En kunne starte svært forsiktig med en global avgift lik prisen på CO2 kvoter et sted rundt 25 euro pr tonn. I USA har de knesatt en samfunnsøkonomisk kostnad for CO2-utslipp på rundt 45 dollar pr tonn.
Denne artikkelen i The guardian referer til et anslag på medianen for globale samfunnsøkonomiske kostnader på 417 dollar pr tonn, med et spenn mellom 177 og 805 dollar pr tonn. Det er et poeng av at den samfunnsøkonomiske kostnaden er vesentlig høyere for hele kloden enn for et enkelt land.
Med tanke på at vi ser tegn til en akselererende forverring av klimautviklingen så er det kanskje ikke urimelig med en global CO2 skatt i øvre leie på de anslagene for globale samfunnsøkonomiske kostnader, med en forventning om at skatten kanskje bør øke fremover. Med utgangspunkt i 805 dollar pr tonn CO2 så skulle det bety at f.eks. en flybillett tur retur Oslo - London burde belastes med ca 1 850 kr i CO2-skatt. Til sammenlikning bør et fat olje beskattes med ca 3 100 kr. Et skattenivå i denne størrelsesorden hadde fått fart i adferdsendringer og investeringer i karbonfangst, grønn omstilling og fornybar energi i et omfang som går lang ut over det fagre løftene parisavtalen. En CO2 skatt kan kobles til krav om CO2-regnskap slik at bedrifter og nasjoner skattes for netto utslipp.
Det er vanskelig å få øye på et ev. globalt politisk initiativ til å skru om økonomien til noe som er mer bærekraftig og vennlig for planeten. Det er tross alt noe små utfordringer med å vedta og iverksette en global CO2 skatt - politisk, legalt og mht institusjonelt rammeverkt etc.
Inntektene fra en saftig global CO2 skatt kan f.eks. (delvis) gå til globale fordeling i investeringer i ulike klimatiltak, og teknologier, herunder investeringer i å motvirke klimavirkningen (uvær, tørke, flom, havstiging etc) og dermed dempe den «forventede» folkevandringen.
mvh
KJ