Aurora
Æresmedlem
Dette er da så definitivt på sin plass i alle saker hvor våre folkevalgte skyfler penger ut av vinduet basert på dårlig eller feilinformasjon, kokkelimonke etc etc
Det er overraskende stor forskjell. På E18 inn i Sverige mister vår Modell S signaler rett over grensen, mens vår Renault Zoe ikke mister signalene før rett før man kjører inn i Årjäng. i underkant av tre mil lenger dekning.Kanskje ikke overraskende, men takk for forsøket. Jeg får som nevnt dropouts der både med fabrikkmontert og ettermontert DAB-radio. Tydeligvis store forskjeller mellom bilmodeller.
Da må jeg jo spørre hvor dette er ?Jeg bor 148 MOH og DAB er ikke tilgjengelig, derimot kommer FM lokalradio inn. Har dermed 1 -en kanal som kan lyttes til. Det skal nevnes at her jeg bor er dype daler og tildels mellomstore fjell. Skulle hatt en egen DAB+ sender her ja. Omlegging til DAB kostet ca totalkostnad Gullfaks B. Tragisk.
Russland er et litt større land enn Norge, med litt større befolkning, og ikke fullt så mye fjell.Russerne følger opp, dropper DAB:
"publicaccess.se"
publicaccess.se
Modell S er vel Tesla som har montert DAB antenne vannrett i bakvinduet, derav langtifra optimalt.Det er overraskende stor forskjell. På E18 inn i Sverige mister vår Modell S signaler rett over grensen, mens vår Renault Zoe ikke mister signalene før rett før man kjører inn i Årjäng. i underkant av tre mil lenger dekning.
Har en bekjent som har en 2016 modell Honda Civic. Han har vært på noen langturer og klaget.Dette viille aldri skjedd med FM apparater.....
Forøvrig har alle jeg kjenner problemer med DAB originalmontert i bil. X servicebqsøk for feilretting/oppgradering er nyttesløs. Lånte som nevnt en DAButstyrt bil i fjor sommer og kjørte rundt hurumlandet med 1 dags mellomrom i forskjellige retninger, dag1, hakkehakkehakkespett med store gjentagende utfall, dag2 funket det - i motsatt retning. imponerande det og.
Hvilke kanaler ? Står det Oslo/Viken på NRK kanalene ?Kanskje ikke overraskende, men takk for forsøket. Jeg får som nevnt dropouts der både med fabrikkmontert og ettermontert DAB-radio. Tydeligvis store forskjeller mellom bilmodeller.
Nord i vestfold, mer enn det får du ikke.Da må jeg jo spørre hvor dette er ?
Da er du jo med i Viken vest, ettersom NRK utvidet Viken til Kongsberg og Hønefoss.Nord i vestfold, mer enn det får du ikke.
NRK P1, Østlandssendingen. Har gjort diverse kanalsøk, mener bestemt det står innstilt på "riktig" side av fjorden. Både Tesla originalradio og en Subaru med ettermontert Tiny C6 med vertikal antenne i frontruten.Hvilke kanaler ? Står det Oslo/Viken på NRK kanalene ?
Jøss, her har vi blitt fortalt over 92 sider at den er kjempebra. Må være noe galt med bilen din, evt så må du oppdatere kanallista..DAB fungerer, men komprimeringa gjer lyden så elendig at det går ut over humøret.
Skjønner det. Det er helt tydelig at noen eldre DAB radioer var vanskelig å stille inn, og lagre kanaler på.NRK P1, Østlandssendingen. Har gjort diverse kanalsøk, mener bestemt det står innstilt på "riktig" side av fjorden. Både Tesla originalradio og en Subaru med ettermontert Tiny C6 med vertikal antenne i frontruten.
Når du selv behøver en times tid for å finne ut av DAB-radioen i en Honda og deretter må lete en god stund for å finne de riktige kanalene, forstår du kanskje at mange oss ikke ser det som verdt bryderiet.
Fruens DAB kjøkkenradio (mottatt som gave fra arbeidsgiver) går nok i EE-avfallet ved neste tur til fyllinga. Det er ingen som husker hvordan man får den til å virke og ingen som gidder å lete frem bruksanvisningen på nett. Ved neste strømbrudd er den uansett tilbake til utgangspunktet igjen som på en annen komfyrklokke som blinker 00:00. Det er lettere å sjekke nyheter og trafikk direkte hvis man først må dra frem en iPad for å finne ut av dingsen, og musikk er den bare ikke egnet til.
Både stova og kanallista er i orden. Eg har utandørs antenne og godt nivå på signalet. Så det er ingen ting i vegen med det mottekne signalet. Det er resultatet av Advanced Audio Coding (AAC) eg ikkje likar. Det er slitsamt å høyra på. Eg legg nok spesielt godt merkje til at lydkvaliteten er låk, på grunn av at eg lyttar via elektrostatiske høgtalarar. I motorvogn er det nok mindre kritisk, på grunn av dekkstøy. Men eg var så vonbroten av lydkvaliteten at eg ikkje har brydd meg om å installera DAB i automobilen. Eg går sjølvsagt glipp av trafikkmeldingar, men elg som kryssar vegen vert likevel ikkje varsla.Må være noe galt med stova da, på tide med akustikktiltak samt oppdatering av kanallista..
Så hvordan lytter du til DAB på dine elektrostatiske høyttalere ?Både stova og kanallista er i orden. Eg har utandørs antenne og godt nivå på signalet. Så det er ingen ting i vegen med det mottekne signalet. Det er resultatet av Advanced Audio Coding (AAC) eg ikkje likar. Det er slitsamt å høyra på. Eg legg nok spesielt godt merkje til at lydkvaliteten er låk, på grunn av at eg lyttar via elektrostatiske høgtalarar. I motorvogn er det nok mindre kritisk, på grunn av dekkstøy. Men eg var så vonbroten av lydkvaliteten at eg ikkje har brydd meg om å installera DAB i automobilen. Eg går sjølvsagt glipp av trafikkmeldingar, men elg som kryssar vegen vert likevel ikkje varsla.
Ja, FM-nettet var utdatert og lite effektivt, på det viset at ein lydkanal på 15 kHz la beslag på ei bandbreidd på ca. 200 kHz. Det er ein faktor på 13!. Eg vil ikkje attende til FM. Men DAB har alt for dårleg lydkvalitet (meir ubehageleg enn FM) og grunnen til det er at lyden er alt for hardt komprimert. Det ville vera muleg å oppnå langt betre lydkvalitet enn i dag, men då måtte talet på kanalar reduserast. Etter mi meining ville vi vera beter tent halvparten så mange kanalar, om desse hadde god lydkvalitet.I NRKs konsesjonsvilkår står det at radio og TV skal være tilgjengelig på plattformer som er gratis for folk i Norge. Derfor har vi NTV og DAB.
En annen ting dere ikke forstår her på HFS er at DAB har ikke erstattet FM, det er digital som har erstattet analog. Derfor finnes lineær radio og TV på de fleste digitale plattformer dere kan ramse opp. Men bare DAB og NTV er GRATIS for det norske folk.
At FM forherliges som noe forfinet som har gått tapt er i min verden pisspreik. FM mono kan varte opp med et dynamikkområde som LP og analog tape. FM stereo bruker AM. HiFi? Ikke i min verden.
Vel, det du skriver i #2741 er at 1) det skal være en formidlingskanal for radio og TV som er kostnadsfri for brukeren (gratis for skattebetaleren er noe annet), og 2) DAB er digitalt. Ja, vi vet at D'en i DAB står for Digital. Forsåvidt står A'en for Audio og B'en for Broadcasting. Når du sier at "DAB har ikke erstattet FM, det er digital som har erstattet analog" sier du altså at "Digital Audio Broadcasting har ikke erstattet Frekvens Modulert [radio], det er digital som har erstattet analog". Og til det sier jeg: Jaha?Sorry, WayBehind, dette blir for dumt for meg.
Igjen, dette er for dumt for meg. Goddagmannøkseskaft! FM kostnadsfri? HALLO!!!! Jeg vet hva FM kostet pr. år. Lite i Covid 19 tider, kanskje -- men... Jeeezzz.Vel, det du skriver i #2741 er at 1) det skal være en formidlingskanal for radio og TV som er kostnadsfri for brukeren (gratis for skattebetaleren er noe annet), og 2) DAB er digitalt. Ja, vi vet at D'en i DAB står for Digital. Forsåvidt står A'en for Audio og B'en for Broadcasting. Når du sier at "DAB har ikke erstattet FM, det er digital som har erstattet analog" sier du altså at "Digital Audio Broadcasting har ikke erstattet Frekvens Modulert [radio], det er digital som har erstattet analog". Og til det sier jeg: Jaha?
Det er forøvrig ingen som "forherliger" FM. Hele poenget er at vi allerede hadde et landsdekkende nett for kostnadsfri distribusjon av radio. Det var ikke perfekt, men det fungerte. Så hadde noen den fikse ideen at de ville klemme inn flest mulig reklamefinansierte pludrekanaler i båndbredden som hadde blitt ledig etter bakkesendt TV og sikre seg selv et reklamemonopol på kjøpet. Det forutsatte digitalisering av distribusjonen for å kunne få inn alle de kanalene i så lite båndbredde. På en eller annen måte greide man å lobbyere seg til en politisk beslutning på dette. Men for brukeren har dette ingen som helst merverdi utover hva vi allerede hadde. Penger rett ut av vinduet, og en øvelse ingen andre land vil finne på å følge etter oss med.
Hvis DAB er «gratis» var FM like «gratis». Behøvde ikke å slippe nedpå kronestykker i Kuréren for å høre Nitimen, så vidt jeg kan huske.Igjen, dette er for dumt for meg. Goddagmannøkseskaft! FM kostnadsfri? HALLO!!!! Jeg vet hva FM kostet pr. år. Lite i Covid 19 tider, kanskje -- men... Jeeezzz.
Her var det mange innlegg. De som sender radio må leie sendenett av Norkring. Enten det var FM eller DAB.Vel, det du skriver i #2741 er at 1) det skal være en formidlingskanal for radio og TV som er kostnadsfri for brukeren (gratis for skattebetaleren er noe annet), og 2) DAB er digitalt. Ja, vi vet at D'en i DAB står for Digital. Forsåvidt står A'en for Audio og B'en for Broadcasting. Når du sier at "DAB har ikke erstattet FM, det er digital som har erstattet analog" sier du altså at "Digital Audio Broadcasting har ikke erstattet Frekvens Modulert [radio], det er digital som har erstattet analog". Og til det sier jeg: Jaha?
Det er forøvrig ingen som "forherliger" FM. Hele poenget er at vi allerede hadde et landsdekkende nett for kostnadsfri distribusjon av radio. Det var ikke perfekt, men det fungerte. Så hadde noen den fikse ideen at de ville klemme inn flest mulig reklamefinansierte pludrekanaler i båndbredden som hadde blitt ledig etter bakkesendt TV og sikre seg selv et reklamemonopol på kjøpet. Det forutsatte digitalisering av distribusjonen for å kunne få inn alle de kanalene i så lite båndbredde. På en eller annen måte greide man å lobbyere seg til en politisk beslutning på dette. Men for brukeren har dette ingen som helst merverdi utover hva vi allerede hadde. Penger rett ut av vinduet, og en øvelse ingen andre land vil finne på å følge etter oss med.
Nå har vi hatt radio med reklame i snart 40 år. Men jeg har jo jobbet i reklame radio, så jeg synes det er greit.Kjørte i forrige uke Trondheim Kristiansand og tilbake. Lyd hele veien, begge veier. Hørte det jeg ville, både programmer og musikk, når jeg ville.. Helt uten reklame og DAB.. Nesten vanskelig å skjønne at lineær radio fortsatt har brukere.
Man kan sikkert knuse tall i det uendelige, men for meg som har hatt DAB i bil siden 2002 så var dette en helt naturlig utvikling. Som alt det andre digitale i vår lyd og bilde hverdag. Og det funker. Hver dag.Hvis DAB er «gratis» var FM like «gratis». Behøvde ikke å slippe nedpå kronestykker i Kuréren for å høre Nitimen, så vidt jeg kan huske.
Og hvis du nå sier at FM ikke var «kostnadsfri» så er kanskje ikke DAB helt «gratis» heller. There Aint No Such Thing As A Free Lunch, og den utskiftningen av både sendere og mottakere ble ikke helt billig for hverken skattebetalere eller lyttere.
Ja, jeg vet at radioselskapene sparer noen kroner i året på reduserte driftsutgifter, men gjør gjerne en beregning av samfunnsøkonomisk nytteverdi ved denne omleggingen og vis meg tallene. Deretter kan vi diskutere hva som er «gratis».
Vi hadde ikke P1+ før, heller ikke en egen sport eller nyhetskanal. Vinyl og P9 Retro, P10 Country.Vel, det du skriver i #2741 er at 1) det skal være en formidlingskanal for radio og TV som er kostnadsfri for brukeren (gratis for skattebetaleren er noe annet), og 2) DAB er digitalt. Ja, vi vet at D'en i DAB står for Digital. Forsåvidt står A'en for Audio og B'en for Broadcasting. Når du sier at "DAB har ikke erstattet FM, det er digital som har erstattet analog" sier du altså at "Digital Audio Broadcasting har ikke erstattet Frekvens Modulert [radio], det er digital som har erstattet analog". Og til det sier jeg: Jaha?
Det er forøvrig ingen som "forherliger" FM. Hele poenget er at vi allerede hadde et landsdekkende nett for kostnadsfri distribusjon av radio. Det var ikke perfekt, men det fungerte. Så hadde noen den fikse ideen at de ville klemme inn flest mulig reklamefinansierte pludrekanaler i båndbredden som hadde blitt ledig etter bakkesendt TV og sikre seg selv et reklamemonopol på kjøpet. Det forutsatte digitalisering av distribusjonen for å kunne få inn alle de kanalene i så lite båndbredde. På en eller annen måte greide man å lobbyere seg til en politisk beslutning på dette. Men for brukeren har dette ingen som helst merverdi utover hva vi allerede hadde. Penger rett ut av vinduet, og en øvelse ingen andre land vil finne på å følge etter oss med.
Bolinder, hva legger du i "komprimert". Er det lav bitrate (datakompresjon) eller lav dynamikk (dyamisk kompresjon)? Dessverre brukes begge deler. Og det høres med gode avspillingsbetingelser. I tillegg kommer watermarking slik at andre på HFS kan raljere over lave lyttertall. Dyster verden.
Hjemme hos meg er det DAB+ på små monoradioer. Det låter OK på tale, som jeg lytter mest til. Radio & Tv er ikke tilkoblet stereoanlegget. Bil bruker jeg så lite at radio er uinteressant. Det tok over to måneder før alle Beethovens symfonier ble gjennomspilt (MP3).
Det er ikkje noko feil med digital overføring. Tvert i mot, det kan vera mykje betre enn FM. Men då lyt ein vera meir forsiktig med komprimeringa, og akseptera ein større bitrate. Det beste ville vera å ikkje komprimera.På 80 tallet sendte BBC mange direktesendte klassiske konserter til hele UK.
Det var langt opp til Skottland, men musikkelskere satte pris på disse konsertene, og BBC fikk skryt for lyden sin.
Så etter noen år med suksess, så viste det seg at BBC var moderne, og hadde sendt lyden digitalt til Skottland.
Da ble det ramaskrik. At man kunne sende klassisk musikk digitalt, og allikevel få skryt for lyden.