Beklager til alle for disse lange innleggene. Skulle ønske lange quotes ble skjult av en spoiler-funksjon. Men Bx sine svar fortjener å bli diskutert imo.
Jeg vil anbefale alle lydentusiaster å lese boka (edition 3 er mest oppdatert for nyere studier og mye enklere å lese) selv om det bare er for å få en bredere forståelse for forskjellige lydrelaterte temaer. Man får nok et litt annet syn på uttrykket "Toole" da man etter boken heller forbinder navnet som en samlebetegnelse for boken og dens faglige innhold enn for personen Toole.
Ja, og jeg deler nok mye av disse betenkelighetene selv da jeg personlig tenker at mye er mer situasjonsbetinget enn hva som er mulig å kontrollteste for i kliniske studier.
Jeg er også uenig med Toole i enkelte ting basert på egne erfaringer, spesifikt innenfor refleksjoner/akustikk. Har kranglet med ham om dette på ASR også, men jeg forstår jo godt hvorfor han mener som han gjør når jeg leser boken og hvordan de kom frem til konklusjonen. Samtidig må jeg akseptere at min mening kan være situasjonsbetinget eller farget av egne bias, så jeg kan ikke med god samvittighet erklære min erfaring som riktig for andre i andre situasjoner.
Det er jo interessant at både dsp-folk og akustikere er sterkt uenig med forskningen Toole representerer og samtidig er begge leire sterkt uenig med hverandre. Begrunnelsene fra begge leire gir mening i mitt hode, men man må samtidig konstatere at det er en viss fare for at erfaringer og meninger har en viss sannsynlighet for å være farget av egne bias med tilhørende tro på egne autoriteter.
Så jeg håper du er overbærende med oss som skjønner hva alle leirer sier, men ikke forstår hva som er rett og galt eller hvor og når noe gjelder, og som ikke har kompetansen til å skille snørr og bart når det kommer til kildekritikk
Det må jo være relativt enkelt å finne ut av dette på egenhånd? Hvis man setter en bredbåndet absorbent foran høyttaleren og bare hører ukorrigert off-axis lyd vs korrigert off-axis lyd og til slutt sjekker om korrigert off-axis lyd uten bredbåndet felle foran direktelyden låter bedre eller verre enn ukorrigert uten felle? Man kan jo samtidig finne ut av om det er bedre å måle høyttalerne nærfelt og korrigere avvik der vs kun måling i lytteposisjon og korreksjon?
Det blir et litt annet prosjekt enn det jeg så for meg. Usikker på hva du ønsker å finne ut her. Jeg ser for meg å korrigere høyttalere som er mest mulig like bortsett fra spredningsmønsteret, og så få et lyttepanel til å detektere forskjeller. Det er jo mulig man kunne brukt absorbenter til å manipulere spredningen...
Tanken var å sjekke om betydningen av endring på en "perfekt" direktelyd vil degradere subjektiv opplevelse av lydkvalitet til tross for at off-axis ble justert bedre.
Logisk sett gir det mening å kompensere "lyttevinduet" på bekostning av on-axis, som feks Harman gjør, men på mange måter er det jo også det man hovedsaklig gjør når man måler og kompenserer i lytteposisjon.
En leir mener at siden musikk er transienter vil man miste musikken (spesielt det dynamiske) ved å kompensere steady-state responsen fra lytteposisjon, så jeg tenker at man slår alle fluer i tre smekk ved å teste slik jeg foreslo. Da ville vi testet betydning av on-axis vs off-axis både med og uten kompensasjon fra både lytteposisjon som utgangspunkt og med nærfelt som utgangspunkt.
Men jeg har ikke tenkt mye igjennom det, så never mind!
Yes. Jeg har sett noen målinger der det ser ut som høyttalerne er bortimot "ferdigkorrigert" fra ca 1 kHz og opp. Da skjer det også fint lite i korreksjonsfiltrene i det samme registeret og det blir nesten likegyldig om de kjører full korreksjon eller stopper midtveis.
Det er min erfaring med AL også med Kii Three.
Hele diskusjonen virker nok litt underlig fra ditt ståsted (og alle andre avanserte brukere av Audiolense) som har programvare man kan justere inn i uendeligheten for å få det akkurat slik man vil. Men det krever jo på mange måter en viss forkunnskap om psykoakustikk, hvordan ting fungerer, erfaring som sier når det blir riktig (som TrompetN) og ikke minst tålmodighet til å gjøre små forandringer om gangen.
Dessverre er vi nok, på generell basis, prisgitt kvaliteten på generelle standardinnstillinger når man skal vurdere et dsp-system som bra, middels bra eller dårlig for lydkvaliteten for folk flest.
Ved bruk av ren standard innstilling og standard target kurve (i alle korreksjonssystemer jeg har prøvd) føler jeg man spiller litt russisk rulett med lydkvaliteten.
Samme frekvensrespons med feks Klipsch og Kii høres ikke helt likt ut. Dermed blir det også litt lett å gi Toole rett i at to ører og et hode hører ikke det samme som en mikrofon i ett punkt gjør, noe som jeg føler krasjer litt med ditt synspunkt om at man hører kun sammensauset blanding av direktelyd og indirekte lyd uansett.
Derfor føler jeg at Toole (egentlig Sean Olive) har rett når han sier at en target kurve må være tilpasset høyttalernes spredning, rom og akustikk for å låte riktig tonalt sett.
Det er ikke nødvendigvis riktig, men det er mitt inntrykk. Skal være ærlig og innrømme at jeg visste om holdningen til Toole mfl før jeg testet dette, så det er vanskelig å si at jeg ikke er påvirket av bias.