyttaler (inkl. Rommet) på denne planeten, og absolutt ingen hodetelefon, som kan gjengi "nøytral" lyd med absolutt perfeksjon, uansett hvor mye dps man ratter med....:D

    Det er mange hindringer i veien for "nøytral lyd", årsak er...akustikk og elektro- og mekaniske begrensninger. Her er noen kjente flaskehalser:

    • Innspilling
    • Mastering (dynamisk område / EQ)
    • Opptak format
    • Reproduksjonskjede (vinyl, DAC)
    • Nødvendige effektnivåer (forsterkning)
    • Lyttingsnivå
    • Dynamisk rekkevidde
    • Driver problemer
    • Frekvensrespons
    • Fasespons
    • Forvrengning
    • Forfall
    • impedans
    • Øre / hode / hodetelefon problemer
    • Referanse / hjerne / smak / musikkgenre / trening
    Noen grunner til at målingene ikke samsvarer med subjektive lydkvalitetsvurderinger.

    • For det første har målinger lite å gjøre med lyden av musikk, og ikke alltid korrelerer med brukers lyd preferanser.
    • Test toner er enkle og forutsigbare; musikken er som regel langt mer kompleks og tilfeldig.
    • Reproduksjon av den sanne lyden av en fiolin eller et trommesett er en svært vanskelig oppgave, og siden det reelle målet med hi-fi er å spille musikk og ikke testtoner, er designerenes første prioritet å lage produkter som høres bra ut for det tiltenkte markedet, dvs komponenter ofte med voicing.
    • "God lyd" er en høyst subjektiv samtale, derfor vil enkelte se på målinger som et objektivt verktøy for å bestemme hvilke komponent som er mer nøyaktige uten at det er gitt blir god lyd.

    Nå kan vi avslutte med at "Naturlig lyd" låter best og krevende å få til, "Nøytral lyd" er ønsketenkning fra kranglefanter med dsp og klasse D og "Objektiv lyd" er et fornuftig sted å starte...:cool:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.478
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    Transparente forsterkere:
    Vis vedlegget 538998

    Og transparente forsterkere:
    Vis vedlegget 538999

    Men litt forskjell i pris og størrelse.
    Jeg kjenner ikke spesifikasjonene til de store forsterkerne der, men de små ncorene har visse begrensninger når det kommer til kapasitet. Det jeg vil frem til er at de ved en del laster og nivåer opphører å være transparente. Det er også et spørsmål om hva slags buffer de er utstyrt med. 100% transparente vil de jo aldri bli de heller, men det er overraskende hvor mye bufferen har å si.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Målemessige er det forøvrig greit å få til med elektronikk som DAC og forsterkere. Selv om noen mener at forskjellene mellom DAC og forsterkere er betydelige og ganske hørbare. Dessverre er det ingen høyttaler (inkl. Rommet) på denne planeten, og absolutt ingen hodetelefon, som kan gjengi "nøytral" lyd med absolutt perfeksjon, uansett hvor mye dps man ratter med....:D
    Enig, stort sett, med den innfallsvinkelen at det faktisk eksisterer lett hørbare forskjeller mellom elektronikkomponenter, men at det ikke behøver å gjøre det mellom tilstrekkelig gode komponenter som ikke er bygd for å farge signalet. Jeg kunne høre forskjell i klangbalanse mellom Hypex UcD700 vs UcD400 og UcD180 hos meg, mens den eneste hørbare forskjellen mellom UcD400HG og NCore400 er et såpass mye lavere støygulv at jeg må en meter nærmere høyttaleren med øret for å høre noe susing. Klangbalanse og alt annet mellom disse to fremstår som helt likt for meg. Min konklusjon er at UcD700 ikke er transparent eller nøytral.

    Men det hindrer altså ikke at jeg forsøker å bygge andre effektforsterkere i klasse AB med større båndbredde og enda lavere THD+N enn NCore. Nesten alt er forskjellig, fra det grunnleggende prinsippet med klasse AB, balansert drift og kvasikomplementære BJT utgangstransistorer på en integrert krets vs klasse D, half bridge og diskrete MOSFET'er. I simuleringene og i første prototyp får disse ca den doble båndbredden av NCore400, det halve støynivået og 1/10 av forvrengningen. Jeg er oppriktig interessert i om det vil være noen som helst hørbar forskjell mellom disse og NCore400. Hypotesen er at det ikke vil være det, men hvis det er, betyr jo det at minst en av dem ikke er transparent tross alt.

    En annen hypotese jeg har er at det er mulig å sette opp testbetingelser som gjør at de aller fleste noenlunde brukbare effektforsterkere vil låte klin likt. Høy og jevn lastimpedans uten for store fasevinkler, signalnivåer godt innenfor forsyningsspenningene, osv. Alt opererer i lineært område og det vil stort sett bare være støygulvet å høre forskjell på. Men det vil også være mulig å konstruere testbetingelser som gjør at nesten alle forsterkere vil låte forskjellig. En elektrostathøyttaler som går ned mot 1 ohm kapasitiv last i diskanten og med voldsomme rotasjoner i elektrisk fase rundt resonansfrekvenser, testsignaler bestående av perkussive lyder på dommedagsnivå, osv. Mine høyttalere er ikke bygget for å "avsløre" forsterkerforskjeller ettersom det ikke er noe poeng i seg selv, snarere et tegn på dårlig systemdesign.

    Nit pickin' detail: Testtoner er gjerne langt mer krevende enn et musikksignal. En statisk sinus har minimal crest factor og stresser strømforsyning etc langt mer enn et musikksignal hvor kondensatorene får tid til å fylle seg opp igjen. Et testsignal for intermodulasjonsforvrengning er gjerne satt sammen som et "worst case scenarie", f eks med full utstyring ved 19+20 kHz samtidig. Det er langt ondere enn noe tenkelig musikksignal, og det er liksom poenget også.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.478
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    Er 100% nøytralt oppnåelig i hifisammenheng viss man er enig om at definisjonen er hifidingser som verken trekker fra eller legger til signatur?
    Det er to grunnleggende utfordringer i det å skulle oppnå noe som er 100% nøytralt. Den ene ligger i at for hver forbedring man gjør av "den største feilen" vil neste skritt være feil som er noe mindre, men det er langt flere av dem. Så antallet feil øker voldsomt når man beveger seg mot det perfekte.

    Den andre utfordringen ligger i at etter hvert som man beveger seg i riktig retning begynner det å bli vanskeligere og vanskeligere å vite hva som er riktig retning. Det er spesielt her det er viktig å anvende tilgjengelig forskning, og det er også her intuisjonen og "prøv-feil"-metoden viser seg svakest.


    Går man litt mer i dybden på et høytalerelement som du Snickers ser ut til å ha voldsom kunnskap om.Er ikke dette et av leddene der tapene,egenkarakteren og kompromissene er størst?
    Ja, høyttalerelementene har noen enorme feilkilder naturlig bygget inn. Størrelsen på disse er ofte av "galaktiske proporsjoner" sammenliknet med størrelsen på feilene i elektronikk, men det skal også nevnes at mange av disse feilene, om enn veldig store, allikevel kan være mindre problematiske enn enkelte svært ugunstige forvrengningsfenomener man kan ha for eksempel i DAC-er og forsterkere.


    Man må kompromisse seg til et brukbart totalresultat med å mikse en bråte med deler der alle delene er langt unna å vere 100%nøytrale/uten egenkarakter.Konmateriale,spolemateriale,vekt på membran,magnetmateriale,magnetkraft,motstand i oppheng,osv.
    Det blir kanskje en litt feil måte å fremstille det på. Man bruker ikke en bestemt type membran for å veie opp for valg av en bestemt type spoleform eller liknende. I noen tilfeller, for eksempel rene bassdrivere, er membranmaterialet relativt ukritisk. For mellomtoner kan det være det viktigste av alle komponentene i driveren. Men mange fenomener oppstår i selve motoren, helt uavhengig av spoleformen, materialet i membranen, opphenget osv. Man er nødt til å forbedre del for del for å få en veldig god driver. Når det er sagt er det jo selvsagt også slik at for en bassdriver er det viktig at opphenget tillater en viss slaglengde uten å endre egenskaper altfor mye, og for en mellomtone er det gjerne viktigere at opphenget er lett. Mange høyttalerprodusenter har hevdet at man kan motvirke symmetrifeil i motoren med en motsatt symmetrifeil i opphenget. Min påstand er at dette ikke stemmer. Motoren jobber alltid med aksellerasjon, mens opphenget er en statisk kraft. På enkelte analyser kan det se riktig ut, men begynner man å måle intermodulasjonsforvrengning ser man raskt at ting går galt. Derfor er det gjerne sånn at i de aller fleste tilfeller kan et høyttalerelement forbedres for eksempel ved bare å forbedre magnetkretsen uten å endre noe annet.


    Er man ikke i kun dette ene av mange ledd i et hifioppsett veldig langt unna et produkt som er 100% nøytralt som i helt uten egenkarakter?
    Igjen er det viktig å tenke på definisjonen som tar utgangspunkt i at nøytralt handler om hva vi hører og ikke om hva vi måler, og at det pr definisjon er et uoppnåelig ultimat mål.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner ikke spesifikasjonene til de store forsterkerne der, men de små ncorene har visse begrensninger når det kommer til kapasitet. Det jeg vil frem til er at de ved en del laster og nivåer opphører å være transparente. Det er også et spørsmål om hva slags buffer de er utstyrt med. 100% transparente vil de jo aldri bli de heller, men det er overraskende hvor mye bufferen har å si.
    Det er Halcro DM88 sammen med en DEQX HDP3 og Acoustic Zen høyttalere. Oppgitt 270 W @ 8 ohm, THD @ 1 kHz < -140 dB, THD opp til 20 kHz < -126 dB @ 500 W @ 4 ohm målt med 100 kHz båndbredde. Not half bad.
    https://halcro.com/resources/dm38-dm78-dm88-specifications/
    https://www.stereophile.com/content/halcro-dm88-reference-monoblock-power-amplifier-measurements
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    mens den eneste hørbare forskjellen mellom UcD400HG og NCore400 er et såpass mye lavere støygulv at jeg må en meter nærmere høyttaleren med øret for å høre noe susing. Klangbalanse og alt annet mellom disse to fremstår som helt likt for meg.
    Forskjellene drukner nok i romproblemene dine ;)
    Hadde ingen problemer med å høre forskjell mellom de.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, eller at jeg testet med forskjellige høyttalere. Den første sammenligningen var med dynaBel Euforia, relativt tungdrevne 6-ohms høyttalere med Seas Excel magnesiummembraner, mens den andre var med DIY-tingene med 16 ohms impedanser og ~100 dB følsomhet. Som nevnt er det ikke meningen at disse skal avsløre forsterkerforskjeller, snarere tvert imot. Rommet var derimot det samme. ;)

    Her hadde jeg faktisk forventet å høre en forskjell mellom UcD400 og NC400, men gjorde det altså ikke. Derfor også litt spent på om det er noen som helst payback på å konstruere egne effektforsterkere med ~130 dB SNR og 150 khz båndbredde, annet enn en viss hack value.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.478
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    Nå kan vi avslutte med at "Naturlig lyd" låter best og krevende å få til, "Nøytral lyd" er ønsketenkning fra kranglefanter med dsp og klasse D og "Objektiv lyd" er et fornuftig sted å starte...:cool:
    Man oppnår ikke naturlig lyd uten nøytral lyd.

    Å kalle folk kranglefanter fordi de forsvarer et ståsted du er uenig i leder neppe til noe annet enn pissing og skyttergravskrig.

    Ellers er ikke flat frekvensrespons et mål om ikke flat frekvensrespons også er standarden for et typisk studio. Men du kan kanskje svare på hva flat frekvensrespons er?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.478
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    mens den eneste hørbare forskjellen mellom UcD400HG og NCore400 er et såpass mye lavere støygulv at jeg må en meter nærmere høyttaleren med øret for å høre noe susing. Klangbalanse og alt annet mellom disse to fremstår som helt likt for meg.
    Forskjellene drukner nok i romproblemene dine ;)
    Hadde ingen problemer med å høre forskjell mellom de.
    Det har kanskje noe å si at Asbjørn bruker dette i aktiv deling. Dessuten har det mye å si hva slags strømforsyning og buffer dere har benyttet. Jeg har selv hatt UcD-basert forsterker som jeg senere forstod ikke var i nærheten av å yte optimalt på grunn av deler av konstruksjonen som lå utenfor selve forsterkermodulen.

    Vi må ikke ende der at bare man har riktig forsterkermodul er det nøytralt, ferdig snakka. Hvis man tror det forholder seg slik bør man søke råd hos andre når man skal velge forsterker.

    Og hvis du skal messe om rom som det eneste saliggjørende får du lage deg en egen tråd om det. Denne tråden handler om noe annet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å bygge en tilnærmet transparent klasse D-forsterker er en histore i seg selv. Kortversjonen er at en klasse D-forsterker har mye dårligere PSRR (undertrykkelse av støy fra strømforsyningen) enn en tilsvarende klasse AB. Den behøver massive og velfiltrerte strømforsyninger for å yte sitt beste, langt større enn utgangseffekten og virkningsgraden skulle tilsi. En tommelfingerregel for størrelse på trafo for en klasse AB-forsterker vil sannsynligvis være for liten for en klasse D. Mine var nesten bare strømforsyninger. UcD400 (200 W i 8 ohm) har 600 VA trafoer pr forsterkerkanal. Det var passe, så mine NC400 har også en separat SMPS600 pr 200-watts kanal.

    Klart de ville hatt en hørbar signatur hvis jeg hadde tenkt at "nja, 200 W ut og 20 dB crest factor, det blir ca 20 W i snitt, så en 100 VA trafo er sikkert mer enn nok..." Ville sikkert hørt forskjell på strømkabler også med noe slikt i kjeden. :rolleyes:

    Midgard monoblokker låter forresten riktig bra sammen med mine gamle dynaBel Euforia der de står nå. Datter og svigersønn har stor glede av dem. "Anlegget" foran det igjen er DJ'ens miksepult, to Technics vinylsnurrere med effektbokser (røremulator!) og en Apple Airport Express som de kan caste signal til fra hva som helst annet.
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.803
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Nå kan vi avslutte med at "Naturlig lyd" låter best og krevende å få til, "Nøytral lyd" er ønsketenkning fra kranglefanter med dsp og klasse D og "Objektiv lyd" er et fornuftig sted å starte...:cool:
    Man oppnår ikke naturlig lyd uten nøytral lyd.

    Å kalle folk kranglefanter fordi de forsvarer et ståsted du er uenig i leder neppe til noe annet enn pissing og skyttergravskrig.

    Ellers er ikke flat frekvensrespons et mål om ikke flat frekvensrespons også er standarden for et typisk studio. Men du kan kanskje svare på hva flat frekvensrespons er?
    La oss være enige om å være uenige i og med ingen har eierskap til nøytral lyd....bedre å bruke begrepet "objektiv lyd" siden repeterbare målinger innenfor en gitt toleranse er hovedkriteriet. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For elektronikk mener jeg det beste begrepet er «transparent». Enten tilfører komponenten en eller annen hørbar signatur under de aktuelle forholdene, eller så gjør den ikke det. Det kan forholdsvis enkelt testes med en slik «før og etter»-test som det ble linket til tidligere. Vi vet også nok om psykoakustikk til å kunne gjøre et sett målinger som mer enn sannsynliggjør at en komponent vil være transparent.

    Da blir begreper som «nøytral», «naturlig» osv litt overflødige. Litt som en andrepremie: «tja, den farger forsåvidt lyden, men det låter tross alt ikke ille...»

    Legg merke til «under de aktuelle forholdene». Det forbeholdet er viktig. To forsterkere kan begge spille klokkerent og låte helt likt under normale forhold, men så drives den ene eller begge inn i klipping, de klipper på helt forskjellige måter, og vil selvsagt låte helt forskjellig også.

    For høyttalere og lytterom, hvor transparens ikke er oppnåelig, behøver vi nok fortsatt betegnelsen «nøytral» i betydningen «uten så store skavanker at det trekker til seg oppmerksomheten»og «naturlig» som i «det låter omtrent riktig for meg». Jeg vil kanskje nominere mitt eget anlegg til betegnelsen nøytral. Besøkende legger først merke til det brede stereoperspektivet, men forteller at de ganske fort blir sittende og høre på musikken og egenskapene ved de forskjellige innspillingene, ikke på anlegget. Det er for meg et tegn på et nøytralt anlegg som slipper gjennom innspillingene uten å farge dem så mye at man legger merke til det.

    Legg også merke til at både «transparent» og «nøytral» er subjektive beskrivelser for fraværet av eller graden avvhørbare avvik og artifakter i lydgjengivelsen. Jeg aner ikke hva «objektiv lyd» skulle være for noe. Kanskje «objektivt bedre» kan være en beskrivelse av en komponent eller lydkvalitet hvis målbare egenskaper entydig peker i den retningen, men «objektiv lyd» sier meg ingen ting. Kan det være et forsøk på å flytte diskusjonen bort fra egen tomtegrense? ???
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Målemessige er det forøvrig greit å få til med elektronikk som DAC og forsterkere. Selv om noen mener at forskjellene mellom DAC og forsterkere er betydelige og ganske hørbare. Dessverre er det ingen høyttaler (inkl. Rommet) på denne planeten, og absolutt ingen hodetelefon, som kan gjengi "nøytral" lyd med absolutt perfeksjon, uansett hvor mye dps man ratter med....:D
    Enig, stort sett, med den innfallsvinkelen at det faktisk eksisterer lett hørbare forskjeller mellom elektronikkomponenter, men at det ikke behøver å gjøre det mellom tilstrekkelig gode komponenter som ikke er bygd for å farge signalet. Jeg kunne høre forskjell i klangbalanse mellom Hypex UcD700 vs UcD400 og UcD180 hos meg, mens den eneste hørbare forskjellen mellom UcD400HG og NCore400 er et såpass mye lavere støygulv at jeg må en meter nærmere høyttaleren med øret for å høre noe susing. Klangbalanse og alt annet mellom disse to fremstår som helt likt for meg. Min konklusjon er at UcD700 ikke er transparent eller nøytral.

    Men det hindrer altså ikke at jeg forsøker å bygge andre effektforsterkere i klasse AB med større båndbredde og enda lavere THD+N enn NCore. Nesten alt er forskjellig, fra det grunnleggende prinsippet med klasse AB, balansert drift og kvasikomplementære BJT utgangstransistorer på en integrert krets vs klasse D, half bridge og diskrete MOSFET'er. I simuleringene og i første prototyp får disse ca den doble båndbredden av NCore400, det halve støynivået og 1/10 av forvrengningen. Jeg er oppriktig interessert i om det vil være noen som helst hørbar forskjell mellom disse og NCore400. Hypotesen er at det ikke vil være det, men hvis det er, betyr jo det at minst en av dem ikke er transparent tross alt.

    En annen hypotese jeg har er at det er mulig å sette opp testbetingelser som gjør at de aller fleste noenlunde brukbare effektforsterkere vil låte klin likt. Høy og jevn lastimpedans uten for store fasevinkler, signalnivåer godt innenfor forsyningsspenningene, osv. Alt opererer i lineært område og det vil stort sett bare være støygulvet å høre forskjell på. Men det vil også være mulig å konstruere testbetingelser som gjør at nesten alle forsterkere vil låte forskjellig. En elektrostathøyttaler som går ned mot 1 ohm kapasitiv last i diskanten og med voldsomme rotasjoner i elektrisk fase rundt resonansfrekvenser, testsignaler bestående av perkussive lyder på dommedagsnivå, osv. Mine høyttalere er ikke bygget for å "avsløre" forsterkerforskjeller ettersom det ikke er noe poeng i seg selv, snarere et tegn på dårlig systemdesign.

    Nit pickin' detail: Testtoner er gjerne langt mer krevende enn et musikksignal. En statisk sinus har minimal crest factor og stresser strømforsyning etc langt mer enn et musikksignal hvor kondensatorene får tid til å fylle seg opp igjen. Et testsignal for intermodulasjonsforvrengning er gjerne satt sammen som et "worst case scenarie", f eks med full utstyring ved 19+20 kHz samtidig. Det er langt ondere enn noe tenkelig musikksignal, og det er liksom poenget også.
    Bra du tok for deg myten om testtoner (du skrev: “Testtoner er gjerne langt mer krevende enn et musikksignal”). I tillegg kommer at musikk som lyttes til i rommet, maskerer eventuelle artefakter mv.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Målemessige er det forøvrig greit å få til med elektronikk som DAC og forsterkere. Selv om noen mener at forskjellene mellom DAC og forsterkere er betydelige og ganske hørbare. Dessverre er det ingen høyttaler (inkl. Rommet) på denne planeten, og absolutt ingen hodetelefon, som kan gjengi "nøytral" lyd med absolutt perfeksjon, uansett hvor mye dps man ratter med....:D
    Enig, stort sett, med den innfallsvinkelen at det faktisk eksisterer lett hørbare forskjeller mellom elektronikkomponenter, men at det ikke behøver å gjøre det mellom tilstrekkelig gode komponenter som ikke er bygd for å farge signalet. Jeg kunne høre forskjell i klangbalanse mellom Hypex UcD700 vs UcD400 og UcD180 hos meg, mens den eneste hørbare forskjellen mellom UcD400HG og NCore400 er et såpass mye lavere støygulv at jeg må en meter nærmere høyttaleren med øret for å høre noe susing. Klangbalanse og alt annet mellom disse to fremstår som helt likt for meg. Min konklusjon er at UcD700 ikke er transparent eller nøytral.

    Men det hindrer altså ikke at jeg forsøker å bygge andre effektforsterkere i klasse AB med større båndbredde og enda lavere THD+N enn NCore. Nesten alt er forskjellig, fra det grunnleggende prinsippet med klasse AB, balansert drift og kvasikomplementære BJT utgangstransistorer på en integrert krets vs klasse D, half bridge og diskrete MOSFET'er. I simuleringene og i første prototyp får disse ca den doble båndbredden av NCore400, det halve støynivået og 1/10 av forvrengningen. Jeg er oppriktig interessert i om det vil være noen som helst hørbar forskjell mellom disse og NCore400. Hypotesen er at det ikke vil være det, men hvis det er, betyr jo det at minst en av dem ikke er transparent tross alt.

    En annen hypotese jeg har er at det er mulig å sette opp testbetingelser som gjør at de aller fleste noenlunde brukbare effektforsterkere vil låte klin likt. Høy og jevn lastimpedans uten for store fasevinkler, signalnivåer godt innenfor forsyningsspenningene, osv. Alt opererer i lineært område og det vil stort sett bare være støygulvet å høre forskjell på. Men det vil også være mulig å konstruere testbetingelser som gjør at nesten alle forsterkere vil låte forskjellig. En elektrostathøyttaler som går ned mot 1 ohm kapasitiv last i diskanten og med voldsomme rotasjoner i elektrisk fase rundt resonansfrekvenser, testsignaler bestående av perkussive lyder på dommedagsnivå, osv. Mine høyttalere er ikke bygget for å "avsløre" forsterkerforskjeller ettersom det ikke er noe poeng i seg selv, snarere et tegn på dårlig systemdesign.

    Nit pickin' detail: Testtoner er gjerne langt mer krevende enn et musikksignal. En statisk sinus har minimal crest factor og stresser strømforsyning etc langt mer enn et musikksignal hvor kondensatorene får tid til å fylle seg opp igjen. Et testsignal for intermodulasjonsforvrengning er gjerne satt sammen som et "worst case scenarie", f eks med full utstyring ved 19+20 kHz samtidig. Det er langt ondere enn noe tenkelig musikksignal, og det er liksom poenget også.
    Bra du tok for deg myten om testtoner (du skrev: “Testtoner er gjerne langt mer krevende enn et musikksignal”). I tillegg kommer at musikk som lyttes til i rommet, maskerer eventuelle artefakter mv.
    Her er jeg veldig uenig.Jeg mener et musikksignal er ekstremt mye mer krevende og sammensatt enn testtoner.
    Her tror jeg mye av uenighetene kan ligge mellom de som mener at det er lett å måle alt,kontra sånne som meg som mener at musikksignalet er så komplekst og lett sårbart at vi ikke klarer å måle i vilken grad hifikomponenter gjør skade på det.

    Tilbakekobling i elektronikkretser er vel noe som jeg fremstår litt som et hakk i plata om. Men ja,etter min erfaring så er det et av de viktigste områdene der jeg ikke forstår hvorfor vi ikke kan vise til målinger som viser at dette gjør forholdsvis stor skade på det opprinnelige musikksignalet.

    Viss man tar en transistorforsterker som etter målinger blir regnet som 100% nøytral av noen,så er dette som regel et produkt der man bruker tilbakekobling i kretsen. Hvorfor bruker man tilbakekobling,jo fordi man vil ha bedre målinger og tekniske data på et målesignal/testtoner.Hvorfor måler det dårligere uten.Jo fordi i det testtonen forlater transistoren så er transistoren ikke i nerheten av 100% nøytral og har forandret en god del på det signalet som kom inn i transistoren.Informasjon har gått tapt,båndbredden er kuttet,forvrenging er tilført,fasevridninger,osv. Men på magisk vis mener noen at ved å kjøre deler(et visst anntall lavere desibel enn utgangssignalet) av dette tilbake til et sted før i kretsen så kan man komme nermere det opprinnelige musikksignalet?
    Dette skurrer veldig for min del. Jeg mener helt ærlig at man prøver å rette opp tap,og ender med å tilføre bare enda mer tap og feil.
    Jeg har hørt det lett med ørene i rørforsterkere,derfor sliter jeg med å forstå hvorfor ikke noen kan vise til målinger som viser at ting også går galt med å lage desse lydsløyfene i elektronikkretser.
    Ergo er min foreløbige konklusjon at målinger ikke er i nerheten av å vise det fulle bildet av hva som teller for at musikksignalet skal forbli mest mulig uforandret fra a til å.

    Og jeg sier defintivt ikke at for eksempel en rørforsterker basert på et genialt godt trioderør,single-ended,uten feedback,er 100% nøytralt,som i perfekt og uten egenkarakter,for det er de ikke.Men av ting jeg har hørt så er det der det største potensialet fortsatt er til å lage en forsterkningskrets med minst mulig egenkarakter etter min erfaring.Og man kan sikkert også oppnå i samme området med de aller beste transistorer siden man der har kortere signalvei,lavere utgangsimpedans,og mot høyttaler kan man i enkelte tilfelle ha lav nok impedans til å unngå en trafo,og alle trafoer er et solid tapsledd.

    Okke som,det jeg kanskje mente å poengtere innenfor trådens tittel er at jeg sliter med å se at man kan få konsesus om hva nøytralt er fordi det ikke finnes hifiutstyr uten egenkarakter,som i 100% nøytralt.
    Og er man da ikke over på at hifiutstyr er og blir subjektivt ? :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tilbakekobling i elektronikkretser er vel noe som jeg fremstår litt som et hakk i plata om. Men ja,etter min erfaring så er det et av de viktigste områdene der jeg ikke forstår hvorfor vi ikke kan vise til målinger som viser at dette gjør forholdsvis stor skade på det opprinnelige musikksignalet.
    Muligens fordi det ikke gjør slik skade som du mener?

    Viss man tar en transistorforsterker som etter målinger blir regnet som 100% nøytral av noen,så er dette som regel et produkt der man bruker tilbakekobling i kretsen. Hvorfor bruker man tilbakekobling,jo fordi man vil ha bedre målinger og tekniske data på et målesignal/testtoner.Hvorfor måler det dårligere uten.Jo fordi i det testtonen forlater transistoren så er transistoren ikke i nerheten av 100% nøytral og har forandret en god del på det signalet som kom inn i transistoren.Informasjon har gått tapt,båndbredden er kuttet,forvrenging er tilført,fasevridninger,osv. Men på magisk vis mener noen at ved å kjøre deler(et visst anntall lavere desibel enn utgangssignalet) av dette tilbake til et sted før i kretsen så er man nermere det opprinnelige musikksignalet.
    Dette skurrer veldig for min del. Jeg mener helt ærlig at man prøver å rette opp tap,og ender med å tilføre bare enda mer tap og feil.
    Jeg har hørt det lett med ørene i rørforsterkere,derfor sliter jeg med å forstå hvorfor ikke noen kan vise til målinger som viser at ting også går galt med å lage desse lydsløyfene i elektronikkretser.
    Ergo er min foreløbige konklusjon at målinger ikke er i nerheten av å vise det fulle bildet av hva som teller for at musikksignalet skal forbli minst mulig uforandret fra a til å.
    Kanskje fordi en liten transistorforsterker eller chipamp har så mye loop gain at man lett får dem over det punktet hvor «moderat» NFB gjør at høyereordens forvrengning øker, og langt inn i sonen hvor mer NFB gjør at alle forvrengningskomponenter faller?

    Jeg tillater meg å krysslinke til et innlegg jeg skrev om dette i en annen tråd:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/95641-dac-hva-er-viktig-8.html#post2903517

    Forvrengingsspektrumet av en brokoblet chipamp med SMPS strømforsyning og et sted rundt 100 dB NFB ved 4-5 kHz:


    Det der er bare andre- og tredjeordens forvrengning, ingen høyereordens komponenter, og nivåer nede ved -126 dB. Ingen spor av at man skulle tilføre nye feil, tvert imot. Dette er et renere spektrum enn chipampen rett fra databladet, i tillegg til at nivået på støy og forvrengning er senket med ganske mye.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Målemessige er det forøvrig greit å få til med elektronikk som DAC og forsterkere. Selv om noen mener at forskjellene mellom DAC og forsterkere er betydelige og ganske hørbare. Dessverre er det ingen høyttaler (inkl. Rommet) på denne planeten, og absolutt ingen hodetelefon, som kan gjengi "nøytral" lyd med absolutt perfeksjon, uansett hvor mye dps man ratter med....:D
    Enig, stort sett, med den innfallsvinkelen at det faktisk eksisterer lett hørbare forskjeller mellom elektronikkomponenter, men at det ikke behøver å gjøre det mellom tilstrekkelig gode komponenter som ikke er bygd for å farge signalet. Jeg kunne høre forskjell i klangbalanse mellom Hypex UcD700 vs UcD400 og UcD180 hos meg, mens den eneste hørbare forskjellen mellom UcD400HG og NCore400 er et såpass mye lavere støygulv at jeg må en meter nærmere høyttaleren med øret for å høre noe susing. Klangbalanse og alt annet mellom disse to fremstår som helt likt for meg. Min konklusjon er at UcD700 ikke er transparent eller nøytral.

    Men det hindrer altså ikke at jeg forsøker å bygge andre effektforsterkere i klasse AB med større båndbredde og enda lavere THD+N enn NCore. Nesten alt er forskjellig, fra det grunnleggende prinsippet med klasse AB, balansert drift og kvasikomplementære BJT utgangstransistorer på en integrert krets vs klasse D, half bridge og diskrete MOSFET'er. I simuleringene og i første prototyp får disse ca den doble båndbredden av NCore400, det halve støynivået og 1/10 av forvrengningen. Jeg er oppriktig interessert i om det vil være noen som helst hørbar forskjell mellom disse og NCore400. Hypotesen er at det ikke vil være det, men hvis det er, betyr jo det at minst en av dem ikke er transparent tross alt.

    En annen hypotese jeg har er at det er mulig å sette opp testbetingelser som gjør at de aller fleste noenlunde brukbare effektforsterkere vil låte klin likt. Høy og jevn lastimpedans uten for store fasevinkler, signalnivåer godt innenfor forsyningsspenningene, osv. Alt opererer i lineært område og det vil stort sett bare være støygulvet å høre forskjell på. Men det vil også være mulig å konstruere testbetingelser som gjør at nesten alle forsterkere vil låte forskjellig. En elektrostathøyttaler som går ned mot 1 ohm kapasitiv last i diskanten og med voldsomme rotasjoner i elektrisk fase rundt resonansfrekvenser, testsignaler bestående av perkussive lyder på dommedagsnivå, osv. Mine høyttalere er ikke bygget for å "avsløre" forsterkerforskjeller ettersom det ikke er noe poeng i seg selv, snarere et tegn på dårlig systemdesign.

    Nit pickin' detail: Testtoner er gjerne langt mer krevende enn et musikksignal. En statisk sinus har minimal crest factor og stresser strømforsyning etc langt mer enn et musikksignal hvor kondensatorene får tid til å fylle seg opp igjen. Et testsignal for intermodulasjonsforvrengning er gjerne satt sammen som et "worst case scenarie", f eks med full utstyring ved 19+20 kHz samtidig. Det er langt ondere enn noe tenkelig musikksignal, og det er liksom poenget også.
    Bra du tok for deg myten om testtoner (du skrev: “Testtoner er gjerne langt mer krevende enn et musikksignal”). I tillegg kommer at musikk som lyttes til i rommet, maskerer eventuelle artefakter mv.
    Her er jeg veldig uenig.Jeg mener et musikksignal er ekstremt mye mer krevende og sammensatt enn testtoner.
    Her tror jeg mye av uenighetene kan ligge mellom de som mener at det er lett å måle alt,kontra sånne som meg som mener at musikksignalet er så komplekst og lett sårbart at vi ikke klarer å måle i vilken grad hifikomponenter gjør skade på det.

    Tilbakekobling i elektronikkretser er vel noe som jeg fremstår litt som et hakk i plata om. Men ja,etter min erfaring så er det et av de viktigste områdene der jeg ikke forstår hvorfor vi ikke kan vise til målinger som viser at dette gjør forholdsvis stor skade på det opprinnelige musikksignalet.

    Viss man tar en transistorforsterker som etter målinger blir regnet som 100% nøytral av noen,så er dette som regel et produkt der man bruker tilbakekobling i kretsen. Hvorfor bruker man tilbakekobling,jo fordi man vil ha bedre målinger og tekniske data på et målesignal/testtoner.Hvorfor måler det dårligere uten.Jo fordi i det testtonen forlater transistoren så er transistoren ikke i nerheten av 100% nøytral og har forandret en god del på det signalet som kom inn i transistoren.Informasjon har gått tapt,båndbredden er kuttet,forvrenging er tilført,fasevridninger,osv. Men på magisk vis mener noen at ved å kjøre deler(et visst anntall lavere desibel enn utgangssignalet) av dette tilbake til et sted før i kretsen så kan man komme nermere det opprinnelige musikksignalet?
    Dette skurrer veldig for min del. Jeg mener helt ærlig at man prøver å rette opp tap,og ender med å tilføre bare enda mer tap og feil.
    Jeg har hørt det lett med ørene i rørforsterkere,derfor sliter jeg med å forstå hvorfor ikke noen kan vise til målinger som viser at ting også går galt med å lage desse lydsløyfene i elektronikkretser.
    Ergo er min foreløbige konklusjon at målinger ikke er i nerheten av å vise det fulle bildet av hva som teller for at musikksignalet skal forbli minst mulig uforandret fra a til å.

    Og jeg sier defintivt ikke at for eksempel en rørforsterker basert på et genialt godt trioderør,single-ended,uten feedback,er 100% nøytralt,som i perfekt og uten egenkarakter,for det er de ikke.Men av ting jeg har hørt så er det der det største potensialet fortsatt er til å lage en forsterkningskrets med minst mulig egenkarakter etter min erfaring.Og man kan sikkert også oppnå i samme området med de aller beste transistorer siden man der har kortere signalvei,lavere utgangsimpedans,og mot høyttaler kan man i enkelte tilfelle ha lav nok impedans til å unngå en trafo,og alle trafoer er et solid tapsledd.

    Okke som,det jeg kanskje mente å poengtere innenfor trådens tittel er at jeg sliter med å se at man kan få konsesus om hva nøytralt er fordi det ikke finnes hifiutstyr uten egenkarakter,som i 100% nøytralt.
    Og er man da ikke over på at hifiutstyr er og blir subjektivt ? :)
    Jeg liker dette sitatet, hentet fra et intervju med Daniel Weiss, en ledende lydingeniør og konstruktør av DACer:

    “Q: What about DAC chips—How do you evaluate and compare them? Because so much depends on the implementation.

    DW: Well there aren’t that many possible implementations for a given chip. I evaluate them based on the specs usually. I don’t do listening tests, I look at the specs.”
    Kilde: Interview: Daniel Weiss : PAROXYSMAL DISCHARGE

    Hvis man skal lytte seg frem til forskjeller, krever det eksakt volummatching (dvs. at den ene ikke spiller høyere enn den andre). Lyttetesten må være kontrollert og helt uten bias. Tester som ikke tilfredsstiller disse kriteriene, er av liten verdi. Ikke så lett å få til slike tester i en utviklingsfase. Men jeg er enig i at det til syvende og sist er øret som er dommeren. Problemet er at det kan ta tid før øret fanger opp forskjeller man først ikke trodde fantes. Komprimert MP3 er imidlertid et eksempel på et format man trodde var transparent (nok), men som senere viste seg å ikke være det likevel.

    :)
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Du har mye mer teknisk kunnskap om dette enn meg,Asbjørn.
    Jeg er av typen som stoler blindt på hva mine ører oppfatter som mer eller mindre naturlig.Sier forenklede måledata noe og ørene og musikkopplevelsen noe annet så er det ikke tvil om hva jeg stoler på.

    Så jeg stoler dessverre ikke på enkle THD og utglattede målinger alene siden jeg har hørt en masse utstyr som fremstår som mer eller mindre perfekt utifra målinger,men som likevel er lenger unna andre ting som måler dårligere i å minne meg om hva jeg opplever når jeg spiller et instrument selv,bandøving,konserter,og enkelt og greit om hermetikkmusikk via et stereoannlegg gir meg en musikalsk opplevelse.
    Av det jeg har erfart så langt så vil jeg faktisk gå så langt som å påstå at NFB er noe av det mest tragiske som er oppfunnet innen hifiutstyr. Jeg tror NFB og enkle THD målinger til en viss grad har hindret at man fortsatte utviklingen av kvaliteten i transistorene og rørene,og da også motstander,kondiser,trafoer,osv.Man kan ikke rette opp feil/tap i et ledd i leddet etter. Totalen blir maksimalt kun så bra som hvert enkelt ledd tillater.

    Mange med meg oppfatter produkter fra for eksempel Dartzeel og norske Musical Innovation,for å nevne noen få, som å ha noe som oppfattes som nermere naturliget enn annet utstyr,og det mener jeg nesten ene og alene kan tilskrives mindre eller ingen NFB i kretsene. Og fokus på best mulig kompenenter i hvert ledd. Man er sjanseløs på å rette opp igjen musikalsk informasjon som er gått tapt i en kjip transistor,rør,dårlig DAC-chip,eller alle andre småkomponenter.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Der er vi bare helt og totalt uenige. Jeg hadde ikke fiklet med å finne en måte å legge 50-60 dB mer NFB rundt en skarve chipamp om vi ikke var det. :)

    Forskjellen mellom Hypex UcD og NCore er også en ekstra nøstet NFB-krets rundt UcD-kretsen, på samme måte som vår Bifrôst er en ekstra NFB-krets rundt en standard chipamp. Som nevnt opplever jeg ingen degradering ved å gå fra UcD til NCore, tvert imot. Lavere støynivå, ingen uønskede bivirkninger. Det er hva mine ører forteller meg om å gå fra ~25 dB til ~53 dB NFB i ellers like forsterkere, og jeg har ingen grunn til å tro at det skulle bli noen fler bivirkninger av å gå videre til ~80-100 dB heller.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva er definisjonen av «dynamikk» i en høyttaler? Hvilke parametre er kilder til dynamikk i høyttaleren?
    Asbjørn har allerede svart og det er egentlig kun variasjonen i lydnivået og hvor høyt en høyttaler kan spille.

    Men her var det vel litt mer i gaten "opplevd dynamikk" og bl.a. trolig tanke på realistisk "transientgjengivelse" og høyt nivå med lav forvrengning. Da er det for meg to typer høyttalerkonstruksjoner som skiller seg ut foruten tilstrekkelig med membranarealet.
    Du sier - tilstrekkelig med membranareal - en "greie" som interesserer meg spesielt.

    Jeg mener det er vel kjent (og akseptert) at store membraner egner seg dårlig for gjengivelse av høye frekvenser.

    Jeg mener også at det er umulig å godt nok gjengi lavere frekvenser over små membran arealer, selv om dette trolig gjøres med mindre problematikk enn eksemplet over.

    Men, la oss si en 6-tommer som spiller helt ned, som både måler greit og høres nokså greit ut - eksempelvis gjengir en cello greit - men hvor jeg mener ingen 6-tommere klarer dette godt nok. Selv om ingen målinger tilsier/avslører dette. Jeg mener "øret" forteller at en cello må ha en 8-tommer eller større areal for å kunne "blomstre" slik celloen gjør i virkeligheten. Dersom (?) jeg har rett i dette, er alle høyttalere med små basser egentlig for dårlige, enten det kan måles eller ikke. Motsatt; ingen 8-tommer som spiller opp til diskant, kan godt nok gjengi frekvensene like godt som eksempelvis en 4-tommer, jeg mener kort og godt riktig membranareal ikke hensyntas godt nok i svært så mange (!) høyttalerkonstruksjoner - ved at de gjengir frekvenser de i sitt konstruksjonsprinsipp ikke håndterer godt nok. Reidar Persson er jo en talsmann for dette, han mener bestemt at mellomtoners "bølger" ikke kan håndteres av membraner over 5 tommers størrelse.
    Hvis tungt språk, beklager, fortsatt i jetlag etter nylig landet fra en måned i USA.

    For øvrig råbra tråd; Snickers-is
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Stå på Asbjørn:) Utvikling kommer av at folk har tro på det de driver med og søker utvikling ved å prøve ut nye ideer!
    Jeg er åpen for at jeg tar feil og du har rett,men inntill videre mener jeg at jeg oppfatter det rett :D
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.998
    Antall liker
    1.161
    Men, la oss si en 6-tommer som spiller helt ned, som både måler greit og høres nokså greit ut - eksempelvis gjengir en cello greit - men hvor jeg mener ingen 6-tommere klarer dette godt nok. Selv om ingen målinger tilsier/avslører dette. Jeg mener "øret" forteller at en cello må ha en 8-tommer eller større areal for å kunne "blomstre" slik celloen gjør i virkeligheten. Dersom (?) jeg har rett i dette, er alle høyttalere med små basser egentlig for dårlige, enten det kan måles eller ikke. Motsatt; ingen 8-tommer som spiller opp til diskant, kan godt nok gjengi frekvensene like godt som eksempelvis en 4-tommer, jeg mener kort og godt riktig membranareal ikke hensyntas godt nok i svært så mange (!) høyttalerkonstruksjoner - ved at de gjengir frekvenser de i sitt konstruksjonsprinsipp ikke håndterer godt nok. Reidar Persson er jo en talsmann for dette, han mener bestemt at mellomtoners "bølger" ikke kan håndteres av membraner over 5 tommers størrelse.
    Hvis tungt språk, beklager, fortsatt i jetlag etter nylig landet fra en måned i USA.

    spørs om dette er mye tilfeldig alt etter hva du har lyttet på før, mindre membraner kan lage bass som bare det, det blir ikke bedre av å bare hive på areal om man ikke har slaglengde også.
    men direktiviten til større membraner nedover i mellomtonen er lett å overse i noen systemer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.256
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du sier - tilstrekkelig med membranareal - en "greie" som interesserer meg spesielt.

    Jeg mener det er vel kjent (og akseptert) at store membraner egner seg dårlig for gjengivelse av høye frekvenser.

    Jeg mener også at det er umulig å godt nok gjengi lavere frekvenser over små membran arealer, selv om dette trolig gjøres med mindre problematikk enn eksemplet over.

    Men, la oss si en 6-tommer som spiller helt ned, som både måler greit og høres nokså greit ut - eksempelvis gjengir en cello greit - men hvor jeg mener ingen 6-tommere klarer dette godt nok. Selv om ingen målinger tilsier/avslører dette. Jeg mener "øret" forteller at en cello må ha en 8-tommer eller større areal for å kunne "blomstre" slik celloen gjør i virkeligheten. Dersom (?) jeg har rett i dette, er alle høyttalere med små basser egentlig for dårlige, enten det kan måles eller ikke. Motsatt; ingen 8-tommer som spiller opp til diskant, kan godt nok gjengi frekvensene like godt som eksempelvis en 4-tommer, jeg mener kort og godt riktig membranareal ikke hensyntas godt nok i svært så mange (!) høyttalerkonstruksjoner - ved at de gjengir frekvenser de i sitt konstruksjonsprinsipp ikke håndterer godt nok. Reidar Persson er jo en talsmann for dette, han mener bestemt at mellomtoners "bølger" ikke kan håndteres av membraner over 5 tommers størrelse.
    Hvis tungt språk, beklager, fortsatt i jetlag etter nylig landet fra en måned i USA.
    Ja, jeg er nokså enig i dette. Det som vil begrense et høyttalerelement nedover er evnen til å flytte på luft ved lave frekvenser. Et element vil bevege seg 10 ganger så ofte ved 1000 Hz som ved 100 Hz. Et stykke på vei nedover kan et lite element kompensere med større slaglengde, men det slipper rett og slett opp for lineær slaglengde ved lave frekvenser for å kunne opprettholde samme lydtrykk som i mellomtonen. Det låter kanskje OK ved pyntelig volum, men det vil ikke ha reserver til å gjengi noe volum eller dynamikk. Regnestykket her er ganske enkelt frekvens x slaglengde x membranareal = volumhastighet. There ain't no substitute for cubic inches, som de sier der du nettopp kom fra.

    Oppover er det spredningskarakteristikken som begrenser. En membran av en viss størrelse vil være rundtstrålende ved riktig lave frekvenser og så gradvis bli mer og mer retningsbestemt. Tommelfingerregelen er at et element har blitt retningsbestemt ved frekvenser hvor bølgelengden er lik diameteren av elementet. Eksempelvis vil en 6-tommer ha en bevegelig diameter på kanskje 135 mm. Bølgelengden er 340/frekvens, så det elementet vil være retningsbestemt over ca 2200 Hz. Dette er ikke en plutselig overgang, men en gradvis endring over et bredt frekvensbånd. Det går det også an å regne på, men det regnestykket inneholder Bessel-funksjoner og andre ekle ting, så du får bare tro meg når jeg sier det. :)

    Problemet med den innsnevringen av spredning er at et litt for stort mellomtoneelement som tvinges til å spille litt for høyt i frekvens i en to- eller treveiskonstruksjon vil ha et smalere spredningsmønster ved delefrekvensen enn hva diskantelementet over har. Det betyr at frekvensgangen til siden vil ha en større eller mindre suck-out ved delefrekvensen, reflektert lyd har samme farging, og det hele låter unaturlig. Det er et veldig vanlig problem, se nærmest enhver høyttalermåling i Stereophile. Her er en stor og dyr høyttaler fra en produsent som burde vite bedre:

    801fig6.jpg


    Den store bassen blir såvidt retningsbestemt før den leverer over til en stor mellomtone like under 1 kHz, som så blir veldig retningsbestemt før den i sin tur leverer over til diskanten rundt 3 kHz, som er retningsbestemt som en laserstråle ved riktig høye frekvenser. Det der er ikke et bra spredningsmønster i rommet. (B&W 801 Nautilus, for den som lurte på det.)

    Det kan løses på flere måter:
    • enten (som du er inne på) å ha fler elementer i avtagende størrelse slik at ingen elementer spiller høyere enn de har godt av
    • eller å sette en waveguide på diskanten slik at den får samme spredning ved delefrekvensen som mellomtonen (tenk PA-høyttaler med 12" + horn),
    • eller å velge en diskant som kan deles såpass lavt at mellomtonen ikke har blitt retningsbestemt ved delefrekvensen, men da flytter hele problemet opp til en frekvens hvor den relativt store diskanten også blir retningsbestemt.

    Jeg brukte en kombinasjon av alle tre, deler ved en frekvens hvor beregnet spredning fra mellomtone og diskant matcher, og satte på en ekstra liten diskant på baksiden for å fylle ut når den vertikale spredningen fra den store diskanten kollapser ved 3,5 kHz eller så. Da kan jeg ha 10"+6,5" mellomtoner + en AMT-diskant med membranareal tilsvarende en 12", alt med effektivitet rundt 100 dB @ 1 W. Dynamikken ble ganske bra. :)
     
    Sist redigert:

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    443
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    2
    Det er da faen at jeg klarte snuske meg inn i denne tråden da.
    Jeg er på Hifisentralen for å opprettholde mine illusjoner.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.478
    Antall liker
    16.878
    Sted
    Østfold
    Nå kan vi avslutte med at "Naturlig lyd" låter best og krevende å få til, "Nøytral lyd" er ønsketenkning fra kranglefanter med dsp og klasse D og "Objektiv lyd" er et fornuftig sted å starte...:cool:
    Man oppnår ikke naturlig lyd uten nøytral lyd.

    Å kalle folk kranglefanter fordi de forsvarer et ståsted du er uenig i leder neppe til noe annet enn pissing og skyttergravskrig.

    Ellers er ikke flat frekvensrespons et mål om ikke flat frekvensrespons også er standarden for et typisk studio. Men du kan kanskje svare på hva flat frekvensrespons er?
    La oss være enige om å være uenige i og med ingen har eierskap til nøytral lyd....bedre å bruke begrepet "objektiv lyd" siden repeterbare målinger innenfor en gitt toleranse er hovedkriteriet. :)
    Hvem har definert det hovedkriteriet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn