Gode nyheter, deilig å slippe propagandaen fra de som vil ødelegge fremtiden til våre etterkommere
Olje- og gassannonser kastes ut av britisk storavis.
The Guardian har besluttet å si nei takk til gode inntekter – avisen vil ikke lengre publisere annonser fra olje- og gasselskaper. Begrunnelsen er den iherdige innsatsen olje- og gassindustrien har lagt for dagen for å forhindre at regjeringer over hele verden innfører nødvendig klimapolitikk, og at lobbyvirksomhet fra oljeindustrien har skadet miljøsaken. Vedtaket ble iverksatt med umiddelbar virkning. Reklame utgjør om lag 40 prosent av inntektene til avisen.
Nå er jo de store selskapene ute av England allerede og kun mygg igjen med haleproduksjon så det å si nei takk etter at tilbudene har stagnert sier ikke stort.
Nasjonal talsperson Arild Hermstad i Miljøpartiet De Grønne mener norske medier bør gjøre det samme som The Guardian.
– Det er et veldig tydelig signal når The Guardian sier nei til reklame for selskaper som lever av å ødelegge klimaet. Oljeselskaper har fått lov til å kjøpe seg goodwill gjennom reklamekampanjer, også her hjemme, sier Hermstad
Også Bellona-leder Frederic Hauge sier til NTB at dette utfordrer norske medier til å gjøre noe tilsvarende.
Reklame utgjør rundt 40 prosent av The Guardians inntekter, og de legger ikke skjul på at dette kommer til å ramme dem økonomisk.
– Men vi tror på at det å bygge en mer meningsfylt organisasjon og forbli økonomisk bærekraftig må gå hånd i hånd.
De vil likevel fortsatt tillate reklamer fra andre selskaper som leverer produkter og tjenester med høyt karbonavtrykk, som biler og reiser.
Miljøorganisasjonen Greenpeace omtaler avgjørelsen som et vannskille og hyller The Guardian for sitt «modige grep» rettet mot legitimiteten til olje- og gassindustrien.