coolio
Hi-Fi freak
50+ PEQ på én sub? Porque?
I mellomtiden har jeg fiklet med Dirac i det siste. Jeg får det ikke til å låte bra uansett hva jeg gjør og manuell EQ med bare noen få punkter høres bedre ut. Det er mulig det kommer av at jeg går tom for gain headroom, men det er to ting som går igjen lydmessig;
1. Banker man grafen flat i bassen blir det mangel på guff uansett om det er via automatisk korreksjon eller via manuell. Tenker på flat som i romresonansen ned til flat på lik linje som frekvensene før og better, ikke flat basskurve.
2. Uansett hvilken programvare eller manuell EQ låter det kunstig når jeg korrigerer fra ett punkts måling. Jeg sitter tett på bakvegg og ganske nært et hjørne på ene siden, så jeg tenker at det kan være veldig situasjonsbetinget hva som fungerer for folk. (Audiolense fungerer veldig mye bedre på slik punkt-korreksjon enn Dirac).
Automatisk korreksjon unngår som regel å banke de stående bølgene helt flat slik man gjerne gjør når man skrur EQ manuelt, og det låter faktisk bedre. Snickers-is var inne på dette i sin "intro til EQ" tråd forleden. Verdt å eksperimentere med, synes jeg.
Umiddelbart tenker jeg at Trinnov med sin sære mikrofon ikke korrigerer for et mini-punkt på samme måte som feks Dirac, men hvordan ser en kurve ut før og etter en slik punkt-korreksjon kontra en full runde med mikrofonen før korreksjon?
I mellomtiden har jeg fiklet med Dirac i det siste. Jeg får det ikke til å låte bra uansett hva jeg gjør og manuell EQ med bare noen få punkter høres bedre ut. Det er mulig det kommer av at jeg går tom for gain headroom, men det er to ting som går igjen lydmessig;
1. Banker man grafen flat i bassen blir det mangel på guff uansett om det er via automatisk korreksjon eller via manuell. Tenker på flat som i romresonansen ned til flat på lik linje som frekvensene før og better, ikke flat basskurve.
2. Uansett hvilken programvare eller manuell EQ låter det kunstig når jeg korrigerer fra ett punkts måling. Jeg sitter tett på bakvegg og ganske nært et hjørne på ene siden, så jeg tenker at det kan være veldig situasjonsbetinget hva som fungerer for folk. (Audiolense fungerer veldig mye bedre på slik punkt-korreksjon enn Dirac).
Automatisk korreksjon unngår som regel å banke de stående bølgene helt flat slik man gjerne gjør når man skrur EQ manuelt, og det låter faktisk bedre. Snickers-is var inne på dette i sin "intro til EQ" tråd forleden. Verdt å eksperimentere med, synes jeg.
Umiddelbart tenker jeg at Trinnov med sin sære mikrofon ikke korrigerer for et mini-punkt på samme måte som feks Dirac, men hvordan ser en kurve ut før og etter en slik punkt-korreksjon kontra en full runde med mikrofonen før korreksjon?