L
Lassencad
Gjest
Brug hellere din tid på at nyde musikJoa, har brukt noen hundre tusen og noen tusen timer på hfs for å oppnå kompleksitet.
Brug hellere din tid på at nyde musikJoa, har brukt noen hundre tusen og noen tusen timer på hfs for å oppnå kompleksitet.
Will do, sir.Brug hellere din tid på at nyde musik
Nå man må vel indrømme at til tider gør jeg begge ting. Nyder musikken på mit anlæg som nu og skriver lidt herWill do, sir.Brug hellere din tid på at nyde musik
Etter litt testing har jeg noen løse tanker;Det er nå ikke så veldig langt ute i skogen, men jeg har jo fundert litt på dette selv. Det har sannsynligvis noe med demping vs resonanser å gjøre, både elektrisk og mekanisk. Spørsmålet er formodentlig hvor mye demping som er tilstrekkelig til å få ufarget frekvensgang uten å bremse transienter. Jeg tror ikke det har så mye med forsterkerklasse å gjøre, egentlig, men mer med hvor mye elektrisk og mekanisk demping det er totalt i systemet. Som sagt er høyttalere og elementer systemer med tilnærmet minimum fase, så oppførselen i tids- og frekvensdomenet er to sider av samme sak.Asbjørn; du kan trøste deg med at det ikke er mye "plutselighet" og "dynamikk" her heller i disse pinglete Klipsch RP160m som jeg bruker i øyeblikket. Siden du bruker klasse D og jeg bruker klasse D, så må det vel i god audiofil tradisjon være helt åpenbart hvorfor?
Enda verre med dsp involvert, det sier jo seg selv hvorfor den biten gikk åt skogen!
Når de nye forsterkerene en gang blir koblet til og hvert element får sin DSP-kanal er planen å korrigere hvert element separat til en oktav eller så over og under respektive arbeidsområde, for så å bruke relativt bratte faselineære delefiltre mellom dem. Eksakte delefrekvenser tenker jeg å sette ut fra frekvensgangen 30-40 grader off axis for å sikre at det blir sømløst spredningsmønster uten at det ene elementet begynner å smalne av før det neste overtar. Time Vill Sjåvv.
Jeg har valgt å legge meg relativt flat og bruke tonekontrollen for å kompensere for innspillingen.Etter litt testing har jeg noen løse tanker;Det er nå ikke så veldig langt ute i skogen, men jeg har jo fundert litt på dette selv. Det har sannsynligvis noe med demping vs resonanser å gjøre, både elektrisk og mekanisk. Spørsmålet er formodentlig hvor mye demping som er tilstrekkelig til å få ufarget frekvensgang uten å bremse transienter. Jeg tror ikke det har så mye med forsterkerklasse å gjøre, egentlig, men mer med hvor mye elektrisk og mekanisk demping det er totalt i systemet. Som sagt er høyttalere og elementer systemer med tilnærmet minimum fase, så oppførselen i tids- og frekvensdomenet er to sider av samme sak.Asbjørn; du kan trøste deg med at det ikke er mye "plutselighet" og "dynamikk" her heller i disse pinglete Klipsch RP160m som jeg bruker i øyeblikket. Siden du bruker klasse D og jeg bruker klasse D, så må det vel i god audiofil tradisjon være helt åpenbart hvorfor?
Enda verre med dsp involvert, det sier jo seg selv hvorfor den biten gikk åt skogen!
Når de nye forsterkerene en gang blir koblet til og hvert element får sin DSP-kanal er planen å korrigere hvert element separat til en oktav eller så over og under respektive arbeidsområde, for så å bruke relativt bratte faselineære delefiltre mellom dem. Eksakte delefrekvenser tenker jeg å sette ut fra frekvensgangen 30-40 grader off axis for å sikre at det blir sømløst spredningsmønster uten at det ene elementet begynner å smalne av før det neste overtar. Time Vill Sjåvv.
- Frekvensrespons som varierer en del, spesielt med litt stigning over 4000 hz oppleves som mer dynamisk - og spesielt når lyttenivået er normalt til lavt. Ved å roe ned den hysteriske responsen på Klipschene oppleves det først som mindre dynamisk, men i realiteten er det jo en 6-7 dB fra toppen som er fjernet. Når man får litt mer naturlig "varme" i lyden blir lyden mindre bitende, kanskje en faktor som kan mistolkes som dynamikk?
- Akustikk påvirker opplevelsen av dynamikk en hel del, og sammen med støygulv i lytterommet kan denne faktoren være ikke så rent liten.
- Har du fiklet inn frekvensresponsen ved å måle i lytteposisjonen? Isåfall gjør man en kardinalfeil. Dersom høyttalerne måler flatt on-axis og har fornuftig spredning vil man ende opp med en respons som ligner Harman sin kurve;
Vis vedlegget 571854
Det betyr ikke at dette er en kurve som bør kalibreres mot målt i lytteposisjon hvis man har et rom som påvirker på en annen måte eller har høyttalere som har iboende forskjeller fra vanlige, nøytrale høyttalere. Et par eksempler fra to høyttalere fra Revel som man vet måler som Toole predikerer fra forskjellige rom;
Vis vedlegget 571856
Vis vedlegget 571857
Fig.1 Revel Ultima Studio2, spatially averaged, 1/6-octave response (red) and of Verity Sarastro II (blue), both in FK's listening room.
https://www.stereophile.com/content/revel-ultima-studio2-loudspeaker-room-measurements
Som man ser er in-room målinger av helt nøytrale høyttalere ganske i nærheten av den kurven Harman mener er nær optimal respons. Fjerner man bassboom må man gjerne øke bassnivået litt generelt for å kompensere for manglende tyngde, og jeg tror det er forklaringen for hele misforståelsen om Harman sin "target curve".
Toole er veldig klar på at enhver target kurve vil være ren bingo da det er helt umulig å spå om man vil oppgradere eller nedgradere direktelyden fra høyttalerne ved å sette en target kurve målt fra lytteposisjonen.Harman kurven er noe man kan bruke som en slags veiledning.
Voicing er da vel helst høyst subjektivt opplever jeg, der man fint kan benytte målemikkeriet men først og fremst lytte.
Målemikk sekundert som en kontroll på hva man baler med.
Musikksmak sammen med hva slags innspillinger en hører mest på kan virke mye inn på hvordan man voicer.
Tynn 80 talls rock er fryktelige greier uten litt boost i bunn, samtidig som den boosten kan bli litt voldsom på moderne listepop.
Hver enkelt må nesten finne sin greie
Det ser ut som det følger noenlunde forventet Harman-kurve, men man ser også på din vedlagte spionorama at høyttalerne har to problemer; dip i off-axis rundt delefrekvens(?) på ca 1500 hz og en påfølgende økning i energi off-axis. Det skal teoretisk gi en dip mellom 1000-3000 hz og en økning over der målt i lytteposisjon. Ser det riktig ut?
Personlig liker jeg best glitrende god musikk.
Utviklet av mennesker som kan lage og sette lyd til god musikk.
Så kan virkeligheten være som den er
Jeg er veldig usikker på hvordan store horn-høyttalere slår ut i relevans i forhold til forskningen da det i mange tilfeller endrer hele forholdet mellom høyttaler og rom, så jeg er helt grønn i slike særtilfeller som det du har. Har ikke fått med meg hva Toole og co mener om saken heller.Voicing etter smak med mic som sekundær kontroll i lyttepos så en ikek gjør helt gærne greier.
Har selv en del fall i toppen som ser noe unaturlig ut på frekvensrespons, men låter naturlig. Er pga en del etterklang i livlig rom.
IMO kan virkeligheten forandres- 1/2 dB av gangen....OK, da.
Den virkelige virkeligheten er sjølsagt ikke alltid en dans på roser.
Men jeg tror kanskje ikke at det er DEN virkeligheten som diskuteres her...
Veldig kjekt (som vi sier i Stavanger) å se at du har slått deg så til de grader til ro med lydkvaliteten. Du har jo vært lenge tilstede på HFS, i likhet med meg, så jeg tenker at du virkelig fant den lyden du var på jakt etter. Dette anlegget har du jo hatt i mange år nå. Kanskje du er litt som meg... ikke egentlig hifi nerd, bare ganske mye, men først og fremst bare kresen på lydkvalitet og glad i musikk. Det skjer noe magisk med musikklyttingen når den indre tvilen og kritikken stilner, når man ikke lengre hører på anlegget, men kun musikken. Hils SET. Vi savner han.Jeg leser her at jeg sitter alt for nært...
1,9 m eller kanskje det bare er 1,8. Ikke er trekanten likesidet heller. Grunnlinjen er lenger.
Eneste akustiske tiltak i rommet er 1,2x1,8 m 10 cm tykk Rockwool lydplate i taket over trekanten. Takhøyden er 236, og til bakveggen er det nesten Asbjørn-langt.
Horisontal spredning er veldig homogen. Vertikal not so much. Musikken nytes sittende.
Ja, ja, ganske sikkert.IMO kan virkeligheten forandres- 1/2 dB av gangen....OK, da.
Den virkelige virkeligheten er sjølsagt ikke alltid en dans på roser.
Men jeg tror kanskje ikke at det er DEN virkeligheten som diskuteres her...
Mvh
Hvis det er ironi; morsomtHelt unødvendig med horn for å oppleve dynamikk. Det er bare å pøse på med tusenvis med watt.
Glitrende handsoer!Virkeligheten er oppskrytt.
Vi opplever alle vår egen illusjon (eventuellt; versjon,) av virkeligheten.
Og det vil oftest være godt nok.
Så kan man velge hvilke detaljer man vil løpe etter.
Føler man at man får en 'nær virkeligheten'-opplevelse foran anlegget så er man velsignet.
(Eller, på ny-norsk (ikke nynorsk): Chill out bro' - your doing just fine...)
Har som vanlig ingenting konstruktivt å bidra med - men har lyst til å delta.
På den andre siden hadde det vært fint med en oppfølging i forhold til 'Open Baffel' høyttalere -
gjelder det andre regler for disse? Ser ut som om delefiltrene for disse i hvert fall er enklere - har det noe å si?
Uansett (for å sitere Bringsværd) - vel blåst!
Siterer man Bringsværd har man gjerne noe konstruktivt å bidra med, IMOHar som vanlig ingenting konstruktivt å bidra med - men har lyst til å delta.
....
Uansett (for å sitere Bringsværd) - vel blåst!
Ja, visste du ikke det? Må være kjipt å lytte til musikk når man ikke vet om den kan nytes!Må man måle før man kan nyte musikk? Halve tråden ser jo ut som som en en lab på NTNU.
Nettopp.Må man måle før man kan nyte musikk? Halve tråden ser jo ut som som en en lab på NTNU.
Gammel gubbe, mao, du, da, HiawaTa. Mener sjøl, personlig, at ‘61 var en god årgang. Hilser dog så masse tilbake til den forblåste kyst, i ly av det glade Vesterålen. Det er godt å bo på innlandet, med unntak av den jæ... snøen som ikke gir seg med å lave ned. To måneder tilEr født i 1955, 7 år gammel første gang jeg hørte Beatles. Liker prog rock og jazz. Klarer meg fint uten disse grafene , selv om jeg som deg ser at mange er kunnskapsrike.En hilsen fra en forblåst kyst til innlandet.
Akkurat. Det var det det var. Jepp.Harald HM det var noe med kvinnfolk men jeg husker ikke hva.
Opplever ikke dette som kranglingJeg er veldig usikker på hvordan store horn-høyttalere slår ut i relevans i forhold til forskningen da det i mange tilfeller endrer hele forholdet mellom høyttaler og rom, så jeg er helt grønn i slike særtilfeller som det du har. Har ikke fått med meg hva Toole og co mener om saken heller.Voicing etter smak med mic som sekundær kontroll i lyttepos så en ikek gjør helt gærne greier.
Har selv en del fall i toppen som ser noe unaturlig ut på frekvensrespons, men låter naturlig. Er pga en del etterklang i livlig rom.
I alle tilfeller vil jeg tro at med tålmodighet og aktiv lytting så vil man ende opp ca der man bør være...
...På sentralen en fredagskveld for å krangle
Er ikke noe Toole tilhenger, har bare sett et eneste bittelite foredrag Men det han nevner er fornuftig.Siden det er seint på natta og kona har lagt seg, så har jeg lyst til å kaste inn en liten fakkel:
Toole sine studier av on-axis og off-axis respons har jo fått en bred anerkjennelse. Jeg har tidligere uttalt at jeg ikke har hatt noen som helst nytte av Toole sine funn når jeg har jobbet med Audiolense. Dels fordi jeg ikke lager høyttalere, men først og fremst fordi jeg er utelukkende opptatt av den lyden som finner øregangen til lytteren. Og Toole har stort sett konsentrert seg om lyden som forlater høyttalerne... Jeg har dog hatt stor nytte av kunnskapen når jeg har bygd egne høyttalere, men det er en annen sak.
Slik jeg tolker Toole så kan man ikke kompensere ujevn power response med å tune direktelyden eller den totale lyden. Jeg har ikke bevis for at han tar feil, men jeg har ikke sett noen bevis for at han har rett. Jeg tror at direktelyd låter bedre, mer transparent osv. men at det ikke er noen ting i veien for å kompensere den ene eller andre veien.
Hvisk man skal bevise eller motbevise noe sånt, så må man gjøre kontrollerte lyttetester der lyden i sweet spot har den samme frekvensresponsen med og uten homogen direktelyd og power respons. Forskjellen på jevn og ujevn power respons vil da dreie seg om timing. Jeg tror det er rimelig enkelt å bli enig om at direktelyd (som man får mere av i nærfelt, smal spredning osv) låter renere enn en bredt spredende høyttaler på avstand der man hører mer reflektert lyd enn direkte lyd. Men for å ta Toole sitt imperatum på alvor: Vil det låte dårliger hvis det er visse frekvensområder der lyden er mer direkte enn reflektert? Vil f.eks. en Bose høyttaler der alt blir reflektert låte bedre enn en normal høyttaler der direktelyden øker sitt innslag gradvis over Schroeder frekvensen? Er forholdet mellom direkte og reflektert lyd så viktig at det er bedre at man kun hører reflektert lyd enn at noen av frekvensområdene domineres av direkte lyd? Jeg tror ikke det. De som tolker Toole mener det er tilfellet, men jeg har ikke sett at dette er bevist. Det er mye bra med Toole sin forskning, men det er imo en stor svakhet at størstedelen av det han gjorde ble gjort uten å måle hva slags lyd som landet hos lytterne i lyttepanelet. Jeg er ganske (99+%) sikker på at ujevnheten i spredning som de lyttet til skapte en ujevn frekvensrespons der de satt og lyttet. Så derfor kan vi ikke vite om det var den ujevne spredningen som trakk ned eller den ujevne frekvensresponsen som spredningen førte til som trakk ned.
Jeg tror at jevn spredning har betydning, men at denne betydningen er overdrevet i "Toole-leiren". Jeg tror den frekvensresponsen som havner i øret hos lytteren er noe av det viktigste. Hvis den blir korrigert så dreier jevn/ujevn spredning seg om jevn/ujevn tiiming. Jeg tror den er langt mindre viktig, og jeg er langt fra overbevist om at den er viktigere enn f.eks. mest mulig direktelyd.
Watt tager ikke så mye plass som horn.Helt unødvendig med horn for å oppleve dynamikk. Det er bare å pøse på med tusenvis med watt.
Var vel valgfritt om det var ironi eller ikke. Mange av hornfolket er lettanntennelig og enspora.Hvis det er ironi; morsomtHelt unødvendig med horn for å oppleve dynamikk. Det er bare å pøse på med tusenvis med watt.
Om ikke.. er ikke helt enig. De mest dynamiske anleggene jeg har hørt har vært med hornhøyttalere. Dynamikk. Ikke spl, perspektiv, trøkk i brystkassa etc. Disse tingene klarer svære kassehøyttalere med nok effekt tilført aldeles utmerket. Men det er liksom noe med horn som ikke helt kan gjenskapes med andre prinsipper. Den voldsomme dynamikken, "plutselighet" (hater egenglig det ordet), følelsen av at det er noe som skjer her og nå... jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Men alt dette kan være fantastisk uten horn også, mange bra høyttalere der ute. Det er bare det at en god hornhøyttaler synes å være et par knepp foran på akkurat disse tingene. Så er det andre ting med horn jeg ikke liker... at lyden ofte synes å samle seg i midten, mindre pin point, for STORE stemmer fra små sangere.
Ja, om man kommer seg litt ut og rundt er det overraskende mange forskjellige løsninger som gjør en svært god jobb i hjemmekosens tjeneste.Var vel valgfritt om det var ironi eller ikke. Mange av hornfolket er lettanntennelig og enspora.Hvis det er ironi; morsomtHelt unødvendig med horn for å oppleve dynamikk. Det er bare å pøse på med tusenvis med watt.
Om ikke.. er ikke helt enig. De mest dynamiske anleggene jeg har hørt har vært med hornhøyttalere. Dynamikk. Ikke spl, perspektiv, trøkk i brystkassa etc. Disse tingene klarer svære kassehøyttalere med nok effekt tilført aldeles utmerket. Men det er liksom noe med horn som ikke helt kan gjenskapes med andre prinsipper. Den voldsomme dynamikken, "plutselighet" (hater egenglig det ordet), følelsen av at det er noe som skjer her og nå... jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Men alt dette kan være fantastisk uten horn også, mange bra høyttalere der ute. Det er bare det at en god hornhøyttaler synes å være et par knepp foran på akkurat disse tingene. Så er det andre ting med horn jeg ikke liker... at lyden ofte synes å samle seg i midten, mindre pin point, for STORE stemmer fra små sangere.
Pøse på med watt på en domdiskant skjønner jo de fleste hvordan ender.
Mange watt fordelt på mange elementer som er bygd med meget god avkjøling i spole og motorsystem, går helt fint.
Ellers mye fordommer alle veier i denne hobbyen da folk generelt sitter hjemme i egen hule og er verdensmester.
Det ser ut som det følger noenlunde forventet Harman-kurve, men man ser også på din vedlagte spionorama at høyttalerne har to problemer; dip i off-axis rundt delefrekvens(?) på ca 1500 hz og en påfølgende økning i energi off-axis. Det skal teoretisk gi en dip mellom 1000-3000 hz og en økning over der målt i lytteposisjon. Ser det riktig ut?