Jeg kommer iallefall ikke til å vurdere elbil på en ti-tolv år. Norge er såpass langstrakt at avstandene umuliggjør en sånn bruk av bilen som jeg har- med en elbil. Et vennepar og deres foreldre tok langtesten i sommer: Vesterålen til Kiruna m/elbil kontra bensin. Elbilen tok et døgn ekstra. Pga ladingsbehov. Sånt noe er intet annet enn uholdbart
Den over 1700 kilometer lange turen mellom Bardufoss og Oslo tar da ikke mindre en ei samfull uke. EN vei!
En ting jeg også har mine sterke tvil til er å bruke elbiler i handicapsetting. Ombygg til rullestolbunden sjåfør, for eksempe. En standard elektrisk Permobil S500 veier rundt 135 kilo- uten bruker. Og de aller fleste tilpasninger til brukerne i en handicapbil krever strøm. Det betyr ekstrabatterier, ekstra vekt, ekstra strømtrekk. Noe som går ut over rekkevidden i bilen. Selv min egen fossilbil har nå fått store problemer med strøm og batterier. Noe jeg heller fikser enn å se til elektrisk, altså..
Hva skjer da ? Man blir låst til et mindre geografisk område der infrastrukturen allerede er godt utbygd. Altså en storby. Her kan elbil, elbuss fungere over tid, nettopp av ovennevnte grunn. Så spørs det, da: Klarer Norge å opprettholde målet om spredt bosetting? Nei, sier jeg. Jeg ønsker at bilvalget blir mer tilpasset de individuelle behov, ikke med slike tvangsmessige prestisijetanker som landet nå legger opp til.
100% elbildekning er nok en utopi vi kommer til å merke følgene av om en ti-femten år. Det gjør vi forresten allerede. Bare se på hva som skjer med elbilpioneren Mitsubishi nå: De fryser alle nylanseringer i Europa de kommende tre år- noe jeg tror vil føre til at hele bilproduksjonen deres ryker før 2030. Og byggingen av elbiler legger beslag på ALT av edelmetaller vi har. Det er m.a.o kun snakk om å FLYTTE ressursbruken. Planeten får like mange- kanskje verre- problemer enn den allerede har. Om en generasjon eller to...Spesielt tror jeg gruveregionene våre da har blitt påført uopprettelig skade..Langt verre skade enn for eksempel oljesandutvinninga i Canada gjør idag. De kommende skadene har forresten like mye å gjøre med økende digitalisering som tvungen elektrifisering. Skog kan replantes, men du får ikke satt sammen et sprengt fjell igjen. ..
Norge er allerde det land i verden med flest elbiler per capita. Bare forbigått av etpar asiatiske megabyer. Så vi burde faktisk se skriften på veggen, bruke elbiler i områder der de lar seg bruke og fossil- alkohol- eller gassdrift i mer grisgrendte strøk.. Minivan, SUV og 4WD er ellers det som funker best i slike områder. Fordi Norge er som det er, rent topografisk. Det er imo litt av en skam å måtte ta inn ukjente KINESISKE merker for å dekke opp "etterspørselen" på bekostning av f.eks. Norges mest erfarne amcar-verksted og flere merker som har 100+ år med bilproduksjonshistorie bak seg. Chevy Bolt er en knallfin elbil, men den er ikke tilgjengelig i Norge ettter nedleggelse av Oslo-forhandleren. Som forøvrig også var mitt merkeverksted. Europa- da spesielt Frankrike- har produsert elbiler før. PSA hadde elektriske småbiler i kjempeklasse, de- for 20 år sia. Men batteripakka satte begrensningene- som på en Mitsubishi iMIEV. Slik vil det nok fortsette..Vi kan være så teknologioptimistiske vi bare vil, men visse ting kan ikke endres.
Elbiler vil en dag funke over HELE landet, men nok ikke før vi får oppfylt visse krav:
- GODT OVER 100% infrastrukturell dekning. Uten årelange ladetider.
-Multifuelmuligheter
-Garantert 100+ mil pr. lading. På ALLE elbiler. Uansett temperatur- og veiforhold Over TID! Det blir vel omtrent umulig å oppfylle, forresten..
-Service- og salgsnett like bra som idag, eller bedre..forøvrig BÅDE fysisk og nettbasert..
Good luck, Erna! Dette kommer til å koste Norge MYE mer enn et pensjonsbudsjett...