Det er visst best å la fanboys'n ha tråden for seg selv...Tesla skal ikke diskuteresProblemet er vel heller at veldig mange her bare antar at alle har samme behov, forutsetninger og prioriteringer som en selv.Tja, når noen har sand i forhuden og blir provosert av at noen syns at over 700k er for mye å betale for en bil uansett merke, så blir det slik.
Ja jeg har forsåvidt lest at det ikke er veldig komplisert men da jeg aldri har agert bilmekaniker i mitt liv tenkte jeg at bremsene ikke skal være der jeg starter.Da vedder jeg en tier på at du klarer å fikse dette selv
Se siste fra Rich Rebuilds så skjønner du hvorfor; 11:17 handler om bremseklossene:En del av ene bremseklossen bak på min Model S har løsnet og fallt av (!). Oppdaget det vet at det kom en ulyd fra ene siden og så en liten bit som lå løs inne i det tynne dekselet på innersiden. Kan ikke si jeg merker noen faktisk forskjell i funksjonaliteten til bremesene og hadde ikke oppdaget dette uten den nevnte ulyden, men skal selvsagt få det fikset.
Dette er jo helt standard bremser og ethvert bilverksted burde kunne fikse det vil jeg tro - er det noen som vet om noen i Oslo-området som gjør slikt og hva det evt koster? Skal sjekke med Tesla også men antar de ikke er de billigste i byen. Garantien er gått ut på bilen.
Takk for den, jeg er faktisk ganske bevisst på å bruke bremsene langt mer enn jeg "må" med elbil og spesielt om vinteren, men det har tydeligvis gått galt uansett.Se siste fra Rich Rebuilds så skjønner du hvorfor; 11:17 handler om bremseklossene:En del av ene bremseklossen bak på min Model S har løsnet og fallt av (!). Oppdaget det vet at det kom en ulyd fra ene siden og så en liten bit som lå løs inne i det tynne dekselet på innersiden. Kan ikke si jeg merker noen faktisk forskjell i funksjonaliteten til bremesene og hadde ikke oppdaget dette uten den nevnte ulyden, men skal selvsagt få det fikset.
Dette er jo helt standard bremser og ethvert bilverksted burde kunne fikse det vil jeg tro - er det noen som vet om noen i Oslo-området som gjør slikt og hva det evt koster? Skal sjekke med Tesla også men antar de ikke er de billigste i byen. Garantien er gått ut på bilen.
https://youtu.be/YqpVWvwV-Ds
Å redusere regen som Deffe har gjort øker arbeidsmengden til bremsene. Med full regen kan man kjøre omtrent uten å bruke bremsene i det hele, noe som ikke er smart. Jeg har full regen, men er bevisst på å bruke bremsene en del når jeg kunne klart meg uten.Redusere "arbeidsmengden" til bremsene er det dummeste du kan gjøre. Resultatet over tid er fastrustede calipere, svidde skiver og utslitte bremseklosser.
https://www.dinside.no/motor/dette-elbil-problemet-kan-koste-deg-10000-kroner-ekstra/70551567
Jeg jeg har blitt alt for godt vant med enpedalskjøringen, og selv om jeg er oppmerksom på problemet så har jeg allerede måttet skifte alle bremsedingsene fordi bremsene ble for lite brukt. Den eneste måten jeg tror jeg kan bedre på dette er å redusere regen for å tvinge meg til å bruke bremsene mer aktivt. De er laget for å brukes, og om de ikke blir det kan man få rare problemer med dem.Å redusere regen som Deffe har gjort øker arbeidsmengden til bremsene. Med full regen kan man kjøre omtrent uten å bruke bremsene i det hele, noe som ikke er smart. Jeg har full regen, men er bevisst på å bruke bremsene en del når jeg kunne klart meg uten.Redusere "arbeidsmengden" til bremsene er det dummeste du kan gjøre. Resultatet over tid er fastrustede calipere, svidde skiver og utslitte bremseklosser.
https://www.dinside.no/motor/dette-elbil-problemet-kan-koste-deg-10000-kroner-ekstra/70551567
Full overhaling av bremsene kostet meg ca 5000 og det er vel egentlig ingen upris slik jeg ser det, mener jeg betalte like mye for bytte av klosser på Fiaten jeg hadde sist (som også hadde røde bremser) på et tilfeldig verksted.Hvorfor regen i hele tatt egentlig? Kan forstå det ned en lang bakke men hvorfor ellers?
På fossilbil kan man kjøre 150-200’ km før klosser og skiver er ferdige. Og det uten noe form for vedlikehold underveis. Det handler bare om å se litt fremover, og gå av gassen tidsnok. Nedover lange bakker er det bare å gire ned og bruke motorbrems.
Vil ikke elbilen «coaste» med regen avslått? Skulle tro mer energi gikk tapt med å utlade, lade, utlade kontra utlade, coaste?
Ikke billige bremser heller; på videoen er det 4 stemplers kalipper og store ventilerte rotorer. Er å be om dyre reparasjoner/vedlikehold
Jeg og, det er en musikalsk måte å kjøre på. Det og det plutselige i å kunne utlade batteriet på kort tid i f.eks. en rundkjøring.Jeg synes Tesla sin regen/enpedal er å foretrekke og klarer ikke helt å se at andre har kommet så mye lengre.
Tror det er greit at du setter bort jobben....;DJeg fikk pris på 2300 inkl mva for arbeid og deler for å bytte begge sider bak (lærte også at når man bytter må begge sider tas...)