Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det øverste er klart å foretrekke, så får man bygge de veiene som trengs. Det er flott at folk får ha noe for seg selv og ikke bli stuet sammen i grelle fuglebur. Biler blir elektriske og da er ikke lenger bilbruk et miljøproblem. Jo flere som har egen transport jo mindre press er det på kostbar kollektivtrafikk.

    Boligblokker er utrivelige, stygge og forslummende. De egner seg kun for sosialklienter, narkomane og innvandrere.
    Her setter du likhetstegn mellom sosialklienter, narkomane og innvandrere......
    Taktikken til Helgheim, Listhaug, Tybring-Gjedde fungerer aldeles glimrende, dessverre.
    Der har vi det igjen. Deffe, du forkynner rasisme. (sjå anna innlegg, du veit kvar)
    Ja selvsagt, i Terja-A's verden er jo alle politiske motstandere rasister. Selv når det er snakk om blokkbebyggelse vs. eneboliger, og at førstnevnte i grunnen egner seg bedre for økonomisk vanskeligstilte grupper. Slik har det jo i alle fall være opp igjennom årene. Men nå er det "rasistisk" å tenke slik.

    Noen som er med på å spleise på en ordbok til Terje-A til jul? :)

    Det må være litt slitsomt å se "rasister" rundt hvert hushjørne og lese alle politiske utspill man er uenig med rasistbrillene på. Jeg tenker bare på hvordan Vadmyra var for endel år tilbake, ikke noen trivelig plass å være. Det har blitt litt bedre miljø med tiden av ymse årsaker, selv blokkleiligheter er så dyre at mange ikke har råd til å eie dem selv.

    Er du et barn som vokser opp i en oppgang i 15 etasje så har du trukket et kortere strå her i livet enn en som vokser opp i et byggefelt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det øverste er klart å foretrekke, så får man bygge de veiene som trengs. Det er flott at folk får ha noe for seg selv og ikke bli stuet sammen i grelle fuglebur. Biler blir elektriske og da er ikke lenger bilbruk et miljøproblem. Jo flere som har egen transport jo mindre press er det på kostbar kollektivtrafikk.

    Boligblokker er utrivelige, stygge og forslummende. De egner seg kun for sosialklienter, narkomane og innvandrere.
    Her setter du likhetstegn mellom sosialklienter, narkomane og innvandrere......
    Taktikken til Helgheim, Listhaug, Tybring-Gjedde fungerer aldeles glimrende, dessverre.
    Der har vi det igjen. Deffe, du forkynner rasisme. (sjå anna innlegg, du veit kvar)
    Ja selvsagt, i Terja-A's verden er jo alle politiske motstandere rasister. Selv når det er snakk om blokkbebyggelse vs. eneboliger, og at førstnevnte i grunnen egner seg bedre for økonomisk vanskeligstilte grupper. Slik har det jo i alle fall være opp igjennom årene. Men nå er det "rasistisk" å tenke slik.

    Noen som er med på å spleise på en ordbok til Terje-A til jul? :)

    Det må være litt slitsomt å se "rasister" rundt hvert hushjørne og lese alle politiske utspill man er uenig med rasistbrillene på. Jeg tenker bare på hvordan Vadmyra var for endel år tilbake, ikke noen trivelig plass å være. Det har blitt litt bedre miljø med tiden av ymse årsaker, selv blokkleiligheter er så dyre at mange ikke har råd til å eie dem selv.

    Er du et barn som vokser opp i en oppgang i 15 etasje så har du trukket et kortere strå her i livet enn en som vokser opp i et byggefelt.
    Ut frå Store Norske Leksikon på nett, er det rasisme det du kjem med av generell omtale av muslimar. Juridisk sett vil du nok sleppe unna, så lenge du ikkje uttalar deg om namngjevne einskildpersonar. Sjå elles https://snl.no/diskriminerende_ytringer
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Oppvekststad er vesentleg. Men eg har ikkje sett statistikk på dette. Derimot er det ganske sjølvsagt at det er betre å vere rik, frisk og vakker enn fattig, sjuk og stygg. Kongstanken om at alle bør vere rike, er ikkje dum. Men då må vi dele meir, er eg redd....

    Elles: kjøpe ordbok er ei dårleg julegåve. SNL på nett gjer jobben.....men Deffe, det må då vere slitsamt å sjå terroriserande femisvenskar overalt også....?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Oppvekststad er vesentleg. Men eg har ikkje sett statistikk på dette. Derimot er det ganske sjølvsagt at det er betre å vere rik, frisk og vakker enn fattig, sjuk og stygg. Kongstanken om at alle bør vere rike, er ikkje dum. Men då må vi dele meir, er eg redd....

    Elles: kjøpe ordbok er ei dårleg julegåve. SNL på nett gjer jobben.....men Deffe, det må då vere slitsamt å sjå terroriserande femisvenskar overalt også....?
    For ikke å snakke om kommunister....
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Oppvekststad er vesentleg. Men eg har ikkje sett statistikk på dette. Derimot er det ganske sjølvsagt at det er betre å vere rik, frisk og vakker enn fattig, sjuk og stygg. Kongstanken om at alle bør vere rike, er ikkje dum. Men då må vi dele meir, er eg redd....

    Elles: kjøpe ordbok er ei dårleg julegåve. SNL på nett gjer jobben.....men Deffe, det må då vere slitsamt å sjå terroriserande femisvenskar overalt også....?
    For ikke å snakke om kommunister....
    Aner ikke hvor mange kommunister det er på Askøy, men det ligger jo en og lurer på motsatt siden av Boris i Underhuset og en slags "semi-kommunist" som demokrat-kandidat i USA :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ut frå Store Norske Leksikon på nett, er det rasisme det du kjem med av generell omtale av muslimar. Juridisk sett vil du nok sleppe unna, så lenge du ikkje uttalar deg om namngjevne einskildpersonar. Sjå elles https://snl.no/diskriminerende_ytringer
    Muslimer er så mangt og jeg har ikke noe i mot dem. Jeg skulle ønske de meldte seg ut av Islam dog, og islamister omtaler jeg gjerne i generelle nedlatende vendinger. Jeg ønsker ikke en utbredelse av islamske lover og skikker i Norge, men hva folk holder på med på privaten av religiøse gjøremål får være deres egen sak. Problemet når vi får en fortetting av mennesker fra Midtøsten med er at de innfører sine lover og skikker og vil at dette skal bre seg i Norge. Det er en utvikling jeg ikke ønsker, og den sikreste måten å unngå å havne i den situasjonen som mange svenske byer har havnet i, med utrygghet, kriminalitet, sharialover og holdninger som hører med til det, er å stagge innvandringen fra disse landene.

    Men det betyr ikke at jeg har noe i mot muslimer. Det betyr bare at jeg er motstander av religionen deres og alt den førere med seg.

    Men slikt prøver jo de radikale venstrevridde å få til å bli "rasisme". Islam er først og fremst en samfunnsform med lover og regler for hvordan land skal styres og hvordan folk skal oppføre seg. Det handler om politikk. Og den dagen vi ikke lenger kan kritisere et politisk system eller medlemmer av politiske partier og religioner så har vi tapt noe fundamentalt og viktig i det fritt og demokratisk land.

    Så de venstrevridde får nå slenge om seg med "rasist" i hytt og pine, det er jo det store moteordet i den leiren. Det sier jo mye mer om dem selv enn om dem de omtaler, både deres begrepsforståelse og deres manglende demokratiske sinnelag.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ein muslim er pr definisjon ein som tilhøyrer religionen islam. Så.....
    .. så hva?

    Jeg var medlem av religionen Kristendom en gang også. Men jeg meldte meg ut. Jeg tilhører ingen, og religionen eier ikke folk selv om imamer og prester liker å tro det.

    Er du forresten rasist om du ikke liker satanister? Eller er det et offerhierarki også innen religioner og der er bare de på toppen som blir beskyttet mot kritikk ved å definere motstand som "rasisme". Hva med scientologene da? Er du rasist om du snakker stygt om dem også?

    Du kan kanskje "tilhøre" en kommune også, men flytter du på deg så "tilhører" du en annen. Så folk som tilhører Afghanistan og får bo i Norge tilhører da Norge. Og her har vi helt andre lover og skikk og bruk. Er man rasist om man tar til motmæle mot dem som vil overføre Kabuls og Raqqas livsstil til Oslo?

    Ja tydeligvis for de venstrevridde, men jeg ser ikke på deg som håpløst fortapt selv om du har litt vanskelig for det stundom. Det kan bli folk av deg også. :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ein muslim er pr definisjon ein som tilhøyrer religionen islam. Så.....
    .. så hva?

    Jeg var medlem av religionen Kristendom en gang også. Men jeg meldte meg ut.

    Jeg tilhører ingen, og religionen eier ikke folk selv om imamer og prester liker å tro det.

    Er du forresten rasist om du ikke liker satanister?

    Eller er det et offerhierarki også innen religioner og der er bare de på toppen som blir beskyttet mot kritikk ved å definere motstand som "rasisme". Hva med scientologene da? Er du rasist om du snakker stygt om dem også?

    Du kan kanskje "tilhøre" en kommune også, men flytter du på deg så "tilhører" du en annen. Så folk som tilhører Afghanistan og får bo i Norge tilhører da Norge. Og her har vi helt andre lover og skikk og bruk. Er man rasist om man tar til motmæle mot dem som vil overføre Kabuls og Raqqas livsstil til Oslo?

    Ja tydeligvis for de venstrevridde, men jeg ser ikke på deg som håpløst fortapt selv om du har litt vanskelig for det stundom. Det kan bli folk av deg også. :)
    Det å vedkjenne seg ein religion er det som skal til for å verte medlem. Unntaket er som du er inne på annan stad, jødane, som står i ei ganske sær stilling.. Du er ikkje medlem av statskyrkja fordi du er meldt ut. Etnisk sett er du nok norsk likevel, trass i utmeldinga.

    Satanistar er inga etnisk gruppe. Du kan lett vere satanist og norsk. Kanskje tilogme satanist og jøde. Men neppe kristen-satanist, eller satanistmuslim. Muligens satanistsceientolog, men her er vi på djupt vatn, unge mann.

    Etnisitet som "askøyværing", "bergensar" og sånt er vel avhengig av kvar du oppheld deg, altså postadressa. Men det er tøyelege omgrep, og "home is where your heart is", seiest det. Likevel: Skarrar du, og droppar hokjønnssubstantivbøing vil eg, tendensiøs som eg er, mistenkje deg for å vere bergensar. Eller i det minste skåp-bergensar. Vi har elles merka oss angsten/skamma som dei som fornektar sitt osloværingsskap. Typisk mindreverdskjensle, vil eg tru.

    Og så har vi dette med kulturen, då. Dei frå Kabul har eg særs lite erfaring med, men eg skal alltids vere med på å danse vestlandsswing med dei, om sjansen skulle by seg. Jentene, altså.

    Ser også at du utviklar deg positivt med tydeleg aukande saklegheit, og tydeleg reduksjon i femisvenskekommunistutsegnene dine. Enn om du greidde deg gjennom ein heil tråd utan å bruke slikt?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Etnisitet har da null og niks med religion å gjøre (unntatt for betegnelsen jøde som dekker både en etnisitet og en religion). Du kan fint være etnisk norsk og muslim, som Kristian Michelsen fra Verdal. Eller du kan være kristen, eller satanist eller hva du vil. Verken kristne, muslimer, hinduer eller buddhister er etniske grupper.
     

    ugn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2005
    Innlegg
    246
    Antall liker
    121
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mine tanker for litt over 2 år siden, synes de er like aktuelle den dag i dag :)
     

    Vedlegg

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    religion og religion; vi behandler dem på samme måte som de alle var å forstå som kristendom og islam: bekjennelsesreligioner. ikke alle religioner er det.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Etnisitet har da null og niks med religion å gjøre (unntatt for betegnelsen jøde som dekker både en etnisitet og en religion). Du kan fint være etnisk norsk og muslim, som Kristian Michelsen fra Verdal. Eller du kan være kristen, eller satanist eller hva du vil. Verken kristne, muslimer, hinduer eller buddhister er etniske grupper.
    Er buddhisme pr definisjon en religion?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Etnisitet har da null og niks med religion å gjøre (unntatt for betegnelsen jøde som dekker både en etnisitet og en religion). Du kan fint være etnisk norsk og muslim, som Kristian Michelsen fra Verdal. Eller du kan være kristen, eller satanist eller hva du vil. Verken kristne, muslimer, hinduer eller buddhister er etniske grupper.
    Er buddhisme pr definisjon en religion?
    Det er vel det, sjølv om det kan diskuterast. Her svarar ein representant frå det norske buddhistforbundet: Ikke for å kverulere eller vri seg unna spørsmålet - men spørsmålet (og svaret) er helt avhengig av hvordan du definerer "religion" og "livssyn". Og da får vi faktisk problemer, for det finnes ingen enighet mellom de fremste religionsforskerne om hvordan dette skal defineres. Det nærmeste vi kan komme, er kanskje å si at buddhismen har mange trekk felles med andre religioner, som kanoniske skrifter, et læresystem, institusjoner som munkevesen og templer m.m. Men buddhismen har også trekk som skiller den fra andre religioner, og det viktigste av disse er kanskje det åpne og nærmest likegyldige forholdet buddhismen har til gudetro. Mange buddhister tror på guder av diverse slag, men ikke på noen allmektig skapergud. Det er med andre ord ikke helt enkelt å plassere buddhismen som "religion" eller "ikke religion".
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Kan fort bli ubehagelig når man finner ut at det er tross alt mer enn èn sak som gjelder når man skal drive norges eneste by.

    Flere hundre brudd på AML høres smått utrolig ut. Og det gjør det visstnok for kommunen også da de ikke kan svare på om de visste om dette.

    «Byrådsavdelingen understreker at vi på nåværende tidspunkt ikke har en tilfredsstillende oversikt over innhold og omfang av brudd på arbeidstidsbestemmelsene i Energigjenvinningsetaten», heter det i svaret.

    https://www.nrk.no/ostlandssendingen...udd-1.14711205
     
    Sist redigert av en moderator:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Antagelig usikkerhet og dårlig selvfølelse siden det stadig må påpekes. Fakta er 104 byer og en bergstad.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Helt sikkert. De fleste er sikkert enige om at Plzen er en by i Europa. Vel - den er mindre enn Trondheim. Bournemouth er mindre enn Trondheim. Oxford, Cambridge, Wolfsburg, Rijeka, Brügge er alle sammen mindre enn Trondheim, så de er vel ikke byer de heller. Salzburg har ikke mer enn 150 000 innbyggere - omtrent dobbelt så stor som Fredrikstad ;).
    Faktisk er det ikke mer enn 120 byer i Europa som har fler enn 300 000 innbyggere.
    Det er ikke størrelsen det kommer an på :)
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kor e alle helter hen?

    Noen enkle observasjoner denne uke - langs det veinettet jeg ferdes til/fra jobb.

    Omtrent ingen syklister å observere, og mesteparten av strekningen har dedikert sykkeltrasé/sykkelfelt:confused:

    Er den massive sykkelsatsingen vel anvendte penger, eller burde heller midlene vært brukt til ytterligere kollektivtiltak?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tror definitivt kollektivtrafikk. Sykkelfelt, gang- og sykkelsti, og sånt? I den grad det tas i bruk er det først og fremst tilrettelegging for bilistene.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå er det nok også mye fordi det er kaldt og utrivelig å sykle. Så det frister enda mindre enn ellers.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Det mest upraktiske med sykkel er at den må slepes opp i 4 etg. Det pluss mangel på dusj samt at det er en dødlig risiko er grunn til å la syklen stå i butikken ukjøpt
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Oslo dilter etter NY.

    Cars All but Banned on One of Manhattan’s Busiest Streets
    By Winnie Hu and Andrea SalcedoOct. 3, 2019
    Buses cruised along without getting trapped behind cars.

    Thousands of riders used to being late to work or for appointments were suddenly early.

    On Thursday, New York City transformed one of its most congested streets into a “busway” that delighted long frustrated bus riders and transit advocates but left many drivers and local businesses fuming that the city had gone too far.

    Passenger cars, including taxis and Ubers, were all but banned from 14th Street, a major crosstown route for 21,000 vehicles a day that links the East and West Sides of Manhattan.

    It was New York’s most ambitious stand yet against cars since the first pedestrian plazas were carved out of asphalt more than a decade ago.

    Roads that were once the exclusive domain of cars have been squeezed to make way for bike and bus-only lanes. Prime parking spots have been turned into urban green spaces. Traffic lights give pedestrians a head start crossing intersections.

    And making a vital artery nearly off limits to cars could be the beginning of a new wave of sweeping moves.

    The 14th Street busway got off to a soggy start at 6 a.m. with traffic officers stationed at intersections to wave buses through while turning cars away. Patrol cars crawled up and down.

    Though traffic was noticeably lighter on 14th Street, it soon piled up on some side streets, where cars and other vehicles were inching along. Drivers appeared to follow the new rules, though some seemed caught off guard.

    “I’m so confused now with these regulations,” said Thomas McDarby, 74, a hair dresser, as he got into his sedan at a parking garage on 14th Street where he pays $550 a month. “It just happened very quickly. It’s just a hassle. There was no way to plan ahead. Plan ahead and do what, sell the car?”

    But bus riders were already enjoying quicker commutes with cars largely cleared out of the way.

    “Buses are moving a lot faster,” said Steven Colon, 25, a customer assistant at a grocery store, who commutes to work by bus along 14th Street. “This is a good idea because a lot of people double park and it causes a lot of congestion.”

    From now on, drivers are allowed onto 14th Street only to make deliveries and pick up and drop off passengers from 6 a.m. to 10 p.m., seven days a week. They can travel just a block or two before they have to turn right off the street. No left turns are allowed. The police will give out warnings at first and surveillance cameras will be watching.

    The new rules made for a remarkable scene: a major Manhattan street devoid of cars looking more like a lonely rural stretch.

    “It’s not that cars are losing ground, it’s that New Yorkers are gaining ground, literally,” said Danny Pearlstein, a spokesman for the Riders Alliance, an advocacy group for transit riders. “We make the city what it is. Cars get in the way."

    City transportation officials said it would take time for people to get used to the new traffic rules, and noted that on rainy days, traffic usually slowed anyway.

    “It’s Day 1,” said Polly Trottenberg, the city’s transportation commissioner. “We ask for everyone’s patience.”

    City officials had prepared for the busway by holding neighborhood meetings, working with local elected officials and community boards, and reaching out to navigational apps such as Waze to keep drivers away from 14th Street. In recent days, they also went door to door on 14th Street handing out fliers, made press announcements and took to social media to remind everyone about the new car restrictions.

    Officials said they would be studying traffic counts and vehicle speeds for 14th street and surrounding streets, but that data was not available on the first day.

    The city’s campaign to make its streets less welcoming to cars has drawn an increasingly intense backlash from drivers, businesses and residents who have gone to court to stop some of the efforts, including the new rules along 14th Street.

    “It’s a big inconvenience,” said Richard Small, a New Jersey commuter who will now have to drive five blocks out of his way to get to work on 14th Street. “I think it’s extreme and there should be a compromise. Everybody pays taxes — not just the people in the buses.”

    New York’s traffic experiment comes as cities across the world are taking a harder line against cars. Cars are no longer being allowed to roam freely as traffic chokes streets, contributes to climate change and threatens the safety of pedestrians and bicyclists.

    Paris has banned cars from the city center one Sunday a month. Barcelona has reorganized some streets into superblocks where intersections now serve as playgrounds and cars are pushed to the edges. London charges drivers a hefty congestion fee for entering the busiest neighborhoods — a move that New York will follow when it becomes the first American city to introduce congestion pricing in Manhattan in 2021.

    Toronto was the model for New York’s 14th Street experiment. In 2017, it restricted cars from driving across a 1.6-mile stretch of King Street to clear the way for streetcars. Since then, streetcar speeds have increased and service has become more reliable, though some restaurants and stores have lost business.

    New York, which has 6,000 miles of streets, once catered to cars by building a network of roadways that still cuts through the city. But that car-centric view later shifted as the city struggled with worsening gridlock that has crippled its public bus system, whose ridership is in decline.

    Today, pedestrians and cyclists elbow for more space alongside cars. Ride-hailing apps have ushered in Ubers and Lyfts and Amazon has helped fuel a 24/7 armada of delivery trucks.

    The 14th Street busway is the centerpiece of the city’s efforts to turn a one-mile stretch of the street, between Third and Ninth Avenues, into a transit corridor that will improve bus reliability and perhaps attract more riders.

    Bus speeds along 14th Street are among the slowest in the nation, crawling at an average of 4.5 miles per hour. Daily bus ridership along the street has fallen to 28,000 from 38,000 in the past decade.

    “New York City is failing bus riders on a daily basis and we are hemorrhaging riders as a result,” said Corey Johnson, the City Council speaker whose district includes 14th Street. “People are getting off buses and into cars, which is unacceptable as we try to fight climate change by encouraging green modes of transportation.”

    Juliana Santos, 42, a medical assistant, said she would have more time — and less stress — if the buses moved faster and did not get stuck behind cars. A seven- to eight-minute crosstown bus ride can easily stretch to twice that, or longer. “If you don’t get those delays, you’d be on time anywhere you go,” she said.

    The 14th Street busway had been twice delayed by lawsuits brought by local residents and block associations, but was allowed to go forward last week after a panel of judges lifted a previous order blocking it.

    The busway grew out of the contingency planning for the shutdown of the L train, which travels between Manhattan and Brooklyn. Although transit officials called off the shutdown in January, the plans for the busway remained.

    Now, the restrictions are part of an 18-month pilot program that could be made permanent. Curbside parking spots have been eliminated and replaced by loading zones. After the initial warnings, drivers who ignore the restrictions will receive tickets carrying fines starting at $50.

    Along 14th Street, lanes have been painted red and designated for buses and trucks only. Trucks and emergency vehicles will still be allowed across.

    Some local businesses and workers have opposed the traffic experiment, saying that they could lose customers who drive. “It’s not good for business,” said Francisco Lopez, an attendant at a garage on 14th Street. “Everybody’s complaining about it.”

    Salvatore Vitale, the owner of Joe’s Pizza on 14th Street, said the restrictions would make it harder for his restaurant to make deliveries, and for customers who took taxis.

    “It slows down my operation,” Mr. Salvatore, 34, said, adding that it took him an extra 15 minutes just to drive to the restaurant on Thursday morning. “It’s horrible for me and my business because it stops customers from coming.”

    Larry Yakubov, the manager of Barber Buddy barbershop on 14th Street, did see an upside. “Hopefully, it will boost our business because we expect to get more foot traffic,” he said.

    Others were elated the busway had finally arrived.

    Ben Rubenstein, 37, an assistant high school principal, allows extra time in his morning commute for delays. “I usually wake up earlier so that I can avoid traffic on the cross town bus,” he said.

    Not anymore. On Thursday, Mr. Rubenstein got to school early.

    “Ten minutes faster than I expected,” he said.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå har jeg akkurat kommet tilbake etter nesten 3 uker på vestkysten i USA, bl.a LA, SF og SD, og de har fortsatt en liten vei å gå, for å si det forsiktig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.231
    Antall liker
    14.785
    Jeg tror definitivt kollektivtrafikk. Sykkelfelt, gang- og sykkelsti, og sånt? I den grad det tas i bruk er det først og fremst tilrettelegging for bilistene.
    Kollektivt, definitivt. I all sin sykkelentusiasme ser det ut til at politikere i Oslo har glemt at folk flest er spektakulært late og kun løfter på ræva om det er høyst nødvendig. Ingen mengde tilretteleggelse kan endre på det faktum.

    Og de som kan og vil og er sprø nok til å skjønne at det allerede er mulig å sykle til og fra Oslo gjør det allerede. Good føkkings løkk med å konvertere massene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.231
    Antall liker
    14.785
    har ikke plass til sykkel på kontoret
    Grunner og unnskyldninger kommer i mange varianter. Uansett er det nesten garantert ikke antall kilometer sykkelfelt eller mengde rød asfalt lagt det kommer an på. De har akkurat lagt rød asfalt på den ene av mine veier til sentrum. Som om det har noe å si. Det var allerede et sykkelfelt der, det er like mye eller lite bredt som før så vidt jeg kan registrere. Og definitvt like lite adskilt fra resten av trafikken. Eneste forskjell er at asfalten i sykkelfeltet nå er rød.

    Det hadde vært artig å se stykkprisen pr. person konverter etter satsingen de siste årene. Jeg mistenker sterkt at det er brukt ganske så mye pæng for relativt liten nytte.

    For øvrig hadde det vært kult om de bare hadde konfiskert ene kjørefeltet på Ring 3 og laget sykkelvei der. Det hadde vært et statement. Da ville man også fått en grei referanse på hvor mye eller lite det nytter, samt at veldig mange bilister hadde blitt veldig sure som ren bonus (så hopper vi vel lett over den ikke helt uvesentlige detaljen at Ring 3 er statlig...)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.721
    Antall liker
    31.257
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    har ikke plass til sykkel på kontoret
    Grunner og unnskyldninger kommer i mange varianter. Uansett er det nesten garantert ikke antall kilometer sykkelfelt eller mengde rød asfalt lagt det kommer an på. De har akkurat lagt rød asfalt på den ene av mine veier til sentrum. Som om det har noe å si. Det var allerede et sykkelfelt der, det er like mye eller lite bredt som før så vidt jeg kan registrere. Og definitvt like lite adskilt fra resten av trafikken. Eneste forskjell er at asfalten i sykkelfeltet nå er rød.

    Det hadde vært artig å se stykkprisen pr. person konverter etter satsingen de siste årene. Jeg mistenker sterkt at det er brukt ganske så mye pæng for relativt liten nytte.

    For øvrig hadde det vært kult om de bare hadde konfiskert ene kjørefeltet på Ring 3 og laget sykkelvei der. Det hadde vært et statement. Da ville man også fått en grei referanse på hvor mye eller lite det nytter, samt at veldig mange bilister hadde blitt veldig sure som ren bonus (så hopper vi vel lett over den ikke helt uvesentlige detaljen at Ring 3 er statlig...)
    Har snart logget 500mil i år på sykkelsetet og kunnet i og for sig syklet til jobb i Oslo, men 30km t/r og etter 12h dager hardt fysisk frister det lite:p Klart sitter man på en kontor stol og eneste fysiske aktivitet er mellom kaffe automat/kantine trenger man og bevege døkjøttet litt:D
    Skall prøve jogge den nye fine gang/sykkelvei mellom Høybråten-Økern imorgen:)
    https://www.bygg.no/article/1409063
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sykkel er for luditer, amisher og treningsnarkomane.

    Fremtiden kaller:

     
    6

    65finger

    Gjest
    har ikke plass til sykkel på kontoret
    Grunner og unnskyldninger kommer i mange varianter. Uansett er det nesten garantert ikke antall kilometer sykkelfelt eller mengde rød asfalt lagt det kommer an på. De har akkurat lagt rød asfalt på den ene av mine veier til sentrum. Som om det har noe å si. Det var allerede et sykkelfelt der, det er like mye eller lite bredt som før så vidt jeg kan registrere. Og definitvt like lite adskilt fra resten av trafikken. Eneste forskjell er at asfalten i sykkelfeltet nå er rød.

    Det hadde vært artig å se stykkprisen pr. person konverter etter satsingen de siste årene. Jeg mistenker sterkt at det er brukt ganske så mye pæng for relativt liten nytte.

    For øvrig hadde det vært kult om de bare hadde konfiskert ene kjørefeltet på Ring 3 og laget sykkelvei der. Det hadde vært et statement. Da ville man også fått en grei referanse på hvor mye eller lite det nytter, samt at veldig mange bilister hadde blitt veldig sure som ren bonus (så hopper vi vel lett over den ikke helt uvesentlige detaljen at Ring 3 er statlig...)
    folk liker ikke å sykle, man må ha sykkelparkering, garderobe og ofte dusj på kontoret for at det skal funke
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.263
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mange av de dritdyre sykkelstier i Bergen står i hvert fall nesten ubrukt, like it or not.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sykkel er for luditer, amisher og treningsnarkomane.

    Fremtiden kaller:

    Fra Askøy sentrum?
    Ikke for min del. Jeg hadde nok knekt anklene bare av å stå i nærheten av en slik. Men for de unge og spreke er må det være stor moro og et flott fremkomstmiddel. Men få har vel så roen som han i videoen da. Fra er det nok uaktuelt for de fleste med sykkel også om de skal til byen, med mindre man tar den med på båten.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ingen myte er jeg redd. Byggeplassen Oslo er en fin plass å dø om ikke annet, overgangen vil ikke bli så stor.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Oslo har vært svindyrt, møkkete og dårlig med lange avstander hvor det ikke er lett å flytte inn som student en gang. Flytter du dit uten nettverk etter studietiden... Good luck!

    For 10 år siden var Oslo et massivt høl.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her er det jaggu meg mange bønder som uttaler seg om noe de ikke har en dritt greie på. Oslo var en fin by og har blitt enda bedre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn