Bilantenner vil variere noe etter type og montering, I tillegg baserer de aller fleste antenner seg på at karosseriet skal fungere som jordplan, og det gjør at strålimgsdiagrammet blir ujevnt, alt etter hvor på bilen antenna står, - mest signal vanligvis i den retningen som har "mest stål". I så henseende er vindusmonterte antenner generelt dårligere enn takmonterte, og midt på taket er faktisk beste plassering. FM-antenner i bil har ofte også en filter/terminerings boks et eller annet sted, - noen sågar diplexere for å fungere som felles antenne med mobiltelefon.
Så kommer bl.a. senderfrekvensen inn, hvor FM og 100MHz har vesentlig bedre spredningsegenskaper enn DABs 250MHz. Dette er et uomtvistelig faktum som evangelisten tydeligvis ikke har forstått. En av de påståtte fordelene med DAB er at man kan motta signal fra flere sendere samtidig, men det betinger at man faktisk har dekning fra flere sendere, - noe som langt fra er tilfelle utenom urbane strøk. Da gjelder alle normale fenomener som utslokking, multipath problemer og lignende, - kjente transmisjonsproblemer som ikke er beskrevet i DAB-evangeliet. Publiserte dekingskart er forøvrig basert på modellberegninger, som selv om modellene til en viss grad tar hensyn til refleksjoner og andre lignende forhold, så fanger de langt fra ale fenomener som rår blant bakkar og berg. Jeg har selv brukt slike systemer, og vet utemerket godt at "teoji og pjaksis" ikke alltid stemmer overens. Jeg er komm.ansvarlig i bedriften hvor jeg jobber, og i flere år har vi slitt med innendørs mobildekning. Alle forsøk på dialog med feks. Telenor har resultert i intet, - enten det er en kundekonsulent som er opplært til å se på et dekningskart og sier at "der skal det ikke være problemer", eller dekningsguruen som parkerer ute på hovedparkeringa og sier "her er det da ingen problemer".... evangeliet er godt kjent.
At DAB kanskje fungerer bedre langs hovedveiene, er egentlig så enkelt som at man som ved mobiltelefon har prioritert dekning i tettbygde strøk og langs hovedferdselsårer. Jeg vil jo anbefale evangelisten å ta seg en tur med Mitsubishien til ytre kyststrøk langs Vestlandet, Lofoten og Vesterålen, Nord-Troms og Finnmark, så tenker jeg at både andaktsboka og prekenen vil måtte tilpasses virkeligheten.
https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341
Virkeligheten ja. Den er at DAB fungerer.
Er på besøk hos noen, som også har besøk av en fyr som har maken til min bil, bare litt nyere. Han kjører også mange steder som meg, uten problemer.
Han har ett firma, med noen HiAce varebiler, hvor sønnen monterte DAB adaptere og antenner. Men han gjorde ikke god nok jobb med antenne, så det var ikke vellykket.
Nå er det vel sånn at man lett glemmer at dekningen på FM var langtfra perfekt.
Så jeg forventer heller ikke at DAB dekningen er perfekt. Men foreløpig har den vært det.
Noe som også andre her inne bekrefter.
Og teori og praksis er to forskjellige ting.
Så les artikkelen på nytt, og så kan du dra ut og teste DAB dekningen.
Som jeg har gjort de 6 siste år. 170.000 km. Uten problemer.
Godt nyttår.
Ps: finnsenderen viser hvor senderne står....har ikke sagt noe annet.