Glatting til en hvis grad er et viktig verktøy når man måler. Helt uglattede data gir et feilaktig bilde av å fortelle sannheten. La meg utdype litt hva jeg mener med det:
1) jeg har både rew, xtz og Anthem ARC Genesis sine målesystemer som jeg bruker i dag. De gir mest like måleresultater i de laveste frekvensområdene, mens avvikene er større oppover i frekvens. Hvilken er riktigst vei ikke jeg. Forskjellene er er nok ikke bare knyttet til «kalibrert» eller ikke, men også knyttet til selve målemetoden og parameterne som er satt av systemet for måling.
2) ørsmå variasjoner i posisjonering gir forskjellig målt frekvensrespons i høyere frekvenser. Disse ørsmå forskjellene i fysisk posisjon opplever jeg ikke å ha forkjeller mhp hva jeg hører, men det kan gi forskjeller i hva jeg måler. Noe av dette har med hjernens tolking av lydsignaler og noe har med den geometriske forskjellen på et hode med to adskilte ører som samler lyd fra et større område og leder det inn i øregangen.
en snitting av flere målingen i omtrent samme posisjon ) men ikke i eksakt samme posisjon gir en jevnere frekvensgang oppover i frekvens enn det en enkelt uglattey måling viser
3) dipper (eller noen ganger også) peaker i frekvensrespons som er veldig smale (høy Q verdi) gir en visuelt sett langt større Avvik i respons enn det som er riktig. Dette er bare et geometrisk fenomen (optisk illusjon på et vis) og ikke et akustisk fenomen. Feks hvis responsen mellom 250hz og 1 khz er relativt flat og på en utskrift (eller skjerm) feks blir en 3 cm lang horisontal linje, så er dette kanskje visuelt sett mindre oppmerksomhetsskapende enn en dip på feks 4khz med veldig høy Q verdi (la oss si mellom 3985 hz oh 4007hz) som kanskje er 4 cm dyp på grafen. Den første delen er altså 2 hele oktaver som er helt avstemte, mens avviket ved 4khz kanskje flytter seg i frekvens Og amplitude om du bare flytter hodet 3 cm til siden (1/3 av bølgelengden).
mange av avvikene som måles i en helt uglattet respons blir derfor en form for visuell støy som ikke reflekterer opplevd akusisk signal. Ved moderat grad av glatting, feks en psykoakustisk glatting, så tar man bort en sel av de visuelle støykildene og får kanskje et bedre bilde av opplevd lyd. Det er vel kanskje det viktigste til slutt?