Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    svk

    Gjest
    Kunne godt hatt en slik. Har hatt nåværende bil 5år/100.000 på tide med ny. Blir vel kanskje ladbart neste gang
     
    C

    Cyber

    Gjest
    VW hadde stengt ned fabrikken i Hannover i sommer for å gjøre klar for produksjonen av bla denne. Blir nok populær i Norge....
    Blir mye å velge i på elbilfronten i løpet av de neste 1-2 år.



    Vis vedlegget 661743
    Jeg forstod denne for landet på 850-950 tusen. Men ut fra det jeg ser på veiene er ikke det lengre noe problem for folk. :D

    Synes som nevnt Enyaq og ID4 ser meget bra ut, spent på hva den "egentlig" ender på prismessig.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstod denne for landet på 850-950 tusen. Men ut fra det jeg ser på veiene er ikke det lengre noe problem for folk. :D

    Synes som nevnt Enyaq og ID4 ser meget bra ut, spent på hva den "egentlig" ender på prismessig.

    Det kan jeg aldri tenke meg. Prisene er ikke kjent. Så vidt jeg vet er den basert på MEB plattformen slik som ID modellene. Den kommer med bakhjulstrekk og firehjulstrekk. Kommer også som varebil.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Det kan jeg aldri tenke meg. Prinene er ikke kjent. Så vidt jeg vet er den basert på MEB plattformen slik som ID modellene. Den kommer med bakhjulstrekk og firehjulstrekk. Kommer også som varebil.

    Sitat: Men nå, tre år senere, har VW følget opp produktet på CES, og bekrefter at den blir tilgjengelig i 2022, men i første omgang i kommersielle settinger da prisen blir høy: 100 000 dollar (889 000 kroner).

    Men jeg er enig i at det virker veldig høyt, men nå kan jo Ford selge Explorer hybrid for 950 lakser per stykk så vil jeg tror VW også kan melke VW-buss-elbil-kua ganske heftig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er mye snakk om hvordan myndighetene skal få inn alle avgifter fra bilistene når vi ikke lenger fyller bensin og diesel. Høyre ønsker seg veiprising som en erstatning både for bompenger og manglende fossilavgifter. SSB har også regnet på hva en årsavgift må være for å dekke opp avgiftene på bensin og diesel og de kom frem til en årsavgift på 10.000,-
    Og så kommer da tanken om hvordan man skal unngå det avgiftsmaset. Elektrisk moped/motorsykkel enten det er på 2 eller 4 hjul er svært gunstig. Og elektriske biler registrert som motorsykkel slipper også bompenger (Kan kjøres på Førerkort B). Begge disse kjøretøygruppene slipper etter all sannsynlighet veiprising også. Så til oss som er bevisste på hva vi bruker penger på så finnes det alternativer.
    Elektriske mopeder kan være greit å bruke i sentrale strøk. (Jeg har en slik, og den koster minimalt å eie. (1287,- pr. År, inkl. Kasko)
    NIU-U_bilde01-300x300.jpg

    Noen som husker gamle Buddy ? Den var registrert som motorsykkel.
    Denne fra Renault kan registreres som moped eller mc (da er toppfarten ca.90km/t
    twizy_utstyrsnivå_370x252.jpg
    Og så har vi denne fra Italia, moped eller mc
    D-diHTgXUAAdshL.jpg
    Og nå kommer også Citroen med en liten elektrisk Ami. Dette er kun mopedreg. Toppfart 45km/t altså, men prisen ser ut til å havne på rundt 70.000 :)
    edddc6117f6773b3c564a7511f.jpg

    Disse kan etter min mening helt klart være et alternativ for mange, enten man bor i en by og skal rundt i denne eller bor i en bygd og skal i butikken. Så kan man bruke den store dieselpurka sjeldnere eller ev. Leie en bil de få gangene man trenger det. De som har unger, bikkje, båt, hytte på fjellet eller kjører langt trenger selvfølgelig en mer normal bil, men jeg liker slike litt udde saker. Det finnes muligheter. Mye gøy.
     
    6

    65finger

    Gjest
    eller denne pedaldrevne praktiske saken her. bedre fysisk form på kjøpet og null forurensende batterier ombord Butchersbicycles_04.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Absolutt, men Norge er ikke like flatt som København, så for de som ikke har ambisjonene og pågangsmotet til Dag Otto så kan det være greit med litt hjelp fra et lite batteri.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Det er mye snakk om hvordan myndighetene skal få inn alle avgifter fra bilistene når vi ikke lenger fyller bensin og diesel. Høyre ønsker seg veiprising som en erstatning både for bompenger og manglende fossilavgifter. SSB har også regnet på hva en årsavgift må være for å dekke opp avgiftene på bensin og diesel og de kom frem til en årsavgift på 10.000,-
    Og så kommer da tanken om hvordan man skal unngå det avgiftsmaset. Elektrisk moped/motorsykkel enten det er på 2 eller 4 hjul er svært gunstig. Og elektriske biler registrert som motorsykkel slipper også bompenger (Kan kjøres på Førerkort B). Begge disse kjøretøygruppene slipper etter all sannsynlighet veiprising også. Så til oss som er bevisste på hva vi bruker penger på så finnes det alternativer.
    Elektriske mopeder kan være greit å bruke i sentrale strøk. (Jeg har en slik, og den koster minimalt å eie. (1287,- pr. År, inkl. Kasko)
    Vis vedlegget 661905

    Noen som husker gamle Buddy ? Den var registrert som motorsykkel.
    Denne fra Renault kan registreres som moped eller mc (da er toppfarten ca.90km/t
    Vis vedlegget 661906
    Og så har vi denne fra Italia, moped eller mc
    Vis vedlegget 661907
    Og nå kommer også Citroen med en liten elektrisk Ami. Dette er kun mopedreg. Toppfart 45km/t altså, men prisen ser ut til å havne på rundt 70.000 :)
    Vis vedlegget 661908

    Disse kan etter min mening helt klart være et alternativ for mange, enten man bor i en by og skal rundt i denne eller bor i en bygd og skal i butikken. Så kan man bruke den store dieselpurka sjeldnere eller ev. Leie en bil de få gangene man trenger det. De som har unger, bikkje, båt, hytte på fjellet eller kjører langt trenger selvfølgelig en mer normal bil, men jeg liker slike litt udde saker. Det finnes muligheter. Mye gøy.
    Tidligere har politikere parert innvendinger mot at engangs bilavgiftene var for høye i forhold til hva som ble brukt på veier med at avgiften er kun er fiskal og at pengene ikke er øremerket til veier. Bilavgiftene skulle heller ikke virke sosialt og være familie vennlige med følge at store, sikre og romlige biler fikk høye avgifter. Litt rart at de nå har endret argumentasjonen. Fiskal avgifter brukes ofte for å endre etterspørsel eller å begrense salg av en vare av politiske grunner. Nå ønsker politikerne å anspore til kjøp av elektrisk biler, det betyr at fiskal avgifter på disse virker mot hensikten.
    I lys av hva politikerne driver med i forhold til E18 vestover så er det helt utrolig at de ikke har bygget en bedre vei for lenge siden med alle avgiftene de har tatt inn før Priuser og Teslaer begynte å få reduserte avgifter.
    Alle nye veier er nå i stor grad finansiert med bompenger som har fylt inn tomrommet som reduserte engangs avgifter og bensinavgifter har medført. Det er derfor ikke behov for veldig mye veisbrukavgifter. Bensin og diesel avgift påløper proporsjonalt med hvor mye man kjører, så veisbrukavgift er ikke nytt. Denne avgiften erstattes med avgift på strøm da man betaler moms og el-avgift, så det er feil at man ikke får inn avgifter som følge av folk går over til el-biler.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tidligere har politikere parert innvendinger mot at engangs bilavgiftene var for høye i forhold til hva som ble brukt på veier med at avgiften er kun er fiskal og at pengene ikke er øremerket til veier. Bilavgiftene skulle heller ikke virke sosialt og være familie vennlige med følge at store, sikre og romlige biler fikk høye avgifter. Litt rart at de nå har endret argumentasjonen. Fiskal avgifter brukes ofte for å endre etterspørsel eller å begrense salg av en vare av politiske grunner. Nå ønsker politikerne å anspore til kjøp av elektrisk biler, det betyr at fiskal avgifter på disse virker mot hensikten.
    I lys av hva politikerne driver med i forhold til E18 vestover så er det helt utrolig at de ikke har bygget en bedre vei for lenge siden med alle avgiftene de har tatt inn før Priuser og Teslaer begynte å få reduserte avgifter.
    Alle nye veier er nå i stor grad finansiert med bompenger som har fylt inn tomrommet som reduserte engangs avgifter og bensinavgifter har medført. Det er derfor ikke behov for veldig mye veisbrukavgifter. Bensin og diesel avgift påløper proporsjonalt med hvor mye man kjører, så veisbrukavgift er ikke nytt. Denne avgiften erstattes med avgift på strøm da man betaler moms og el-avgift, så det er feil at man ikke får inn avgifter som følge av folk går over til el-biler.
    Regnestykket til SSB forteller oss at en årsavgift på 10.000 vil dekke avgiftstapet på en elbil. Og det stemmer nok ganske bra. Tenker vi at gjennomsnittsbilisten kjører 12.000 kilometer i året så er det kanskje 7-800 liter drivstoff. En elbil som kjører 12.000 kilometer i året lader ca. 2500kwh. Det gir en betydelig innsparing for bruker og et tilsvarende inntektstap for staten.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Utfordringen er jo at en grei brukt Nissan Leaf koster mindre enn mange av disse el-syklene med varevogn eller plass til ungene foran.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Utfordringen for min del med ID3 er at den er dyr uten å tilføre så mye. Utenom rekkevidde så gjøre den ingenting en Leaf ikke kan. Og så er den så dyr at du betaler nesten like mye som større biler med andre muligheter.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    svk

    Gjest
    Hva koster en slik id?
    Tenker å bytte ut hybriden i el suv om ca 2år.
    Men er fortsatt skeptisk til alt som kan gå galt på en elbil.
    Tenker max 250.000kr
    Ser da for meg en levetid på 8-10år på en slik bil.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    250.000 er for lite når det gjelder ID3, men MG, Honda og Mazda er i nærheten. En annen ting er jo det at momsen sannsynligvis er tilbake i 2022, men det som kan hjelpe på det er at batteriene stadig blir billigere.
     
    S

    svk

    Gjest
    Har sett på mg og mazda. Mazdaen ser bedre ut enn mg,men er noe mindre.
    Mg’n er stor nok til famile på 5 om 2 sitter på pute bak og eldste sitter i miden uten pute.
    Har prøvekjørt mg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hva koster en slik id?
    Tenker å bytte ut hybriden i el suv om ca 2år.
    Men er fortsatt skeptisk til alt som kan gå galt på en elbil.
    Tenker max 250.000kr
    Ser da for meg en levetid på 8-10år på en slik bil.
    Det er vel ganske mye mer som kan gå galt på en fossilbil. :)
     
    S

    svk

    Gjest
    Egentlig ikke. Er vel mer bevegelige deler i en fossil.
    Men hører litt forskjellige om elbiler.
    Feil i batteripakker,drive unit..omformer etc
    Koster flesk. Men dekkes av garanti enn så lenge.....
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.518
    Antall liker
    7.576
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Max 250.000.- for en ny bil være seg EL eller diesel/bensin i år 2020 kan man vel ikke forvente seg all verden av ?......... synes personlig at det i det hele att er rart at det går an og få en grei bil for så lite penger.

    Når det gjelder EL verses bensin/hybrid så er det vel MYE mer som kan gå og som ikke minst GÅR galt i forhold til en EL bil. Jeg har hatt EL bil i 5 1/2 år og har aldri hatt noen problemer med noen av de. Jeg har også en 2014 Golf VII stv 4 motion, den har egentlig heller aldri hatt noen direkte feil, men nye skiver bak, nye baklykter, ny bakrute, nye glødeplugger pluss vanlige årlige servicere gjør total regnskapet verses El Golf'ene mangedobblet.
     
    S

    svk

    Gjest
    Har hatt elbil i 6mnd og hybrid i 5år.
    Hadde 2-3 tekniske problemer med elbilen.
    Ingen med hybriden. Ser da bort fra slitedeler.
    Men ingen av disse feila var relatert til elbil delen
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har erfaring eller synspunkter på polestar? Frister litt, og vi er i markedet for ny bil. Har kikket på den og mustang. Mustangen koster ca 40 000 med tilsvarende utstyrspakke, og har noe dårlige batterikapasitet. Så lenger tilbake itråden at noen ventet levering av polestar i august.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Noen som har erfaring eller synspunkter på polestar? Frister litt, og vi er i markedet for ny bil. Har kikket på den og mustang. Mustangen koster ca 40 000 med tilsvarende utstyrspakke, og har noe dårlige batterikapasitet. Så lenger tilbake itråden at noen ventet levering av polestar i august.
    Traff en her om dagen i hvitt. Flott bil, men leste en artikkel om en del feil?

     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja leste jeg også. Håper det er kun barnesykdommer som tidlig blir luket bort.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er mange som har fått den og mange med store og mindre problemer. Det største problemet er vel kanskje at service apparatet tilsynelatende ikke har kapasitet til å ta tak og svare folk. Fin bil, men ville ventet en stund en stund før jeg handlet - selv ventet jeg nærmere et år før jeg handlet en nye elbil. Har hatt null problemer mens mange som handlet tidlig har fortsatt problemer med Jaguaren og det er etter mit syn klart at det gjøres en del hardware modifikasjoner på ting man ikke fikser med ny software. Slike ting får vi dog aldri vite om.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da blir motor (DU= Drive Unit) byttet på min elbil om ei god ukes tid... Tesla motor visstnok. Mange som har fått skiftet på garanti.
     
    S

    svk

    Gjest
    Koster 150.000 å bytte DU på MB. Kjenner noen som fikk regninga slengt i trynet der garantien var gått ut.ordnet seg til slutt. Fikk jobben dekket på goodwill
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.793
    Antall liker
    14.672
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Da blir motor (DU= Drive Unit) byttet på min elbil om ei god ukes tid... Tesla motor visstnok. Mange som har fått skiftet på garanti.
    Vi er snart på motor nummer tre. Nummer greide hele 13000 km før den begynte å lage ulyder. Er ikke gull alt som kommer fra Tesla. Nå er garantien utløpt og drivverksforsikring er i boks.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo et godt eksempel på tradisjonelle bilprodusenter som ikke kontinuerlig oppdaterer seg.

    Tesla har jo hatt stadige oppdateringer på ting med problemer så ved reklamasjon får man gjerne utgave mens andre produsenter bytter 1:1.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det trengs gigafabrikker for å produsere alt flere ganger ja :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn