Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Enig. Alt for tidlig å si noe sikkert. Elbilmarkedet er fremdeles veldig lite. Og jeg tror ikke den type bil appelerer godt til de som enten kjører mye langt eller ikke kan lade hjemme. Jeg tenker da først og fremst på verdensbasis. Norge er særs godt tilrettelagt mange steder for elbiler, selv om også her tror jeg hydrogelbilen passer bedre for en del.
Hydrogenbilen har følgende fordeler i dag som man ikke kan overse:
- De er billigere å produsere når man passerer en viss rekkevidde. I dag går ifølge Hyundai denne grensen over 500 km. Under det er elbilen rimeligere og over er hydrogenbilen rimeligere. Prisen i dag ligger rundt 55-60 kWH for brenselceller + tanker, mens for batterier er det nærmerer 100 kWh. Begge vil åpenbart falle i pris. Hvis noen lurer på hvorfor dagens hydrogenbiler da er såpass kostbare, så skyldes det utelukkende småproduksjon. Man må passerer ca. 100 000 i året for å få ned prisene betraktelig. Men det skjer ikke før det finnes bedre infrastruktur.
- Rekkevidden er fremdeles bedre og forskjellene blir større om vinteren hvor elbilen taper ca. 20% mer enn en hydrogenbilen. Ser i en artikkel på tu. no at de nevner at forskjellen ikke er særlig eksisterende lenger når det kommer elbiler med 800 km rekkevidde, men de overser helt at dette er større biler. Og mer større biler får man også lenger rekkevidde med hydrogen. Man oppnår da 1000 km+ med en hydrogenbil og lavere tap om vinteren. I tillegg går prisdifferensansen i klar fordel til hydrogenbiler med så store batterier. Mens det er veldig kostbart med større batterier, så koster det svært lite med større eller flere hydrogentanker.
- Rask fylletid og prisen på hydrogen ser ut til å bli rimeligere enn lynlading i mange land på litt sikt. Lading hjemme er selvsagt noe annet.
- Mer miljøvennlig løsning. Brenselceller lar seg lett resirkuleres og bilene renser luften i bruk
- Hydrogenstasjoner betaler for seg selv med kunder. Skal alle ha elbiler, så må det betydelige samfunnsmidler i mange land for oppgradering av strømnettet. En regning alle må ta.
Hydrogenbilen har følgende fordeler i dag som man ikke kan overse:
- De er billigere å produsere når man passerer en viss rekkevidde. I dag går ifølge Hyundai denne grensen over 500 km. Under det er elbilen rimeligere og over er hydrogenbilen rimeligere. Prisen i dag ligger rundt 55-60 kWH for brenselceller + tanker, mens for batterier er det nærmerer 100 kWh. Begge vil åpenbart falle i pris. Hvis noen lurer på hvorfor dagens hydrogenbiler da er såpass kostbare, så skyldes det utelukkende småproduksjon. Man må passerer ca. 100 000 i året for å få ned prisene betraktelig. Men det skjer ikke før det finnes bedre infrastruktur.
- Rekkevidden er fremdeles bedre og forskjellene blir større om vinteren hvor elbilen taper ca. 20% mer enn en hydrogenbilen. Ser i en artikkel på tu. no at de nevner at forskjellen ikke er særlig eksisterende lenger når det kommer elbiler med 800 km rekkevidde, men de overser helt at dette er større biler. Og mer større biler får man også lenger rekkevidde med hydrogen. Man oppnår da 1000 km+ med en hydrogenbil og lavere tap om vinteren. I tillegg går prisdifferensansen i klar fordel til hydrogenbiler med så store batterier. Mens det er veldig kostbart med større batterier, så koster det svært lite med større eller flere hydrogentanker.
- Rask fylletid og prisen på hydrogen ser ut til å bli rimeligere enn lynlading i mange land på litt sikt. Lading hjemme er selvsagt noe annet.
- Mer miljøvennlig løsning. Brenselceller lar seg lett resirkuleres og bilene renser luften i bruk
- Hydrogenstasjoner betaler for seg selv med kunder. Skal alle ha elbiler, så må det betydelige samfunnsmidler i mange land for oppgradering av strømnettet. En regning alle må ta.