Dan Dare: Fordi det er det prisnivået Platekompaniet må legge seg på for at Norge i det hele tatt skal ha mulighet til å få skiva via norsk butikk. Det KOSTER å drive butikk i Norge, ser du. Lønnsnivå, importtakster, moms, profittmarginer, produksjon...alt dette koster penger. Kun den som fortsatt verdsetter hele det fysiske aspektet ved å elske musikk forstår det fullt ut, all den tid at utgavene betyr mer enn for en som ikke kan se sin musikk. Fysiske formater lar deg ta eierskap til musikk på en HELT annen måte enn den bruk-og-kast-mentaliteten dagens millennials har lært sine barn mht mediabruk. Den mentaliteten er sørgelig tydelig hos Get, for eksempel: Opptak fra nyeste Getbox foregår skybasert. Det betyr at opptak man før kunne ta vare på i tiår- via VHS og DVD-R/RW- idag forsvinner fra skyen "din" etter TO LUSNE UKER. Altså ER ikke opptaket DITT lenger. Musikalsk er det akkurat like guffent nå: Kassettene , CDene, LP og CD-R´en er erstattet av ei overkomprimert, lydmessig knust løsning som låser brukeren til nettbaserte tjenester for å få tilgang til faksimilefiler av sitt bibliotek- som før kunne HENTES FRAM FRA HYLLA etter årevis med lagring hvis man så ville. Dagens håndtering av - og manglende respekt for- media og det arbeidet som ligger bak er imo direkte skammelig! Det skal sies at jeg aldri har vært enkeltsporsmenneske. Jeg foretrekker derimot å få med HELE albumet- fra start til slutt. Heldigvis har tjenester som Apple Music forstått det, og de gjør ikke ting på samme måte som det sporbaserte Spotify...sistnevnte en tjeneste som for meg gjerne kunne blitt borte for godt.
Det ENESTE udelt positive med streaming - for meg- er:
a) Du kan bruke datamaskinen til å føre database over den musikkken du har på fysisk. Det betyr at du kan slippe å slite på det fysiske biblioteket. Og kan få en mer detaljert oversikt.
b) Det er lettere å finne musikk som IKKE FINNES på fysisk format, ikke er tilgjengelig i ditt marked eller er gått ut av print.