Det fine ved vitenskapen er at den er ikke statisk og den vil stadig endres med ny innsikt uten at det ligger noe prestisje i det. Subjektive fantastiske opplevelser innebærer kanskje en større del prestisje ved opplevelsen av å ikke bli trodd fordi opplevelsene rasjonaliseres og forklares på en måte man ikke er fortrolig med? Min erfaring med opplevelser, hva enn den måtte bety for andre enn meg selv, er at man lett opplever ting man tror på eller blir fortalt, men at de mister sitt innhold hvis man ettergår de med mer objektive tilnærmelser. Ære være gode opplevelser, men de er og blir nettopp det. «Tragedien» oppstår når disse skal forklares på en vitenskapelig måte uten hold. Og der har vi kilden til mange konflikter slik jeg har erfart.
Personlig heller jeg av opplagte årsaker mest til teoretisk forankrede forklaringsmodeller, men det betyr ikke at jeg ikke har flotte følelsesmessige opplevelser med musikk formidlet via anlegget. Jeg tillegger bare ikke dette kabelegenskaper eller innspillingsmagi, mer dagsform og subjektive forklaringer.
Og det er vel der "problemet" ligger,det er i all hovedsak dagsform og subjektive som eneste forklaring som teller.
Når du ikke,som du sier "ikke kan forstå " at kabel med 7-800 pF kapasitans kan skape mer problemer
enn en kabel med en kapasitans mellom 50 og 100pF,alt avhengig forholdene,
vel,da er det mer du/dere som har ett problem,enten pga manglende erfaring med problemet og/eller kunnskap,
og det du/dere en en håndfull og to.
Det er alt for mange tekniske variabler som kan skape ugreie,både med audioutstyret,rom/akustikk og tilførsel,
til at dagsform og det "mellom ørene" kan bli den eneste mulig årsak til både negative og positive erfaringer
audiofile opplever.
I de aller fleste opplevde forskjeller som oppleves finnes det en teoretisk/teknisk forklaring på.
Det gjelder bare å ha erfaringen og finne en teoretisk/teknisk knagg å henge denne erfaringen på
som samsvarer med målinger.
Mangler disse så MÅ svarene bli dagsform,"det sitter mellom ørene" eller defekt/feilkonstruert elektronikk.
En svært god artikkel som omtaler mye som angår oss og som beskriver med rene ord utrolig mye inkompetanse
selv hos det som påstår å inneha både utdanning og kompetanse.
Det viser vel mer at fagområdet er blitt svært oppdelt og spesialisert,
og at selv med "allmenn utdanning" vil en ikke oppnå "den spesielle kunnskapen" uten spesifikk erfaring på "snevre" fagområder.
Er sikker letter å bli utskjelt av sine egne,så her,bare noen av mange eks. det det direkte i artikkelen snakkes om kunnskapsløyse i fagmiljøet
Power systems for critical audio installations - REFLEXION-ARTS
There is no excuse for this except incompetence. Whether the incompetence lies with the system designer, the installer, or the electrician the result is the same, a very dangerous system.
In many cases installers just risk their luck in the hope that everything will be OK, but that just isn’t how a professional should operate.
In broadcast and recording studios hours of production time can be regularly lost chasing hums and buzzes and any of us with high quality home systems will know, there is a frightening amount of commercially released recorded material out there with power line noise on the final product. Getting it right is not complicated, just some basic understanding of what makes an acceptable system and good solid low impedance supplies and sensible ground paths will solve the majority of our potential electrical nightmares.