Det klassiske bildet av FS som lyttetester Sf Electa Amator ligger sikkert i vennetråden...Men vi er vel enige om at SF serier er voicet, eller i det minste ikke verdens mest nøytrale høyttaler?Det var stemmegjengivelsen. FS hadde en fantastisk evne til å få bass- og diskantelementet i en toveishøyttaler til å møtes.
Det kom da tydelig frem på målingene som Armand utførte hjemme hos Rognlien. Det var tydelige forskjeller i frekvenser hvor selv alderstyngete ører hører forskjell. Det er disse forskjellene som Rognlien oppfatter som dynamikk, rom, liv og klang. Gode, velproduserte produkter driver ikke med slikt og blir dermed for nøytrale.Det kunne vært interessant å forstå hvor den "opplevelsen av dynamikk" kommer fra. Det er ikke helt opplagte greier.I min virkelightesopplevelse er det ikke nødvendigvis det at det forvrenger som er gleden; det er opplevelsen av dynamikk først og fremst, deretter rom, rytme, liv, klang...
Var og hørte på et lys levende jazzband i går. Der var det noe jævelig med heving i frekvensgangen der selv alderstyngede ører hørte forskjell, tydeligvis.Det kom da tydelig frem på målingene som Armand utførte hjemme hos Rognlien. Det var tydelige forskjeller i frekvenser hvor selv alderstyngete ører hører forskjell. Det er disse forskjellene som Rognlien oppfatter som dynamikk, rom, liv og klang. Gode, velproduserte produkter driver ikke med slikt og blir dermed for nøytrale.Det kunne vært interessant å forstå hvor den "opplevelsen av dynamikk" kommer fra. Det er ikke helt opplagte greier.I min virkelightesopplevelse er det ikke nødvendigvis det at det forvrenger som er gleden; det er opplevelsen av dynamikk først og fremst, deretter rom, rytme, liv, klang...
-BB-
Opplever du anlegget ditt like dynamisk og klangrikt som opplevelsen i går?Var og hørte på et lys levende jazzband i går. Der var det noe jævelig med heving i frekvensgangen der selv alderstyngede ører hørte forskjell, tydeligvis.Det kom da tydelig frem på målingene som Armand utførte hjemme hos Rognlien. Det var tydelige forskjeller i frekvenser hvor selv alderstyngete ører hører forskjell. Det er disse forskjellene som Rognlien oppfatter som dynamikk, rom, liv og klang. Gode, velproduserte produkter driver ikke med slikt og blir dermed for nøytrale.Det kunne vært interessant å forstå hvor den "opplevelsen av dynamikk" kommer fra. Det er ikke helt opplagte greier.I min virkelightesopplevelse er det ikke nødvendigvis det at det forvrenger som er gleden; det er opplevelsen av dynamikk først og fremst, deretter rom, rytme, liv, klang...
-BB-
Der var både dynamikk, liv og klang i bøtter og spann, gitt. Og trompetisten var dritgod.
Jeg mener dette er det springende punkt. Høyttalere med lette membraner, kraftige magneter og svært høy effektivitet er tydelig bedre på akkurat disse aspektene. Så min påstand er at jo, det er faktisk litt vanskeligere enn de fleste høyttalerprodusenter ser ut til å ha fått med seg.Det er nå en gang slik at dynamikken på opptaket er forskjellen på sterkeste og svakeste signal. Det er ikke så veldig vanskelig å gjengi sterkt og svakt sånn noenlunde riktig i forhold til hverandre, så lenge forsterkere og høyttalere har nok kapasitet.
Ikke i nærheten en gang. Og det har vært min kjepphest siden jeg begynte å skrive om hifi (med blomsterspråk) for 30 år siden.Opplever du anlegget ditt like dynamisk og klangrikt som opplevelsen i går?Var og hørte på et lys levende jazzband i går. Der var det noe jævelig med heving i frekvensgangen der selv alderstyngede ører hørte forskjell, tydeligvis.Det kom da tydelig frem på målingene som Armand utførte hjemme hos Rognlien. Det var tydelige forskjeller i frekvenser hvor selv alderstyngete ører hører forskjell. Det er disse forskjellene som Rognlien oppfatter som dynamikk, rom, liv og klang. Gode, velproduserte produkter driver ikke med slikt og blir dermed for nøytrale.
-BB-
Der var både dynamikk, liv og klang i bøtter og spann, gitt. Og trompetisten var dritgod.
Dessverre. Han har jo et oppsett jeg gjerne skulle ha hørt, da.Ha du, Håkon Rognlien, hørt oppsettet til sluket?
Helt klart, de beste er ofte meget kostbare, men ellers ikke så mye hvis de brukes i tiltenkt området. Låter pent og ryddig og det er alltid opptaket som setter begrensninger.Kompresjonsdrivere har sine ulemper. What a beautiful buzz
Ja, hvis man lister opp de forskjellige synspunktene fra audio-guruer om hva som gir stor opplevd dynamikk ender man opp med samtlige ledd i Thiele-Small-formelen for høyttalereffektivitet. Det er nok ikke tilfeldig. http://www.silcom.com/~aludwig/Sysdes/Thiel_small_analysis.htmJeg mener dette er det springende punkt. Høyttalere med lette membraner, kraftige magneter og svært høy effektivitet er tydelig bedre på akkurat disse aspektene. Så min påstand er at jo, det er faktisk litt vanskeligere enn de fleste høyttalerprodusenter ser ut til å ha fått med seg.
Det BØR oppleves veldig dynamisk, det der.Ja, hvis man lister opp de forskjellige synspunktene fra audio-guruer om hva som gir stor opplevd dynamikk ender man opp med samtlige ledd i Thiele-Small-formelen for høyttalereffektivitet. Det er nok ikke tilfeldig. Thiel_small_analysisJeg mener dette er det springende punkt. Høyttalere med lette membraner, kraftige magneter og svært høy effektivitet er tydelig bedre på akkurat disse aspektene. Så min påstand er at jo, det er faktisk litt vanskeligere enn de fleste høyttalerprodusenter ser ut til å ha fått med seg.
Vis vedlegget 571149
Mine høyttalere har ~100 dB effektivitet og omtrent like mye membranareal bare i AMT-diskantene som i et 15’’ basselement. Slik de står nå, med DSP-styrte kardioidebasser og enkle førsteordens delefiltre over det, opplever jeg likevel ikke fullt så mye dynamisk smekk som jeg kanskje hadde forventet. Det har jeg tenkt å fikse når toppene også blir DSP-styrte etterhvert, og tilført ulineær forvrengning er ikke en del av den resepten.
Takk for tipset om Les Violons du Roy! Strålende Kaffekantate! Man kunne kanskje ønske seg at flere HFS-medlemmer kunne fulgt Bachs oppfordring; Schweigt stille, plaudert nichtEgentlig er vi bare tilbake i diskusjonen om hvordan og ikke minst hvor i kjeden anlegget skal voices. For voices må det dersom det ikke traurig låte skal.
Mitt stereoanlegg har en DAC (egentlig et lydkort med 8 utkanaler) med et nøytralt/transparent klangideal, 8 ICEpowerforsterkere kopler direkte på driverne. Subene er ELF-kasser, resten er dipol med basser i H-baffel, mellomtoner uten baffel og diskant med så lite baffel som mulig, designet omkring ideen om at dipoler låter best under dipolpeaken for der er utstrålingsmønsteret tilnærmet lik en teoretisk dipols vakre 8-tall. Det skal litt tallknusing til for at det skal låte.
Hørte på Allman Brothers Band tidligere i dag. Det låt fett. Jeg er helt sikker på at de gutta låter fett hos HR og. Jeg er mindre sikker på at Bachs kaffe-kantate med Les Violons du Roy låter like fett der som her. Men jeg har tatt feil før.
Horn som jeg jobber med. Spredningen er forøvrig smalere enn dette. Inndørsmålinger blir nesten alltid bredere enn hva som er tilfellet. Hornet holder forøvrig spredningen horisontalt ned til 260 Hz og enda noe lavere med et midbasshorn under.Pent! Hva er det?
Spørs hvor langt ned den skal jobbe@Snickers,
kjenner du til en mellomtonedriver som ikke bryter opp før 5-8 khz....
Men hvordan kan høyttalerne dine være så fantastiske når de både har tunge membraner og relativt svake motorer?Høyttalere med lette membraner, kraftige magneter og svært høy effektivitet er tydelig bedre på akkurat disse aspektene. Så min påstand er at jo, det er faktisk litt vanskeligere enn de fleste høyttalerprodusenter ser ut til å ha fått med seg.
Enig. Det bør være mulig å bygge en kopi som et litt omfattende DIY-prosjekt. Tegninger påstås å eksistere: https://www.ebay.com.au/itm/JBL-Paragon-D44000-Speaker-Construction-Plans-1-4-scale-/310177941040Jeg fikk litt lyst på et nytt 2.0-møbel til tv-en forresten.
Vis vedlegget 571148
Kuleste stereohøyttaleren som noen gang er konstruert, JBL Paragon. Sonus faber Snail er selvfølgelig nr. 2 på den listen, men den ser jeg ikke helt for meg som et egnet tv-møbel.
for hvilken driver?Horn som jeg jobber med. Spredningen er forøvrig smalere enn dette. Inndørsmålinger blir nesten alltid bredere enn hva som er tilfellet. Hornet holder forøvrig spredningen horisontalt ned til 260 Hz og enda noe lavere med et midbasshorn under.Pent! Hva er det?
Med flere drivere. Målingen her ble vist med JBL 2450SL. Får litt mindre nivå i toppen med Be.for hvilken driver?Horn som jeg jobber med. Spredningen er forøvrig smalere enn dette. Inndørsmålinger blir nesten alltid bredere enn hva som er tilfellet. Hornet holder forøvrig spredningen horisontalt ned til 260 Hz og enda noe lavere med et midbasshorn under.Pent! Hva er det?
4003? eller Celestion?
Beyma TPL200H har 104 dB rett ut av boksen. https://audioxpress.com/article/tes...a-tpl200-h-pro-sound-air-velocity-transformerMan kan fint oppnå over 100 dB følsomhet med hornladet AMT. Ikke helt på nivå med kompresjonsdriver, men duger vel.
Men så store diskanten blir utrolig trange i toppen.Beyma TPL200H har 104 dB rett ut av boksen. https://audioxpress.com/article/tes...a-tpl200-h-pro-sound-air-velocity-transformerMan kan fint oppnå over 100 dB følsomhet med hornladet AMT. Ikke helt på nivå med kompresjonsdriver, men duger vel.
Jo. Men er den god nok totalt sett som en diskantdriver?Beyma TPL200H har 104 dB rett ut av boksen. https://audioxpress.com/article/tes...a-tpl200-h-pro-sound-air-velocity-transformerMan kan fint oppnå over 100 dB følsomhet med hornladet AMT. Ikke helt på nivå med kompresjonsdriver, men duger vel.
Jeg har faktisk aldri påstått at mine høyttalere objektivt sett er fantastiske, Snickers, bare til din informasjon.Men hvordan kan høyttalerne dine være så fantastiske når de både har tunge membraner og relativt svake motorer?Høyttalere med lette membraner, kraftige magneter og svært høy effektivitet er tydelig bedre på akkurat disse aspektene. Så min påstand er at jo, det er faktisk litt vanskeligere enn de fleste høyttalerprodusenter ser ut til å ha fått med seg.
Og hvorfor driver folk fortsatt med å diskutere hva årsaken til at ting låter som det gjør hos Rognlien når vi står med fasiten i hånda, og den sier følgende:
- Det skyldes ikke at rørforsterkeren er mer musikalsk.
- Det skyldes ikke at høyttalerne er spesielt gode.
- Det skyldes ikke at lyden med rør og disse høyttalerne er spesielt optimal.
- Men det skyldes store avvik i frekvensrespons.
- Og det skyldes store forskjeller i forvrengning på beviselig hørbare nivåer.
Bortforklaringer blir bare for dumt.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Var veldig fornøyd med tpl150 i oppsettet mitt, men fikk akutt byttesyken og har nå en Satori beryllium. Har en innkjøpt Bliesma T34 som venter på en wavguide.Beyma TPL200H har 104 dB rett ut av boksen. https://audioxpress.com/article/tes...a-tpl200-h-pro-sound-air-velocity-transformerMan kan fint oppnå over 100 dB følsomhet med hornladet AMT. Ikke helt på nivå med kompresjonsdriver, men duger vel.
OBS: Her lyt eg korrigera meg sjølv. Lineærfasefiltre er slett ikkje minimumfasefiltre. Dei er blandafasefiltre: dei har nullpunkt både på innsida og på utsida av einingssirkelen.Er det fig. 1 du siktar til? Dette filtret er eit lineærfasefilter, som òg er minimumfase (alle nullpunkt på innsida av einheitssirkelen i z-planet). At filtret har lineær faserespons ser vi ut frå at impulsresponsen (fig. 1 b) ringer før hovedloben. Dette er forresten kommentert i figurteksten.Her er en omtale av filtrene det er snakk om:
https://www.bricasti.com/en/consumer/reviews/Bricasti_audioXpress.pdf
Jepp, som den målte frekvensgangen også viser. Jeg bruker den litt mindre TPL150 uten waveguide og fyller på med en bakover- og oppoverfyrende Seas diskant i tillegg for å fylle ut den vertikale spredningen øverst og muligens gi litt mer nivå helt øverst. Beyma'en gir seg ved 20 kHz, men Seasen går til 30.Men så store diskanten blir utrolig trange i toppen.