Er vi naboer????Rett ved Ring 3 ;-) Har ingen målinger enda, men skal se hva jeg kan få til.
jeg er mer opptatt av kurvene jeg. MålemafiaKan man stille sånt på kona også? Altså forsinkelse og steilhet?
Roy
Det er vel mest sannsynligvis et definisjonsspørsmål. Jeg bor så langt sør du kommer på Ring 3.Er vi naboer????
Du kan slå av og på DSP, så skjønner ikke helt synspunktet ditt. Få så optimal lyd som mulig (som jeg ser i nyere poster du har gjort); kjør DSP og skal du teste noe spesifikt utstyr slår du bare av DSP.Her er vi helt enige, og jeg tror som sagt at jeg også vil ende opp med DSP når jeg gir meg som hifi-skribent. Egentlig kunne jeg godt tenke meg å gjøre det nå også, men rollen min gjør at jeg synes det blir problematisk.
Spørsmålet er om jeg synes lyden er så dårlig hos meg at jeg føler at jeg MÅ inn med DSP allerede. Svaret på det er nei. Jeg liker å spille musikk i det rommet, men har samtidig lyst til å prøve å optimalisere det så mye som mulig.
Roy
Rommets problemer er (desverre) der uansett.Neida, blir ikke provosert. Det handler ikke om at jeg ikke vil eller ikke ønsker å lære. Utfordringen med å ratte digitalt for meg som journalist er rett og slett at jeg da ikke vil vite hva det er jeg lytter til. DSPen eller "resten av anlegget". Det ville ikke vært noe problem om jeg ikke testet hifi-utstyr, men i det øyeblikket jeg får noe nytt i anlegget så vil jo DSP-rattingen være tilpasset de komponentene som allerede står der. Med mindre den komponenten eller høyttalerne jeg tester er helt identiske, vil jo DSP-rattingen være feil-tilpasset testproduktet. Skulle jeg da ratte DSP på nytt, så vil jeg sikkert få et glimrende resultat, men jeg vet jo ikke da om det er DSP-rattingen eller produktet som har "skylda". Jeg synes i hvert fall det gir store utfordringen i hvordan man da skal kunne beskrive de lydmessige karakteristikkene til et produkt så objektivt som mulig.
Motor-analogien din følger jeg deg imidlertid ikke på. Å ratte digitalt for en hifi-journalist blir som en motorjournalist har en fast testbane hvor man skal teste ulike biler, men så tar man bilene man får inn og tuner både motor, dekk og hjuloppheng og fjærer for å passe best mulig til akkurat den testbanen.
Roy
Det kunne vært interessant å prøve en stor absorbent i hvert hjørne bak ht. Det ser sikkert ikke spesielt vakkert ut, men det vil muligens kunne ta bort noe av den destruktive interferensen som forårsaker dippen mellom ca 125-400 hz. Imho er dette et område som gir nødvendig fylde og varme til musikken da grunntoneområdet til mange instrumentet og vokal ligger der. Dippen omkring 3-4khz er akkurat slik jeg foretrekker det selv da det tar bort litt av den stressede lyden i dynamisk komprimert musikk.Her er med psychoakustisk glatting både i hele frekvensområdet og i bassen.
Vis vedlegget 644528 Vis vedlegget 644529
Det synes kanskje ikke så godt, men jeg har bass-aborbenter fra gulv til tak i hjørnene bak begge høyttalerne. Det er GIK med Range LImiter slik at de kun demper i bassen.Det kunne vært interessant å prøve en stor absorbent i hvert hjørne bak ht. Det ser sikkert ikke spesielt vakkert ut, men det vil muligens kunne ta bort noe av den destruktive interferensen som forårsaker dippen mellom ca 125-400 hz. Imho er dette et område som gir nødvendig fylde og varme til musikken da grunntoneområdet til mange instrumentet og vokal ligger der. Dippen omkring 3-4khz er akkurat slik jeg foretrekker det selv da det tar bort litt av den stressede lyden i dynamisk komprimert musikk.
Jeg har selvsagt forsøkt meg med mange ulike plasseringer og vinklinger på høyttalerne, men utfordringen er jo at man kan gå litt blind i egne opplevelser. Derfor er det fint både å få korrigert dem med målinger og andre sine inntrykk.Dette er vel ikke noe å krangle om. Det jeg lurer på Roy er hvorfor du ikke har prøvet forskjellige posisjoner på høyttalerne selv? Eller har du det? Man trenger vel ikke å måle seg frem til at en høyttaler stort sett (med unntak av de fra Audio Note UK?) best trives med litt luft på alle kanter?
JP
Jeg synes ikke det ser så verst ut heller.Det kunne vært interessant å prøve en stor absorbent i hvert hjørne bak ht. Det ser sikkert ikke spesielt vakkert ut, (...)
I den siste REW-utgaven som jeg har, mener jeg forstørrelsesglasset er oppe til venstre, men hva er poenget med å redusere oppløsningen? Hva er ETC og hvor finner jeg det?Du kan godt redusere oppløsningen på grafen et hakk ved å trykk på minus i forstørrelsesglasset opp til høyre. Og gjerne vise ETC også av hver høyttaler.
Det er veldig mange oppsett som har for lite nivå i området ca. 120-300 Hz. Er en kombinasjon av høyttalerkonstruksjon, SBIR og romnoder. Økt nivå rundt 1kHz er svært vanlig med mange høyttalerkonstruksjoner.
Er vell ikke her jeg vil si de store problemene er.man skulle jo tro at den hevingen rundt 900-1000 hz burde gi seg utslag på kvinnestemmer, men i sweetspot så synes jeg ikke det var noe problem. Da jeg satt en meter til side for senter, så var det faktisk verre akkurat i det området.
Jeg skrev feil. Mente opp til venstre. Grafen blir mer leselig og oversiktlig med ett hakk mindre oppløsning. Men holder med ettI den siste REW-utgaven som jeg har, mener jeg forstørrelsesglasset er oppe til venstre, men hva er poenget med å redusere oppløsningen? Hva er ETC og hvor finner jeg det?
Roy
Lurer på hvem den tonedøve mono-personen var... Antakeligvis spilte det dritt uansett i ett nokså nakent rom. Vel, man lærer etter hvert. Jeg har ett sett av disse stående hvis du ville låne:Jeg har selvsagt forsøkt meg med mange ulike plasseringer og vinklinger på høyttalerne, men utfordringen er jo at man kan gå litt blind i egne opplevelser. Derfor er det fint både å få korrigert dem med målinger og andre sine inntrykk.
Jeg husker jo en som inviterte til hifi-treff som visstnok ikke oppdaget at han selv spilte i mono, og en jeg besøkte synes han hadde så stort lydbilde sammenlignet med alt annet han hadde hørt. Det viste seg at det var refleksjoner fra glassdørene på cd-skapene på hver side som skapte inntrykket av det store lydbildet.
Roy
Tja tror den funksjonen er litt for viderekomne, da den krever litt innsikt i løpetider og refleksjonstpunkt. Det jeg leser ut av dette er at jeg har takrefleksjon på ca 6ms, bakveggrefleksjon på 12ms, noen side refleksjoner i mellom, og jeg har har eliminert gulvrefleksjonen vha teppe og en fotpuff.Jeg skrev feil. Mente opp til venstre. Grafen blir mer leselig og oversiktlig med ett hakk mindre oppløsning. Men holder med ett
Du finner ETC under fanen "impulse". Så huker du av Envelope (ETC) og huker vekk alt annet. Zoom inn til du ser fra 0 til ca. 40 ms på x grafen. Denne visningen er kun gyldig når hver høyttaler er målt for seg selv. Det man ser på ETC er refeksjonsmønsteret i rommet. Meget nyttig.
Hva er MMM?Store svingninger rundt 1-2 khz er ofte sofa-relaterte greier. Med MMM slipper man å få denne støyen som er noe mikrofonen plukker opp, men ikke ørene våre. Her er eksempel hos meg. Rød er MMM med begge høyttalerne, gul og blå er venstre og høyre høyttaler målt med sveip på ett punkt.
Vis vedlegget 644611
Ja, hvis man bruker den metoden til å korrigere annet enn bredbåndet tonekontroll så blir det nok underlig.Den metoden coolio fører til at man korrigerer flere områder som ikke er minimum fase. Ellers er det som tidligere nevnt veldig vanlig at høyttalere måler med for mye nivå rundt 1KHz. Sofa/stol forsterker trolig bare dette.
Moving Mic Method.Hva er MMM?
Pink noiseMens man står bak, Med sveip eller?
ETC brukes mye av akustikere for å oppnå ulike psykoakustiske effekter. Det sier også noe om hvor langt inn i kildemateriale man kan høre og f.eks noe om "spaciousness". Men det hører ikke til denne tråden.Tja tror den funksjonen er litt for viderekomne, da den krever litt innsikt i løpetider og refleksjonstpunkt. Det jeg leser ut av dette er at jeg har takrefleksjon på ca 6ms, bakveggrefleksjon på 12ms, noen side refleksjoner i mellom, og jeg har har eliminert gulvrefleksjonen vha teppe og en fotpuff.
Det er forøvrig veldig klar effekt å se på plottet av å trekke bort gardinene, da kommer det mye større peaker
Er det andre ting å lese ut av ETC?
Vis vedlegget 644615
Takker!Moving Mic Method.
Bruker RTA og veiver med mikrofon ved hodeposisjon mens man setter RTA til 32 løpende snitt.
Får da en utjevnet respons ved lytteposisjon uten ultralokale effekter. Tilsvarer multipoint med 32 varierte målepunker i Trinnoven din