Vi kan jo ta den en gang til da:
Hvis du kan koble en DAC til en veldig god ADC, og man ikke klarer å skille dette AD-DA-leddet fra en kabel, så har man en ordentlig konstruert DAC.
Hva er forresten "tåkemambojambo"?
En FPGA-DAC er i utgangspunktet enten en R2R-DAC, eller en Delta Sigma. Jeg klarer ikke helt se for meg hvordan man lager en hybrid av R2R og Delta Sigma, men du kan kanskje forklare?
En DC trenger ikke ha SNR på 96dB. Det er ikke gitt at man tilfører støy under det digitale støygulvet. Om man for eksempel mater en 24-bits DAC med et 16-bits signal er det ikke slik at de ledige 8 bitene automatisk går i gang med å produsere støy. Man konverterer jo den inngående datastrømmen til binær kode, og de laveste 8 bitene er jo alle nuller. Hvorfor skulle de begynne å produsere støy bare fordi de ikke mottar data?
Sett da at du spiller inn i 24 bit. Så bestemmer du deg for å putte det hele inn på CD. Du må da klippe vekk 8 bits. Og gitt da at opptaksutstyret ditt har godt under -100dB støygulv. Da plukker du ut 16 bits med informasjon som alle ligger over støygulvet. Hvor kommer da støyen fra?
En CD-plate har ikke 12-14 bits bitrate. Den har 16. Det er en konstant bitrate som følger av formatet. Om man spiller inn støy på de nederste 2-4 bitene kan man godt si at man bare har 12-14 bits med musikkinformasjon, men alle analoge verdier som har et dynamikkområde kan omregnes til oppløsning målt i antall bits i så måte. Men det er ikke det samme som bitrate.
Om du har 16 bits på en CD, og sender det inn i en 24-bits DAC, så er det som regel den analoge siden av innspillingen som setter standarden for støygulvet. Om man har en svært støyfri innspilling kan man tenke seg at støygulvet havner tildels langt under innspillingen, men det er ikke så ofte det skjer i praksis. Det er allikevel spesielt to scenarier som er verdt å tenke seg. Det ene er der man kjører en viss prosessering. Løfter man for eksempel nivået i en EQ med 12dB vil man behøve 2 bits headroom. Demper man et annet område med -18dB er det også nyttig å ha 3 bits til å gå på i bunnen. Men de fleste DAC-er i dag har jo også innebygget volumkontrollfunksjonalitet. I en 32-bits DAC kan denne funksjonen benyttes ned til det analoge støygulvet uten tap av oppløsning. Ofte snakker vi om mer enn 30dB demping før vi når det analoge støygulvet, og da er gjerne det analoge støygulvet så lavt som kanskje godt under 20dB SPL. Har man et anlegg med ekstrem kapasitet, noen har anlegg som kan klare over 140dB, begynner dette virkelig å bety noe.
Det er helt urealistisk med 60dB støygulv med mindre man skal overdøve en TV, en samtale, en radio, toget som passerer rett utenfor vinduet eller noe. Selv PC-er med litt støyende vifter, eller varmepumper, ligger typisk under 40dB, og ofte godt under 30dB.
- Som svar på spørsmålet, det er en reel forskjell på også ordentlig konstruerte DAC'er. Dog kan det være andre faktorer som begrenser hva du får ut av produktet, om det er rombidrag, teknisk løsning, anlegget, din egen hørsel eller dagsform, who knows. I min bok, er det som regel flere små nyanser som til slutt gir en merkbar og hørbar forskjell selv på DAC som måler langt under hørbart støygulv.
Jeg er enig i at også de gode DAC-ene kan ha ulik ytelse, men dette er ikke ting som ligger under støygulvet. Det er nok først og fremst ytelse i tidsdomenet, intermodulasjonsmålinger, ulik kvalitet på analog buffer osv som gjør forskjellene.
Om vi tenker på Heisenberg vs Fourier i denne sammenhengen så sier det seg selv at en DAC kan måle helt perfekt på en frekvensmåling, selv om ting går grundig på trynet når man betrakter tidsdomenet. Det er når vi studerer transientrespons, gjengivelse av firkantpuls osv (når vi utfordrer digitalfilter, eventuell FIR-filterkompensasjon osv) at ting begynner å bli spesielt interessant.
For å runde av med ett eksempel, Asbjørn benytter aktiv deling via siste versjon av
DEQX. Som aktiv deling klarer DEQX kun en oppløsning på 24bit/96Hz. Så kan man jo alltids spørre hvordan låter det i forhold til DAC'er som up sampler opp til 32bit/768Hz og som har mye lavere støygulv og skryte av.
Topping D90 DAC gruser jo DEQX til Asbjørn og han kan jo ikke engang teste oppløsning over 24bit/96Hz så hva er fasit på god lyd, kun SNR målinger?
DEQX er jo ganske steinalder sammenliknet med en moderne god DAC. Ingen tvil om at den får juling så det holder. Samtidig er den god nok til at man kan få veldig god lyd, igjen fordi andre problemer vi må forholde oss til i et stereoanlegg er så utrolig mye større, og DEQX kan faktisk løse slike på en god måte, om man får satt den opp fornuftig.