noen tanker her:Alfahannen mener jeg skal legge ut overlay, så da gjør jeg jo det
Vis vedlegget 644839 Vis vedlegget 644839
-jeg kan ikke fri meg fra at dette må høres noe rart ut må så store avvik fra en «house curve».
Det som er interessant er at du ikke er alene om å ha slike utfordringer med rommet som anlegget skal spille i. Jeg mener det har stor journalistisk verdi (hvis det finnes?) å undersøke hva som fungerer best for å gi en god opplevd gjengivelse av musikk og faktisk målt frekvensrespons. Dette er langt tettere på å bidra til verdi for leserne enn å evaluere komponenter under betingelser hvor de frekvensmessige avvikene (Og andre målte avvik) er så store fra en norm-kurve. Nå mener jeg å være saklig og ønsker ikke å provosere, men jeg ville ikke kunne tillegge tester av feks forsterkere eller signalkilder noen vesentlig verdi dersom de blir evaluert under slike forhold.
Som nevnt tidligere tror jeg ikke det er lett å bli kvitt den brede dippen du har i grunntoneområdet med de høyttalerne du har og uten noen form for eq. Jeg tror det er et resultat av destruktiv interferens som følge av avstand fra høyttalere til front- og sidevegg. Det jeg er ganske sikker på ville løst problemet er en 2+2 løsning med aktiv deling som feks en Lyngdorf løsning med «boundary gain woofers» delt over der hvor dippen forsvinner (400-500hz). Da kan du plassere toppene ut i rommet for å skape et behagelig stereoperspektiv. I praksis vil du da bruke eq til å ta ned toppene i bassresponsen.
For øvrig fra REW:
Variable smoothing is recommended for responses that are to be equalised. Psychoacoustic smoothing uses 1/3 octave below 100Hz, 1/6 octave above 1 kHz and varies from 1/3 octave to 1/6 octave between 100 Hz and 1 kHz. It also applies more weighting to peaks by using a cubic mean (cube root of the average of the cubed values) to produce a plot that more closely corresponds to the perceived frequency response.