Dette har tidvis vert en interesant tråd å følge.
Tenkte bare jeg skulle slenge inn en Davinci-skisse for å prøve å illustrere det jeg finner problematisk med NFB, Negativ FeedBack,tilbakekobling av deler av signalet.
Var ingen som ville hoste opp et klasse-D skjema,så vet ikke hvor represenativt dette her er,men tipper det er ganske i nerheten av deler og trinn man har i en klasse-D forsterker.
Rødt er ca signalvei.Men mulig signalet går inn på VAA på chipen ?
Gult er tilbakekoblingsløyfa.
Blå ring er et "stillbilde av signal inn" på vei inn i forsterker
Grønn ring er signalet forsterket på vei ut av forsterker
Negativ tilbakekobling av signalet betyr at man tar deler av signalet,vendt fase, og sender det tilbake i kretsen.
Forenklet så er det problematiske slik jeg ser det at i ytterste konsekvens så er ikke utgående og inngående signal likt.
De som forsvarer klasse-D syns jeg hopper for enkelt bukk over dette. Argumentasjonen deres er at dette skjer så hurtig at vi kan se vekk fra at det har negative konsekvenser.
Men jeg tror det er her nyanseforskjelen man kan oppleve kommer inn.Vi hører det definitivt ikke som et ekko
Men jeg tror likevel det er hørbart i form av en slags karakter som blir tillagt signalet. I ytterste konsekvens så er det ikke tvil om at der er en tidsdifferanse,og strengt tatt ber man om en forvrenging/diffushet av signalet når man mikser de 2.
Og tror det forklarer litt av det jeg har opplevd med klasse-D ting jeg har eid, ICE,Midgard,Spectron,Channel Island Audio,Hypex. Det oppleves rent og pent og pyntelig,men likevel oppleves det som mindre klart,dynamisk og naturlig gjennomsiktig enn de beste forsterkertrinn jeg har hørt som ikke har negativ feedback.
Vanskelig å finne de rette ordene,men det som oftest slår meg er at klasse-D fremstår mer mekanisk og unaturlig.
Kobler man det til tegningen og hva man faktisk gjør med signalet med negativ feedback så er det kanskje ikke så rart ?