Jeg hadde også samme problemer i Subaru med ettermontert DAB som i Tesla med standardmontert, men det virker som om dekningen/mottaksforholdene har blitt bedre på mine kanter i løpet av det siste halvåret. Det gjelder begge biler.
Mobiltelefoni har ikke noe med radio å gjøre. Selv om det er fullt mulig å høre på radio via mobil. Langt fra trafikksikkert i bil...Det er bare det at uansett er BAD yesterdays news uten fremtid. I Norge er det mulig man holder liket varmt av prestisjeårsaker men vi får se hvem som skal betale for drift og vedlikehold av den suke pasienten. Myndighetene ba oss jo å kaste FM apparatene over natten, de tør nok ikke ta den med disse fantastiske BAD- etter et par års drift. Mulig de kommer til å flikke litt her og der i stillhet for å bote på de verste problemene men likbilen holder motoren i gang.
Anyway, slik ser fremtiden ut allerede nå, sammenlign med BAD kartan, hvem blit de nedte til å stenge BAD. Kranene....
Selv om det er fullt mulig å høre på radio via mobil. Langt fra trafikksikkert i bil...
Apropos kommentarene: Mange av de samme som går igjen, og det er jo helt klart at et lynnedslag ikke ville finne på å slå ned in en FMKjører motorsykkel og har integrert kommunikasjonsløsning i hjelm(på øret). Kjører vi sammen en gjeng så prater vi med hverandre men ellers liker jeg å høre på radio. Dette er håpløst nå. Tips om gode kommunikasjonsløsninger for motorsykkel med DAB+ ??
https://www.smp.no/nyheter/2020/01/08/DAB-sendere-ute-av-drift-20782660.ece
Motorsykkel har jeg ikke peiling på, men hør med bilradiospesialisten. De vet nok litt mer enn bare lyd i bil.
Hva med de som selger motorsykler og hjelmer ?
Fine kommentarer![]()
Til HD Touring fungerer Dension DAB-adapter bra. Kobles til headunit som en "MP3-enhet".Kjører motorsykkel og har integrert kommunikasjonsløsning i hjelm(på øret). Kjører vi sammen en gjeng så prater vi med hverandre men ellers liker jeg å høre på radio. Dette er håpløst nå. Tips om gode kommunikasjonsløsninger for motorsykkel med DAB+ ??
Hei,Kjører motorsykkel og har integrert kommunikasjonsløsning i hjelm(på øret). Kjører vi sammen en gjeng så prater vi med hverandre men ellers liker jeg å høre på radio. Dette er håpløst nå. Tips om gode kommunikasjonsløsninger for motorsykkel med DAB+ ??
https://www.smp.no/nyheter/2020/01/08/DAB-sendere-ute-av-drift-20782660.ece
Fine kommentarer![]()
Her jeg bor og jobber har det entydig blitt dårligere dekning det siste året, både på NRK-kanalene (gått fra akseptabelt til elendig) og de kommersielle (fra elendig til svart hav). Aner ikke årsaken.Jeg hadde også samme problemer i Subaru med ettermontert DAB som i Tesla med standardmontert, men det virker som om dekningen/mottaksforholdene har blitt bedre på mine kanter i løpet av det siste halvåret. Det gjelder begge biler.
Da tenker jeg at en epost til Norkring er tingen: norkring@telenor.comHer jeg bor og jobber har det entydig blitt dårligere dekning det siste året, både på NRK-kanalene (gått fra akseptabelt til elendig) og de kommersielle (fra elendig til svart hav). Aner ikke årsaken.
Dekningskartet tror jeg er farget av ønsket om at DAB skal framstå som en suksess.
.....DAB er ikke kommet for å bli lenger enn det poltikerne finner best for seg selv. Sånn er det blitt desverre.Takk for linken, skal sende en mail. Har snakket med dem i telefonen om dette, men sånt er jo ikke noe spesielt matnyttig våre dager, så det får bli en Mail så løser det seg nok....Forøvrig så er det faktisk ikke slik at alle andre er fornøyde. ‘Alle’ jeg har snakket med har samme opplevelsen, ubrukelig i bil. Men du har kanskje bedre oversikt her enn jeg, det virker nesten slik.
Ellers har jeg strøm og innlagt vann. Tar gjerne en prat med Bruaseth, men det må bli om andre ting enn steinrøysa.
Jeg skjønner at DAB har kommet for å bli. FM-senderne er plukket ned og eksportert. Det er dessuten fullstendig umoderne å skulle reversere en prosess når det viser seg at det var et feilgrep. Det gjør man bare ikke i dagens Norge, man pukker på sitt og insisterer på at det er blitt mye bedre. Ref alt annet som skjer rundt oss.
Så da er det altså bare å få dekning da. Men sålangt så har man valgt å ikke høre så mye på brukerne, men heller pukke på sitt, det er enten noe galt med radioen din eller deg. Er det ikke bra nok så flytt på deg - og det er vel det du egentlig oppfordrer til...?
Les om DAB her: DAB fungerer mye bedre fordi alle kanaler sendes med samme frekvens og refleksjoner i daler og fjell bare forsterker signalet.Sannheten er jo at politikerne vedtok å legge ned FM og satse på DAB på et sviktende grunnlag. Premissene ble gitt av folk som allerede hadde bestemt seg for at dette skal vi ha. Politikerne gjorde en for dårlig jobb med faktasjekken. Hadde vi gjort som andre land og ventet litt så hadde dette aldri skjedd.
Det ligger tekniske egenskaper i DAB som gjør at det vanskelig kan bli like bra som FM på en del områder. ‘Pentreringsegenskapene’ om man kan kalle det det, altså hvor godt signalene lar seg fange opp mellom fjorder og fjell er jo mye dårligere enn for FM. Det vil måtte settes opp langt flere sendere enn man først trodde for å få et nett som fungerer like godt i bil som det vi hadde før. Da er det lettere å bare blåfarge kartet og pukke på at det er bra overalt når noen klager.
I tillegg et det et langt større strømforbruk på DAB-mottakere enn FM slik at det er mer trasig å få integrert det i hørselvern o.l. Men igjen, dette er ikke et problem for hvitsnippene, bare røkla på bøgda.
NRK og de kommersielle har forskjellige sendere, noen ganger plassert på samme sted, andre steder ikke. NRK har mange flere sendere enn de kommersielle.Her jeg bor og jobber har det entydig blitt dårligere dekning det siste året, både på NRK-kanalene (gått fra akseptabelt til elendig) og de kommersielle (fra elendig til svart hav). Aner ikke årsaken.Jeg hadde også samme problemer i Subaru med ettermontert DAB som i Tesla med standardmontert, men det virker som om dekningen/mottaksforholdene har blitt bedre på mine kanter i løpet av det siste halvåret. Det gjelder begge biler.
Dekningskartet tror jeg er farget av ønsket om at DAB skal framstå som en suksess.
Det er ikke samsvar mellom det som hevdes i TEORIEN og hva mange opplever i PRAKSIS!! Da hjelper det ikke at TU eller andre hevder det de trykker.Les om DAB her: DAB fungerer mye bedre fordi alle kanaler sendes med samme frekvens og refleksjoner i daler og fjell bare forsterker signalet.Sannheten er jo at politikerne vedtok å legge ned FM og satse på DAB på et sviktende grunnlag. Premissene ble gitt av folk som allerede hadde bestemt seg for at dette skal vi ha. Politikerne gjorde en for dårlig jobb med faktasjekken. Hadde vi gjort som andre land og ventet litt så hadde dette aldri skjedd.
Det ligger tekniske egenskaper i DAB som gjør at det vanskelig kan bli like bra som FM på en del områder. ‘Pentreringsegenskapene’ om man kan kalle det det, altså hvor godt signalene lar seg fange opp mellom fjorder og fjell er jo mye dårligere enn for FM. Det vil måtte settes opp langt flere sendere enn man først trodde for å få et nett som fungerer like godt i bil som det vi hadde før. Da er det lettere å bare blåfarge kartet og pukke på at det er bra overalt når noen klager.
I tillegg et det et langt større strømforbruk på DAB-mottakere enn FM slik at det er mer trasig å få integrert det i hørselvern o.l. Men igjen, dette er ikke et problem for hvitsnippene, bare røkla på bøgda.
https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341
På den annen side er det mange som opplever at det som hevdes i teorien faktisk også fungerer i praksis. Jeg har aldri hatt så gode mottakerforhold i bil med FM som jeg nå har med DAB.Det er ikke samsvar mellom det som hevdes i TEORIEN og hva mange opplever i PRAKSIS!! Da hjelper det ikke at TU eller andre hevder det de trykker.Les om DAB her: DAB fungerer mye bedre fordi alle kanaler sendes med samme frekvens og refleksjoner i daler og fjell bare forsterker signalet.Sannheten er jo at politikerne vedtok å legge ned FM og satse på DAB på et sviktende grunnlag. Premissene ble gitt av folk som allerede hadde bestemt seg for at dette skal vi ha. Politikerne gjorde en for dårlig jobb med faktasjekken. Hadde vi gjort som andre land og ventet litt så hadde dette aldri skjedd.
Det ligger tekniske egenskaper i DAB som gjør at det vanskelig kan bli like bra som FM på en del områder. ‘Pentreringsegenskapene’ om man kan kalle det det, altså hvor godt signalene lar seg fange opp mellom fjorder og fjell er jo mye dårligere enn for FM. Det vil måtte settes opp langt flere sendere enn man først trodde for å få et nett som fungerer like godt i bil som det vi hadde før. Da er det lettere å bare blåfarge kartet og pukke på at det er bra overalt når noen klager.
I tillegg et det et langt større strømforbruk på DAB-mottakere enn FM slik at det er mer trasig å få integrert det i hørselvern o.l. Men igjen, dette er ikke et problem for hvitsnippene, bare røkla på bøgda.
https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341
Totalt. Med lokal radioer. Som jeg har lest for mange år siden. NRK hadde ca. 1200, de kommersielle 100. FM sendere.Kan det stemme at det var 3 ganger så mange FM-sendere som det er DAB-sendere i Norge? DAB har kortere rekkevidde enn FM, så det burde da være omvendt?
Stortinget som vi velger representanter til vedtar mange upopulære ting, og sånn er det.Vi tar det i stor skrift, slik at classic kanskje forstår at det ikke handler om hans mottak i bilen.
Jeg skal gi et par eksempler på oligarki i Norge. Stengingen av riksdekkende FM radio er et, som ble utført mot folks vilje. Meningsmålinger viste at mellom 60 – 66 % var imot, men dette ble ignorert og nettet stengt. Vinnerne av bestemmelsen ble DAB aktørene Nent (P4) og Bauer Media, som sikret seg monopol på reklamefinansiert riksradio frem til 2032, mens vi andre mot egen vilje ble tvunget til å betale rundt 23 milliarder skattekroner for å bygge ut DAB nettet.
www.dagbladet.no/kultur/politikerne-horer-ikke-pa-folk/71901273?
Så klart. Og dekningen er det ingenting i veien med.Totalt antall FM-sendere vs DAB er fullstendig uinteressant i forhold til dekning. Hvis man skal sammenligne er det som betyr noe er antallet FM-sendere pr. kanal....
At DAB er mer effektivt mhp flere kanaler er riktig, men det forutsetter fortsatt at man har dekning....
Da må utstyr sjekkes. Og bruk. Og oppdatering av sendelista. Før man konkluderer. Og hvor det ikke er dekning.Jo - i aller høyeste grad.. det er bare du som på din egen selvopphøyde hest har bestemt deg for at det ikke er slik, og at vi mange som opplever det vi gjør ikke gjør det....
Det skjønner jeg. Og du er oppdatert på hvem, hva og hvorfor når det gjelder DAB ?Egentlig burde jeg la dette ligge, - men... jeg har jobbet et helt liv med div. former for transmisjon, - både analog og digital, fra kortbølge til mikrobølge, landbaserte linker til spacekomm, - jeg vet faktisk hva jeg snakker om, - og du serverer egentlig bare ei bøtte med selvforherligende BS stort sett uten basis i teknologien som ligger i grunn!!
End of story!