Man skulle i utgangspunktet tro at de økonomiske incentivene for hvasomhelst fremfor å bruke bilen var sterke nok allerede? Å eie og bruke en bil til å kjøre inn og ut av Oslo sentrum koster en middels formue i året i bompenger, drivstoff, dekkslitasje, flere km på forsikringen, flere km på bilen, evt betale for parkering. Kostnaden for å sykle er en sykkel (5-10k, holder i årevis), kanskje et sett dekk i året (noen hundrelapper) og litt enkelt vedlikehold man fint kan gjøre selv. Kollektivtransport koster 625 kroner i måneden om man kjøper årskort og da er også annen kollektivtransport gjennom året inkludert. Å gå/løpe koster ca et par joggesko i året, eller rundt en tusenlapp. Eventuell treningsavgift på treningsstudio slipper man også siden hverdagen gir nok mosjon.Skal man klare å få opp mengden hverdagssyklende i Oslo betydelig, slik at man når målene som er satt, er det samme holdning som til elbiler som vil gjelde:
Momsfritak på elektriske transportsykler.
Folk må føle at de får noe. At de sparer noe, ved å kjøpe noe nytt stæsj de får massiv rabatt på. Det er mer inspirerende på den måten. Tror jeg.Man skulle i utgangspunktet tro at de økonomiske incentivene for hvasomhelst fremfor å bruke bilen var sterke nok allerede? Å eie og bruke en bil til å kjøre inn og ut av Oslo sentrum koster en middels formue i året i bompenger, drivstoff, dekkslitasje, flere km på forsikringen, flere km på bilen, evt betale for parkering. Kostnaden for å sykle er en sykkel (5-10k, holder i årevis), kanskje et sett dekk i året (noen hundrelapper) og litt enkelt vedlikehold man fint kan gjøre selv. Kollektivtransport koster 625 kroner i måneden om man kjøper årskort og da er også annen kollektivtransport gjennom året inkludert. Å gå/løpe koster ca et par joggesko i året, eller rundt en tusenlapp. Eventuell treningsavgift på treningsstudio slipper man også siden hverdagen gir nok mosjon.Skal man klare å få opp mengden hverdagssyklende i Oslo betydelig, slik at man når målene som er satt, er det samme holdning som til elbiler som vil gjelde:
Momsfritak på elektriske transportsykler.
STRENG behovsprøving og da kun på blå resept!Strengt tatt burde det å bu i Oslo vore behovsprøvd.
DÆNG !Er det så mange som har gratis parkering gjennom jobben i Oslo sentrum egentlig? Jeg regner med en del som har tjenestekjøring har det, men jeg kan ikke si at jeg har hørt om det i særlig grad (bortsett fra politikere selv da).
Ja, øs på med flere bilrelaterte avgifter. Det vil på langt nær forundre meg om man etter hvert også må skatte/betale avgift for at man har parkeringsmuligheter på egen eiendom.Siv ønsker å skattelegge alle mulige potensielle goder og byråkratisere ihjel arbeidsplasser i prosessen, men å skattlegge gratisparkeringen ønsker hun ikke.
Hvor mye er en parkeringsplass i Oslo verdt? 2000 kr måneden er vel ikke et ille anslag? 4500 kr koster månedskortet i parkeringshus ved Oslo S.
25.000 kr i økt årlig skattbar inntekt og folk vil virkelig se på alternative muligheter.
Jeg vil ikke tro at du noen gang vil havne i kategorien "gidder ikke" med de 260km dine (13 mil hver vei regner jeg med)Spiller det noen rolle om man kaller det «kan» eller «gidder ikke»? Gjør ikke begge grupperinger det samme? Det er mye bryderi som konsekvens av sykling som jeg har stor forståelse for at folk ikke ønsker.
Det er mer enn proffsyklister gjør på en selv en lang arbeidsdag. Det er veeeeldig langt å sykle, spesielt uten et felt å ligge i.Og så spørs det om du egentlig er i "kan" kategorien?
Er det praktisk mulig å sykle 26 mil pr dag for å jobbe og allikevel ha et normalt gjennomsnittelig (familie)liv?
Det er mitt poeng og. Jeg savner kategorien «kan ikke».Jeg vil ikke tro at du noen gang vil havne i kategorien "gidder ikke" med de 260km dine (13 mil hver vei regner jeg med)Spiller det noen rolle om man kaller det «kan» eller «gidder ikke»? Gjør ikke begge grupperinger det samme? Det er mye bryderi som konsekvens av sykling som jeg har stor forståelse for at folk ikke ønsker.
I så fall er lista lagt veldig høyt.
Og så spørs det om du egentlig er i "kan" kategorien?
Er det praktisk mulig å sykle 26 mil pr dag for å jobbe og allikevel ha et normalt gjennomsnittelig (familie)liv?
Tror vi kan si ring 2, innenfor denne er det sjeldent med gratis parkeringsplasser til ansatte. Det er selvfølgelig en og annen høvding som har gratis parkering men det begrenser seg selv.Det er jo ganske så normalt at man får lov til å parkere gratis på jobb, selv i Oslo, er det ikke? Kanskje ikke innenfor ring 1 av naturlige årsaker. Antall slike parkeringsplasser er som oftest begrenset, så førstemann til mølla-prinsippet vil jo gjelde. Bedriften har x parkeringsplasser til ansatte.
Måtte man betale 5-10.000 kr i økt skatt for denne fordelen, så ville flere sett seg om etter alternativer.
Hva er det nå Frp har fått gjennomslag for?I en flertallsregjering er det jo flertallet som bestemmer. Likeså i Stortinget.
Det hjelper ikke så mye hva det enkelte parti har som standpunkt.
Bomringen og utvidelsen av denne i Oslo er det jo byregjeringen som rår over.
Tja, om man går fra å nesten aldri betale til å betale to-tre-fire ganger daglig så er det fort noen tusenlapper i måneden. Det er ikke så veldig mange saker det er reell mulighet til å gjøre noe med som har like stor umiddelbar innvirkning for den enkelte. Det er ikke så vanskelig å finne edlere saker å engasjere seg i, men der er fort vekk påvirkningskraften mye mindre.Rart å se at en bom eller tre er i ferd med å bli det viktigste saken i hele verden.......
Bytt jobb, bytt bil, bytt bolig, kjøp moped, scooter, whatever, man må gjøre noe med situasjonen man har kommet i.Tja, om man går fra å nesten aldri betale til å betale to-tre-fire ganger daglig så er det fort noen tusenlapper i måneden. Det er ikke så veldig mange saker det er reell mulighet til å gjøre noe med som har like stor umiddelbar innvirkning for den enkelte. Det er ikke så vanskelig å finne edlere saker å engasjere seg i, men der er fort vekk påvirkningskraften mye mindre.Rart å se at en bom eller tre er i ferd med å bli det viktigste saken i hele verden.......
Neida - det skal bli mindre biler i Oslo men ingen skal trenge å endre sine reisevaner eller andre ting. Det ser i alle fall ut til å være logikken.Bytt jobb, bytt bil, bytt bolig, kjøp moped, scooter, whatever, man må gjøre noe med situasjonen man har kommet i.