Asbjørn
Rubinmedlem
Jo, men det er også tydelig at det rommet ditt behøver litt equalizing. Du har funnet en måte å skape den equalizingen på ved å velge høyttalere som tilfeldigvis har impedansetopper der du behøver litt mer nivå og impedansebunner der du vil dra ned litt. Så kombinerer du det med en effektforsterker med tilstrekkelig høy utgangsimpedans til at de eq-utslagene blir passe store. Høyttalere med forholdsvis lav impedans og effektforsterker med ekstremt høy utgangsimpedans skaper en eq-profil du liker. Høyttalerne dine er oppgitt som 4/8 ohm, formodentlig parallellkoblede basser og ca 2,5-2,7 ohm impedans på det laveste. Armands målinger tyder på at AN-forsterkeren har ca 2 ohm utgangsimpedans, kanskje litt mer. Kombinasjonen gir en faktisk eq-profil med pådrag i størrelsesorden +/-2 dB.Hjemme vil jeg ha fri flyt av klang, emosjoner, nærhet. Det er sånne diffuse begreper som kan være vanskeligere å pinpointe, men i min verden betyr det som etterhvert de fleste har skjønt, rør, enkle 2-veis. Der har'u meg, vettu.
Parametriske eq-pådrag på 2 dB er ganske mye. Eq-profilen jeg bruker på DEQX har ett cut på 6 dB og en boost på 4 dB, men ellers er alle eq-punkter mindre enn +/- 3 dB. Spesielt eq-pådraget ved 2 kHz gjør mye for opplevelsen. Nå står det på -0,6 dB fordi jeg jeg prioriterer en litt mørk musikalsk helhet over superdetaljering, og fordi rommet har litt lang etterklang omtrent der. Ved å dra opp det eq-punktet til f eks +1 dB i stedet vil jeg få et helt annet totalinntrykk. Det vil låte annerledes hos meg også hvis jeg velger «delete all» i eq-profilen. Den effekten blir omtrent som når du får en forsterker i hus med normalt lav utgangsimpedans og som derfor ikke gir deg den ønskede eq-profilen via høytalerens impedansekurve.