Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.197
    Antall liker
    10.756
    Kollektiv-kapasiteten er allerede sprengt i rush samt at man må ofte ha bil utenfor ring 1 . Så har vi årstidene som gjør sykkel og el sykkel uaktuelt for de fleste. MDG vil raskt gå på en smell med sin idealistiske tilnærming i Oslo. De elsker bomringer og synes det er OK at mange får nedsatt livskvalitet så lenge det ikke er deres velgere utenfor Grünerløkka. Bompenge-listene er like håpløse i sin tankerekke og ser ikke fordelen med at man bygger ut kollektivt.
    Biltrafikken i sentrum er for stor og med tanke på at hver reisende ferdes i en innretning som har et areal på nesten 15 m2 og veier 2.5 tonn så sier det seg selv at tiltak må gjøres. Kanskje en areal/vektavgift på bilene som vil inn til sentrum?
     
    6

    65finger

    Gjest
    Tar tbane mellom0630-7000 fra Røa god plass. Fra klokken 0745 er det litt trangere men intet problem. Har lokaler på karl johan ved siden av stortinget. De siste tre årene har det blitt færre biler, bedre luft og meget bedre å rusle rundt. Helt topp!!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Mindre biler fungerer godt i Oslo ja. Ikke alle er koblet til med t bane... buss og trikk fungerer dårlig i rush
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mindre biler fungerer godt i Oslo ja. Ikke alle er koblet til med t bane... buss og trikk fungerer dårlig i rush
    Derfor skal T banen bygges ut vesentlig

    https://www.aftenposten.no/osloby/i...-for-T-banestasjoner-pa-Bislett-og-Grnerlokka
    Bl.a.
    Nye underjordiske T-banestasjoner ved Bislett og nederst på Grünerløkka. Nå har byrådet bestemt seg for hvor de vil ha ny tunnel gjennom Oslo sentrum.
    Byrådet ønsker nye stasjoner ved Bislett stadion og ved Nybrua, nederst på Grünerløkka. Plasseringene er ikke tilfeldige, her er det mulig å bygge delvis ved hjelp av åpne byggegroper i stedet for å grave ut stasjoner under overflaten.
    – Det er daglig like mange som pendler inn til hovedstaden, som det bor i Telemark fylke. Flere biler kan ikke løse utfordringene våre. Med raske skritt nærmer vi oss maks kapasitet på kollektivnettet. Nå vil vi gjøre noe med flaskehalsen i sentrum, sier han.

    Byrådet minner dessuten om at byggingen av Fornebubanen forberedes for fullt. Reguleringsplanen ble vedtatt allerede i 2011. Tre av de syv stasjonene skal ligge i Oslo. Fire stasjoner kommer i Bærum.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ De følger velgerne sine. Grunerløkka får t bane men ikke Frogner...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Evt så følger rådene de har fått av fagfolkene i kvuen som har sett på alle mulighetene?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Mindre biler fungerer godt i Oslo ja. Ikke alle er koblet til med t bane... buss og trikk fungerer dårlig i rush
    Derfor skal T banen bygges ut vesentlig

    https://www.aftenposten.no/osloby/i...-for-T-banestasjoner-pa-Bislett-og-Grnerlokka
    Bl.a.
    Nye underjordiske T-banestasjoner ved Bislett og nederst på Grünerløkka. Nå har byrådet bestemt seg for hvor de vil ha ny tunnel gjennom Oslo sentrum.
    Byrådet ønsker nye stasjoner ved Bislett stadion og ved Nybrua, nederst på Grünerløkka. Plasseringene er ikke tilfeldige, her er det mulig å bygge delvis ved hjelp av åpne byggegroper i stedet for å grave ut stasjoner under overflaten.
    – Det er daglig like mange som pendler inn til hovedstaden, som det bor i Telemark fylke. Flere biler kan ikke løse utfordringene våre. Med raske skritt nærmer vi oss maks kapasitet på kollektivnettet. Nå vil vi gjøre noe med flaskehalsen i sentrum, sier han.

    Byrådet minner dessuten om at byggingen av Fornebubanen forberedes for fullt. Reguleringsplanen ble vedtatt allerede i 2011. Tre av de syv stasjonene skal ligge i Oslo. Fire stasjoner kommer i Bærum.
    T-banen til Fornebu burde vært bygget av entreprenørene som bygget ut etter at flyplassen ble nedlagt. Men "noen" glemte å legge inn infrastrukturkrav til utbyggerne og nå er det offentlige stuck med å fikse problemet i etterkant.

    Lysaker stasjon ble jo bygget med klargjøring til fornebubanen, men t-banen ble kansellert på 00-tallet av de borgerlige. Og nå ønsker de borgerlige å kansellere den på nytt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.048
    Antall liker
    10.513
    Torget vurderinger
    2
    Mange synes å ha glemt at dDet er statens oppgave å bygge infrastruktur , og derfor har vi er skattesystem for å dekke dette og og andre presserende oppgaver som vannverk og støtte til afrikanske diktatorer og ukritisk utviklingshjelp , så får man stemme på de politikere man syns prioriterer riktig .
    Fornebubanen og Bislett stasjon skulle vært på plass for 10 år siden . Med bedre forretningsmessig og politisk kontroll av ett visst statmajoritetseid selskap hadde samfunnet kunnet bygge 2 Fornebu baner hvert år det siste årtiet , men det vil ingen snakke om,,, dvs tapet på idiotisk forretningsutvikling og inkompetent ekspansjon . Tenk om bompengene hadde vært øremerket dette tapet...
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    statens oppgave å bygge infrastruktur? Bygger du et hus så må du betale for å koble deg på kloakken. Har du en grisgrent bolig så hender det at kommunen pålegger deg å kvitte deg med septikktanken. Så at det er statens oppgave å bygge infrastruktur er ikke presist.

    Greia her er at enkelte politikere synes det er helt greit å donere vekk statens og kommunens eiendom til sine velgjørere for en billig penge.

    Hvor mye penger tjente utbyggerne på fornebu? Burde det ikke stilt krav til utbyggerne? Hvorfor skal samfunnet ta regningen med kø, eksos, støy og deretter regningen med utbyggingen.

    For ikke å nevne de tidligere sykepleierboligene ved aker sykehus. Donert vekk for en billig penge til investorer for 18 år siden. Bolighaiene tjente gode penger på utleie da de tok seg fett betalt for nedslitte leiligheter. Nå kjøpes det tilbake for 10-gangeren.
    Man har salget av Forum Kino i Bergen. solgt for 7 millioner i 2006. videresolgt for 40 millioner året etter på. Staten/kommunen tar her regningen med å bygge bybanen og gir vekk prakteiendom tilknyttet bybanens kjerneområde.

    Skal man først donere det vekk, still krav slik at staten får noe tilbake.

    Det hadde vært en smal sak å fortelle utbyggerne på fornebu at de må bidra til infrastrukturen. Men da ville utbyggerne ha tjent mindre penger, så nei.
     
    6

    65finger

    Gjest
    statens oppgave å bygge infrastruktur? Bygger du et hus så må du betale for å koble deg på kloakken. Har du en grisgrent bolig så hender det at kommunen pålegger deg å kvitte deg med septikktanken. Så at det er statens oppgave å bygge infrastruktur er ikke presist.

    Greia her er at enkelte politikere synes det er helt greit å donere vekk statens og kommunens eiendom til sine velgjørere for en billig penge.

    Hvor mye penger tjente utbyggerne på fornebu? Burde det ikke stilt krav til utbyggerne? Hvorfor skal samfunnet ta regningen med kø, eksos, støy og deretter regningen med utbyggingen.

    For ikke å nevne de tidligere sykepleierboligene ved aker sykehus. Donert vekk for en billig penge til investorer for 18 år siden. Bolighaiene tjente gode penger på utleie da de tok seg fett betalt for nedslitte leiligheter. Nå kjøpes det tilbake for 10-gangeren.
    Man har salget av Forum Kino i Bergen. solgt for 7 millioner i 2006. videresolgt for 40 millioner året etter på. Staten/kommunen tar her regningen med å bygge bybanen og gir vekk prakteiendom tilknyttet bybanens kjerneområde.

    Skal man først donere det vekk, still krav slik at staten får noe tilbake.

    Det hadde vært en smal sak å fortelle utbyggerne på fornebu at de må bidra til infrastrukturen. Men da ville utbyggerne ha tjent mindre penger, så nei.
    de ville ikke tjent mindre penger, de ville tapt flere milliarder. uansett den utbyggingen er skandaløst dårlig. frøktlig utrivelig der ute
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    En liten regneøvelse. La oss anta at noen kjøper seg en bil for å komme seg til og fra jobben. Nå kan man alltids innvende at bilen også brukes til andre ting, men om en familie har to biler må man i det minste kunne anta at minst en av de har som eneste funksjon å komme seg til og fra jobb.

    Om vi så antar at det er kjøp en eldre bil til 100.000 kroner, den pendles 10.000 km i året (i overkant av 20km kjørelengde hver vei), bilen holder i 10 år hvorpå den kondemneres. Da er absolutt best-case ca som følger:

    Avskriving: 10.000
    Kapitalkost: 1.500
    Årsavgift: 3.400
    Ansvarsforikr 3.500
    1/2 EU-kontr 500
    1/2 service 2.500
    Drivstofff 10.000
    Dekk 1.000
    Div smått 1.000

    Totalt: 33500 / år før bompenger. Evt bompenger type 13000 kroner / året for jobbpendling. Så ~46.500 med bompenger.

    Altså koster det pr år et sted over 33.000 kroner - betalt av etter-skatt-penger - å komme seg til og fra jobb i et år. Før evt bompenger. Dette er noe nær et absolutt best-case. Det er antatt en eldre, rimelig bil til 100k som går i 10 år uten et eneste problem av betydning. De fleste faktiske regnestykker er mye dårligere da bilen typisk er betydelig dyrere med dertil hørende verditap og/eller det er behov for reparasjoner som koster en del i løpet av 10 år og/eller har kaskoforsikring som koster en hel del ekstra. Det er ikke tatt høyde for kostnader ved evt leie av parkeringsplass.

    Om vi videre antar at turen tar minst en halvtime hver vei - tid som ikke kan brukes til noe særlig vettugt - så begynner dette opplegget å gå relativt hardt utover reell timelønn for jobben. Det er sikkert mange som har som ryggmarksrefleks at pendlingen til Trondmeg fra Hamar-området(?) til Oslo(?) er dy og tidkrevende men for det første koster det garantart mindre enn å lokalpendle med bil i Oslo og ikke minst får han lønn for å jobbe på toget. Det er - målt i penger - en kjempedeal kontra å stå i rushtrafikken.

    Om man befinner seg i nedre del av lønnsfordelingen burde konklusjonen være åpenbar: Har ikke råd til å ha bil for å komme seg på jobb. Om noen velger eller ikke å drive med slikt over et tiår eller to utgjør fort over en million til eller fra i formue om man er villig til å nedverdige seg til å sette seg på buss/tog/sykkel/whatever.
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.487
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    En liten regneøvelse. La oss anta at noen kjøper seg en bil for å komme seg til og fra jobben. Nå kan man alltids innvende at bilen også brukes til andre ting, men om en familie har to biler må man i det minste kunne anta at minst en av de har som eneste funksjon å komme seg til og fra jobb.

    Om vi så antar at det er kjøp en eldre bil til 100.000 kroner, den pendles 10.000 km i året (i overkant av 20km kjørelengde hver vei), bilen holder i 10 år hvorpå den kondemneres. Da er absolutt best-case ca som følger:

    Avskriving: 10.000
    Kapitalkost: 1.500
    Årsavgift: 3.400
    Ansvarsforikr 3.500
    1/2 EU-kontr 500
    1/2 service 2.500
    Drivstofff 10.000
    Dekk 1.000
    Div smått 1.000

    Totalt: 33500 / år før bompenger. Evt bompenger type 13000 kroner / året for jobbpendling. Så ~46.500 med bompenger.

    Altså koster det pr år et sted over 33.000 kroner - betalt av etter-skatt-penger - å komme seg til og fra jobb i et år. Før evt bompenger. Dette er noe nær et absolutt best-case. Det er antatt en eldre, rimelig bil til 100k som går i 10 år uten et eneste problem av betydning. De fleste faktiske regnestykker er mye dårligere da bilen typisk er betydelig dyrere med dertil hørende verditap og/eller det er behov for reparasjoner som koster en del i løpet av 10 år og/eller har kaskoforsikring som koster en hel del ekstra. Det er ikke tatt høyde for kostnader ved evt leie av parkeringsplass.

    Om vi videre antar at turen tar minst en halvtime hver vei - tid som ikke kan brukes til noe særlig vettugt - så begynner dette opplegget å gå relativt hardt utover reell timelønn for jobben. Det er sikkert mange som har som ryggmarksrefleks at pendlingen til Trondmeg fra Hamar-området(?) til Oslo(?) er dy og tidkrevende men for det første koster det garantart mindre enn å lokalpendle med bil i Oslo og ikke minst får han lønn for å jobbe på toget. Det er - målt i penger - en kjempedeal kontra å stå i rushtrafikken.

    Om man befinner seg i nedre del av lønnsfordelingen burde konklusjonen være åpenbar: Har ikke råd til å ha bil for å komme seg på jobb. Om noen velger eller ikke å drive med slikt over et tiår eller to utgjør fort over en million til eller fra i formue om man er villig til å nedverdige seg til å sette seg på buss/tog/sykkel/whatever.
    Om man er i den situasjonen som beskrevet her - er det best å flytte fra kongeRIKET og livnære seg på et rimeligere sted.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En liten regneøvelse. La oss anta at noen kjøper seg en bil for å komme seg til og fra jobben. Nå kan man alltids innvende at bilen også brukes til andre ting, men om en familie har to biler må man i det minste kunne anta at minst en av de har som eneste funksjon å komme seg til og fra jobb.

    Om vi så antar at det er kjøp en eldre bil til 100.000 kroner, den pendles 10.000 km i året (i overkant av 20km kjørelengde hver vei), bilen holder i 10 år hvorpå den kondemneres. Da er absolutt best-case ca som følger:

    Avskriving: 10.000
    Kapitalkost: 1.500
    Årsavgift: 3.400
    Ansvarsforikr 3.500
    1/2 EU-kontr 500
    1/2 service 2.500
    Drivstofff 10.000
    Dekk 1.000
    Div smått 1.000

    Totalt: 33500 / år før bompenger. Evt bompenger type 13000 kroner / året for jobbpendling. Så ~46.500 med bompenger.

    Altså koster det pr år et sted over 33.000 kroner - betalt av etter-skatt-penger - å komme seg til og fra jobb i et år. Før evt bompenger. Dette er noe nær et absolutt best-case. Det er antatt en eldre, rimelig bil til 100k som går i 10 år uten et eneste problem av betydning. De fleste faktiske regnestykker er mye dårligere da bilen typisk er betydelig dyrere med dertil hørende verditap og/eller det er behov for reparasjoner som koster en del i løpet av 10 år og/eller har kaskoforsikring som koster en hel del ekstra. Det er ikke tatt høyde for kostnader ved evt leie av parkeringsplass.

    Om vi videre antar at turen tar minst en halvtime hver vei - tid som ikke kan brukes til noe særlig vettugt - så begynner dette opplegget å gå relativt hardt utover reell timelønn for jobben. Det er sikkert mange som har som ryggmarksrefleks at pendlingen til Trondmeg fra Hamar-området(?) til Oslo(?) er dy og tidkrevende men for det første koster det garantart mindre enn å lokalpendle med bil i Oslo og ikke minst får han lønn for å jobbe på toget. Det er - målt i penger - en kjempedeal kontra å stå i rushtrafikken.

    Om man befinner seg i nedre del av lønnsfordelingen burde konklusjonen være åpenbar: Har ikke råd til å ha bil for å komme seg på jobb. Om noen velger eller ikke å drive med slikt over et tiår eller to utgjør fort over en million til eller fra i formue om man er villig til å nedverdige seg til å sette seg på buss/tog/sykkel/whatever.
    Om man er i den situasjonen som beskrevet her - er det best å flytte fra kongeRIKET og livnære seg på et rimeligere sted.
    Dette gjelder mange av dagens pendlere som bruker bil, garantert.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En liten regneøvelse.
    Om vi så antar at det er kjøp en eldre bil til 100.000 kroner, den pendles 10.000 km i året (i overkant av 20km kjørelengde hver vei), bilen holder i 10 år hvorpå den kondemneres. Da er absolutt best-case ca som følger:

    Avskriving: 10.000
    Kapitalkost: 1.500
    Årsavgift: 3.400
    Ansvarsforikr 3.500
    1/2 EU-kontr 500
    1/2 service 2.500
    Drivstofff 10.000
    Dekk 1.000
    Div smått 1.000

    Totalt: 33500 / år før bompenger. Evt bompenger type 13000 kroner / året for jobbpendling. Så ~46.500 med bompenger.
    Du har nok vært forsiktig i dine anslag. Noen av disse kostnadene er faste, mens andre er variable (avhenger av bruk/km.produksjon). Men, man skal jaggu være heldig om man kan holde en slik bil i gang for kr. 3,35/km.

    Mht drivstoff kan du legge på 4-5000,-. Ved slik småkjøring (mye kaldstart og køkjøring) bruker fort en litt eldre dieselbil 0,8ltr/mil.
    Dekkostnad kan du minimum doble, og div. kostnader på kr. 1000,- i snitt/år på en eldre bil over en tid på 10 år - glem det:). Der ville jeg (om jeg skulle budsjettert) forsiktig anslått lagt inn 5000,-/år - om man da ikke har mulighet til å skru/reparere det aller meste selv da.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Mht drivstoff kan du legge på 4-5000,-. Ved slik småkjøring (mye kaldstart og køkjøring) bruker fort en litt eldre dieselbil 0,8ltr/mil.
    Dekkostnad kan du minimum doble, og div. kostnader på kr. 1000,- i snitt/år på en eldre bil over en tid på 10 år - glem det:). Der ville jeg (om jeg skulle budsjettert) forsiktig anslått lagt inn 5000,-/år - om man da ikke har mulighet til å skru/reparere det aller meste selv da.
    Ja, det var ment som absolutt best case bare for å illustrere poenget. For en normal nyere mellomklassebil som koster 400.000 kroner er de faktiske kostnadene pr. år fort det dobbelte og vel så det.

    Ikke faen om alle pendlere i Norge har et ærlig forhold til disse tallene. Det er altfor mange biler på veien til at så kan være tilfelle. Over et helt yrkesliv er jobbpendling med bil alene fort forskjellen på om man har spart opp i området rundt 0 eller 2-3 millioner når pensjonerer seg.

    Om man pendler i 40 år og betaler 40.000 kroner (som inflasjonsjusteres) i året mer enn hva f.eks kollektivtransport koster så vil man, om vi antar at langsiktig realavkastning på aksjefond er 4%, den totale kostnaden være ganske nøyaktig 4 millioner kroner. Transport er en av de største kostnadene man har og hvordan det løses har enorm betydning gjennom livet.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De aller fleste vil ikke se disse regnestykkene. Mange ser bare den ukentlige utgiften når man fyller drivstoff. Konsekvensen er jo den at man omtrent arbeider gratis hvis man har kombinasjonen litt dårlig betalt jobb og litt dyr bil:p
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ja, det er dyrt å ha bil.

    bruken av bil går da ikke kun til pendling. Du bruker den for å kjøre på butikken, delta på fritidsaktiviteter, besøke venner og slektninger, reise på ferie osv. For ikke å nevne å ha muligheten til å ta bilen og kjøre dit en vil, når en vil.

    Å sende hele regningen av faste utgifter til pendling blir dermed feil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Å sende hele regningen av faste utgifter til pendling blir dermed feil.
    Ja, det påpekte jeg forsåvidt også. Men om en familie har to biler er det rimelig å anta at minst en av de har som eneste "nødvendige" funksjon å komme seg til og fra jobb, ellers holder det nesten alltid med en av sorten (eller null)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg etterberegnet de totale bilholdskostnadene for en konkret bil jeg eide for en del år tilbake - drøyt 15 år siden.
    I det konkrete statiske tilfellet satt jeg dermed med reell fasit. Bilen ble brukt til generell kjøring og kjøring til/fra/i jobb utgjorde +/- ca 40%.
    Total km.produksjon var ca 15000/år. Hadde den gang en "dille" med at jeg førte opp i "kjørebok" hver gang jeg fylte drivstoff (ant.ltr og pris), så det tallet var 100% korrekt.

    Kjøpspris (bruktbil) var en god del høyere enn i weld77´s eksempel og bilen ble byttet inn etter ca 3 år. Avskriving (reelt verditap) utgjorde da en større andel. Det samme gjaldt reell finansieringskostnad (delvis lånefinansiert). Bilen var i tillegg kaskoforsikret.
    Om jeg ikke husker helt feil var fasit en km/kostnad drøyt kr. 7,50 - den gang!
    Dette selv om det ikke var større beløp som gikk til rep/påkost.

    Det er nok helt rett som dere skriver at det er svært få som har et "edruelig" forhold til de reelle kostnader ved å eie og bruke bil.
    Så om man har en bil, som i all hovedsak benyttes kun til jobbkjøring utfra et "bekvemmelighets" henseende, så bør man jo gjøre øvelsen i å vurdere om ikke de pengene heller kunne benyttes til andre hyggelige formål.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    0,66kr/km med tog til/fra jobb. Siden jeg kan arbeide mot lønn på toget er det rent overskudd.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Siden jeg kan arbeide mot lønn på toget er det rent overskudd.
    Grei mulighet for den som dagpendler med tog. Ved kollektiv reise i Oslo er det praktisk talt umulig å jobbe.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Så du klarer altså å jobbe på vei til/fra jobb ved kollektivtransport i Oslo?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ok, det varierer vel på ulike strekninger, men der jeg til tider reiser i rushtiden (t-bane og buss) er det sild i tønne og ståplass og umulig å jobbe
     
    6

    65finger

    Gjest
    jeg reiser mellom 0630 og 0730. i dag kl 0800 som var helt greit men det kan være sild i tønne.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det fine er jo at AP faller som en stein. Det kan bli et spennende valg.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Om man er i den situasjonen som beskrevet her - er det best å flytte fra kongeRIKET og livnære seg på et rimeligere sted.
    Dersom du finn rette bilen, og flyttar til rette staden, finnest det også stadar innanlands der du kan leve billeg. Sjølv bur eg i ei bygd som så langt har vore kommunesenter, med fem til timinutts spaseravstand til butikkar, kommunehus, skule, barnehage, småbåthavn, kyrkje, park og naturområde. Eg har bil (ein gammal dieselbil som brukar om lag 0,4 liter på mila, men det er kona som køyrer på jobb - ho har sjølvvalgt 16 km til jobb - eg har ei fotballbane å gå over. Betalar berre bompengar når eg skal besøke ungane i Bergen, i tillegg til ferje når eg skal over Nordfjorden eller sånt. Husprisane er litt lågare enn Oslo/Bergen, men husværa er typisk 200 m2 einebustadar i staden for 70m2 blokkleiligheiter til denne prisen. Har skapelege kommunale utgifter, og tomt på litt over eit mål, med drivhus, garasje og ganske mykje hage/grønsaker. Det regnar ofte, men så slepp eg å vatne så ofte. Ikkje har vi hatt problem frå vassforsyninga heller. Næraste Starbucks er i Bergen, trur eg. Og vi brukar relativt lite kronasje på shopping, då det er lite sjanse til slike aktivitetar utan den berømte bilturen på ein knapp time eller så. Sjølvsagt litt marginalt om shopping og designkaffi er viktige element for din livskvalitet, men visse forsakingar må ein gjennom uansett.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    GIR LITE I KASSA: Samferdselsministeren vil kutte bompenger ved å stanse arkitekttegnede T-banestasjoner og blomsterkasser i Oslo. Besparelsen kan gi 2,56 meter ny E 18.


    Ser egentlig liten grunn til å sette dette opp mot hverandre. Dette er jo bare politiske "poenger" partene prøver å score.

    Man må ikke bruke unødige penger til arkitektkonkurranser og (i verste fall) noen ekstra mill til kunstnerisk utsmykning, for å lage funksjonelle, helt ok T-bane stasjoner.
    Det er ikke dermed sagt at det man sparer nødvendigvis bør gå til motorvei.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.786
    Man må ikke bruke unødige penger til arkitektkonkurranser og (i verste fall) noen ekstra mill til kunstnerisk utsmykning, for å lage funksjonelle, helt ok T-bane stasjoner.
    Det er ikke dermed sagt at det man sparer nødvendigvis bør gå til motorvei.
    Estetikk i det offentlige rom har en ikke ubetydelig verdi. Det er ikke noe mål i seg selv at ting skal koste så lite om mulig og kun være "funksjonelle, helt ok".
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.268
    Antall liker
    19.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er ingen motsetning mellom estetikk og funksjonelt, helt ok.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.852
    Antall liker
    7.993
    Det er ingen motsetning mellom estetikk og funksjonelt, helt ok.
    Trenger ikke være det. Men funksjonalitet er heller ikke noen nødvendig eller tilstrekkelig forutsetning for estetikk.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.487
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Om man er i den situasjonen som beskrevet her - er det best å flytte fra kongeRIKET og livnære seg på et rimeligere sted.
    Dersom du finn rette bilen, og flyttar til rette staden, finnest det også stadar innanlands der du kan leve billeg. Sjølv bur eg i ei bygd som så langt har vore kommunesenter, med fem til timinutts spaseravstand til butikkar, kommunehus, skule, barnehage, småbåthavn, kyrkje, park og naturområde. Eg har bil (ein gammal dieselbil som brukar om lag 0,4 liter på mila, men det er kona som køyrer på jobb - ho har sjølvvalgt 16 km til jobb - eg har ei fotballbane å gå over. Betalar berre bompengar når eg skal besøke ungane i Bergen, i tillegg til ferje når eg skal over Nordfjorden eller sånt. Husprisane er litt lågare enn Oslo/Bergen, men husværa er typisk 200 m2 einebustadar i staden for 70m2 blokkleiligheiter til denne prisen. Har skapelege kommunale utgifter, og tomt på litt over eit mål, med drivhus, garasje og ganske mykje hage/grønsaker. Det regnar ofte, men så slepp eg å vatne så ofte. Ikkje har vi hatt problem frå vassforsyninga heller. Næraste Starbucks er i Bergen, trur eg. Og vi brukar relativt lite kronasje på shopping, då det er lite sjanse til slike aktivitetar utan den berømte bilturen på ein knapp time eller så. Sjølvsagt litt marginalt om shopping og designkaffi er viktige element for din livskvalitet, men visse forsakingar må ein gjennom uansett.
    I utgangspunktet deler jeg mye av dine synspunkter ovenfor, MEN og det er alltid et slik, de totale kostnadene blir likevel for store, flytter nok fra landet om ca. 4 - 6 jordbaneomdreininger, da er jeg pensjonist med om mulig mindre penger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn