Distinctive
Æresmedlem
Generell betraktning: En del besøk kan nok også dreie seg om å få bekreftet sine egne valg, heller enn nysgjerrighet rundt andres system.
Men det er vel greit det.
Men det er vel greit det.
Som du vet er min hovedreferanse levende musikk håndspilt i samme rom som anlegget. Hvis anlegget gir en noenlunde troverdig illusjon av at nå er det Dave Alvin eller Nick Lowe som står der og synger, tenker jeg at noe er sånn noenlunde på stell. Jeg vil nok påstå at det er en større utfordring for anlegget enn å høre andre avspillingskjeder, som må etterleve de samme grunnleggende kompromissene som mitt eget anlegg. Av det jeg faktisk har hørt rundt om, enten det er i hifi-forhandleres lytterom eller hjemme hos folk, er det ikke så veldig mye som egentlig har utfordret meg til å gjøre ting fundamentalt annerledes. Stort sett vet jeg allerede hva som kan og bør forbedres.Er det ene mer "riktig" enn noe annet om en ser bort ifra det økonomiske paradigme? Og hva er det med de som aldri hører annet enn sitt eget oppsett? Hvor er vilje til å få stadfestet / utfordret egne oppfatninger ved å høre andre oppsett?
Veldig fair poeng Distinctive. Et åpent sinn er ikke alle forunt. Det kan ofte være greit å prøve noen nye bukser på - og likevel velge å vende tilbake til de gode gamle.Generell betraktning: En del besøk kan nok også dreie seg om å få bekreftet sine egne valg, heller enn nysgjerrighet rundt andres system.
Men det er vel greit det.
Nok en gang kommet seg opp på hytta, befriende langt fra anlegget.... Såklart.. Påstand til Kviserud er bogus. Ingen påstand fra noe hold om "du har aldri hørt" osv. Bare nysgjerrig hvorfor en ikke har mer nysgjerrighet i seg til å finne ut hva andre gjør. Her er The Shy dyktig. Han oppsøker andre, lytter, lærer. Prisverdig spør du meg. Ikke rart han har kommet seg dit han er.DSP betyr digital sound processing (digital lydprosessering), de øvrige ordene står i norsk ordbok
Jo men det tror jeg er super viktig å lytte på musikk i andre omgivelser ikke bare hjemme, live , hos kompiser .Vi har og byttelånt dingser , og testet .Av og til har jeg hatt hjemme her ML , abrahamsen , wadia ,Krell mm det bare for å sjekke at jeg ikke har gjort meg bort i min egen lydverden " som den eneste og beste " preferansen , Det er både moro og læreriktGenerell betraktning: En del besøk kan nok også dreie seg om å få bekreftet sine egne valg, heller enn nysgjerrighet rundt andres system.
Men det er vel greit det.
Ja det var et temmeligt uforståeligt indlæg.Jeg finner din påstand merkelig. Skriv gjerne på norsk.Jeg finner det merkelig at de som gjerne har motforestillinger mot å velge komponenter som måler godt, velge DSP for å ratte inn lyden osv, gjerne spiller "jeg vet nøyaktig hvordan virkeligheten låter, men du har aldri hørt den"-kortet. Hva i all verden er bakgrunnen for en slik påstand?Og hva er det med de som aldri hører annet enn sitt eget oppsett?
Enig i at det er meget lærerigt å høre mange forskellige opset.Jo men det tror jeg er super viktig å lytte på musikk i andre omgivelser ikke bare hjemme, live , hos kompiser .Vi har og byttelånt dingser , og testet .Av og til har jeg hatt hjemme her ML , abrahamsen , wadia ,Krell mm det bare for å sjekke at jeg ikke har gjort meg bort i min egen lydverden " som den eneste og beste " preferansen , Det er både moro og læreriktGenerell betraktning: En del besøk kan nok også dreie seg om å få bekreftet sine egne valg, heller enn nysgjerrighet rundt andres system.
Men det er vel greit det.
Takk! Bør leses fra begynnelse til slutt. En del av måleresultatene som postes for «anerkjente» høyttalere er direkte vederstyggelige. Måleprosedyren som brukes er vel omtrent den samme som Amir bruker på audiosciencereview når han tester høyttalere.Veldig interessant tråd å følge, med innlegg av hifiverdenens legender O ,Toole og andre.
Jeg opplevd både punkt 1 og 2 over
https://www.avsforum.com/forum/89-speakers/3038828-how-choose-loudspeaker-what-science-shows-99.html
Choosing a loudspeaker may be the biggest challenge for music and home theater lovers. There are countless brands from which to choose, and even more claims and counter-claims. Since the room has such a profound impact on the sound of a loudspeaker at lower frequencies, and it is impossible to listen in a blind test at an audio store, if they can find one, there is little that an audiophile can do to make a rational decision. Fortunately, science has come to the rescue with a set of measurements that have been proven to demonstrate an extremely close correlation with sound quality, as based on carefully controlled double-blind listening tests. This group of measurements have been adopted as the industry standard for measuring loudspeakers, as ANSI/CEA-2034-A. https://standards.cta.tech/apps/grou...project_id=165
Contradicting the oft-repeated claim that choosing a loudspeaker is a very personal choice, research has proven that regardless of age, culture, or listening experience, all people with nominally normal hearing generally agree on which speakers sound better than others. Indeed, there is a universal definition of what sounds good. http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12794 and https://secure.aes.org/forum/pubs/co...ns/?elib=12847
Det "pussige" er jo at mange liker lyden fra disse "håpløse" høyttalerne . Så da tar de kanskje "feil" ??Takk! Bør leses fra begynnelse til slutt. En del av måleresultatene som postes for «anerkjente» høyttalere er direkte vederstyggelige. Måleprosedyren som brukes er vel omtrent den samme som Amir bruker på audiosciencereview når han tester høyttalere.Veldig interessant tråd å følge, med innlegg av hifiverdenens legender O ,Toole og andre.
Jeg opplevd både punkt 1 og 2 over
https://www.avsforum.com/forum/89-speakers/3038828-how-choose-loudspeaker-what-science-shows-99.html
Fra åpningsinnlegget:
https://www.avsforum.com/forum/89-speakers/3038828-how-choose-loudspeaker-what-science-shows.html
Choosing a loudspeaker may be the biggest challenge for music and home theater lovers. There are countless brands from which to choose, and even more claims and counter-claims. Since the room has such a profound impact on the sound of a loudspeaker at lower frequencies, and it is impossible to listen in a blind test at an audio store, if they can find one, there is little that an audiophile can do to make a rational decision. Fortunately, science has come to the rescue with a set of measurements that have been proven to demonstrate an extremely close correlation with sound quality, as based on carefully controlled double-blind listening tests. This group of measurements have been adopted as the industry standard for measuring loudspeakers, as ANSI/CEA-2034-A. https://standards.cta.tech/apps/grou...project_id=165
Contradicting the oft-repeated claim that choosing a loudspeaker is a very personal choice, research has proven that regardless of age, culture, or listening experience, all people with nominally normal hearing generally agree on which speakers sound better than others. Indeed, there is a universal definition of what sounds good. AES E-Library » A Multiple Regression Model for Predicting Loudspeaker Preference Using Objective Measurements: Part I - Listening Test Results and https://secure.aes.org/forum/pubs/co...ns/?elib=12847
Om vi lar kabeldebatten ligge, tror jeg fortsatt lite på en målemessig quick-fix på elektronikksiden.Det fine med å basere mer av utstyrsjakten på målinger og ingeniørenes betraktninger er at det kan være store penger å spare. Mindre voodoo og mer penger til plater.
Eksempel: Koste meg i går kveld med nyinnkjøpte xlr mikrofonkabler fra en musikksjappe på Løkka. Pris 185 kroner, men husk at disse selges stykkvis...
Jeg gjorde noe i denne sjanger, for noen år siden...Det fine med å basere mer av utstyrsjakten på målinger og ingeniørenes betraktninger er at det kan være store penger å spare. Mindre voodoo og mer penger til plater.
Eksempel: Koste meg i går kveld med nyinnkjøpte xlr mikrofonkabler fra en musikksjappe på Løkka. Pris 185 kroner, men husk at disse selges stykkvis...
Det er dessverre en realitet ja, altså ikke spising og røyking av klær.Om vi lar kabeldebatten ligge, tror jeg fortsatt lite på en målemessig quick-fix på elektronikksiden.Det fine med å basere mer av utstyrsjakten på målinger og ingeniørenes betraktninger er at det kan være store penger å spare. Mindre voodoo og mer penger til plater.
Eksempel: Koste meg i går kveld med nyinnkjøpte xlr mikrofonkabler fra en musikksjappe på Løkka. Pris 185 kroner, men husk at disse selges stykkvis...
Rommet påvirker absolutt mest. Har du ikke dette under kontroll (noe de færreste har), er det mye jobb, både på akustikk og elektronikk (DSP) for å skape denne kontrollen. Deretter kan man begynne å tenke som målefolket gjør; velg det som måler best.
Vi andre, vi kan også jobbe oss fram til resulater vi kan like forbasket godt, uten ha målt en dritt. Selv liker jeg mest mulig "raka rør", minst mulig fjas i signalveien. Du bevarer mye liv og moro på den måten, og det er ikke alltid så galt, det heller.
Og et lite PS, bare. Jeg har avertert en forforsterker i dag, og måtte bare kople den opp, for å sjekke at alt er i orden. Fy f... som den speller! Nå angrer jeg nesten. Jeg, som i grunn har forlatt tanken om at en god pre er nødvendig, og kjører stort sett rett i effekttrinnet fra DAC'en, lurer her og nå på om jeg må spise hatten min, eller om jeg har røyka sokkene mine. Morsom hobby innimellom, dette her!
Ja, det er en realitet at ens subjektive mening er upålidelig til at træffe hifi-valg...og med andres subjektive meninger er man helt i hampenDet er dessverre en realitet ja, altså ikke spising og røyking av klær.Om vi lar kabeldebatten ligge, tror jeg fortsatt lite på en målemessig quick-fix på elektronikksiden.Det fine med å basere mer av utstyrsjakten på målinger og ingeniørenes betraktninger er at det kan være store penger å spare. Mindre voodoo og mer penger til plater.
Eksempel: Koste meg i går kveld med nyinnkjøpte xlr mikrofonkabler fra en musikksjappe på Løkka. Pris 185 kroner, men husk at disse selges stykkvis...
Rommet påvirker absolutt mest. Har du ikke dette under kontroll (noe de færreste har), er det mye jobb, både på akustikk og elektronikk (DSP) for å skape denne kontrollen. Deretter kan man begynne å tenke som målefolket gjør; velg det som måler best.
Vi andre, vi kan også jobbe oss fram til resulater vi kan like forbasket godt, uten ha målt en dritt. Selv liker jeg mest mulig "raka rør", minst mulig fjas i signalveien. Du bevarer mye liv og moro på den måten, og det er ikke alltid så galt, det heller.
Og et lite PS, bare. Jeg har avertert en forforsterker i dag, og måtte bare kople den opp, for å sjekke at alt er i orden. Fy f... som den speller! Nå angrer jeg nesten. Jeg, som i grunn har forlatt tanken om at en god pre er nødvendig, og kjører stort sett rett i effekttrinnet fra DAC'en, lurer her og nå på om jeg må spise hatten min, eller om jeg har røyka sokkene mine. Morsom hobby innimellom, dette her!
Glimrende link! Nå har jeg lesestoff noen dager.
Originally Posted by SouthernCA View Post
Agreed completely.
We were just trying to speculate why speakers with V shaped frequency response (B&W and Bose and others) sell so well. Someone opined that at lower volumes V shaped frequency response is preferred due to Fletcher Munsen curve and since most dealer auditions are at low volumes , that may explain why many prefer speakers with V shaped freq response curve compared to flat speakers with flat response curves.
Your opinion will be very useful here.
O-Toole svarer
In my approximately 50 years of observing loudspeaker performance and purchasing habits/profitable speaker manufacturers I have yet to discern any consequential pattern. "Successful" loudspeakers from the business perspective have had all manner of aberrant frequency responses - on and/or off axis.
1.Remember a single curve does not describe the sound of a loudspeaker in a room, and a room curve, by itself, is not a reliable indicator of sound quality. Chapter 18 in my book shows measurements on many speakers over 50 years, and I have not included the obvious failures.
2.Humans have been able to "break in" to accept all of them, at least for a while, as being "musical" or whatever poetic term is contrived. Somewhere I commented on a Stereophile reviewer who waited three months to accept the sound of a significantly flawed loudspeaker (by our and John Atkinson's measurements) - he thought the speaker finally broke in.
.
Veldig interessant tråd å følge, med innlegg av hifiverdens legender O ,Toole og andre.
Jeg opplevd både punkt 1 og 2 over
https://www.avsforum.com/forum/89-speakers/3038828-how-choose-loudspeaker-what-science-shows-99.html
AN- forsterkeren er jo en slik quick-fix som du bruker for å "fikse" høyttalere og rom.Om vi lar kabeldebatten ligge, tror jeg fortsatt lite på en målemessig quick-fix på elektronikksiden.
Ja, Håkon skulle nok hatt noen Oberon blokker.. Da hadde det meste vært på stell..AN- forsterkeren er jo en slik quick-fix som du bruker for å "fikse" høyttalere og rom.Om vi lar kabeldebatten ligge, tror jeg fortsatt lite på en målemessig quick-fix på elektronikksiden.
Går man for nøytral elektronikk må man velge bedre høyttalere og ta hensyn til akustikken. Sluttresultatet blir langt bedre men da må det være kvalitet i alle ledd.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Hvis så er tilfelle, noe med med stor sannsynlighet er, betyr det at løsningen med relativt enkle komponenter og mest mulig "raka rør" er nærmere en quick fix enn en mest mulig nøytral linje, som nødvendigvis må innebære en elektronisk inngripen i signalveien, med de utfordringer det fører med seg.AN- forsterkeren er jo en slik quick-fix som du bruker for å "fikse" høyttalere og rom.Om vi lar kabeldebatten ligge, tror jeg fortsatt lite på en målemessig quick-fix på elektronikksiden.
Går man for nøytral elektronikk må man velge bedre høyttalere og ta hensyn til akustikken. Sluttresultatet blir langt bedre men da må det være kvalitet i alle ledd.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Det bør være en viss forskjell, men selv om SP10 har 19dB NFB har den tildels høy utgangsimpedans. I tillegg har effektblokkene, om de er hva jeg tror, rimelig høy og ikke minst jevn inngangsimpedans. De har også skyhøy impedans mot jord. Dette taler for at de er ekstremt lette å drive.Dette med forforsterkaren sin innverknad på lyden er noko eg skal prøve ut i helga. Eg har til test eit par svært nøytrale monoblokker med i det som i praksis kan kallast "uendeleg" med effektressursar. Gain kan tilpassast, og til no har eg prøvd dei ut med ein passiv "forforsterkar". I helga skal eg skifte ut denne med min gamle ARC SP 10. Reknar med enorm skilnad, og forventingsbiasen er klar til å få prøve seg...
Litt utmattet av hele debatten, Asbjørn, beklager det, så jeg gidder ikke gå runden omigjen.^ Det forutsetter jo at «eq-profilen» som skyldes høy utgangsimpedans og som følger høyttalerens impedansekurve tilfeldigvis er den rommet behøver og du foretrekker. Avvik på 2 dB er mye. Etter at det tallet kom på bordet trenger vi ikke se etter andre forklaringer. Vi vet jo at ca 90 % av opplevd lydkvalitet kan forklares med frekvensgang. I et annet rom... hvem vet.
Hvilken «elektronisk inngripen» og «utfordringer» tenker du på? Når jeg leser dette tenker jeg på passive delefiltre med alle deres svakheter og kompromisser, men slike har du jo fortsatt.
Tilgi meg litt forvirring, Snickers, men når du sier 19dB NFB, hva betyr forkortelsen da? JEg trodde NFB var No Feed Back, i motsetning til Global eller Local Feedback?Det bør være en viss forskjell, men selv om SP10 har 19dB NFB har den tildels høy utgangsimpedans. I tillegg har effektblokkene, om de er hva jeg tror, rimelig høy og ikke minst jevn inngangsimpedans. De har også skyhøy impedans mot jord. Dette taler for at de er ekstremt lette å drive.Dette med forforsterkaren sin innverknad på lyden er noko eg skal prøve ut i helga. Eg har til test eit par svært nøytrale monoblokker med i det som i praksis kan kallast "uendeleg" med effektressursar. Gain kan tilpassast, og til no har eg prøvd dei ut med ein passiv "forforsterkar". I helga skal eg skifte ut denne med min gamle ARC SP 10. Reknar med enorm skilnad, og forventingsbiasen er klar til å få prøve seg...
Med andre ord, er det tydelig hørbar forskjell på de to preampene burde forskjellen mellom andre preamper, og forskjellen på andre effekttrinn være enorm.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Benyttes forkortelsen NNFB også, eller blander vi ganske fritt her? Jeg mener at NFB i mange tilfeller viser til No Feedback-design?NFB = Negative FeedBack. Om den er global eller lokal har ingen ting å si. Matematisk gjør den det samme.
Vet vi det?Vi vet jo at ca 90 % av opplevd lydkvalitet kan forklares med frekvensgang. I et annet rom... hvem vet.
Asbjørn og en del andre kan vel med rette benyttes som et "vi" i dette tilfellet. Selv er jeg ikke overbevist om at hele svaret ligger der, tvert i mot. Så jeg vet ikke det Asbjørn vet.Vet vi det?Vi vet jo at ca 90 % av opplevd lydkvalitet kan forklares med frekvensgang. I et annet rom... hvem vet.
Og det synes jeg også er helt greit."Vi" er vel de som har forsket og de av oss som som mener at en vitenskapelig tilnærming kan være grei å støtte seg til.
Men er "vi" sikre på at det forskningen viser er 100% overførbart til virkeligheten."Vi" er vel de som har forsket og de av oss som som mener at en vitenskapelig tilnærming kan være grei å støtte seg til.