Det er nok den øverste av dem som er den viktigste problemfrekvensen, men selv med AVAA aktive bassfeller fra PSI, så er ikke forskjellen så stor verken lyttemessig eller målemessig. Utfordringen er at jeg heller ikke har plass i hjørnene opp mot taket på bakvegg. Det skyldes en lufteluke som står helt inne i det ene hjørnet og ikke minst at avstanden fra hjørnet til den brede absorbenten med bildetrykk er begrenset i seg selv.Hvis det er problemfrekvensen som ligger i 80-100 Hz området som er den plagsomme og ikke den ved 45 Hz, så er det nok mulig løse det akustisk med effektive bassfeller. Om du kunne trekt sofaen ut ut 10-11 cm, så kunne man også fått på plass noe bak der om det trengs eller plassere noe opp mot taket i hjørnene. Jeg vet ikke hva du har prøvd av akustiske tiltak, men små hjørnebassfeller (GIK Tri-trap) basert på porøs materiale er ikke effektive nok i dette området.
Aktive høyttalere får bli når jeg ikke lenger er hifi-journalist. Blir litt problematisk å teste forsterkere dersom jeg har høyttalere som ikke er bygget for å kobles til vanlige høyttalerkabler fra en vanlig forsterker.Et par aktive med innebygget DSP tenker jeg gjør seg her (har ikke lest hele tråden).
Buchardt A500 får flotte kritikker.
Kii audio
etc...
Kan sikkert rydde opp i noe.
Jeg tar det til etterretning og skal holde meg unna. Dessverre er det ikke mange nøytrale som har kunnskap om dette. Jeg vet godt hvordan de GIK bassfellene er bygget og har både eid flere og målt effekten i flere rom og med ulike plasseringer.Ellers er det jo litt interessant at du som bransjeaktør for én akustikkprodukt-leverandør, benytter andre sine tråder til offentlig å snakke ned akustikkprodukter fra andre produsenter, uten at det det virker som du har helt oversikten over produktene du snakker ned. Bassfellene fra GIK som jeg har, inneholder det de kaller Flexrange Technology, nærmere bestemt med Range Limiter som er et membransystem for å virke bedre nedover i frekvens enn om det kun var porøst materialet, slik du hevder at mine bassfeller har.
Den nedsnakkingen din blir som om Neby skulle gått inn i en hjemme hos-tråd og snakket ned valget verten hadde for høyttalere, med et helt åpenbart underliggende budskap om at det var ens eget agentur som man burde velge dersom man skulle få god lyd.
Jeg synes det er litt utidig av en bransjeaktør, da slikt burde vært tatt på PM direkte med dem det gjelder. Man kan jo risikere at trådene overtas av bransjeaktører som da skal "krangle" om hvem som har de beste produktene. Enten det er akustikk, elektronikk eller høyttalere.
En bransjeaktør vil jo alltid kunne mistenkes for å ha en underliggende agenda, nemlig å selge sine egne produkter. Det er ikke noe galt i det, men det er jo derfor man har muligheten som bransjeaktør til å legge ut egne tråder hvor man står helt fritt til å fortelle om fordelene egne produkter har sammenlignet med andre sine.
Når det er sagt, så er jeg veldig fornøyd med de produktene jeg har som du selger
Roy
Det har du nok rett i, dessverre, men noen er det jo. Det går jo også an som bransjeaktør å skrive om dette i mer generelle vendinger, uten å peke direkte på hverken egne eller andre sine produkter.Dessverre er det ikke mange nøytrale som har kunnskap om dette.
Har du pauset skrivingen frem til du har fått rettet problemet?Aktive høyttalere får bli når jeg ikke lenger er hifi-journalist. Blir litt problematisk å teste forsterkere dersom jeg har høyttalere som ikke er bygget for å kobles til vanlige høyttalerkabler fra en vanlig forsterker.
Roy
For meg blir dette helt feil løsning, fordi tidligere avrulling betyr mindre dypbass. Mye bedre da å bruke DSP for å fikse opp i det. Da kan man trekke ned toppene og øke headroom, samtidig som man beholder fordelene med stort membranareal.Tror vi har et tilfelle her av rom og og høyttaler mismatch siden han opplever bassen som altfor dundrende , en høyttaler med annen Og tidligere avrulling I bassen kan bli et bedre Utgangspunkt
Neida, men jeg er jo klar over utfordringen når jeg skriver, så mine vurderinger har det som bakteppe selvsagt.Har du pauset skrivingen frem til du har fått rettet problemet?
Utelukker ikke at dette kan være en god løsning. Jeg har jo allerede RPG Broadsorber på 240 x 80 x 10,4 cm på veggen bak lytteposisjon, men det er en glipe på ca. 41 cm fra øvre del av sofarygg til Broadsorberen. Spørsmålet er om jeg bør ha en slik fra gulvet og opp til bildet (ca. 126 cm) bak hele sofaen (den er 340 cm bred) eller om det holder å bare ha slik demping i mellomrommet mellom sofa og bilde i en gitt bredde bak lytteposisjon.- sofaen ut 11 cm og trykkbasert bassfelle fra RPG er markedets beste kommersielle passive løsning uavhengig av Bjørns egeninteresse i å nevne det. Hvor mange man trenger for god effekt vet jeg ikke, men antar det kreves en del pga bølgelengdene vi snakker om.
Slike forklaringer som dette synes jeg er veldig interessante og lærerike. Når det gjelder absorbenter rundt 65 hertz, så hadde jeg en PSI AVAA aktiv bassfelle på besøk, og den tok litt mer av det aller dypeste området enn GIK, men kanskje ikke så mye som jeg ville trodd.Jeg tok meg friheten i å simulere rommet ditt for å se hvor trykkpunktene er for de forskjellige frekvensene, R.E.S.
Toppen rundt 50 hz er problematisk da trykkpunktene er inntil frontvegg og bakvegg samt venstre og høyre sidevegg (veggene i sin helhet). Dimensjonene i bredde og lengde er like nok til at det slår ut på ca de samme frekvensene og forsterker den stående bølgen.
Dippen rundt 65-70 hz har trykkpunkt i alle rommets fire hjørner og kan sikkert bekjempes med hjørneabsorbenter som er effektive nok rundt 65 hz. Grunnet bølgelengder krever det nok mer enn de relativt smale/grunne hjørneabsorbentene du allerede har.
På 73 hz starter kjempeproblemet som ender med toppen rundt 90 hz. 73 hz er den sedvanlige gulv/tak moden som vanligvis viser seg som en dip i hodehøyde med trykkmaksimum langs hele taket og gulvet. Jo nærmere en av disse flatene man sitter dess sterkere blir nivået.
Denne bølgen etterfulges så av problemene rundt 88 hz som kommer av trykkpunktene langs hjørnene i taket og gulvet på både front/bakvegg og sidevegger - igjen dobbelt opp pga lik dimensjon mellom lengde og bredde på rommet.
Deretter avløses det av den doble frekvensen av det første problemet som var rett under 50 hz.
Kort fortalt er den kjempepeaken et sammensatt problem av flere faktorer, men en del løses av å løse det første problemet rundt 50 hz. Enten ved plassering, trykkbaserte feller, EQ eller aktive bassløsninger.
Her er programmet jeg bruker for å se hva som skjer; https://amcoustics.com/tools/amroc?l=345&w=357&h=234&re=ITU listening room
Her er kort forklaring på dette med stående bølger; https://amcoustics.com/articles/roommodes
Tja, RES vil jo helst unngå DSP. Videre er det litt bortkastede penger å betale for en stor dybdtgående høyttaler nå den bassen der skaper problem . Det er ikke veldig mye musikk som krever full respons til 20hz. En musikk produsent sa faktisK til meg at det under 40hz bryr de seg mindre om. Hos meg går det nå flatt til 30hz så jeg må innrømme et jeg ikke erfarer hva jeg går glipp av under det. Lyngdorf fungerer meg bra ja det har jeg hørt selv. Men glemte hva mer jeg skulle si her ....jo kurvene her viser at nivået over 100hz er lavt og under 100 høyt så det kan medføre at dsp må til uanett , men første bud bør være høyttaler som passer til rommet ..For meg blir dette helt feil løsning, fordi tidligere avrulling betyr mindre dypbass. Mye bedre da å bruke DSP for å fikse opp i det. Da kan man trekke ned toppene og øke headroom, samtidig som man beholder fordelene med stort membranareal.
Min favorittløsning er Lyngdorf sine greier, men de er dessverre i en annen priskategori enn MiniDSP…
Jeg tror ikke det ville gjort noe særlig bra med Broadsorbor over hele veggen, iallefall ikke med hovedproblemet som er det som skjer under 100-150 hz. Intuitivt tenker jeg at du har bommet med formålet med Broadsorbor bak hodet ved å plassere absorbenten langt over hodet slik at du likevel får alle refleksjonene fra bakvegg rett tilbake til øret, og at du ville vært bedre tjent med å senke den lenger ned og heller bygget rundt den med trykkbaserte feller over hele/deler av veggen.Utelukker ikke at dette kan være en god løsning. Jeg har jo allerede RPG Broadsorber på 240 x 80 x 10,4 cm på veggen bak lytteposisjon, men det er en glipe på ca. 41 cm fra øvre del av sofarygg til Broadsorberen. Spørsmålet er om jeg bør ha en slik fra gulvet og opp til bildet (ca. 126 cm) bak hele sofaen (den er 340 cm bred) eller om det holder å bare ha slik demping i mellomrommet mellom sofa og bilde i en gitt bredde bak lytteposisjon.
Det andre spørsmålet er jo om det vil være nok, eller bare avhjelpe en del av romutfordringene. Jeg har jo en ganske bred dip i området mellom 210-220 hertz og 500 hertz, som trolig burde vært utbedret også. Den vil jo ikke passive absorbenter ta uansett.
Roy
Spennende, men er den plasseringen som det ene bildet indikerer den beste rent akustisk? Altså med fronten 158 cm fra frontvegg og 70 cm fra sideveggene?Romsimuleringen i REW kan gi en pekepinn om plasserinsgeffekter og effekt av ulik nedre grensefrekvens. har ikke transmisjnslinjehøyttalere så man må velge lukket eller bassrefleks. her er med bassrefleks... Har brukt målene du oppgave tidliger i tråden
Vis vedlegget 657451
Hvis man bare hører på firestrengsbasser er respons til 40 Hz kurant. Hvis man har litt rom-gain tilgjengelig trenger man i praksis ikke at høyttaleren responderer lengre ned enn omkring 50 Hz. Med en gang en femstrenger, en synth, et orgel eller en symfonisk basstromme dukker opp bør man ha bra trykk ned til 30 Hz. Da må man ha store høyttalere og/eller sub(er).Tja, RES vil jo helst unngå DSP. Videre er det litt bortkastede penger å betale for en stor dybdtgående høyttaler nå den bassen der skaper problem . Det er ikke veldig mye musikk som krever full respons til 20hz. En musikk produsent sa faktisK til meg at det under 40hz bryr de seg mindre om. Hos meg går det nå flatt til 30hz så jeg må innrømme et jeg ikke erfarer hva jeg går glipp av under det. Lyngdorf fungerer meg bra ja det har jeg hørt selv. Men glemte hva mer jeg skulle si her ....jo kurvene her viser at nivået over 100hz er lavt og under 100 høyt så det kan medføre at dsp må til uanett , men første bud bør være høyttaler som passer til rommet ..
Nei ikke det beste men slik jeg lestedu hadde det tidligere i tråden, du får sjekke om du finner noe bedre Lek med simulatoren og se effekten. Den stemmer ikke helt men de største svingningene under 100hz stemmer ok mot målinger i mitt rom . Jeg må dog gjøre rommet litt kortere enn det egentlig er for å matche den laveste peaken, rommet er ikke av 100% betong men gips og mur så de akustiske dimensjoner er ikke lik de geometriske. Juster målene til å matche den dypeste peaken og prøv littSpennende, men er den plasseringen som det ene bildet indikerer den beste rent akustisk? Altså med fronten 158 cm fra frontvegg og 70 cm fra sideveggene?
Roy
Jeg tror nøkkelordet her er "helst", men trolig er det ingen vei utenom. Særlig siden jeg etter hvert har vendt meg til å ha skikkelig fraspark nedover i bassen også.Tja, RES vil jo helst unngå DSP. Videre er det litt bortkastede penger å betale for en stor dybdtgående høyttaler nå den bassen der skaper problem . Det er ikke veldig mye musikk som krever full respons til 20hz. En musikk produsent sa faktisK til meg at det under 40hz bryr de seg mindre om. Hos meg går det nå flatt til 30hz så jeg må innrømme et jeg ikke erfarer hva jeg går glipp av under det. Lyngdorf fungerer meg bra ja det har jeg hørt selv. Men glemte hva mer jeg skulle si her ....jo kurvene her viser at nivået over 100hz er lavt og under 100 høyt så det kan medføre at dsp må til uanett , men første bud bør være høyttaler som passer til rommet ..
Jeg mener å huske det er målingene Alphamale og jeg gjorde av MB2 SE etter omfattende flytting på høyttalerne. Var vel der vi fant ut at det låt best.jepp ser ut som DSP vil hjelpe her ja, rom som er like brede som lange er krevende
Men hva har skjedd her i tidligere måling mon tro , bassen ser jo veldig bra ut totalt og på den ene høyttaleren, men så skjer det mye negativt over 100 Hz
Nei, den er utvilsomt en utfordring.Men den voldsomme 10 db kulen ved 80 til 100 hz burde jo trekkes ned. Den må jo rote det kraftig til.
Blir ikke lett uten DSP.
Hvis jeg bare hadde vært privatperson, så ville nok aktive høyttalere med dps vært veldig interessant, men som hifi-journalist, blir det litt plundrete å teste forsterkere med aktive høyttalere.Du har aldri vurdert aktive ht med DSP ?
Når man har så få muligheter til å endre rom eller store akustiske tiltak.
Sier ikke att det er løsningen,men en mulighet som bør testes.