Det begynner å bli en del oppsett her på sentralen nå med aktive deling, romkorreksjon og en del arbeid med akustikken - og jeg vil tro at mange av oss vil møte sammenlignbare problemstillinger.
Det som jeg jobber med for tiden er i utgangspunktet to områder:
Bassen
Jeg er såpass freidig at jeg sier at bassen hos meg er ganske bra. Den måler godt, har kort etterklang, har lav forvrengning og det er ingen stående bølger som skaper problemer. I tillegg er det rikelig med kapasitet. Det som er utfordrende er å finne riktig target kurve. En kurve som har skikkelig tyngde i bunn og trøkk i brystkassa når det kreves, mens på andre siden er åpen og luftig i grunntoneområdet, og at feks akustisk bass ikke låter for feit. Ofte synes jeg at hvis kassegitar, mannestemmer og slikt blir riktig, så blir det litt for slankt nedover, mens hvis jeg synes bassen har riktig tyngde så blir det litt grumsete i nevnte området.
Den andre tingen er dette med hvor tørr lyden skal være. Igjen så spiller oppsettet mitt (både det jeg har nå, og de jeg hadde før) veldig oppløst, presist og med lav forvrenging. Jeg har ganske stort rom, og har akustikkbehandlet de fleste flatene, så det er også mye direktelyd, ift reflektert lyd. På en del av musikken jeg spiller - typisk musikk som er mastret med mye/god rominformasjon (Nils Petter Molvær, Tom Waits, Roger Waters, osv) så spiller det veldig bra. Men på mer ordinære innspillinger - så kunne jeg ønske meg enda mer luft/kjøtt&blod/tilstedeværelse på artistene.
Nå skal det si at jeg har ikke hørt noen andre som har fått til dette akkurat slik jeg ønsker det, men nå har jeg jo heller ikke vært så mye rundt å hørt på ting de siste årene heller. Jeg har selvsagt hørt ting som på enkelte områder har spilt utrolig bra, men da ofte på bekostning av andre ting - og jeg har vel i de fleste tilfeller tenkt at grunnen til at "en enkelt ting" er så bra, er nettopp fordi man har en ubalansert presentasjon. Altså hvis et anlegg låter utrolig oppløst fordi det er voicet lyst - så er det ikke noe stort poeng i prøve å kopiere/skaffe seg en slik diskantl - hvis effekten skyldes at man har fremhevet noe på bekostning av noe annet.
Også er en bieffekt av å leve lenge med et slikt anlegg som jeg har at man blir helt allergisk mot stående bølger i bassen, komprimering, tydelig romrefleksjoner og store frekvens avvik.
Så målet er å finne akkurat riktig voicing som gjør at man treffe bullsey....evt så kan man jo lage seg ulike voicinger som er tilpasset ulik musikk.
Mvh
OMF