Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Alek264

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    521
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har sittet på i min brors Outlander for noen år siden, det låt akkurat som det skulle. Men satt i baksetet.
    Samme i hans to Hondaer.
    Ellers er det en her inne som mener det samme som deg, det kan jo være deg. Nå er bilen min 6 år gammel, og jeg har spilt alt mulig av CD, og minnepinne med forskjellig oppløsning, og etter å ha hatt lyd som hobby i mer enn 40 år, så kan jeg bare konstantere at smaken er veldig forskjellig...
    Ellers er det mange innstillinger på dette anlegget, jeg har alltid kjørt straight.
    Ellers er det flere her på det store Internettet som har klagd på anlegg i de fleste biler....aldri noen som har vært fornøyd.
    Så jeg lever bra med anlegget mitt i min Mitsubishi. Som jeg gjør med mitt anlegg hjemme.
    Det var ikke for å rakke ned på ditt anlegg i bilen bare det at jeg ble skuffet og hadde større forventninger til det :)

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Tallene finner jeg på min DAB adapter. Og når det gjelder komprimering så er det CODEC som er viktig.
    På Google kan du finne alt om dette. Men jeg hører med ørene mine, og ikke med øynene.
    Og da hjelper det lite å snakke om tall, og gjenta det som alle andre sier. Hør selv i en moderne bil.
    Og lydkvaliteten på DAB er helt utmerket. Det er radio vi snakker om. Som skal distribueres over hele landet, på flere plattformer.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Det er greit. Det finnes sikkert bedre og verre anlegg. Spørs hva man forventer.

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    En tanke til de som er så hengt opp i DAB og bitrate: Da jeg fikk min første DAB radio i 2002, var ordet bitrate noe jeg ikke tenkte på...og da jeg fikk ny bil for 6 år siden, gikk jeg fra ca. 6 mnd med DAB adapter inn til FM på FM radioen i min Mitsubishi. Etter 10 år med DAB fra min Blaupunkt DAB radio=Woodstock, så fikk jeg endelig den deilige DAB lyden tilbake. Da hadde enkelte stasjoner begynt å sende på DAB+, bl.a. Energy som vi hørte på når min datter var med meg.
    På begynnelsen av 2017 byttet NRK fra DAB til DAB+. Merket jeg noen forskjell ? Nei. Merker jeg noe forskjell når jeg hører på P4 som bruker vanlig DAB, kontra de andre kanalene ? Men etter så mange år med DAB, så er det vel ikke overraskende at NRK låter best.
    Noe som ikke har noe med bitrate å gjøre.
    Ellers sa de under programmet Husarrest på Vinyl for ca. 1 år siden at de gjorde noe...hva vet jeg ikke.
    Ingen av oss vet hva de gjør før datastrømmen sendes ut. Men at de gjør noe, er hevet over enhver tvil.
    Noe de alltid har gjort. Det vet jeg. Har jo jobbet i radio, og sett på boksene som ble brukt på Radio Tango.
    Har en god del opptak av radiostasjonen WNEW fra New York på tidlig 80 tall.
    Wide Stereo...wow. Mye sus, men fantastisk lyd.
    Lite sus på DAB.
    Så hør med et åpent sinn og ta av dere brillene som det står bitrate på. Hør etter detaljene...fordi de er der.
    God lørdag.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    739
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ^Jaja. Jeg kan ikke si annet enn at dine ører tydeligvis ikke fungerer som mine ører. Og jeg vil helst ikke bytte.
    Tanken har slått meg og ;)

Bare det at du orker å høre på P4, som sender noe av den mest komprimerte lyden som er i eteren, og samtidig vanker inne på et Hifi forum er for meg en gåte...

CC61231

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    149
    Sted
    Malmö
    nei nei nei....

DAB er en teknologi opfundet af gamle mænd med tis på bukserne uden fantasi til at se ind i fremtiden. De behövede et monument og da de kun kunne hitte på at digitalisere det signal der blev sendt på det landbaserede sendenet blev det DAB...

trist egentlig.

I USA var de mere visionære og gik på satellit radio.

Men nu er teknologien igen på vej videre og vi har 4G så internet radio er en fin løsning. Næste år er det 5G, så bliver det perfekt.

OM de penge der nu bliver kastet bort på et DAB / DAB+ netværk i stedet var blevet brugt på at udbygge 3G - 4G - 5G nettet ville vi nu have både et analog FM netværk (der ikke enkelt kan sættes ud af spil i tilfælde af Ivan kommer) + et mobil netværk der var bedre dækkende og langt mere fremtidssikret end det makværk der nu bliver rullet ud...

//Chris

Hvilken skandale ? Et teknologi skifte som mye annet i media verdenen. Og noen må gå foran og bestemme.
    Derfor har vi farge TV, Internett, Digital mobil teknologi, digital bakkesendt TV, og et nytt digitalt nødnett. Ingen som har klagd på det...jo forresten, Kristelig Folkeparti ville ikke ha farge TV, og de ville ha en osteklokke over Norge så vi ikke kunne ta inn parabol signaler.
    Og nå har vi fått DAB i stedet for riksdekkende FM som fungerer flott. For folk flest. Men ikke for FM nisser, det har jeg fått med meg.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Nok en gang...les dere opp på rekkevidden til 5G....DAB vil klare seg suverent i den sammenligningen.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Lyden fra P4 har jo vært den samme i mange, mange år...hvorfor klaget dere ikke i alle år som P4 sendte på FM ??????

Elvis høres fremdeles ut som Elvis.

Og mine ører har det bra...etter altfor mange timer med radiolyd siden 1950 eller noe sånt.
    Savner hverken langbølge, mellombølge, eller FM.

Og satellitt radio i USA har omtrent samme bitrate som DAB har...verden går sannelig videre...

Og les dere gjerne opp på rekkevidden til 5G....

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Breaking news: DAB nettet har vært utbygd i mer enn 20 år, og virker hver eneste dag over hele landet.
    Og det er 2 år siden det riksdekkende FM nettet ble slukket. Breaking news. !!

CC61231

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    149
    Sted
    Malmö
    Jeg er skam fuldt pålæst, derfor er det gøj at se du totalt misser pointen...

investeringen i DAB / DAB+ er i princippet værdiløs. Om SAMME uhyrlige summer var sat i 3 - 4 - 5G var det ikke kun DAB der blev opdateret, men også alt andet der transporteres på disse frekvenser.

Og der er den lille detalje at Sirius i 2000 tilbød at finansiere et satellit net over Europa mod at de kunne få lov at sælge 30% af programfladen til kommercielle radio stationer.
    Det blev forkastet af bl.a. NRK, DR og det tyske funk verband da der på daværende tidspunkt var frygt for at statsradiofonierne ikke kunne klare konkurrencen mod de private sendere + de europæiske statsradiofonier var bange for at give et amerikansk selskab kontrol (tankevækkende at man så 15 år senere giver et kinesisk statsejet selskab - Huawai - så mye makt som de har nu...).

DAB er gårsdagens teknologi, båret frem af private ambitioner og borgernes penge...

// Chris

Lyden fra P4 har jo vært den samme i mange, mange år...hvorfor klaget dere ikke i alle år som P4 sendte på FM ??????

Elvis høres fremdeles ut som Elvis.

Og mine ører har det bra...etter altfor mange timer med radiolyd siden 1950 eller noe sånt.
    Savner hverken langbølge, mellombølge, eller FM.

Og satellitt radio i USA har omtrent samme bitrate som DAB har...verden går sannelig videre...

Og les dere gjerne opp på rekkevidden til 5G....

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eksakt. Det norske samfunnet har brukt titalls milliarder kroner på å bytte ut eksisterende radioinfrastruktur til en særnorsk løsning som i beste fall fungerer omtrent like bra som det vi hadde. Beredskapen ble svekket, dekningen ble dårligere, og lydkvaliteten ble i mine ører dårligere. Vi kastet millioner av fullt brukbare radioer som EE-avfall. Til gjengjeld fikk vi et utall lavkvalitets pludrekanaler som ingen hører på. Det er en skandale av episke dimensjoner.

Samme beløp investert i gradvis utbygging av 5G-nett ville gitt full «WiFi-dekning» over stort sett hele landet. Det er ikke direkte sammenlignbart, men her er en kostnadsanalyse for Nederland: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S073658531830830X
    Full dekning ser ut til å koste et sted mellom 0,5 og 2 milliarder Euro. Interessant nok er det datakapasiteten som begrenser, ikke dekningsområdet, slik at det er dyrere å bygge ut i byer med mange brukere enn på bygda med få brukere pr basestasjon.

Sist redigert:

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tallene finner jeg på min DAB adapter. Og når det gjelder komprimering så er det CODEC som er viktig.
    Og det sier du, enda vi må forklare deg igjen og igjen hva SRM i HE AAC-codec'en er for noe. Nocheinmal:
    https://en.wikipedia.org/wiki/High-Efficiency_Advanced_Audio_Coding

Om det er SRM, det digitale vannmerket eller artifakter fra dynamisk kompresjon som gir den forferdelige lyden vet jeg strengt tatt ikke. Jeg mistenker SRM, men det kan tenkes at det er flere ting som påvirker. Jeg vet hva jeg synes om resultatet. Jeg har forøvrig ikke hørt på P4 hverken på FM eller DAB, så jeg kan ikke kommentere eventuell endring i lydkvalitet der. Det er NRK P1 og P2 jeg refererer til, og jeg savner fortsatt P1-scenen med gode live-opptak.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Og dekningen er der. Sjekk finnsenderen.no der hvor du bor eller mener at det ikke er dekning.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Det er jo live opptak på NRK P1 sendingen på fredagskvelden. Ellers er jo innholdet i NRK sine kanaler i stadig utvikling. Om man vil kalle det det. Noen ting forsvinner, andre kommer til. Sånn er det bare. Og det kan jo skrives bøker om lyd, osv.
    Hvis Elvis låter som Elvis, så er det fullstendig uinteressant hvordan de får det til. Enten det gjelder FM eller DAB.
    Og ettersom vi alle hører forskjellig, og de fleste av oss ikke vet om vi har en hørselsskade, eller er født med en som gjør noen
    allergisk mot en viss type lyd, eller om det bare handler om at man har på seg anti DAB briller, det vet ikke jeg.
    Jeg har jo stort sett bare hørt DAB radio i 18 år, så jeg er jo hjernevasket med DAB lyd...og digital lyd på TV i altfor mange år. Og fra DVD og Blu-ray. Og det spiller jo ingen rolle at NRK og P4 har brukt de samme digitale musikkfiler i mer enn 20 år...og digitale miksebord og redigeringsplattformer.
    Og musikken fra P1 scenen var helt sikkert tatt opp analogt på en Studer/Revox....
    Rart det der...

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og dekningen er der. Sjekk finnsenderen.no der hvor du bor eller mener at det ikke er dekning.
    https://finnsenderen.no/#/about
    Finnsenderen viser ikke dekning for mobil- eller kringkastingsnettene.
    Funksjonen tar ikke hensyn til virkelig terreng, bare til avstand fra valgte lokasjoner.
    Edit: Jeg spiller også stort sett digitale lydfiler, enten fra egen harddisk eller fra Tidal og Spotify. Jeg har gjort en del egne forsøk med nedsampling, og kan ikke si jeg hører forskjell på hirez kildemateriale (24/96), korrekt nedsampling til CD-kvalitet (16/44.1 med dither/noise shaping), 256 kbps MP3 og ~128 kbps AAC. Det er når jeg selv kontrollerer nedsamplingen og eventuelt fiksfakseri som gjøres på veien. Det er fullt mulig å få AAC til å låte eksakt likt med en digital kildefil i 24/96 hirez. Det behøver ikke engang spesielt stor båndbredde. Opus codec skal visstnok være enda mer effektiv, men den har jeg ikke testet selv.

Det er likevel åpenbart at NRK P1 på DAB (formodentlig 96 kbps HE AAC med SRM) låter langt dårligere i mine ører enn både standard Spotify (formodentlig 128 kbps OGG Vorbis) og analog FM (SR P1/P2). Det handler ikke om digital vs analog, hverken i studio eller i overføringsformatet. Det handler om at noe i DAB-kjeden tilfører en ekstremt irriterende forvrengning i diskanten. Ikke egnet for å høre på musikk, kun trafikkmeldinger.

Sist redigert:

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Særnorsk ? Du vet vel veldig godt at en god del land også har DAB ? Men også FM.
    Og det særnorske er vår topografi. Som er svært spesiell. Derfor DAB. Som fungerer. Som er digitalt. Og gratis. Akkurat som vi brukte masse penger på vårt nye, digitale nødnett.
    Og så er det Telenor, Telia og Ice som bygger mobilnett. Ikke staten. Ikke NRK. Men Norkring.
    Og hvorfor bygge et nytt radionett ? For å gi befolkningen et bedre radiotilbud.
    Men Ola Dunk er ikke vant til mangfold...så det er uvant å høre på og ha tilgang til flere radiokanaler. Men man har etterhvert lært å sette pris på flere TV kanaler...og det er vel mer interessant enn radiokanaler...så Ting Tar Tid.
    Og Norge går videre...og resten av verden

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Særnorsk, som i at om noen få år vil de fleste andre land ha stengt ned sine forsøkssendinger på DAB og kun videreføre FM-nettene. Som Irland nettopp har gjort. Vi er allerede eneste land som har flyttet hovedkanalene til DAB, uten angrefrist, og om noen få år er vi det eneste landet med DAB-sendinger world wide.

Vår «topografi» favoriserer relativt lavfrekvent FM, ikke DAB i UHF-båndet. Jo høyere frekvens, desto mer terrengskygge. Du snur argumentet om topografi på hodet.

Det er ingen som vil ha et utall pludrekanaler i lav kvalitet både teknisk og innholdsmessig. Lytterne finnes ikke. Det var en ønskedrøm fra kommersielle interesser som siklet etter mer reklamepenger.

Gratis, du liksom. :rolleyes:

CC61231

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    149
    Sted
    Malmö
    ved ikke hvilken bog du har læst...

Derfor DAB. Som fungerer. Som er digitalt. Og gratis. Akkurat som vi brukte masse penger på vårt nye, digitale nødnett.
    Og så er det Telenor, Telia og Ice som bygger mobilnett. Ikke staten. Ikke NRK. Men Norkring.
    Gratis?? Tror du der er nogen der gør dette som filantropi?! nei...

Men Ola Dunk er ikke vant til mangfold...så det er uvant å høre på og ha tilgang til flere radiokanaler. Men man har etterhvert lært å sette pris på flere TV kanaler...og det er vel mer interessant enn radiokanaler...så Ting Tar Tid.
    Okay... Eg har ca. 30.000 radiokanaler i mine ap's / på min Sonos - en del kommer også fra Norge men ikke alle...
    Ved ikke hvad du ryger, men udvalget er større når du kommer på WWW istedet for DAB...

Tydeligvis går verden hurtigere end du har forstået. Særlig når det kommer til tilgængelighed og brukeroplevelse..

Fun fact - for de penge der er investeret i DAB opbygning, ikke DAB+ modernisering, i Tyskland, kunne Tyskerne have holdt FM nettet kørende i 150 år - inkl de kunne have lukket det huller der var i FM nettet i hvisse bundeslande.

Med lad det nu ligge, du ved bedst...

// Chris

Særnorsk ? Du vet vel veldig godt at en god del land også har DAB ? Men også FM.
    Og det særnorske er vår topografi. Som er svært spesiell. Derfor DAB. Som fungerer. Som er digitalt. Og gratis. Akkurat som vi brukte masse penger på vårt nye, digitale nødnett.
    Og hvorfor bygge et nytt radionett ? For å gi befolkningen et bedre radiotilbud.

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    Man må ikke betale for å bruke en radio....bortsett fra det som radioen koster.
    Men alt koster penger...radio og TV signaler, musikk og sportsrettigheter, og i kommersiell drift så må inntektene komme fra et sted.
    Regner med at de fleste her inne har lønnet arbeid, hvor lønnen kommer fra inntekter firmaet eller staten får inn.
    Og noen må gå foran og styre utviklingen, særlig i et land som Norge, som har store utfordringer når det gjelder å drive kringkasting.
    Og mobiltelefoni og distribusjon av Internett.
    Så derfor kan man ikke sammenligne Norge med andre land.
    Internett radio har vi hatt i mange år.
    Og hva man kunne ha brukt penger til, blir som å snakke om snøen som falt i fjor.
    Man kan være så uenig som man bare vil, men i Norge har vi DAB som riksdekkende radio.
    Så får vi se hvor langt de kommersielle stasjonene i Sverige kommer med sin DAB utbygging.
    Og vår medieverden er inne i en stadig og hurtig utvikling.
    Og til nye i denne debatten: Jeg har hatt DAB i bil siden 2002. De siste 6 år med fabrikkinnstallert DAB. Uten dekningsproblemer.
    Men har aldri hatt problem med utstyr og bruk av utstyr. Noe en del brukere har. Dessverre. Og på grunn av alt det negative som kommer fram i pressen, så tror de at det er riktig, og at problemer skyldes de som leverer signalene.
    Men det går seg nok til....
    Men hva skulle mange gjort hvis de ikke kunne klage på noe...

And there is no such thing as a free lunch.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Jeg lurer nå litt på dette med kostnadene. DAB ble vedtatt for mange år siden. Store deler av Europa var med på dette. Så satte man i gang med å bygge ut sendere. Etter en stund hadde man et nett som dekket store deler av landet. Parallellt med FM. Etter hvert så mange andre land at de ikke trengte DAB fordi det i liten grad ga en merverdi, bl.a. fordi topografien i landene var av en slik art at FM fungerte helt fint. Danmark, England, Nederland, Belgia, Irland, Tyskland er stort sett flate der man dekker store deler av landene med få sendere. Norge er ikke slik. Vi kom etter hvert i en situasjon der vi hadde DAB-sendere (noe de andre landene stort sett ikke hadde) som sendte parallellt med FM-senderne. Jeg vet ikke hvordan oppdatering til DAB+ ble gjort og om det ga store merkostnader.
    Investeringene i DAB-sendere var allerede gjort. Relativt nye sendere med lite vedlikeholdsbehov, der FM-senderne var gamle og trengte mye vedlikehold. Hva vil være billigst å vedlikeholde? Skulle vi kaste de nye DAB-senderne og bruke masse penger på å oppdatere og vedlikeholde de gamle FM-senderne, eller skulle vi beholde de nye DAB-senderne og fjerne FM. Man falt ned på det siste. Hvilke av alternativene ville vært billigst?

Hadde vi forkastet DAB+ ville kostnadene allerede vært tatt, så det ville ikke blitt billigere (for staten). For husstandene, der man bytter mobiltelefon enten hvert eller hvert andre år, og kjøper ny TV når det er fotball-VM er kostnaden irrelevant (for de fleste). Vil de ikke ha DAB-radio kan de jo høre radio på nettet, for det har de tydeligvis råd til.

I etterpåklokskap kan man jo si at man ikke skulle begynt utbyggingen av DAB i det hele tatt, men det er lett å si i ettertid. På hvilket tidspunkt er det for sent å trekke seg? Å drifte 2 parallelle systemer i et land som Norge er ikke hverken lurt eller billig. Å beholde et gammelt system i et land som er velegnet for FM er en annen diskusjon. Og ikke fortell meg at FM fungerte godt i Norge. Jeg hadde ikke radio på hytta. Jeg hadde ikke fungerende radio i bilen på mange av de veiene jeg kjører. Og min mor slet med å få inn radio der hun bor (relativt midt i Trondheim).

Jeg vet i hvert fall at jeg har fått bedre dekning på radio alle steder der jeg hører på radio. Hjemme, hjemme hos min mor i hennes eldreleilighet, på hytta og i bilen.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan du jo mene, men husk nå at DAB sender på høyere frekvenser og med lavere effekt enn FM radio. Der FM-bølger til en viss grad brer seg rundt hindringer i landskapet er DAB-frekvensene mer rettlinjede. Det betyr at man behøver enda mange fler DAB-sendere for å dekke furet værbitt enn man behøvde FM-sendere. DAB er et sted mellom FM og mobilmaster i antall sendere som behøves for å dekke et visst område.

Om FM fungerer bedre på flatmark i Belgia enn i Norge, så betyr det at DAB også fungerer langt bedre der enn millom bakkar og berg.

Edit: Ja, jeg forstår at DAB har innebygget logikk for multipathing, men det forutsetter at signalet kommer frem til å begynne med.

Sist redigert:

CarstenS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Antall liker
    109
    Hele "protesten" her - er at Regjering vedtar at FORBY FM, dvs. TVINGER borgere at skifte (=betale i alle fall i området 10-20 milliarder kroner for utstyr, sammenliknet med en utgift på 15-200 millioner for vedlikehold FM-nettet, som vi som Borgere UANSETT hadde kommet til at betale) til DAB, som til tross for det vart "solgt inn" som et produkt som gir bedre kvalitet (står fortsatt svart på hvitt på regjeringen.no) hvilket DAB IKKE gør. Tvært om - bortsett fra de som totalt har mistet enhver hørsel over 6-7khz - så gir DAB markant DÅRLIGERE lyttekvalitet.

Og det er oppskriften på misnøye og protest: Tvinge befolkning til store utgifter - for at tekkes NRK (og et par kommersielle aktører som vil "kuppe markedet", får se hvor lenge de overlever uten reklameinntekter...) - og så kvittere ut med et produkt som er klart dårligere end det som var!

Kanskje de tok "sats" på en Abraham Lindcolm: Du kan lure fleste EN gang, noen fler gange - men ikke fleste fler ganger (fritt sitert).

Classic46

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    127
    NRK har ca. 1000 DAB sendere, og de kommersielle litt over 200. Dekningsgrad for NRK er 99% , 89 for de kommersielle.
    Det geniale med DAB er at NRK kanalene sim alle sendes i en mux, sender på samme frekvens innenfor hver sin region. De kommersielle med samme frekvens over hele landet. Kanalene separeres i radioen. Så når man beveger seg med bil vil flere sendere på en gang sørge for at du har signal. Og det skaper ingen problemer med mottak, det fikses i radioen.
    Mens med FM hadde hver kanal med hver sender en egen frekvens. Som ikke måtte kollidere med frekvensen i neste tunnel, med P4 og Radio Norge, svensk FM, og dansk FM på Sørlandet, og de to andre NRK kanalene. Puh. Litt av et puslespill, som gjorde at vi hadde 3 riksdekkende NRK kanaler, og to kommersielle kanaler med litt dårligere dekning.
    Så helt klart at man etter å ha begynt for mer enn 20 år siden med utbyggingen, at man fortsatte.
    Og tror nok DAB er tilgjengelig fler steder enn 4G. Og det trengs ingen kontakt med en mobilmast.
    En DAB sender kan serve tusenvis av mottakere. Uten å måtte fikle med mobilen.
    Men vet godt at en moderne bil kan speile mobilen på skjermen i bilen. En del av fremtiden. Men ikke så elegant og enkelt som DAB.
    Men radio og Spotify er tilgjengelig på flere plattformer.
    Radio i bil er radio i bil. Jeg bruker ofte min iPhone i bil til å kjøre i korrekt hastighet. En del smiley kameraer på veier jeg kjører ofte.
    Waze er super.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Det kan du jo mene, men husk nå at DAB sender på høyere frekvenser og med lavere effekt enn FM radio. Der FM-bølger til en viss grad brer seg rundt hindringer i landskapet er DAB-frekvensene mer rettlinjede. Det betyr at man behøver enda mange fler DAB-sendere for å dekke furet værbitt enn man behøvde FM-sendere. DAB er et sted mellom FM og mobilmaster i antall sendere som behøves for å dekke et visst område.

Om FM fungerer bedre på flatmark i Belgia enn i Norge, så betyr det at DAB også fungerer langt bedre der enn millom bakkar og berg.
    Joda, jeg er klar over det, men hvis man trenger f.eks. 4 FM sendere for å dekke Belgia slik at alle får radiomottak uten skurring er vel det opplevde behovet for å bytte til noe annet relativt lite. Og vil man ha flere kanaler er det vel bare å installere 1 eller 2 nye FM-sendere. I Norge trenger man langt flere, og man hadde allerede bygd ut for DAB-dekning mens det enda så ut som om hele Europa skulle gå for DAB. Deler av kostnaden for utbygning var allerede tatt da den ene etter den andre av de som skulle bruke DAB falt fra. Så valget var vel egentlig - "Skal vi ta i bruk de nye senderne vi har installert, eller skal vi ikke bruke dem og heller bruke masse penger på å oppgradere de gamle FM-senderne". Man valgte det første. Å drifte 2 parallelle nett er nok ikke noen god strategi. Kostnaden for å skrote DAB+ ville kanskje være større enn å skrote FM, gitt at installasjonskostnadene for DAB i stor grad allerede var tatt.

Personlig synes jeg det er bedre å ha radio som faller ut en sjelden gang (min erfaring med DAB+) enn å ha radio med mer eller mindre konstant skurring som stort sett har vært min erfaring med FM i bil. Og jeg har hatt Blaupunktradioer som visstnok skal være veldig gode i alle de bilene jeg har hatt.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.752
    Torget vurderinger
    1

Edit: Ja, jeg forstår at DAB har innebygget logikk for multipathing, men det forutsetter at signalet kommer frem til å begynne med.

FM har (hadde) bedre geografisk dekning, mens DAB er utbygd med "befolkningsdekning" som mål, dvs med fokus på tettsteder/byer.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Du har sikkert rett, men hvorfor kan jeg da høre DAB+ radio på Dovre (faller ut noen ganger, men ikke ofte), mens jeg aldri kunne høre FM der (stort sett stille fra Fokstumyra til Kongsvoll)? Og hvorfor får jeg inn alle DAB-kanalene i Soknedal (trang elvedal uten bebyggelse for de som ikke er kjent) mens jeg tidligere var heldig hvis jeg kunne få inn NRK (med skurring)? Det er noe som skurrer her (og det er ikke DAB ;) ).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn