Nja, det er et kinkig spørsmål, Leif. Det ærlige svaret er: Jeg vet ikke. Jeg har aldri satt meg ned og forsøkt meg med sammeligninger mellom forsterkere på forskjellig delefrekvens. Det er lite klangstruktur og litt vanskelig for øret med detaljer i de dypeste frekvensene, og kontrollen fra en solid kl.D er ganske overbevisende. I det overtoner og klanger fra bassen kommer inn i bildet, vil jeg anta for egen del at jeg kanslje ønsker meg en annen teknologi, men som du har sett ut av denne tråden, er vel det fordi andre teknologier forvrenger på akkurat den måten jeg liker, da...hvor langt opp definerer du bass da? inkluderer du midbass/nedre mellomtone?
Etter hva jeg leste av stereo + kan visst Vera andre ting også. Mitt syn på det er at den er totalt overkvalifisert til bruk som bass-amp. Jeg måtte jo hatt fire stykk, og amper til 120k er mye for å drive 60 hz og nedEn god klasse D er i mine ører optimalt gode bassforsterkere. Antakelig er Vera en av de aller beste på markedet for å holde styr på basselementer.Forsterker til bass, skjønner ikke at det er så svært at finne.Synes det kan være mega vanskeligt. F.eks. har jeg kæmpet i mange år for at finde en forstærker som kan spille ordentlig bas. Hele lejligheden er fyldt med forstærkere som ikke kan. Nu har jeg flere. Hold dig langt fra Mosfets uden ordentlige drivere.
Men helt klart er rummet det aller vigtigste.
Kanskje det er basserne det er noe feil ved.
Hvorfor ikke forsøke bassrefleks?
istemmer dette og i mitt helanaloge ht system har målinger underveis vært helt uvurderligeProblemet med aktiv drift/DSP er at når man først har begynt å gå den veien er det ingen vei tilbake. Man kjøper inn høyttalere uten delefilter, en så nøytral og forvrengning-fri forsterker som mulig med nok headroom og tilhørende DAC og avspiller-utstyr. Deretter ratter man inn hele greien med mikrofon og programvare. For det første krever det en god del kompetanse for å få sette dette opp via PC/Mac. Hva man subjektivt liker trenger jo ikke heller være ensbetydende med det målemessig korrekte. For min egen del vet jeg ikke om det frister så mye å prøve seg frem med ørten profiler på det og det albumet/låten. Hvis man så går lei er eneste utvei å selge hele stasen.
I forhold er passive anlegg uten DSP mer tilgivende i forhold til å gjøre små forandringer uten å måtte begynne helt på nytt hvis det er noe som ikke stemmer. Ulempen er som påpekt at man ofte vil famle i blinde i forhold til hva som bør rettes opp. Her tenker jeg man har mye å lære fra måle-gjengen. En mer metodisk målebasert fremgangsmåte i forhold til å finne frem til svakheter i anlegget ville være langt å foretrekke fremfor å bytte komponenter på måfå.
Det kreves egentlig ikke så mye kompetanse siden hjelpere her på HFS er mer enn villige til å bistå.Problemet med aktiv drift/DSP er at når man først har begynt å gå den veien er det ingen vei tilbake. Man kjøper inn høyttalere uten delefilter, en så nøytral og forvrengning-fri forsterker som mulig med nok headroom og tilhørende DAC og avspiller-utstyr. Deretter ratter man inn hele greien med mikrofon og programvare. For det første krever det en god del kompetanse for å få sette dette opp via PC/Mac. Hva man subjektivt liker trenger jo ikke heller være ensbetydende med det målemessig korrekte. For min egen del vet jeg ikke om det frister så mye å prøve seg frem med ørten profiler på det og det albumet/låten. Hvis man så går lei er eneste utvei å selge hele stasen.
I forhold er passive anlegg uten DSP mer tilgivende i forhold til å gjøre små forandringer uten å måtte begynne helt på nytt hvis det er noe som ikke stemmer. Ulempen er som påpekt at man ofte vil famle i blinde i forhold til hva som bør rettes opp. Her tenker jeg man har mye å lære fra måle-gjengen. En mer metodisk målebasert fremgangsmåte i forhold til å finne frem til svakheter i anlegget ville være langt å foretrekke fremfor å bytte komponenter på måfå.
Om dette var et tilsvar til 1, 2, eller ørten eq profiler, så skjønner jeg ikke helt hvorfor.Say Now Mow...
Ville jeg være dum hvis jeg udelukker. Har ikke hørt alle. Ikke fordi jeg ser det, som noget jeg kunne være interresseret i.Jeg vet du mener at bassrefleks lyder skidt, jeg bare føler for å provosere litt.
...har du noen gang tenkt at grunnen kanskje er at du ikke ennå har hørt et riktig godt konstruert/implementert refleks system?
Små endringer i et anlegg uten DSP betyr jo at du må bytte ut noe. Kjøpe noe nytt og selge noe annet i håp om at det "matcher" bedre med annet utstyr og egen preferanse. Kanskje ikke selge hele stasen og begynne på nytt, men det involverer gjerne bruk av kredittkortet.Problemet med aktiv drift/DSP er at når man først har begynt å gå den veien er det ingen vei tilbake. Man kjøper inn høyttalere uten delefilter, en så nøytral og forvrengning-fri forsterker som mulig med nok headroom og tilhørende DAC og avspiller-utstyr. Deretter ratter man inn hele greien med mikrofon og programvare. For det første krever det en god del kompetanse for å få sette dette opp via PC/Mac. Hva man subjektivt liker trenger jo ikke heller være ensbetydende med det målemessig korrekte. For min egen del vet jeg ikke om det frister så mye å prøve seg frem med ørten profiler på det og det albumet/låten. Hvis man så går lei er eneste utvei å selge hele stasen.
I forhold er passive anlegg uten DSP mer tilgivende i forhold til å gjøre små forandringer uten å måtte begynne helt på nytt hvis det er noe som ikke stemmer. Ulempen er som påpekt at man ofte vil famle i blinde i forhold til hva som bør rettes opp. Her tenker jeg man har mye å lære fra måle-gjengen. En mer metodisk målebasert fremgangsmåte i forhold til å finne frem til svakheter i anlegget ville være langt å foretrekke fremfor å bytte komponenter på måfå.
Klasse D kan være god i bassen ja. Men kan ikke følge med mine Holton Nxl 1200. De eneste Holton som er rigtigt gode i bassen. Men nu kommer der også Nxl 1000 som jeg forventer mye af. Problemet har været driverne i andre Holtons.En god klasse D er i mine ører optimalt gode bassforsterkere. Antakelig er Vera en av de aller beste på markedet for å holde styr på basselementer.Forsterker til bass, skjønner ikke at det er så svært at finne.Synes det kan være mega vanskeligt. F.eks. har jeg kæmpet i mange år for at finde en forstærker som kan spille ordentlig bas. Hele lejligheden er fyldt med forstærkere som ikke kan. Nu har jeg flere. Hold dig langt fra Mosfets uden ordentlige drivere.
Men helt klart er rummet det aller vigtigste.
Kanskje det er basserne det er noe feil ved.
Hvorfor ikke forsøke bassrefleks?
det finnes andre måter å tune klangbalanse på i et anlegg uten dsp enn å bytte tunge bokser som du sierSmå endringer i et anlegg uten DSP betyr jo at du må bytte ut noe. Kjøpe noe nytt og selge noe annet i håp om at det "matcher" bedre med annet utstyr og egen preferanse. Kanskje ikke selge hele stasen og begynne på nytt, men det involverer gjerne bruk av kredittkortet.Problemet med aktiv drift/DSP er at når man først har begynt å gå den veien er det ingen vei tilbake. Man kjøper inn høyttalere uten delefilter, en så nøytral og forvrengning-fri forsterker som mulig med nok headroom og tilhørende DAC og avspiller-utstyr. Deretter ratter man inn hele greien med mikrofon og programvare. For det første krever det en god del kompetanse for å få sette dette opp via PC/Mac. Hva man subjektivt liker trenger jo ikke heller være ensbetydende med det målemessig korrekte. For min egen del vet jeg ikke om det frister så mye å prøve seg frem med ørten profiler på det og det albumet/låten. Hvis man så går lei er eneste utvei å selge hele stasen.
I forhold er passive anlegg uten DSP mer tilgivende i forhold til å gjøre små forandringer uten å måtte begynne helt på nytt hvis det er noe som ikke stemmer. Ulempen er som påpekt at man ofte vil famle i blinde i forhold til hva som bør rettes opp. Her tenker jeg man har mye å lære fra måle-gjengen. En mer metodisk målebasert fremgangsmåte i forhold til å finne frem til svakheter i anlegget ville være langt å foretrekke fremfor å bytte komponenter på måfå.
Når man først har satt opp et aktivt/DSP-basert system er småjusteringer trivielt enkle. Det er bare å klikke og dra på noen punkter på en PC. Til å begynne med vil man gjøre justeringer ganske ofte og lytte kritisk mens man går frem og tilbake mellom to-tre profiler, men det konvergerer ganske fort. Nå går det måneder og år mellom hver gang jeg rører et eq-punkt. Det skjer stort sett bare etter at jeg har hatt noen innom på et lyttebesøk og fått noen gode innspill.
Jeg har lagt merke til at de fleste innspillene fra gjester handler om endringer i eq. Noen foretrekker mer nivå i bassen enn hva jeg har, noen synes det motsatte og vil gjerne ha litt mer fokus i øvre mellomtone for å fremheve detaljer. Noen ganger kommer det innspill om plassering i lydbildet, men jeg mener at kanskje så mye som 80 % av alle lytterkommentarer hos meg handler om klangbalanse sammenlignet med egen preferanse og erfaring. Jeg tror det sier noe viktig om hva vi egentlig lytter etter og baserer vurderinger på. Det aller meste handler om små endringer i klangbalanse - og det er enklere å gjøre med eq i DSP enn med å bære tunge bokser inn og ut av huset.
Kanskje, men det kreves ikke noe mindre kompetanse og fingerferdighet for å lodde ut og inn komponenter fra delefiltrene for å få ønsket frekvensrespons heller. Det er et par formler på veien fra «jeg synes diskanten er litt for pågående» til «jeg bytter spolen i høypassdelen av delefilteret fra 5.0 mH til 4.5 mH for å gå fra en Butterworth- til nærmere en Bessel-karakteristikk». Deretter skal det gjøres også.det finnes andre måter å tune klangbalanse på i et anlegg uten dsp enn å bytte tunge bokser som du sier
gjennomgående forsøk på å gi inntrykk av at å være uten dsp er tungvint...
man kan tune med kondensatorvalg, verdiendringer kondiser eller motstander og spoler...plenty av muligheter
virker som enkelte ingeniører har et instinktivt behov for å "rakke ned på" endringer som ikke er matematisk forhåndskalkulert...
Desværre sælger han dem ikke mere. Men NXL 1000 kan du vel Google dig til? Tænker at lave til en ven og med Hypex 3600 W SMPS. Forventer NXL1000 er rigtig god også. Modulerne koster dk.kr 4000 stk.Har du noen date om denne Holton Nxl 1200. "den knuser alt" er uklar info
Spot on egentlig, da nesten alt som finnes er veldig tungvint å bruke.Jeg har valgt passive filtre rett og slett fordi jeg synes dem DSP løsningene som leveres pr.dags dato er crap!
CRAP CRAP CRAP!!!
Får en eller annen flinkis til noe som er brukervennlig skal jeg heller hoppe på.
Men verden ser ut til å ikke ville gå fremover. Bare sidelengs.
Ja jeg har prøvd både AL, miniDSP og sett i bruk GS.
Henger meg delvis på denne. Minidsp utklasser andre grensesnitt på enkelhet og live-endring. Holder på med Hypex dlcp nå, og dæven steike for noe f*%$##$. Ingen brukermanualer, ingen forklaringer og et sinnsykt komplisert grensesnitt. Feks er det helt skakkende umulig å finne ut hvordan man kjører to subber i mono. Anyone?Jeg har valgt passive filtre rett og slett fordi jeg synes dem DSP løsningene som leveres pr.dags dato er crap!
CRAP CRAP CRAP!!!
Får en eller annen flinkis til noe som er brukervennlig skal jeg heller hoppe på.
Men verden ser ut til å ikke ville gå fremover. Bare sidelengs.
Ja jeg har prøvd både AL, miniDSP og sett i bruk GS.
Jeg er ikke overbevist om at de fleste forandringer handler om små justeringer av klangbalanse. Hvis så er tilfelle er jeg enig i at DSP er et mye bedre verktøy enn å drive å bytte komponenter. På den andre siden ser jeg at relativt små forskjeller mellom komponenter i mange tilfeller overdrives til å være noe mer enn de fremstår i et lytterom. Men det er også noe med spenningen ved å introdusere noe nytt i anlegget, som justering av en eq kurve ikke kan gjenskape.Små endringer i et anlegg uten DSP betyr jo at du må bytte ut noe. Kjøpe noe nytt og selge noe annet i håp om at det "matcher" bedre med annet utstyr og egen preferanse. Kanskje ikke selge hele stasen og begynne på nytt, men det involverer gjerne bruk av kredittkortet.Problemet med aktiv drift/DSP er at når man først har begynt å gå den veien er det ingen vei tilbake. Man kjøper inn høyttalere uten delefilter, en så nøytral og forvrengning-fri forsterker som mulig med nok headroom og tilhørende DAC og avspiller-utstyr. Deretter ratter man inn hele greien med mikrofon og programvare. For det første krever det en god del kompetanse for å få sette dette opp via PC/Mac. Hva man subjektivt liker trenger jo ikke heller være ensbetydende med det målemessig korrekte. For min egen del vet jeg ikke om det frister så mye å prøve seg frem med ørten profiler på det og det albumet/låten. Hvis man så går lei er eneste utvei å selge hele stasen.
I forhold er passive anlegg uten DSP mer tilgivende i forhold til å gjøre små forandringer uten å måtte begynne helt på nytt hvis det er noe som ikke stemmer. Ulempen er som påpekt at man ofte vil famle i blinde i forhold til hva som bør rettes opp. Her tenker jeg man har mye å lære fra måle-gjengen. En mer metodisk målebasert fremgangsmåte i forhold til å finne frem til svakheter i anlegget ville være langt å foretrekke fremfor å bytte komponenter på måfå.
Når man først har satt opp et aktivt/DSP-basert system er småjusteringer trivielt enkle. Det er bare å klikke og dra på noen punkter på en PC. Til å begynne med vil man gjøre justeringer ganske ofte og lytte kritisk mens man går frem og tilbake mellom to-tre profiler, men det konvergerer ganske fort. Nå går det måneder og år mellom hver gang jeg rører et eq-punkt. Det skjer stort sett bare etter at jeg har hatt noen innom på et lyttebesøk og fått noen gode innspill.
Jeg har lagt merke til at de fleste innspillene fra gjester handler om endringer i eq. Noen foretrekker mer nivå i bassen enn hva jeg har, noen synes det motsatte og vil gjerne ha litt mer fokus i øvre mellomtone for å fremheve detaljer. Noen ganger kommer det innspill om plassering i lydbildet, men jeg mener at kanskje så mye som 80 % av alle lytterkommentarer hos meg handler om klangbalanse sammenlignet med egen preferanse og erfaring. Jeg tror det sier noe viktig om hva vi egentlig lytter etter og baserer vurderinger på. Det aller meste handler om små endringer i klangbalanse - og det er enklere å gjøre med eq i DSP enn med å bære tunge bokser inn og ut av huset.
Hvorfor gikk tonekontroller og loudness av moten ?...
Jeg har lagt merke til at de fleste innspillene fra gjester handler om endringer i eq. Noen foretrekker mer nivå i bassen enn hva jeg har, noen synes det motsatte og vil gjerne ha litt mer fokus i øvre mellomtone for å fremheve detaljer. Noen ganger kommer det innspill om plassering i lydbildet, men jeg mener at kanskje så mye som 80 % av alle lytterkommentarer hos meg handler om klangbalanse sammenlignet med egen preferanse og erfaring. Jeg tror det sier noe viktig om hva vi egentlig lytter etter og baserer vurderinger på. Det aller meste handler om små endringer i klangbalanse - og det er enklere å gjøre med eq i DSP enn med å bære tunge bokser inn og ut av huset.
Fordi å "endre signalet" vekk fra den hellige innspillingen anses som urent og ikke audiofilt. Sikkert forårsaket av markedsføring.Hvorfor gikk tonekontroller og loudness av moten ?...
Jeg har lagt merke til at de fleste innspillene fra gjester handler om endringer i eq. Noen foretrekker mer nivå i bassen enn hva jeg har, noen synes det motsatte og vil gjerne ha litt mer fokus i øvre mellomtone for å fremheve detaljer. Noen ganger kommer det innspill om plassering i lydbildet, men jeg mener at kanskje så mye som 80 % av alle lytterkommentarer hos meg handler om klangbalanse sammenlignet med egen preferanse og erfaring. Jeg tror det sier noe viktig om hva vi egentlig lytter etter og baserer vurderinger på. Det aller meste handler om små endringer i klangbalanse - og det er enklere å gjøre med eq i DSP enn med å bære tunge bokser inn og ut av huset.
mvh
KJ
Eller Equalizer som det også heter.Men hvis en viktig del av DSP sin funksjon er korreksjon av frekvenskurven, kunne man da ikke enkelt ha løst dette i vanlige passive anlegg ved å ha mer nøyaktige tonekontroller på en forforsterker? Med andre ord vil da ikke dette svekke argumentasjon for bruk av DSP?
Ok, preamp med equalizer da.Eller Equalizer som det også heter.Men hvis en viktig del av DSP sin funksjon er korreksjon av frekvenskurven, kunne man da ikke enkelt ha løst dette i vanlige passive anlegg ved å ha mer nøyaktige tonekontroller på en forforsterker? Med andre ord vil da ikke dette svekke argumentasjon for bruk av DSP?
Godt spørsmål. Jeg vet ikke svaret, men hifi-blekkene skrev mye om hvordan eq-kretser og tonekontroller "forvrengte fasen" og så videre. Nå endrer ikke en parametrisk eq fasen mer enn det problemet den skal korrigere, men det ble på en eller annen måte en audiofil sannhet at gode forsterkere ikke har tonekontroller, loudness-funksjoner eller parametrisk eq. Omtrent samtidig oppsto moten med å "justere klangbalansen" med kabler i stedet, gjerne kabler med mystiske bokser med passive komponenter i midt på kabelen. Det skulle liksom være så mye mer puritansk, men det gir jo eksakt samme fasedreining å "justere klangbalansen" med LCR-egenskapene i en kabel som i en parametrisk eq. Et eller annet sted inni den overgangen fra tonekontroller til hysterisk dyre kabler er det en historie om fortjenestemarginer, trur eg.Hvorfor gikk tonekontroller og loudness av moten ?
Det er vel mange ting som kan gjøres bedre digitalt.Ok, preamp med equalizer da.Eller Equalizer som det også heter.Men hvis en viktig del av DSP sin funksjon er korreksjon av frekvenskurven, kunne man da ikke enkelt ha løst dette i vanlige passive anlegg ved å ha mer nøyaktige tonekontroller på en forforsterker? Med andre ord vil da ikke dette svekke argumentasjon for bruk av DSP?
Fortsatt så vil det være flere kompromiss i en passiv løsning vs aktivt.Men hvis en viktig del av DSP sin funksjon er korreksjon av frekvenskurven, kunne man da ikke enkelt ha løst dette i vanlige passive anlegg ved å ha mer nøyaktige tonekontroller på en forforsterker? Med andre ord vil da ikke dette svekke argumentasjon for bruk av DSP?
Han har startet igen. Jeg er meget interresseret i NXL 1000. Han bruger en ordentlig driver som på 1200. Det gør en stor forskel. 6 sæt Dual Die. Jeg skal købe nogle til en kammerat som har NXL 800 nu. Den kraftigere driver givere fastere bas med mere attack.trodde han ikke lenger leverte moduler til DIY?
Men er hovedinnvendingen mot å kjøre passivt manglende muligheter til å justere frekvenskurven? Hvordan vil man egentlig rangere dette? Jeg tenker i forhold til f.eks. det å kunne kutte ut passivt delefilter? En del mener jo også at passivt delefilter kan ha sine fordeler også rent lydkvalitetsmessig.Fortsatt så vil det være flere kompromiss i en passiv løsning vs aktivt.Men hvis en viktig del av DSP sin funksjon er korreksjon av frekvenskurven, kunne man da ikke enkelt ha løst dette i vanlige passive anlegg ved å ha mer nøyaktige tonekontroller på en forforsterker? Med andre ord vil da ikke dette svekke argumentasjon for bruk av DSP?
Men det finnes ennå. Feks den aller nyeste preampen fra McGodt spørsmål. Jeg vet ikke svaret, men hifi-blekkene skrev mye om hvordan eq-kretser og tonekontroller "forvrengte fasen" og så videre. Nå endrer ikke en parametrisk eq fasen mer enn det problemet den skal korrigere, men det ble på en eller annen måte en audiofil sannhet at gode forsterkere ikke har tonekontroller, loudness-funksjoner eller parametrisk eq. Omtrent samtidig oppsto moten med å "justere klangbalansen" med kabler i stedet, gjerne kabler med mystiske bokser med passive komponenter i midt på kabelen. Det skulle liksom være så mye mer puritansk, men det gir jo eksakt samme fasedreining å "justere klangbalansen" med LCR-egenskapene i en kabel som i en parametrisk eq. Et eller annet sted inni den overgangen fra tonekontroller til hysterisk dyre kabler er det en historie om fortjenestemarginer, trur eg.Hvorfor gikk tonekontroller og loudness av moten ?