Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Om det ikke er oslo-rekord i salting 3 år på rad slik det står, er det hvertfall de 3 årene med størst forbruk i perioden. Singelforbruket er også kraftig økt 2 foregående år.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Skal man klare å få opp mengden hverdagssyklende i Oslo betydelig, slik at man når målene som er satt, er det samme holdning som til elbiler som vil gjelde:
    Momsfritak på elektriske transportsykler.
    Man skulle i utgangspunktet tro at de økonomiske incentivene for hvasomhelst fremfor å bruke bilen var sterke nok allerede? Å eie og bruke en bil til å kjøre inn og ut av Oslo sentrum koster en middels formue i året i bompenger, drivstoff, dekkslitasje, flere km på forsikringen, flere km på bilen, evt betale for parkering. Kostnaden for å sykle er en sykkel (5-10k, holder i årevis), kanskje et sett dekk i året (noen hundrelapper) og litt enkelt vedlikehold man fint kan gjøre selv. Kollektivtransport koster 625 kroner i måneden om man kjøper årskort og da er også annen kollektivtransport gjennom året inkludert. Å gå/løpe koster ca et par joggesko i året, eller rundt en tusenlapp. Eventuell treningsavgift på treningsstudio slipper man også siden hverdagen gir nok mosjon.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Mennesket er ikke en utpreget fornuftig skapning. Interessen for å redde jordkloden er også laber om enn gryende. Uten noen som helst sammenligning for øvrig. Det er vel uansett bare posering i følge sintemannen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Siv ønsker å skattelegge alle mulige potensielle goder og byråkratisere ihjel arbeidsplasser i prosessen, men å skattlegge gratisparkeringen ønsker hun ikke.

    Hvor mye er en parkeringsplass i Oslo verdt? 2000 kr måneden er vel ikke et ille anslag? 4500 kr koster månedskortet i parkeringshus ved Oslo S.

    25.000 kr i økt årlig skattbar inntekt og folk vil virkelig se på alternative muligheter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Er det så mange som har gratis parkering gjennom jobben i Oslo sentrum egentlig? Jeg regner med en del som har tjenestekjøring har det, men jeg kan ikke si at jeg har hørt om det i særlig grad (bortsett fra politikere selv da). Prisanslaget er kanskje litt høyt - tror going rate er 12-1500 kroner månenden for privat leie (dyrere i parkeringhus) men at det blir en anselig mengde i året er det liten tvil om.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det er jo ganske så normalt at man får lov til å parkere gratis på jobb, selv i Oslo, er det ikke? Kanskje ikke innenfor ring 1 av naturlige årsaker. Antall slike parkeringsplasser er som oftest begrenset, så førstemann til mølla-prinsippet vil jo gjelde. Bedriften har x parkeringsplasser til ansatte.

    Måtte man betale 5-10.000 kr i økt skatt for denne fordelen, så ville flere sett seg om etter alternativer.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.268
    Antall liker
    4.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Skal man klare å få opp mengden hverdagssyklende i Oslo betydelig, slik at man når målene som er satt, er det samme holdning som til elbiler som vil gjelde:
    Momsfritak på elektriske transportsykler.
    Man skulle i utgangspunktet tro at de økonomiske incentivene for hvasomhelst fremfor å bruke bilen var sterke nok allerede? Å eie og bruke en bil til å kjøre inn og ut av Oslo sentrum koster en middels formue i året i bompenger, drivstoff, dekkslitasje, flere km på forsikringen, flere km på bilen, evt betale for parkering. Kostnaden for å sykle er en sykkel (5-10k, holder i årevis), kanskje et sett dekk i året (noen hundrelapper) og litt enkelt vedlikehold man fint kan gjøre selv. Kollektivtransport koster 625 kroner i måneden om man kjøper årskort og da er også annen kollektivtransport gjennom året inkludert. Å gå/løpe koster ca et par joggesko i året, eller rundt en tusenlapp. Eventuell treningsavgift på treningsstudio slipper man også siden hverdagen gir nok mosjon.
    Folk må føle at de får noe. At de sparer noe, ved å kjøpe noe nytt stæsj de får massiv rabatt på. Det er mer inspirerende på den måten. Tror jeg.
    Spesielt om det er et tilbud som bare gjelder i en tidsbegrenset periode, f.eks fem år. For da tenker man at man får noe som andre kanskje ikke får. Og det er allitid bra.

    Og når elsykkelen først er kjøpt inn, så er det jo ikke så vanskelig å bruke den litt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.329
    Antall liker
    7.482
    Torget vurderinger
    4
    Er det så mange som har gratis parkering gjennom jobben i Oslo sentrum egentlig? Jeg regner med en del som har tjenestekjøring har det, men jeg kan ikke si at jeg har hørt om det i særlig grad (bortsett fra politikere selv da).
    DÆNG !
    Hvordan er det nå med den parkeringsgarasjen til Rådhuset ?

    Må si jeg etterhvert er skuffet over denne blå regjeringens evne til konsekvensutredning av nye (skjerping av) skatter.
    Som den nye innskjerpningen av skatt på fordel av forsikring gjennom arbeidsgiver hvor man nå skal skatte av en tenkt rabatt arbeidsgiver oppnår ift. hva den enkelte ville oppnå. Slikt skal man altså brukte tid og ressurser på. Resultatet blir vel at arbeidsgivere etterhvert slutter å tilby slike goder til de ansatte fordi det etterhvert tar for mye ressurser å følge opp.

    Hva om man skattlegger en tenkt fordel av stortingsrepresentantenes etterhvert enestående antikverte diettsystem?
    Og hvordan er det med fordelsbeskattning av gratis stortingsleiligheter for alle som bor mer enn 40 km fra Stortinget?
    Det må vel være en ordning som stammer fra den gang man reiste til hovedstaden med hest og kjerre?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.269
    Antall liker
    19.347
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Siv ønsker å skattelegge alle mulige potensielle goder og byråkratisere ihjel arbeidsplasser i prosessen, men å skattlegge gratisparkeringen ønsker hun ikke.

    Hvor mye er en parkeringsplass i Oslo verdt? 2000 kr måneden er vel ikke et ille anslag? 4500 kr koster månedskortet i parkeringshus ved Oslo S.

    25.000 kr i økt årlig skattbar inntekt og folk vil virkelig se på alternative muligheter.
    Ja, øs på med flere bilrelaterte avgifter. Det vil på langt nær forundre meg om man etter hvert også må skatte/betale avgift for at man har parkeringsmuligheter på egen eiendom.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Spiller det noen rolle om man kaller det «kan» eller «gidder ikke»? Gjør ikke begge grupperinger det samme? Det er mye bryderi som konsekvens av sykling som jeg har stor forståelse for at folk ikke ønsker.
    Jeg vil ikke tro at du noen gang vil havne i kategorien "gidder ikke" med de 260km dine (13 mil hver vei regner jeg med)
    I så fall er lista lagt veldig høyt.

    Og så spørs det om du egentlig er i "kan" kategorien?
    Er det praktisk mulig å sykle 26 mil pr dag for å jobbe og allikevel ha et normalt gjennomsnittelig (familie)liv?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Og så spørs det om du egentlig er i "kan" kategorien?
    Er det praktisk mulig å sykle 26 mil pr dag for å jobbe og allikevel ha et normalt gjennomsnittelig (familie)liv?
    Det er mer enn proffsyklister gjør på en selv en lang arbeidsdag. Det er veeeeldig langt å sykle, spesielt uten et felt å ligge i.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.722
    Antall liker
    31.264
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Mye av de midlertidlige Gang/sykkelveier nere i Oslo er allt for smale! særlig nere i Bjørvika i forbindelse med bygging av follobanen der det er stor trafikk med sykkelister og gående, en tilfellig gang/sykkelvei (Arbeide på vei) skall ha 1.7m bredde og skilting skall sitte på 2.20m høyde og ikke på en 1m så du kollidere med skiltet:p
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.268
    Antall liker
    4.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    26 mil pr dag er vel godt utenfor undersøkelsens nedslagsfelt. Her var det vel snakk om folk som både jobber og bor i Oslo.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Spiller det noen rolle om man kaller det «kan» eller «gidder ikke»? Gjør ikke begge grupperinger det samme? Det er mye bryderi som konsekvens av sykling som jeg har stor forståelse for at folk ikke ønsker.
    Jeg vil ikke tro at du noen gang vil havne i kategorien "gidder ikke" med de 260km dine (13 mil hver vei regner jeg med)
    I så fall er lista lagt veldig høyt.

    Og så spørs det om du egentlig er i "kan" kategorien?
    Er det praktisk mulig å sykle 26 mil pr dag for å jobbe og allikevel ha et normalt gjennomsnittelig (familie)liv?
    Det er mitt poeng og. Jeg savner kategorien «kan ikke».
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er jo ganske så normalt at man får lov til å parkere gratis på jobb, selv i Oslo, er det ikke? Kanskje ikke innenfor ring 1 av naturlige årsaker. Antall slike parkeringsplasser er som oftest begrenset, så førstemann til mølla-prinsippet vil jo gjelde. Bedriften har x parkeringsplasser til ansatte.

    Måtte man betale 5-10.000 kr i økt skatt for denne fordelen, så ville flere sett seg om etter alternativer.
    Tror vi kan si ring 2, innenfor denne er det sjeldent med gratis parkeringsplasser til ansatte. Det er selvfølgelig en og annen høvding som har gratis parkering men det begrenser seg selv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Fra dn.no

    De som rammes hardest, er menn. Det er 70 prosent høyere sannsynlighet for at det er en mann som sitter i bilen, enn en kvinne. Og det er ikke hvilke som helst menn. Det er menn med høyere utdannelse og middels eller høy inntekt.

    Det er mulig noen mener at akkurat denne gruppen fortjener det meste av oppmerksomheten i årets valgkamp. Høylytte er de i alle fall.

    Rammes de stakkars barnefamiliene som er nødt til å hente og bringe i barnehage og på skole og dermed ikke slipper unna glefsende bomstasjoner, spesielt hardt? Nei. Køavgifter rammer først og fremst rene arbeidsreiser. Analysen fra Urbanet viste at barnefamilier gjerne organiserer seg slik at den som jobber nær hjemmet eller reiser kollektivt, følger barna. Den som passerer bomstasjonen, har oftest ikke med seg noe barn i bilen, kun adgangskortet til jobben.

    Folk med lav inntekt, kjører mindre bil og mer kollektivt. Slik sett er de store bymiljøpakkene ren fordelingspolitikk. Satsing på utbygging av kollektivtransport og gang- og sykkelveier finansieres blant annet med bompenger. Det er en overføring fra gift mann med middels til høy inntekt som bruker bil til jobb, til student på sparkesykkel og uføretrygdet alenemor på t-banen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Blir skviset av systemet:
    https://www.nrk.no/ytring/jeg-blir-skviset-av-systemet-1.14549000

    Hun må betale 3000 kroner i måneden i bompenger. Jobber natt- og lange dagvaker. Går ikke kollektivtransport på nattestid. Bor i leid bolig på Bøler.

    Så nå står jeg overfor valget: Jeg må velge mellom å selge bilen, vente i tre timer på kollektiv transport på vei hjem fra nattevakt eller spare til bolig.

    Alternativt: Flytte nærmere jobben, alternativt se seg om etter en jobb nærmere bostedet. Det virker som å kjøre bil er det eneste konstante i livet til enkelte.

    3000 i måneden i bompenger + la oss si 20.000 i vertitap / år på bilen, 3000 i forsikring, 2500 i service og 1000 i dekk/diverse, 3500 i årsavgift + 2500 i kapitalkost + sikkert en del ting til som dukker opp. La oss si 70.000 i året etter skatt. I all hovedsak for å komme seg på jobb - som tydeligvis ikke er spesielt godt betalt i tillegg. Selv uten bompenger er det en ganske saftig kostnad for å komme seg til og fra jobben.

    Hva skal forresten løsningen være? Rabatt for folk under 30? Gratis for alle? Bøler har lenge vært en "bomoase" - derfra kan man, om man er lokalkjent, kjøre inn til sentrum og ut på andre siden uten å passere bomringen selv om Bølger ligger over 7km kjøring fra sentrum. At det blir slutt på dette er på svært høy tid.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Skulle bare mangle at man må betale høy avgift for å stå i kø.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.268
    Antall liker
    4.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå ville det vel ikke akkurat vært spesielt komplisert å skru ned takstene på de mest obskure tidspunktene. Konsekvensen for den totale inntjeningen blir liten, siden veldig få passerer på det tidspunktet. Konsekvensen for de som passerer blir større.
    Kan være med på å jevne ut trafikken litt for de få som faktisk har mulighet til å velge nøyaktig når på dagen de reiser til og fra, og på den måten fjerne bittelitt kø.

    Viktigst er det nok som et symboltiltak som koster lite, men som kan ta seg bra ut når man skal si at man har gjort tiltak for å redusere bompengene allikevel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Politikere i Oslo ville av en eller annen grunn ikke prøve særlig aggressiv køprising. Nå er det vel en tier i forskjell, det betyr kanskje nok for noen men neppe for spesielt mange. Men det underliggende problemet er at det ser ut som folk i stor grad mener at flere biler må bort fra veiene av ymse grunner (kø, miljø) men at det ikke skal koste noe eller ikke gå ut over noen. Færre biler i meningsfull grad betyr at en hel del folk må legge om rutinene sine og/eller organisere sitt tilvære mhp bo- og jobbsted på andre måter. Ellers skjer rimelig nok ingen ting.

    Som vi har diskutert tidligere har jeg liten tro på noen eksplosjon i syklister selv om det er politikernes mål. Jeg har store problemer med å se hva som skal få folk bort fra bilveiene i betydelig grad uten å gå på pengepungen til bilistene - enten de er elektriske eller fossildrevne. At det rammer skjevt mhp inntekt er et merkelig argument, det samme kan man si om absolutt alt som koster penger - livsnødvendigheter eller ei.

    Som rase virker bilister lite klar over at deres egne transportvalg har store eksternaliteter og forslaget om at regningen for den enkelte bilist sitt valg om å kjøre inn og ut av byen skal tas i sin helhet av fellesskapet er en logikk jeg finner svært merkelig. Om man har maks bompengeangst kan man i stor grad la være å betale sorten. Det fører til en (muligens forbigående) følelse av ubehag i hverdagen, men det er også en stor del av poenget med de.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Ganske underholdende at Frp forsøker å skape inntrykk av at det er bompengekrise i landet, etter at de har hatt samferdselsministrene siden Ernas første regjering.

    Å høre Goggen på Dax18 i går var komikveld. Han var blitt stappet full av snakkepunkt og øste av seg anklager og påstander om alt "de grønne" hadde funnet på.

    "Men har ikke dere vært i posisjon til å gjøre noe med dette?"

    Overhodet ikke. Kom ikke på tale. Det var dårlig gjort av programleder å insinuere noe slikt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Det er deilig ironisk at bomstasjoner eksploderer i Norge mens FrP sitter i regjeringen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.269
    Antall liker
    19.347
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Deilig ironisk at venstresiden, med Oslo´s sirkusklovn i spissen, prøver å gjøre politiske poeng av å gjøre seg dummere enn de (forhåpentligvis) er.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.268
    Antall liker
    4.077
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det som er trist er at FrP-velgere som er veldig opptatt av dette med kamp mot bompenger, vil fortsette å stemme FrP selv om de føler seg sviktet.
    "Det er jo ingen andre å stemme på. FrP er jo fremdeles i mot bompenger (sier de ihvertfall), de andre er jo for bompenger!"
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Tror ikke det er venstresiden man skal kikke på. Den har klart og tydelig sagt at den vil støtte kollektivtrafikk fremfor biltrafikk og har også gjennomført slik politikk, i Oslo, Bergen og Trondheim. Frp har lovet at de skulle fjerne bomstasjoner og senke drivstoffpriser og er kommet i regjering, men har ikke gjort det de lovet.
    I tillegg feiger de nå ut og forsøker å avlede bilistenes sinne, som er rettet mot partiet, ved å forsøke å få dem til å bli sinte på bilmotstandere.

    Bompartiene - ensakspartier - tar velgere fra Frp. Det er derfor partiet er i panikktilstand nå.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    FrP brukte opp hjertesakskvoten på å begrense innvandring. Det betyr ikke at de har blitt for bompenger, selv om det popper opp bommer over alt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.269
    Antall liker
    19.347
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I en flertallsregjering er det jo flertallet som bestemmer. Likeså i Stortinget.
    Det hjelper ikke så mye hva det enkelte parti har som standpunkt.
    Bomringen og utvidelsen av denne i Oslo er det jo byregjeringen som rår over.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    I en flertallsregjering er det jo flertallet som bestemmer. Likeså i Stortinget.
    Det hjelper ikke så mye hva det enkelte parti har som standpunkt.
    Bomringen og utvidelsen av denne i Oslo er det jo byregjeringen som rår over.
    Hva er det nå Frp har fått gjennomslag for?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Rart å se at en bom eller tre er i ferd med å bli det viktigste saken i hele verden.......
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Rart å se at en bom eller tre er i ferd med å bli det viktigste saken i hele verden.......
    Tja, om man går fra å nesten aldri betale til å betale to-tre-fire ganger daglig så er det fort noen tusenlapper i måneden. Det er ikke så veldig mange saker det er reell mulighet til å gjøre noe med som har like stor umiddelbar innvirkning for den enkelte. Det er ikke så vanskelig å finne edlere saker å engasjere seg i, men der er fort vekk påvirkningskraften mye mindre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Rart å se at en bom eller tre er i ferd med å bli det viktigste saken i hele verden.......
    Tja, om man går fra å nesten aldri betale til å betale to-tre-fire ganger daglig så er det fort noen tusenlapper i måneden. Det er ikke så veldig mange saker det er reell mulighet til å gjøre noe med som har like stor umiddelbar innvirkning for den enkelte. Det er ikke så vanskelig å finne edlere saker å engasjere seg i, men der er fort vekk påvirkningskraften mye mindre.
    Bytt jobb, bytt bil, bytt bolig, kjøp moped, scooter, whatever, man må gjøre noe med situasjonen man har kommet i.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Bytt jobb, bytt bil, bytt bolig, kjøp moped, scooter, whatever, man må gjøre noe med situasjonen man har kommet i.
    Neida - det skal bli mindre biler i Oslo men ingen skal trenge å endre sine reisevaner eller andre ting. Det ser i alle fall ut til å være logikken.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Å slåss mot vindmøller gir i hvertfall meg liten eller ingen tilfredsstillelse. Flyt med strømmen sier jeg. Det er ikke så veldig mye vi må. Det meste kan justeres til egen fordel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Fra mine egne rent anekdotiske observasjoner fra bena eller sykkelsetet av køen inn og ut av Oslo i området Mosseveien og Kongsveien så er det typiske bompengeofferet definitivt noen - klart mest sannsynlig en mann - som sitter alene i en bil til eller fra jobben eller hva nå vedkommende skal. Det er også en svært høy andel elbiler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn