Rart ingen kommer med en griselett kompositthøyttaler med tynne doble vegger som fylles med sand av kunden hjemme. Enkel logistikk og ultimat ytelse.Enig i at høyttalere må være store og tunge, nærmest ved en naturlov.
Rart ingen kommer med en griselett kompositthøyttaler med tynne doble vegger som fylles med sand av kunden hjemme. Enkel logistikk og ultimat ytelse.Enig i at høyttalere må være store og tunge, nærmest ved en naturlov.
Det er fra tilfelle til tilfelle. Jeg synes APL gjør det meget bra, men den er litt kilen om inngangene på effekttrinnet har litt kompleks belasting. Vera er rent resitiv, i sånne tilfeller spiller APL som ei kule.Antar dette er fra tilfelle til tilfelle (forutsatt uten tapsbringende volumkontroll) eller heller det mer og mer over til at DAC rett inn er best?En god DAC rett inn låt best.
Blir så upraktisk med all sanden som blåses ut av bassporten.Rart ingen kommer med en griselett kompositthøyttaler med tynne doble vegger som fylles med sand av kunden hjemme. Enkel logistikk og ultimat ytelse.Enig i at høyttalere må være store og tunge, nærmest ved en naturlov.
Min erfaring med direkte er at det låter renere, men lyttetretthet oppstår tidligere og klangrikdommen blir fattigere.Det er fra tilfelle til tilfelle. Jeg synes APL gjør det meget bra, men den er litt kilen om inngangene på effekttrinnet har litt kompleks belasting. Vera er rent resitiv, i sånne tilfeller spiller APL som ei kule.Antar dette er fra tilfelle til tilfelle (forutsatt uten tapsbringende volumkontroll) eller heller det mer og mer over til at DAC rett inn er best?En god DAC rett inn låt best.
Hehe, har jeg drodlet med over flere år - bøttevis med tegninger inkludert.Rart ingen kommer med en griselett kompositthøyttaler med tynne doble vegger som fylles med sand av kunden hjemme. Enkel logistikk og ultimat ytelse.Enig i at høyttalere må være store og tunge, nærmest ved en naturlov.
Domi Degalle på Nord standen (Winter NAMM 2020): https://youtu.be/Z8V0wPx6oEgKlarer ikke helt å slippe denne. Denne jenta er jo et råskinn uten like. Har sittet og sett noen videoer på youtube med henne, og det gjør meg virkelig glad. Unge musikere som er kreative og dyktige. Det er håp for at det skal finnes ny musikk som kan spilles på anleggene våre også i framtiden.Jeg bruker en synth i mitt hjemmestudio og når man spiller på denne rett ut på anlegget får man en helt annen plutselighet i lyden enn hermetisert musikk.
Mer kjøtt på benet får man også. Man skvetter til tider.
Her er en Jam gjort på noe av utstyret jeg disponerer:
Beklager O.T, men det er hyggelig å for en gangs skyld være i fase med Distinctive.
[Blir så upraktisk med all sanden som blåses ut av bassporten.
-BB-
Kan jo hende Dan har lagt inn en liten musikalsk signatur med viten og vilje, men hvor mange watt skiller de to på effekt ut og hva klare de å doble og triple watten?MI preamp skader nok ikke stort Her er en måling av MI23.5
Vis vedlegget 567805
Under 2V dominierer støy. Ved 1V er støyen 0,0013%. Man kan dermed lese av at denne preampen har en grunnstøy på 13uV. Det er lavt.
THD starter å stige ved ca. 4V på 0,0005%. 4V er mer enn nok til å drive de fleste effektforsterkere til max.
Edit: Det på grunn av egenstøyen i måleinstrumentet vi ser det hoppet ved 3,5V da instrumentet bytter måleområde.
Til sammenligning kan man jo se på Dan D'agistinos momentum til 300k.
https://www.stereophile.com/content...ems-momentum-line-preamplifier-specifications
Vis vedlegget 567807
0,005% ved 1V tilsvarer 50uV støy
THD er på minimum med 0,003% ved 2V
Altså 4 ganger mer støy og 6 ganger mer forvrengning.
Krmth... Sand fixer det meste.Rart ingen kommer med en griselett kompositthøyttaler med tynne doble vegger som fylles med sand av kunden hjemme. Enkel logistikk og ultimat ytelse.Enig i at høyttalere må være store og tunge, nærmest ved en naturlov.
Steike, bra du sa i fra oks81..gikk litt fort i svingen, moralen her ikke skumles forumet midt på natta ;DTAS, det er to preamper det er snakk om.
Undrer meg sammen med deg, forstår ikke den store "over-begeistringen" for disse - hos noen Drømmehøyttaleren med stor D og vel så det.Harbeth laver mystiske højttalere med alt for tynde kabinetter. Lyder aldeles skrækkeligt. Hørte nogle til 140.000 i klubben før jul.
Liker ikke sånne utsagn. Det er absolutt i orden å ikke like enkelte merker spesielt godt, men påstanden om at det "lyder aldeles skrækkeligt", blir egentlig ganske tøvete. Harbeth besitter nok bestemt like mye kunnskap og ressurser som en hobbykonstruktør på HFS. At man ikke er enig i prinsipper får så være, men å avfeie det på den måten, kan man like gjerne la være.Harbeth laver mystiske højttalere med alt for tynde kabinetter. Lyder aldeles skrækkeligt. Hørte nogle til 140.000 i klubben før jul.
Eller bare har en annen filosofi ifht konstruksjon.Mulig det, men dersom en kabinettvegg gir lyd så er man på ville veier eller på en rosa sky.
Omtrent like hyggelig sagt som at høyttalere på bildet under ikke kan stå i ei normal stue...en høyttaler med baffel så stor som 40.2 vil låte farget som fy
Der tror jeg du tager voldsomt fejl. Det er bare at konstruere filteret derefter.en høyttaler med baffel så stor som 40.2 vil låte farget som fy
Jeg liker baffelen så stor som mulig. Helst uendelig.en høyttaler med baffel så stor som 40.2 vil låte farget som fy
Pingle, mine er 210 cm med føtterJeg holder på å bygge høyttalere med baffel som er over 80 høy, og 56 cm BRED.
ufo, du burde ha advart meg.
Nå kan jeg like godt skrote hele prosjektet.
Men dem måler alldeles fortreffelig... pussig nok.Harbeth laver mystiske højttalere med alt for tynde kabinetter. Lyder aldeles skrækkeligt. Hørte nogle til 140.000 i klubben før jul.
Pingle kan du sjøl værra.Pingle, mine er 210 cm med føtterJeg holder på å bygge høyttalere med baffel som er over 80 høy, og 56 cm BRED.
ufo, du burde ha advart meg.
Nå kan jeg like godt skrote hele prosjektet.
De gjør de ikke. Men de forskjellige avvikene er balansert såpass bra mot hverandre at summen tydeligvis kan bli OK, hvis man skal tro Stereophile.Men dem måler alldeles fortreffelig... pussig nok.Harbeth laver mystiske højttalere med alt for tynde kabinetter. Lyder aldeles skrækkeligt. Hørte nogle til 140.000 i klubben før jul.
M30.1:De gjør de ikke. Men de forskjellige avvikene er balansert såpass bra mot hverandre at summen tydeligvis kan bli OK, hvis man skal tro Stereophile.Men dem måler alldeles fortreffelig... pussig nok.Harbeth laver mystiske højttalere med alt for tynde kabinetter. Lyder aldeles skrækkeligt. Hørte nogle til 140.000 i klubben før jul.
https://www.stereophile.com/content/harbeth-m401-loudspeaker-measurements
liter har en tendens til å flyte utover.....Pingle kan du sjøl værra.Pingle, mine er 210 cm med føtterJeg holder på å bygge høyttalere med baffel som er over 80 høy, og 56 cm BRED.
ufo, du burde ha advart meg.
Nå kan jeg like godt skrote hele prosjektet.
Mine er kun 3-veis satelitter.
Har 750 liter med bass ved siden av.
Mola Mola Tambaqui er konstruert til å koble direkte til sluttrinn.Seriøst Håkon testet du Vera uten en god preamp bare rett i en dac med volum potmeter ?Klart det. Finnes ingen Vera i hus mer, men har en annen solid klasse D som kan gjøre "Vera-jobben".Er det mulighet for å stikke en tur innom og få lytte til forskjellene som beskrives i artikkelen?Da har jeg publisert den vanskeligste omtalen jeg har skrevet til dags dato...:
https://rognlien.wordpress.com/2020/01/05/v-for-vera/
Mvh
Mine bafler er 180 høye og 60 cm brede. Og de kunne godt vært enda størreJeg holder på å bygge høyttalere med baffel som er over 80 høy, og 56 cm BRED.
ufo, du burde ha advart meg.
Nå kan jeg like godt skrote hele prosjektet.
Det er ikke helt binært dette her da, med andre ord ikke sånn at det enten funker eller ikke funker. Personlig synes jeg ikke Respons gir meg helt det jeg ønsker på elektrisk musikk generelt, men ser samtidig at det er nok mange som ikke deler den oppfatningen. Jeg ønsker meg mer villskap og hemningsløshet, ganske enkelt, der jeg opplever Respons som litt modererende på uttrykket av tyngre musikk.Håkon.
Kan du utdype litt hvilken musikk som ikke fungerer på Respons (Artist oppdatert med Beryllium diskant), har tester ut Deep Purple og Led Zeppelin.
Jeg er tilhenger av måten Response gjengir musikk på, men like fullt enig med deg i det du her sier Håkon. Hehe, som Troels Gravesen stadig gjentar; en hver høyttalerkonstruksjon har sine begrensninger - eller noe sånt.Det er ikke helt binært dette her da, med andre ord ikke sånn at det enten funker eller ikke funker. Personlig synes jeg ikke Respons gir meg helt det jeg ønsker på elektrisk musikk generelt, men ser samtidig at det er nok mange som ikke deler den oppfatningen. Jeg ønsker meg mer villskap og hemningsløshet, ganske enkelt, der jeg opplever Respons som litt modererende på uttrykket av tyngre musikk.Håkon.
Kan du utdype litt hvilken musikk som ikke fungerer på Respons (Artist oppdatert med Beryllium diskant), har tester ut Deep Purple og Led Zeppelin.
Mvh
Håkon Rognlien
Med så mange modeller, herav små modeller og budsjettmodeller, eksperimentmodeller også, så må det bli litt av hvert. Eller mener du Gravesen spesielt har noen begrensninger ved sine konstruksjoner?Ja de Troels Gravesen højttalere jeg har hørt har helt klart haft deres begrænsninger.