S
svk
Gjest
Endelig en familie elbil med skyvedører og spiralfjærer
Jeg forstod denne for landet på 850-950 tusen. Men ut fra det jeg ser på veiene er ikke det lengre noe problem for folk.VW hadde stengt ned fabrikken i Hannover i sommer for å gjøre klar for produksjonen av bla denne. Blir nok populær i Norge....
Blir mye å velge i på elbilfronten i løpet av de neste 1-2 år.
Vis vedlegget 661743
Jeg forstod denne for landet på 850-950 tusen. Men ut fra det jeg ser på veiene er ikke det lengre noe problem for folk.
Synes som nevnt Enyaq og ID4 ser meget bra ut, spent på hva den "egentlig" ender på prismessig.
Det kan jeg aldri tenke meg. Prinene er ikke kjent. Så vidt jeg vet er den basert på MEB plattformen slik som ID modellene. Den kommer med bakhjulstrekk og firehjulstrekk. Kommer også som varebil.
Tidligere har politikere parert innvendinger mot at engangs bilavgiftene var for høye i forhold til hva som ble brukt på veier med at avgiften er kun er fiskal og at pengene ikke er øremerket til veier. Bilavgiftene skulle heller ikke virke sosialt og være familie vennlige med følge at store, sikre og romlige biler fikk høye avgifter. Litt rart at de nå har endret argumentasjonen. Fiskal avgifter brukes ofte for å endre etterspørsel eller å begrense salg av en vare av politiske grunner. Nå ønsker politikerne å anspore til kjøp av elektrisk biler, det betyr at fiskal avgifter på disse virker mot hensikten.Det er mye snakk om hvordan myndighetene skal få inn alle avgifter fra bilistene når vi ikke lenger fyller bensin og diesel. Høyre ønsker seg veiprising som en erstatning både for bompenger og manglende fossilavgifter. SSB har også regnet på hva en årsavgift må være for å dekke opp avgiftene på bensin og diesel og de kom frem til en årsavgift på 10.000,-
Og så kommer da tanken om hvordan man skal unngå det avgiftsmaset. Elektrisk moped/motorsykkel enten det er på 2 eller 4 hjul er svært gunstig. Og elektriske biler registrert som motorsykkel slipper også bompenger (Kan kjøres på Førerkort B). Begge disse kjøretøygruppene slipper etter all sannsynlighet veiprising også. Så til oss som er bevisste på hva vi bruker penger på så finnes det alternativer.
Elektriske mopeder kan være greit å bruke i sentrale strøk. (Jeg har en slik, og den koster minimalt å eie. (1287,- pr. År, inkl. Kasko)
Vis vedlegget 661905
Noen som husker gamle Buddy ? Den var registrert som motorsykkel.
Denne fra Renault kan registreres som moped eller mc (da er toppfarten ca.90km/t
Vis vedlegget 661906
Og så har vi denne fra Italia, moped eller mc
Vis vedlegget 661907
Og nå kommer også Citroen med en liten elektrisk Ami. Dette er kun mopedreg. Toppfart 45km/t altså, men prisen ser ut til å havne på rundt 70.000
Vis vedlegget 661908
Disse kan etter min mening helt klart være et alternativ for mange, enten man bor i en by og skal rundt i denne eller bor i en bygd og skal i butikken. Så kan man bruke den store dieselpurka sjeldnere eller ev. Leie en bil de få gangene man trenger det. De som har unger, bikkje, båt, hytte på fjellet eller kjører langt trenger selvfølgelig en mer normal bil, men jeg liker slike litt udde saker. Det finnes muligheter. Mye gøy.
Regnestykket til SSB forteller oss at en årsavgift på 10.000 vil dekke avgiftstapet på en elbil. Og det stemmer nok ganske bra. Tenker vi at gjennomsnittsbilisten kjører 12.000 kilometer i året så er det kanskje 7-800 liter drivstoff. En elbil som kjører 12.000 kilometer i året lader ca. 2500kwh. Det gir en betydelig innsparing for bruker og et tilsvarende inntektstap for staten.Tidligere har politikere parert innvendinger mot at engangs bilavgiftene var for høye i forhold til hva som ble brukt på veier med at avgiften er kun er fiskal og at pengene ikke er øremerket til veier. Bilavgiftene skulle heller ikke virke sosialt og være familie vennlige med følge at store, sikre og romlige biler fikk høye avgifter. Litt rart at de nå har endret argumentasjonen. Fiskal avgifter brukes ofte for å endre etterspørsel eller å begrense salg av en vare av politiske grunner. Nå ønsker politikerne å anspore til kjøp av elektrisk biler, det betyr at fiskal avgifter på disse virker mot hensikten.
I lys av hva politikerne driver med i forhold til E18 vestover så er det helt utrolig at de ikke har bygget en bedre vei for lenge siden med alle avgiftene de har tatt inn før Priuser og Teslaer begynte å få reduserte avgifter.
Alle nye veier er nå i stor grad finansiert med bompenger som har fylt inn tomrommet som reduserte engangs avgifter og bensinavgifter har medført. Det er derfor ikke behov for veldig mye veisbrukavgifter. Bensin og diesel avgift påløper proporsjonalt med hvor mye man kjører, så veisbrukavgift er ikke nytt. Denne avgiften erstattes med avgift på strøm da man betaler moms og el-avgift, så det er feil at man ikke får inn avgifter som følge av folk går over til el-biler.
Det er vel ganske mye mer som kan gå galt på en fossilbil.Hva koster en slik id?
Tenker å bytte ut hybriden i el suv om ca 2år.
Men er fortsatt skeptisk til alt som kan gå galt på en elbil.
Tenker max 250.000kr
Ser da for meg en levetid på 8-10år på en slik bil.
Traff en her om dagen i hvitt. Flott bil, men leste en artikkel om en del feil?Noen som har erfaring eller synspunkter på polestar? Frister litt, og vi er i markedet for ny bil. Har kikket på den og mustang. Mustangen koster ca 40 000 med tilsvarende utstyrspakke, og har noe dårlige batterikapasitet. Så lenger tilbake itråden at noen ventet levering av polestar i august.
På Polestar ??Da blir motor (DU= Drive Unit) byttet på min elbil om ei god ukes tid... Tesla motor visstnok. Mange som har fått skiftet på garanti.
Rimer bedre ja...viste Tesla hadde levert drivlinjen til MB.2016 modell MB
Vi er snart på motor nummer tre. Nummer greide hele 13000 km før den begynte å lage ulyder. Er ikke gull alt som kommer fra Tesla. Nå er garantien utløpt og drivverksforsikring er i boks.Da blir motor (DU= Drive Unit) byttet på min elbil om ei god ukes tid... Tesla motor visstnok. Mange som har fått skiftet på garanti.