Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kommer iallefall ikke til å vurdere elbil på en ti-tolv år. Norge er såpass langstrakt at avstandene umuliggjør en sånn bruk av bilen som jeg har- med en elbil. Et vennepar og deres foreldre tok langtesten i sommer: Vesterålen til Kiruna m/elbil kontra bensin. Elbilen tok et døgn ekstra. Pga ladingsbehov. Sånt noe er intet annet enn uholdbart ;) Den over 1700 kilometer lange turen mellom Bardufoss og Oslo tar da ikke mindre en ei samfull uke. EN vei! :cautious: En ting jeg også har mine sterke tvil til er å bruke elbiler i handicapsetting. Ombygg til rullestolbunden sjåfør, for eksempe. En standard elektrisk Permobil S500 veier rundt 135 kilo- uten bruker. Og de aller fleste tilpasninger til brukerne i en handicapbil krever strøm. Det betyr ekstrabatterier, ekstra vekt, ekstra strømtrekk. Noe som går ut over rekkevidden i bilen. Selv min egen fossilbil har nå fått store problemer med strøm og batterier. Noe jeg heller fikser enn å se til elektrisk, altså..

    Hva skjer da ? Man blir låst til et mindre geografisk område der infrastrukturen allerede er godt utbygd. Altså en storby. Her kan elbil, elbuss fungere over tid, nettopp av ovennevnte grunn. Så spørs det, da: Klarer Norge å opprettholde målet om spredt bosetting? Nei, sier jeg. Jeg ønsker at bilvalget blir mer tilpasset de individuelle behov, ikke med slike tvangsmessige prestisijetanker som landet nå legger opp til.

    100% elbildekning er nok en utopi vi kommer til å merke følgene av om en ti-femten år. Det gjør vi forresten allerede. Bare se på hva som skjer med elbilpioneren Mitsubishi nå: De fryser alle nylanseringer i Europa de kommende tre år- noe jeg tror vil føre til at hele bilproduksjonen deres ryker før 2030. Og byggingen av elbiler legger beslag på ALT av edelmetaller vi har. Det er m.a.o kun snakk om å FLYTTE ressursbruken. Planeten får like mange- kanskje verre- problemer enn den allerede har. Om en generasjon eller to...Spesielt tror jeg gruveregionene våre da har blitt påført uopprettelig skade..Langt verre skade enn for eksempel oljesandutvinninga i Canada gjør idag. De kommende skadene har forresten like mye å gjøre med økende digitalisering som tvungen elektrifisering. Skog kan replantes, men du får ikke satt sammen et sprengt fjell igjen. ..

    Norge er allerde det land i verden med flest elbiler per capita. Bare forbigått av etpar asiatiske megabyer. Så vi burde faktisk se skriften på veggen, bruke elbiler i områder der de lar seg bruke og fossil- alkohol- eller gassdrift i mer grisgrendte strøk.. Minivan, SUV og 4WD er ellers det som funker best i slike områder. Fordi Norge er som det er, rent topografisk. Det er imo litt av en skam å måtte ta inn ukjente KINESISKE merker for å dekke opp "etterspørselen" på bekostning av f.eks. Norges mest erfarne amcar-verksted og flere merker som har 100+ år med bilproduksjonshistorie bak seg. Chevy Bolt er en knallfin elbil, men den er ikke tilgjengelig i Norge ettter nedleggelse av Oslo-forhandleren. Som forøvrig også var mitt merkeverksted. Europa- da spesielt Frankrike- har produsert elbiler før. PSA hadde elektriske småbiler i kjempeklasse, de- for 20 år sia. Men batteripakka satte begrensningene- som på en Mitsubishi iMIEV. Slik vil det nok fortsette..Vi kan være så teknologioptimistiske vi bare vil, men visse ting kan ikke endres.:cautious: Elbiler vil en dag funke over HELE landet, men nok ikke før vi får oppfylt visse krav:

    - GODT OVER 100% infrastrukturell dekning. Uten årelange ladetider.
    -Multifuelmuligheter
    -Garantert 100+ mil pr. lading. På ALLE elbiler. Uansett temperatur- og veiforhold Over TID! Det blir vel omtrent umulig å oppfylle, forresten..

    -Service- og salgsnett like bra som idag, eller bedre..forøvrig BÅDE fysisk og nettbasert..


    Good luck, Erna! Dette kommer til å koste Norge MYE mer enn et pensjonsbudsjett...
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    - Mange i Oslo og i omegn ER avhengig av bilen mht. tidsklemma. Å øke bompengene for å frigjøre veiene til de rikeste som har råd er svært lite sosialdemokratiskt.
    MDG er ikke et sosialdemokratisk parti, men et elitistisk parti for høylønte, gjerne offentlig ansatte moralister som ønsker å inneha riktige meninger og god samvittighet. Ren symbolpolitikk gjør nytten her. Kjernevelgene har nok en livstil i utgangspunktet som ikke er direkte avhengig av privatbilisme....
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kommer iallefall ikke til å vurdere elbil på en ti-tolv år. Norge er såpass langstrakt at avstandene umuliggjør en sånn bruk av bilen som jeg har- med en elbil. Et vennepar og deres foreldre tok langtesten i sommer: Vesterålen til Kiruna m/elbil kontra bensin. Elbilen tok et døgn ekstra. Pga ladingsbehov. Sånt noe er intet annet enn uholdbart ;) En ting jeg også har mine sterke tvil til er å bruke elbiler i handicapsetting. Ombygg til rullestolbunden sjåfør, for eksempe. En standard elektrisk Permobil S500 veier rundt 135 kilo- uten bruker. Og de aller fleste tilpasninger til brukerne i en handicapbil krever strøm. Det betyr ekstrabatterier, ekstra vekt, ekstra strømtrekk. Noe som går ut over rekkevidden i bilen.

    Man blir dermed låst til et mindre geografisk område der infrastrukturen allerede er gody utbygd. Altså en storby. Her kan elbil, elbuss fungere over tid, nettopp av ovennevnte grunn. Så spørs det, da: Klarer Norge å opprettholde målet om spredt bosetting? Nei, sier jeg.
    Hvilken elbil ?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg kommer iallefall ikke til å vurdere elbil på en ti-tolv år. Norge er såpass langstrakt at avstandene umuliggjør en sånn bruk av bilen som jeg har- med en elbil. Et vennepar og deres foreldre tok langtesten i sommer: Vesterålen til Kiruna m/elbil kontra bensin. Elbilen tok et døgn ekstra. Pga ladingsbehov. Sånt noe er intet annet enn uholdbart ;) En ting jeg også har mine sterke tvil til er å bruke elbiler i handicapsetting. Ombygg til rullestolbunden sjåfør, for eksempe. En standard elektrisk Permobil S500 veier rundt 135 kilo- uten bruker. Og de aller fleste tilpasninger til brukerne i en handicapbil krever strøm. Det betyr ekstrabatterier, ekstra vekt, ekstra strømtrekk. Noe som går ut over rekkevidden i bilen.

    Man blir dermed låst til et mindre geografisk område der infrastrukturen allerede er gody utbygd. Altså en storby. Her kan elbil, elbuss fungere over tid, nettopp av ovennevnte grunn. Så spørs det, da: Klarer Norge å opprettholde målet om spredt bosetting? Nei, sier jeg.
    El bil fungerer best i bynærme områder og til nød mellom "byene" i sør - dvs. Trh- Oslo- Bergen. Ellers er nettet lite utbygd - jeg ble selv overrasket hvor dårlig det er da jeg kjøpte el-bil Men - det fungerer utmerket for mitt begrensede bruk - det må sies - men jeg kan ikke velge kjøreruten fritt som før - igjen grunnet manglende infrastruktur. De jeg kjenner i Nord-Norge begynner bare å le når el-bil nevnes som et alt.- de kjører Diesel. Jeg forstår veldig godt hvorfor.

    Det er kanskje for tidlig å legge på flere avgifter på el bil nå - det mye mer overbevisning og utbygging som må til.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det viktigste er vel etter hvert å øke insitamentene til å bygge ut et godt og billig ladenett? Det burde jo være liten grunn til at kW prisen på en kommersiell lader skal være 10gangen (???) av hjemmelading. Har man ikke orden på dette kan man bare glemme drømmen om å fase ut nysalg av fossilbiler i 2025. Og det vil vel også bety døden for bobilene som i stor grad kjøres utenfor landets grenser BTW.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Palmaris: Strømselskapene gjør det fordi strømforsyning etterhvert vil bli enda mer essensielt for at samfunnet vårt skal fungere. Infrastruktur, sikkerhet, trygghet over tid er alfa og omega her. Ellers vil ALDRI elbilen kunne erstatte andre driftsmidler 100%. Incentiver er imo. en skjult, lite gjennomtenkt form for tvang. Slik har vi sett Norge gjøre før..Norges ønske om å være først kan her endre vår status til miljøversting. Fordi våres løsning innebærer et ressursvalg med langt på vei ukjente konsekvenser for våre barn og vår kjære verden. Jeg sier: Spre fokus. Legg tilrette for et multifuel transportnett. Svenskene har allerede begynt på det for et tiår sia...med alkohol- bensin- og dieselpumper på alle stasjoner. Pluss ladestasjoner og gass. Vi har hybridene, men med dem får man også ei dobbel regning...Nei, da syns jeg faktisk bedre om Barack Obamas "Cash For Clunkers"-program under finanskrisen. Amerikanerne fikk nemlig GODT betalt for vraking. Her skulle den panten vært minst fem ganger så høy som de tre tusen vi får idag. Så hadde vi kanskje sluppet å se alle de tusener av steingamle Toyotaer som fortsatt ruller på våre veier.
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    MDG er ikke et sosialdemokratisk parti, men et elitistisk parti for høylønte, gjerne offentlig ansatte moralister som ønsker å inneha riktige meninger og god samvittighet. Ren symbolpolitikk gjør nytten her. Kjernevelgene har nok en livstil i utgangspunktet som ikke er direkte avhengig av privatbilisme....
    Tja, eg selger olje og smøremidler og køyrer 30-40000 km i året. Med e-Golf. Hatt bruk for hurtiglader i jobb 6-7 ganger på 20 månader. 100 prosent avhengig av privatbilen. Dei flest kjem ganske langt med litt planlegging. Hatt 100 km til i rekkevidde og eg hadde ikkje trengt å planlegge i det heile.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Palmaris: Og hva gjør nå VW? Pensjonerer Norges mest populære bil siden 1974. Og det for en "bil" som ikke lenger ER en bil...Uforståelig..
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    No er det vel berre den elektriske som vert pensjonert, Golf fortsetter vel som før?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Så vidt jeg har fått med meg i de tyske videoene forsvinner Golf helt. VW går all in elektrisk i løpet av få år.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Golf 8 er jo nettopp lansert...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Golfen blir ikke tilgjengelig lenger i Norge. Det var det jeg mente. Og det når den endelig begynner å få fine forbrenningsmotorer. Bedre har de ikke vært siden VR6..
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Den er da tilhjengelig nå. Og snart kommer to ladbare hybridversjoner av Golf til Norge.
    Det er stasjonsvogna de ikke importerer hit....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Voff: Alle stasjonsvogner i landet burde enten vært bannlyst, vraka eller bytta i minivan/people carrier/SUV..Langt mer hensiktsmessig. Men kommer Golfen som BETALBAR hybrid er saken en helt annen..Det største problemet i norsk bilpolitikk er og blir prisnivået på nye...
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Stort sett bedre plass i en stasjonsvogn da. Mye mer praktisk!
    PS: En av grunnen til at utslippene går opp i Europa er at mange kjøper SUV. De må flytte mye mer luft og dermed blir forbruket større. Det samme med elSUVer. De har høyere forbruk (og dermed kortere rekkevidde) enn sedan/stasjonsvogner. Sikkert en av grunnene til at Tesla har så lavt forbruk.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Voff: Vi skal komme oss fram også! SUVs/minivans burde vært enda større klasser "folkebil". Med 4WD som standard og KRAV. Er du bevegelseshemmet , lærer du som noe av det første å sette ekstremt pris på den bevegeligheten du faktisk HAR- og FÅR- med slike biler. Det ER en grunn til at jeg fortsatt har min..Hvis Erna et co ønsker flere barn i Norge, sørg for langt bedre priser på både de små og de største, mer miljøvennlige, GODT motoriserte bilene. Der er det PLASS til storfamilien. Hvorfor skal vi da betale over en mill for en passe stor Tesla X?? Med klassiske elbil-begrensninger?? Leilighet eller bil blir da spørsmålet.. i et land som er fullstendig avhengig av bilen..???? Som jeg ser det nå, er det Jaguar, Nissan, Citroen og MG som har de mest interessante elbilene...
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, så da kan man snike seg over fartsdumpene i 15 km/t i en bil som er bygd for bruk i terrenget. Lå bak en slik i dag. Håpløst. Når du har en SUV og er alene i bilen må det da være mulig å kjøre over fartsdumper i 30 km/t? Spesielt slike som er helt nylagt og følger standarden. Ingen problemer med å passere dem i 40 km/t, men har man en SUV må man visst kjøre i maks 20 km/t over slike!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Voff: Vi skal komme oss fram også! SUVs/minivans burde vært enda større klasser "folkebil". Med 4WD som standard og KRAV. Er du bevegelseshemmet , lærer du som noe av det første å sette ekstremt pris på den bevegeligheten du faktisk HAR- og FÅR- med slike biler. Det ER en grunn til at jeg fortsatt har min..Hvis Erna et co ønsker flere barn i Norge, sørg for langt bedre priser på de største, mer miljøvennlige, GODT motoriserte bilene. Der er det PLASS til storfamilien. Hvorfor skal vi da betale over en mill for en passe stor Tesla X?? Med klassiske elbil-begrensninger?? Leilighet eller bil blir da spørsmålet.. i et land som er fullstendig avhengig av bilen..????

    Jeg langpendlet i Nordnorge i 16 år. 42 mil hver vei. Forhjulsdrift og piggfrie dekk. Har aldri opplevd å ikke komme fram eller stå fast. Firehjulstrekk er kjekt å ha men ikke nødvendig. Dessuten får du firehjulstrekk på ikke-suver også.....
    SUV har dårligere komfort og dårligere kjøreegenskaper enn normale biler det er naturlig å sammenligne med. Har også høyere forbruk. Jeg skjønner ikke at folk betaler 700 000 - 800 000kr for en bil med grunnflate som en Golf....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Voff: Subaru og Suzuki er flinke i "standardbilklassen", ja. Og prisnivået i Norge har vært hinsides all fornuft på nybil i flere år...Citroen C1, for eksempel, skulle jeg gjerne ha sett få en makspris på 85 000 NOK- ny og ferdig for veien. Japan har en slik miniklasse (Kei-bilen) som muliggjør bilhold for "Hverman-san"...Men deres SHAKEN-kontroll kommer etter bare tre år. Hadde vi hatt noe lignende i småbilklassen ville vi ha kunnet kappe utslippstall MER enn det vi nå prøver på med elbilene. Over lenger tid også. Fordi det ville vært langt mer attraktivt å kjøpe nytt enn å kjøre brukt.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Erato: Kaller du en iPace eller Range Rover Evoque stygg?? Den er da nydelig..spesielt kledd i brudekjole..
     
    Sist redigert:

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    I fårhold til en Etype er dom stygge, gjeller mesteparten av dagens biler
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ja, iPace er stygg. Riktig stygg. Fullstendig feil linjeføring. Klumpete og ekkel! Fysj!
    1602871325793.png
    Evoque er bedre, men sliter med det samme. Kroppen er alt for massiv for de små vinduene. Begge bilene sliter med at de blir for høye grunnet batteripakken.
    1602871527398.png
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    I fårhold til en Etype er dom stygge, gjeller mesteparten av dagens biler
    Veeeel....E-Type 2+2 er vel et meget godt eksempel på dårlige proporsjoner. En av de styggeste bilene ever, etter min mening.

    E-type.jpg

    (Beklager avsporing)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Det bilde er mannipulert, det ser jo du åsså.
    Og det var denna jag mente. Bekklager at jag ike spessifiserte gått nåkk

    B87D5D3D-FE90-4818-B0A6-7EB2C152D92B.jpeg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Vi diskuterte jo litt (el"suv") i elbilråden for litt tilbake. Mercedes-hva-den-nå-heter har hele 13 cm bakkeklaring. Min TMS har mer enn det. Jeg har aldri hatt "SUV" og skal trolig aldri ha det selv om Tesla Y på papiret kan være interessant. Det er vel en crossover, men det er jo det samme som SUV i Norge. Lånte Landcruiseren til svigers for mange år siden, det var gøy. Det hadde snødd noe jævlig i Oslo sentrum og folk spadde og styrte for å komme seg ut gjennom brøytekantene. Jeg kjørte bare rett gjennom. Men den hadde både differensialsperre og lavserie og oppførte seg som en lukseriøs traktor på landeveien. Men den kunne i det miste faktis brukes utenfor ordinær asfaltert vei.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Tom den photoshoppa 2+2 er penere en desse nye ipace og den andre. Trist og kjøpe jagg i desse dage å oppdage att dom ligner på en Mazsda suv
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Otare: OK, da kontrer jeg med en elbil som aldri burde vært godkjent fra designstudioet: BMW I3 ser ut som om den er designet av en rusa femåring...:( En blå Leaf er sexy kontra den, og Nissan har vist seg holdbare og. Materialvalg i I3 er jo greit, da, men langt fra det man har kommet til å forvente fra BMW over tid. Det skal sies at BMWs fineste bil aldri har vært- og aldri blir- en BMW heller....Den har tvertimot ofte et stilisert Union Jack på taket, ett på bakluka og ett på hver side i forskjermene. 3 guesses...Tilogmed elbilen ser bra ut i DEN drakten. BMC Racing Green og Cream på taket...Det er bybil ,det...sammen med de to PSAene C1 og 108..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    1/2 Tam: Foretrekker Mini, jeg...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    i3 er jo flott. Den prøver å være annerledes, og greier det på en flott måte.

    Og jeg er enig i av E-type 2+2 ikke er spesielt lekker. I 2-seter kabriolet er E-type noe av det flotteste som finnes. 2+2 utgaven er et misfoster.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Tom den photoshoppa 2+2 er penere en desse nye ipace og den andre. Trist og kjøpe jagg i desse dage å oppdage att dom ligner på en Mazsda suv
    Den er faktisk ikke Photoshoppa. Den ser så ille ut (E-type 2+2)
    1602883711089.png

    Her er problemet det motsatte av I-Pace - Vinduene er for store i forhold til karosseriet. Og så blir det en stygg "bule" over bakakselen for å få plass til baksetene.

    Men - nok OT.
    I-Pace er stygg, I3 er pen!!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Syntes ikke I-Pace er stygg siden jeg har en men at det er finere biler der ute er det ikke tvil om. Men klart best i sort
    1602914625846.png 1602914639232.png 1602914655981.png 1602914671193.png 1602914683002.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn