Lindemansalen
"Selvskryt og flesktefett setter seg itte fast i hærsen" ... sa brura ;DDu er jo fortsatt ung!Dette var jo mens jeg ennå var ung, så husker ikke dette helt i detalj, men tror vi kun brukt Tact 2.2 til aktiv deling mellom bass og Avanti, pluss noen EQ punkter.Nei, dette er såpass lenge siden at jeg tror ikke RP var lansert. Kanskje du kan svare på dette OMF?
Jeg husker med sikkerhet at du kjørte romkorreksjon. Du hadde en utfasing i bassen som systemet forsøkte å korrigere. Jeg la inn en dip i targetkurven så systemet skulle jobbe lettere. Da løsnet det en del i bassen også.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Det du driver med er ikke i min gate, hverken teoretisk eller praktisk. Men du gjør det med 100 % integritet. Det låter sikkert strålende også.en kompis i Frankrike lager heltre WE horn til rikinger
han kaller plywood replikaene for leketøy og jeernvariantene av WE16 ringer skikkelig
WE 15A er 4,2m og med WE555 originaldrivere deler de runt 90-100Hz og kjører opp til rundt 3K
WE16 i stereo oppsett med doble WE555 i hver går glatt til 80Hz...følsomhet synes jeg han nevnte 118db!
men driverne ligger på EUR 6-9K stykk avhengig av kosmetisk tilstand,label etc
heltrehorna rundt 30-40K EUR
i tillegg kommer tungsten fc powersupply som ikke er gratis heller
et WE 16 er 293cm bredt!
også var det matchende subber og tweetere da...
Dessuten forstår han lyd, OG vet hva brura FAKTISK sier.Enhver mann med skikkelig hår på ryggen og ellers andre alle andre plasser det ikke hører hjemme setter seg inn i skikkelige horn.
Gidder man forstå litt hva det går i så klarer man sette sammen ting så en unngår bakdelene som folk er så redde for.
Ikke horn? Lite hår?Så langt er jeg ikke villig til å gå, men jeg har fortsatt spor av hår der det hører hjemme...
Live & let live...
Dette er vel påkrevd sengelektyre før hornskolen starter!Ny opptaksprøve til hornskolen om 6mndJa, se der ja, har jeg tatt feil IGJEN!!!!!?????Det er denne WE555 du tenker på?
https://lamar-audio.com/produkte/m1/
Den har 2" VC og har vel dermed 2" membran vil jeg tru.
Ønsket om så bredt frekvensområde frykter jeg vil bite ganske hardt tilbake på et og annet område.
Skal en dra lavt ned i frekvens er tilpasning med horn viktig.
Var de korrigert med Audiolense da eller?Jeg har hørt på dyre hornrigger som låter musikalsk men for tamt etter min smak. Solo uten kullsyre.
Du tenker på impedanser osv som slår seg ut i horn? Dette slår negativt ut på flere måter om uheldig benyttet.Jeg ser på simuleringer at horn kødder til tidsdomenet. Jeg har hørt på dyre hornrigger som låter musikalsk men for tamt etter min smak. Solo uten kullsyre. Men jeg ser jo oppsiden når det gjelder dynamikk.
Jeg må nok høre det selv for å bli overbevist. Der tror jeg at jeg har noe til felles med LMC og forsåvidt alle som har integritet i forhold til denne galskapen som vi driver med.
Tror jeg gerne. Mine the End forstærkere fra Lars Clausen, tror jeg helt sikkert havde et sådant problem. De var umodkoblede. Jeg havde en teori om at membranen opfangede problemer i rummet og påvirkede forstærkeren.I den forbindelse, hva tenker du om Carvers påstand om at rørforsterkere "hører" på rommet via høyttaler og feedbackkretsen som en følge av kretsens naturlig høye impedans og at disse forsinkede impulsene bidrar til egenlyden?Jeg og Armand satt i tung whiskybakrus og lekte med Sigma Studio her om dagen. Da fant vi et ferdig oppsett ute på det store nettet der noen har laget en "tube distortion emulator". Det skulle ikke forundre meg om Armand har fiklet litt videre på det, og kanskje etter hvert kommer frem til noe spennende.
Audiolense brukt som det bør, øker opplevd dynamikken dramatisk. Min egen udokumenterte påstandVar de korrigert med Audiolense da eller?Jeg har hørt på dyre hornrigger som låter musikalsk men for tamt etter min smak. Solo uten kullsyre.
Jeg tipper at med en enkelt driver ville du opplevd økt "klarhet" , men redusert dynamikk.Fant litt på HiFi compass om mellomtonen min. Sånn i midt på treet?
Ganske høy tredje og femte harmonisk. Kanskje derfor jeg synet det ikke spiller i like reint i mellomtonen som hos Magnus. Men kler enkelte bluesgitar-kutt
Brukes fra 500 - 3500 Hz
Vis vedlegget 573499
Vis vedlegget 573500
"brukt som det bør" - visdomsord !Audiolense brukt som det bør, øker opplevd dynamikken dramatisk. Min egen udokumenterte påstandVar de korrigert med Audiolense da eller?Jeg har hørt på dyre hornrigger som låter musikalsk men for tamt etter min smak. Solo uten kullsyre.
Ingen høyttalere/systemer er gode nok til og ikke har en fordel med litt styring av frekvens og timing.
Hørte et oppsett på Konnerud som hadde to små elementer tett på hverandre og en Mundorf 29. Ikke så mye klarere enn her men en anelse kaldere lyd i mellomtonen.Jeg tipper at med en enkelt driver ville du opplevd økt "klarhet" , men redusert dynamikk.Fant litt på HiFi compass om mellomtonen min. Sånn i midt på treet?
Ganske høy tredje og femte harmonisk. Kanskje derfor jeg synet det ikke spiller i like reint i mellomtonen som hos Magnus. Men kler enkelte bluesgitar-kutt
Brukes fra 500 - 3500 Hz
Vis vedlegget 573499
Vis vedlegget 573500
Har "lekt" med accuton /magnesium og jeg synes det gir mer transparens, problemet er at harde membraner er vanskelig å integrere med noe annet .
Ja , og egentlig bare kritikk til meg selv"brukt som det bør" - visdomsord !Audiolense brukt som det bør, øker opplevd dynamikken dramatisk. Min egen udokumenterte påstandVar de korrigert med Audiolense da eller?Jeg har hørt på dyre hornrigger som låter musikalsk men for tamt etter min smak. Solo uten kullsyre.
Ingen høyttalere/systemer er gode nok til og ikke har en fordel med litt styring av frekvens og timing.
Dit kommer vi og alfy var ganske spendt på den løsningenUten noen form for blygsel kunne jeg foreslå - lavest mulig deling på mt/d og en tweeter som Bliesma med waveguide - men der er du vel kanskje allerede !
Tross alt er det området 500 hz og ned som bør ha fokus - ca 90%Selvom det ikke er rakettforskning, er det tross alt en løsning som sansynligvis setter ny standard for hva en dome diskant klarer ?
Ja de har deres begrænsninger de Diskant domer . Nu er det ikke fra 500Hz og ned mit fokus er på men fra 300Hz og ned.Tross alt er det området 500 hz og ned som bør ha fokus - ca 90%Selvom det ikke er rakettforskning, er det tross alt en løsning som sansynligvis setter ny standard for hva en dome diskant klarer ?
Jeg spør i min uvitenhet; er det rakettforskning at en liten domediskant skal spille så langt nedover som mulig - i tilfelle hvorfor?Selvom det ikke er rakettforskning, er det tross alt en løsning som sansynligvis setter ny standard for hva en dome diskant klarer ?
Mellemtonen er noget mit fokus er meget på. Noget at det bedste mellemtone jeg har haft på nær Horn Diskant var da jeg selv byggede. Da tog jeg en 8" fuldtone og brugte den som mellemtone . På den måde skulle diskanten ikke så langt ned . Bedste løsningJeg spør i min uvitenhet; er det rakettforskning at en liten domediskant skal spille så langt nedover som mulig - i tilfelle hvorfor?Selvom det ikke er rakettforskning, er det tross alt en løsning som sansynligvis setter ny standard for hva en dome diskant klarer ?
En god mellomtonedriver, la oss si en 4-tommer med flat frekvenskurve og ingen opp-brytninger over dette - hvorfor ikke i stedet forsøke å la denne spille så høyt som mulig, i hensikt avlaste diskant?
Jeg tenker at en råbra mellomtone, med et råbra mellomtonekammer bak seg som gir den optimale arbeidsbetingelser, den vil jo alene kunne dekke så høyt oppover i frekvens at det kun er noen få instrumenter & overtoner som er tilbake - til diskanten.
Jeg synes dette kolliderer med behov for fasekorrekt gjengivelse, løpetid samt så nær som mulig single point source. Jeg liker derfor godt tanken bak hornhybrider; dvs. ett element som tar alt som er mulig for det i et kompresjonsdrevet horn, og ett (evt fler i parallell) som tar seg av bass. Ikke noen tur i parken det, heller, men jeg foretrekker uansett (nesten) alltid enkelhet framfor komplekse løsninger. Et par greie eksempler er Kvålsvoll design høyttalere, eller Blumenhofer Genuin.Hvor mangeveis system og kompromisser vil du ha ? DET er spørsmålet. Det og finne det kompromisset enn selv kan leve med!
Vi som holder på med horn vet at det handler om båndpasskonstruksjoner, som igrunn har smale bånd, om det ikke skal låte for J¤@#g.
4 veis, kanskje 5 eller 6 veis.... og jo smalere bånd jo flere delepunkter som igjen gjør det vanskeligere.. lobbing kommer på banen og... og roper varsko!
Uansett det og presse drivere lengre opp eller ned vil gi hørbare effekter. La driverne jobbe innen for sine komfortsoner.
Jeg nikker meg enig med deg i dette med å la mellomtonen ta det meste, slik at diskanten ikke må så langt nedover. Men, her protesterer jo mange, med momenter som sprednings kontroll, og ofte det at litt større membraner er tyngre - men jeg vet nå ikke helt jeg...Mellemtonen er noget mit fokus er meget på. Noget at det bedste mellemtone jeg har haft på nær Horn Diskant var da jeg selv byggede. Da tog jeg en 8" fuldtone og brugte den som mellemtone . På den måde skulle diskanten ikke så langt ned . Bedste løsningJeg spør i min uvitenhet; er det rakettforskning at en liten domediskant skal spille så langt nedover som mulig - i tilfelle hvorfor?Selvom det ikke er rakettforskning, er det tross alt en løsning som sansynligvis setter ny standard for hva en dome diskant klarer ?
En god mellomtonedriver, la oss si en 4-tommer med flat frekvenskurve og ingen opp-brytninger over dette - hvorfor ikke i stedet forsøke å la denne spille så høyt som mulig, i hensikt avlaste diskant?
Jeg tenker at en råbra mellomtone, med et råbra mellomtonekammer bak seg som gir den optimale arbeidsbetingelser, den vil jo alene kunne dekke så høyt oppover i frekvens at det kun er noen få instrumenter & overtoner som er tilbake - til diskanten.
Er klar over det, spesielt etter å ha hørt hva Asbjørn har fått til med et mange-elements system (ikke hornladet, men prinsippet blir det samme), det er jo absolutt lytefritt fasemessig.H R
Fasekorrekt gjengivelse og løpetid er ingen utfordring i et hornsystem med fornuftig DSP implementering.
Jeg sitter på 1,8 meters lytteavstand med 4-veis.
Oppleves like fullgodt som punktkilder.
Men hvis man tager en Fuldtone enhed der nemt gengiver mellemtone området nemt kan jeg ikke se nogen problemer . Fuldtone enheden er jo lavet til det og meget mere... Men efter jeg fik Horn Diskant var alt dette lige meget Det overskud der ligger i sådan et horn er virkelig imponerendeJeg nikker meg enig med deg i dette med å la mellomtonen ta det meste, slik at diskanten ikke må så langt nedover. Men, her protesterer jo mange, med momenter som sprednings kontroll, og ofte det at litt større membraner er tyngre - men jeg vet nå ikke helt jeg...Mellemtonen er noget mit fokus er meget på. Noget at det bedste mellemtone jeg har haft på nær Horn Diskant var da jeg selv byggede. Da tog jeg en 8" fuldtone og brugte den som mellemtone . På den måde skulle diskanten ikke så langt ned . Bedste løsningJeg spør i min uvitenhet; er det rakettforskning at en liten domediskant skal spille så langt nedover som mulig - i tilfelle hvorfor?Selvom det ikke er rakettforskning, er det tross alt en løsning som sansynligvis setter ny standard for hva en dome diskant klarer ?
En god mellomtonedriver, la oss si en 4-tommer med flat frekvenskurve og ingen opp-brytninger over dette - hvorfor ikke i stedet forsøke å la denne spille så høyt som mulig, i hensikt avlaste diskant?
Jeg tenker at en råbra mellomtone, med et råbra mellomtonekammer bak seg som gir den optimale arbeidsbetingelser, den vil jo alene kunne dekke så høyt oppover i frekvens at det kun er noen få instrumenter & overtoner som er tilbake - til diskanten.
Så er det dette med lengden på lydbølger og/eller frekvensområde i forhold til diameteren på mellomtone membranen, og her jeg ikke husker "hva som er hva," men hvor "mellomtone-guru" Reidar Persson sverger til at mellomtonen som følge av dette absolutt ikke kan være over maks (!) 5 tommer, før "matematikken" gjør skade i det jeg nevnte innledningsvis.
Du som har dynamikk som en av et anleggs viktigere egenskaper. Skulle tro at type line arrays konfigurasjoner eller generelt mange elementer - som hver arbeider uanstrengt og "døtter" lyden rett i huet på deg uten tiden lyden bruker langs sin forsterkning opp langs veggene på horn - var veien til himmelen?Er klar over det, spesielt etter å ha hørt hva Asbjørn har fått til med et mange-elements system (ikke hornladet, men prinsippet blir det samme), det er jo absolutt lytefritt fasemessig.H R
Fasekorrekt gjengivelse og løpetid er ingen utfordring i et hornsystem med fornuftig DSP implementering.
Jeg sitter på 1,8 meters lytteavstand med 4-veis.
Oppleves like fullgodt som punktkilder.
Men for meg gjenstår fortsatt noe med taletydelighet og naturlighet i mange-element systemer. Jeg har forståelse for de som velger fulltone-elementer, for å si det sånn.
Joda, pro's and con's med alt.Du som har dynamikk som en av et anleggs viktigere egenskaper. Skulle tro at type line arrays konfigurasjoner eller generelt mange elementer - som hver arbeider uanstrengt og "døtter" lyden rett i huet på deg uten tiden lyden bruker langs sin forsterkning opp langs veggene på horn - var veien til himmelen?Er klar over det, spesielt etter å ha hørt hva Asbjørn har fått til med et mange-elements system (ikke hornladet, men prinsippet blir det samme), det er jo absolutt lytefritt fasemessig.H R
Fasekorrekt gjengivelse og løpetid er ingen utfordring i et hornsystem med fornuftig DSP implementering.
Jeg sitter på 1,8 meters lytteavstand med 4-veis.
Oppleves like fullgodt som punktkilder.
Men for meg gjenstår fortsatt noe med taletydelighet og naturlighet i mange-element systemer. Jeg har forståelse for de som velger fulltone-elementer, for å si det sånn.
Jeg lurer egentlig "per prinsipp" på om ikke direktelyden fra driverne (i et horn) når raskere frem til ørene (direkte fra driveren) enn det som har gått ut til sidene av hornveggen for forsterkning?
Ikke noe gæærnt med selvinnsikten ihvertfall !!!!!!!!Og så tror jeg at jeg er i ferde med å bli gammal!
I hvertfall fokus ! Akkurat hvor mange prosent er jeg usikker på.Tross alt er det området 500 hz og ned som bør ha fokus - ca 90%Selvom det ikke er rakettforskning, er det tross alt en løsning som sansynligvis setter ny standard for hva en dome diskant klarer ?