Det går neppe opp. Dagens beste dieselmotorer har en virkningsgrad på ca 40%. Dagens elbiler ligger på mellom 60-70% avhengig av hvor effektiv varme/ kjøleløsninger de bruker.Ja, jeg er fortsatt spent på hvordan dette regnestykket går opp til fordel for fossilbilen, men det svaret får jeg åpenbart ikke.
For å ikke gå i samme fella som den sure barnehageonkelen; kilden til teksten:Internal combustion engines have thermodynamic limits on efficiency, expressed as fraction of energy used to propel the vehicle compared to energy produced by burning fuel. Gasoline engines effectively use only 15% of the fuel energy content to move the vehicle or to power accessories, and diesel engines can reach on-board efficiency of 20%, while electric vehicles have efficiencies of 69-72%, when counted against stored chemical energy, or around 59-62%, when counted against required energy to recharge
De tallene er noe pessimitisk i forhold til de beste forbrenningsmotorene i dag, men med tap i drivverk er de ikke langt unna den triste sannheten over hvor inefekktive forbrenningsmotorer er.For å ikke gå i samme fella som den sure barnehageonkelen; kilden til teksten:
Electric car - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Okey, ikke helt alene om å være blottet for teknisk innsikt da, vi får finne oss en villig barnehageonkel.
Ingen diskusjon, det trengs ikke dette er elementære facts 4 US who knows how stuff works.
Du overgår Trump.Anbefaler at du søker noen på ditt eget nivå å leke med.
Sånn er det vel snart uansett eLbil. En 2019 Leaf 60KWh til 400k er jo rimelig ukurant allerede. Ser man på ting som infotainment, lading og pris så er Jaguar noe som svir også med 320 utgaven som er ned 100k.Synes Skoda Enyaq ser bra ut. Kan jo ikke være lett å selge Teslaer lengre når slikt blir tilgjengelig.
Det har vært leveranse tørke på biler til Norge fra Tesla i flere måneder nå. Men har begynt å ta seg opp igjen nå. Over 200 nyregistreringer hittil denne uken.Enig, og det gjenspeiles jo litt i salgstallene, det er litt mer snadder å velge i nå enn bare for kort tid siden.
Gøy at elbiler virkelig begynner å ta av. Tesla har vært lokomotivet lenge, men nå ser det ut som de får drahjelp.Synes Skoda Enyaq ser bra ut. Kan jo ikke være lett å selge Teslaer lengre når slikt blir tilgjengelig.
Jeg syntes også denne så interessant ut. Sjekket prislisten, og jeg er redd en nærmer seg nok 550' før den er på veien.Det kommer mange biler, men Skodaen er den første for min del som tikker «alle boksene».
- Kurant rekkevidde.
- Kurant pris.
- Familiebil med 500+ liter bagasjerom.
- Hengerfeste på 1,2 tonn (Kunne godt være 1,6) og takrails som tåler last.
- Mulighet for 4 WD.
478 tusen for en slik er ikke galt, jeg kunne godt hatt en. Eneste designmessig er avrundingen mot bakluke som er litt tung å se på.
Vis vedlegget 659647
Bilde fra Autogefûhl sin gjennomgang på Youtube.
Takler vel klimaet bedre enn BMW i3 som har brukt aluminium med lav kvalitet og tilhørende korrosjonsproblematikk?Ville heller hatt en av de bak...neida, sikkert fin den og så er det ikke en Tesla (Apple)
Og så er det en bil fra en erfaren leverandør. Litt usikker på hvordan de kinesiske bilene, med Kina stål, takler det nordiske klimaet - ser de er populære om dagen.
Prisen man betaler for en bil er kostbar, det innebærer at man må arbeide hardt og lenge for å få penger til en. Det betyr at mange må forsake fritid med familie og venner som også har verdi. Bilen blir da en stor prioritering.Forstår ikke helt den kjærlighet/hat greia til biler, det er bare en gjenstand.
Kjøpte fransk bil for første gang i 2011 og er såpass fornøyd at jeg kjøpte en til nå i 2020. Jeg har ikke noen tro på at det er stor forskjell på kvalitet i dag, men for 30 år siden var det større forskjell.Prisen man betaler for en bil er kostbar, det innebærer at man må arbeide hardt og lenge for å få penger til en. Det betyr at mange må forsake fritid med familie og venner som også har verdi. Bilen blir da en stor prioritering.
Det forventes at den er pålitelig. Biler som ikke er det, mister popularitet.
Tiden man tilbringer i bilen oppleves forskjellig avhengig av bil. Kan biltypen medvirke til at opplevelsen blir bra, har det verdi.
Det eneste vi har å gå på når vi skal vurdere en bils egenskaper foruten reklame, er hvordan bilmodellen faktisk har prestert før.
Kjøp av helt nye bilmerker, er derfor et større sjanse spill.
Hvilke problemer ser du da?Kjøper man en ny Kinabil kan man hogge den dagen etter at garantien går ut og ha omtrent samme verditapet etter 5 år som 1 år med de drøyeste elektriske tapsbilene (S/X med Performance og i-pace).
Rent praktisk og økonomisk ser jeg ikke problemet med Kinabil.
https://motor.no/co2-utslipp-diesel...htlb_MoS0ElZQFWW6-soCXd_XAXaOgNQ51vIEBgElLNzgHvis man bruker kullkraftverk for å holde verdens største elbilpark i drift (Kina/Kina) er gevinsten nada eller verre. Bilene der lages jo med kraft fra kullfyrte kraftverk og - i tillegg med dette med batterier.
Egentlig ingen men jeg vet det finnes mange som har innvendinger mot kjøp av Kina produkter.Hvilke problemer ser du da?
Begge er like arrogante, kjører det samme hallelulasjovene, tror de eier sin del av verden osv(Apple)??
Da vet vi hvilken «leir» du tilhører.Begge er like arrogante, kjører det samme hallelulasjovene, tror de eier sin del av verden osv
Vi er vel egentlig i samme leir alle vi som kjører elbil, så dette er mer å regne som brødre krangling.Da vet vi hvilken «leir» du tilhører.
«Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Bruker Tesla-typene kollektivfeltet som slalåmløype mens de tror de redder verden, eller er de mer opptatt av null utslipp enn null bilavgifter? Møt Bjørn Nyland (bildet) og fem andre Tesla-eiere.motor.no
Helt greit å ikke like Tesla, Apple og andre store produsenter, selv om jeg personlig ikke klarer å se de helt klare sammenhengene utenom muligens mere entusiastiske eiere av nevnte produkter. Men hva er galt med det?Vi er vel egentlig i samme leir alle vi som kjører elbil, så dette er mer å regne som brødre krangling.
Men, ja, Tesla har skuffet meg med biler som er preget av slurv samt et design som ikke akkurat er min stil. Og, liker heller ikke stilen til Elon som minner mye om Apple sin. De har hatt et fortrinn og ledet løpet til nå, men om de ikke skjerper seg blir de kjørt i grøfta av resten av industrien. Forøvrig har jeg heller ikke Apple produkter, noe av samme greia der, selv om disse produktene er bra.
Hvilke Teslaer er det du har hatt? Jeg har en ny M3 og jeg kan ikke gjenkjenne det der med slurv. De har gjort noen nedprioriteringer på kosmetiske detaljer, men det er ikke slurv.Vi er vel egentlig i samme leir alle vi som kjører elbil, så dette er mer å regne som brødre krangling.
Men, ja, Tesla har skuffet meg med biler som er preget av slurv samt et design som ikke akkurat er min stil. Og, liker heller ikke stilen til Elon som minner mye om Apple sin. De har hatt et fortrinn og ledet løpet til nå, men om de ikke skjerper seg blir de kjørt i grøfta av resten av industrien. Forøvrig har jeg heller ikke Apple produkter, noe av samme greia der, selv om disse produktene er bra.
Kan man ikke ta bedre vare på fossilbilen og ha den i mange år før man bytter må vel være god økonomi det. Bedre for klimaet bør det vel være også. Gamle bilen min er 15 år og med godt stell går den sikkert 10 år til.Kjøper man en ny Kinabil kan man hogge den dagen etter at garantien går ut og ha omtrent samme verditapet etter 5 år som 1 år med de drøyeste elektriske tapsbilene (S/X med Performance og i-pace).
Rent praktisk og økonomisk ser jeg ikke problemet med Kinabil.
Det jeg har prøvd fra Tesla har vært helt ok, jeg vurderte M3, men trang luke og lite anvendelig bagasjerom, samt at bilen ikke akkurat virker optimal for familier gjorde at den utgår.Tesla kunne kostet på seg bedre lakk og kvalitetskontroll på samtlige modeller men ut over det er mitt inntrykk at bilene er bra.