Bil, båt og motorsykkel Hydrogenbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    SINTEF rapporten viser at hydrogentog på Nordlandsbanen vil være flere hundre millioner billigere enn eltog. I tillegg unngår man visuelt forstyrrende ledninger som må til dersom den skal elektrifiseres. Så vil det være merkelig om man ikke går for hydrogentog.

    Ellers har Elvestuen hevdet at det snarlig skal sikre støtte for 30 fyllestasjoner, men snarlig her er neppe snakk om måneder. Første nye konsesjon offentliggjøres i desember. Det har vært 6 søkere. Usikker hvor mange som får konsesjon, men muligens tre. Så er to stasjoner under bygging nå. Med andre ord ser tilbakegangen med HYOP og være midlertidig.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er litt nysjerrig på hvilket bilmerket dette er snakk om. Kanskje Audi, siden de har inngått samarbeid med Hyundai om brenselceller?
    Onsdag forrige uke meldte konsernet at en tredje hydrogenbilprodusent nå har signert en storkontrakt for tanksystemer for en ny masseprodusert hydrogenbilmodell med produksjonsstart allerede i 2020.

    Hexagon sier ikke hvilken produsent det er snakk om, men det er altså den tredje avtalen med en bilprodusent i løpet av kort tid. Hexagon utvikler for tiden hydrogentankene for å bygge opp under forventet produksjon fra 2020 og minst fem år fremover. Selskapet anslår den totale verdien i den siste kontrakten av utvikling og serieproduksjon til mellom 400 til 600 millioner kroner. Tidligere i sommer meldte Hexagon en tilsvarende bilkontrakt med en verdi på hele 1.0 - 1.2 milliarder kroner, så det er ingen tvil om selskapet har kapret betydelige markedsandeler av tankmarkedet.
    Kilde: https://www.hydrogen.no/hva-skjer/a...-med-leveranser-til-flere-hydrogenbilmodeller
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.787
    Antall liker
    9.701
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nikola Motors lanserte den hydrogen-elektriske lastebilmodellen Nikola Tre i begynnelsen av november. Lastebilen har fått navnet Tre nettopp fordi det betyr tallet 3 på norsk, og er ment for det europeiske markedet.

    Nå opplyser det amerikanske selskapet at de bare i løpet av de fem første dagene har loggført bestillinger for over 380 millioner dollar, tilsvarende 3,2 milliarder kroner, i det europeiske markedet.

    – Det er ikke en dårlig start for en ny europeisk og australsk merkevare, sier finansdirektør Kim Brady i en fersk pressemelding, oversendt til E24.
    Nikola har samtidig valgt Norge som testland for lastebilen, og tar sikte på å begynne testingen på norske veier rundt 2020.

    33ed406bdd525eef34c8fe58de1df8ae.jpg
    https://e24.no/bil/nikola-tre-forhaandsbestilt-for-3-2-milliarder/24492884
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke sikkert det er bindende bestillinger på Nikola Tre, men interessen er definitiv stor. Ringvirkningene av at Nel skal bygge ut fyllestasjoner kan være at de kan brukes for private også.

    Ellers tyder mye nå på at vi beveger oss mot en "hydrogen tid". Man ser nå klare satsing og diverse planer samt masse foreløpige vurderinger innenfor veldig mange områder. Et eksempel er at man skal prøve å blande hydrogen med naturgass gjennom det eksisterende rørsystemer i Storbritannia. Eller Australias storsatsning på å bli en eksportør av hydrogen og hvor den blandes med ammoniakk for å redusere kostnadene. En del mindre kjøretøy som f.eks gaffeltrucker er batteri er i ferd med å bli erstattet av hydrogen. Lengre rekkevidde og kort fylletid vinner over batteriet som må lades hyppigere med lengre tid.

    Til private biler skjer det ikke så mye konkret enda. Men all satsingen på hydrogen til større kjøretøy og andre formål vil være positivt for utvikling for mindre hydrogenbiler. Tipper at om ca. 3 år så vil salget av den typer biler begynne å ta seg godt opp. Så sant det ikke skjer en batterirevolusjon. I 2021 har både Audio, Mercedes og BMW hydrogenbiler og Toyota og Hyundai vil ha trolig ha minst et par modeller. Nye Mirai kommer forøvrig ved årskifte 2019-2020 og det er indikert en rekkevidde på 70-75 mil. Noe som er verdt å merke seg at er at hydrogenbiler ikke ser ut til å ha samme rekkevidde tapet om vinteren som elbiler. Men her trenger vi noen skikkelig tester før man vet nøyaktig forskjellen.

    Mercedes-Benz GLC F-CELL er riktig nok blitt lansert, men kun til utvalgte kunder i begrenset omfang. Åpenbart kun en konseptbil for å gi Mercedes erfaring.
    18C0915_400.jpg

    En video som viser at Nexo renser luften i London. Har sittet inni i bilen. Fin bil, men panelknappene i midten var ikke noe særlig.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hyundai/Kia har lansert at de beveger seg mot masseproduksjon av hydrogenbiler i tillegg til satsing på hydrogen innen andre sektorer. Bygger bilfabrikk nr.2 nå og har som mål å produsere 40 000 biler årlig innen 2022. I dag produserer de ikke mer enn 3000 pr år. Det er det andre bilmerke som satser på masseproduksjon av hydrogenbiler. Regner med det da kommer noen flere modeller innen 2022 fra Hyundai/Kia.
    https://fuelcellsworks.com/news/hyu...le-fcev-vision-2030-with-plans-to-invest-6.7/

    Enova offentligjorde nylig konsesjon til fire nye hydrogenstasjoner i Norge. To i Trondheim, en i Fredrikstad og en mobil.
    Satsinger på hydrogen får støtte | Energiteknikk.net
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.919
    Masseproduksjon?
    40000 biler årlig fra et megakonsern som Hyundai er en liten ettermiddagaproduksjon det.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2
    Ser dårlig ut, Orso. DNV GLs nye rapport om hydrogen i Norge vender tommelen ned for personbiler. Regjeringen satte av midler til utbygging av tankstasjoner til personbiler, men har (bak kulissene) dratt i bremsen, når man fikk beskjed om hvor dumt det var.

    Men DNV GL ser klart potensial for større kjøretøyer, ferger o.a.

    Her setter DNV GL flere spikere i kisten for hydrogendrevne personbiler:

    https://www.regjeringen.no/contenta...e7468df/hydrogen-i-norge---synteserapport.pdf

    Et lite utdrag:

    Totalkostnad ved eierskap til hydrogenkjøretøy er i dag høyere enn alternative teknologier, se Figur 3-6, Figur 3-7 og Figur 3-8. Innkjøpskostnaden til hydrogenkjøretøy er betydelig høyere enn for konkurrerende fossil- og lavutslippsteknologier innfor samtlige veitransportsegment. Med teknologisk utvikling og stordriftsfordeler betinget av økte produksjonsvolumer kan imidlertid kostnaden reduseres. Sammenlignet med den største nullutslippskonkurrenten, batteriløsninger, har også hydrogenkjøretøy betydelig høyere driftskostnader. Dette påvirker konkurransekraften til hydrogenkjøretøy i segment med lav brukstid, her spesielt personbiler.

    Som vist i Figur 3-8 forventes totalkostnad ved eierskap for hydrogendrift i de tyngste kjøretøyklassene å bli konkurransedyktig innen 2030 (ICCT, 2017), (DNV GL, 2018b ), (Morrison, Stevens, & Joseck, 2018 ). Bakgrunnen til dette er at innkjøpskostnaden utgjør en totalt mindre del av kostnaden innenfor varetransport og kollektivsegmentet.

    Høye vedlikeholdsutgifter for brenselseller har blitt løftet som en utfordring i første generasjons brenselcellebiler. Her pekes det på at hydrogenbiler må til service for hver 10.000 kjørte kilometer, og at servicen koster i dag rundt 10.000 kroner hver gang, og kan ta et par dager. Det er imidlertid rimelig å anta at serviceintervallene vil avta med videre teknologiutvikling og økende opptak av brenselcelleteknologi i transportsektoren. Dette understøttes av statistikk utarbeidet av National Renewable Energy Laboratory (NREL) i USA som beskriver serviceintervaller for hydrogenkjøretøy i USA (NREL, 2016b), og vedlikeholdskostnader for fyllestasjoner (NREL, 2018 ).
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser dårlig ut, Orso. DNV GLs nye rapport om hydrogen i Norge vender tommelen ned for personbiler. Regjeringen satte av midler til utbygging av tankstasjoner til personbiler, men har (bak kulissene) dratt i bremsen, når man fikk beskjed om hvor dumt det var.

    Men DNV GL ser klart potensial for større kjøretøyer, ferger o.a.

    Her setter DNV GL flere spikere i kisten for hydrogendrevne personbiler:

    https://www.regjeringen.no/contenta...e7468df/hydrogen-i-norge---synteserapport.pdf

    Et lite utdrag:

    Totalkostnad ved eierskap til hydrogenkjøretøy er i dag høyere enn alternative teknologier, se Figur 3-6, Figur 3-7 og Figur 3-8. Innkjøpskostnaden til hydrogenkjøretøy er betydelig høyere enn for konkurrerende fossil- og lavutslippsteknologier innfor samtlige veitransportsegment. Med teknologisk utvikling og stordriftsfordeler betinget av økte produksjonsvolumer kan imidlertid kostnaden reduseres. Sammenlignet med den største nullutslippskonkurrenten, batteriløsninger, har også hydrogenkjøretøy betydelig høyere driftskostnader. Dette påvirker konkurransekraften til hydrogenkjøretøy i segment med lav brukstid, her spesielt personbiler.

    Som vist i Figur 3-8 forventes totalkostnad ved eierskap for hydrogendrift i de tyngste kjøretøyklassene å bli konkurransedyktig innen 2030 (ICCT, 2017), (DNV GL, 2018b ), (Morrison, Stevens, & Joseck, 2018 ). Bakgrunnen til dette er at innkjøpskostnaden utgjør en totalt mindre del av kostnaden innenfor varetransport og kollektivsegmentet.

    Høye vedlikeholdsutgifter for brenselseller har blitt løftet som en utfordring i første generasjons brenselcellebiler. Her pekes det på at hydrogenbiler må til service for hver 10.000 kjørte kilometer, og at servicen koster i dag rundt 10.000 kroner hver gang, og kan ta et par dager. Det er imidlertid rimelig å anta at serviceintervallene vil avta med videre teknologiutvikling og økende opptak av brenselcelleteknologi i transportsektoren. Dette understøttes av statistikk utarbeidet av National Renewable Energy Laboratory (NREL) i USA som beskriver serviceintervaller for hydrogenkjøretøy i USA (NREL, 2016b), og vedlikeholdskostnader for fyllestasjoner (NREL, 2018 ).
    Kan virke som rapporten er laget for noen år siden eller de har ikke oppdatert seg.

    Med Hyundai Nexo og som er den første hydrogenbilen som har overvunnet en del utfordringer, så er serviceintervallene 12 mnd/20 000 km. Og så vidt jeg vet har allerede kommet nyere brenselcelle teknologi som har enda lengre levetid. Man får forøvrig 3 års service/60 000 km inkludert ved kjøp av bilen. Den er ifølge Hyundai verdt 18-20K. Noe som tilsier at hver service koster litt over 6000 kr, men det er altså medberegnet hele servicen og ikke bare service på brenselceller.

    Men andre ord er fremstår tallene til DNV veldig misvisende. Det kan selvsagt hende Hyundai sponser dette, men jeg har ingen tro på at bilbransjen ville satse på hydrogenbiler dersom man ikke visst at prisene vil falle betydelig.

    Eller finner jeg det litt paradoksalt at de kommer med dette nå, hvor hydrogen begynner å ta litt av. Nå har vi tre kjempe store industrier som satser massivt på hydrogenkjøretøy. Japan, Sør Korea og Kina. Kina skal fjerne alle subsidiene på elbiler fra 2020 og flytter de til hydrogenbiler.
    Så uansett hva man gjør i lille Norge på kort sikt, så ruller det nok videre uti verden.

    Toyota sier forøvrig at de skal klare å selge hydrogenbiler til samme eller lavere pris enn fossilbiler innen 2025. Og Japan er alltid konservative i satsing, i motsetning til f.eks Kina. En grunn til at Kina legger om til elbiler og hydrogenbiler skyldes ikke bare miljø, men også økonomi. Begge er billigere å produsere med stort nok antall.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    NEL Hydrogen bygger ny fabrikk som står ferdig til høsten og da vil de levere til 40% lavere kost, eller enda lavere i følge CEO.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    NEL Hydrogen bygger ny fabrikk som står ferdig til høsten og da vil de levere til 40% lavere kost, eller enda lavere i følge CEO.
    Da ville jeg tro at prisen for hydrogen begynner å nærme seg hva det koster å lade på flere ladestasjoner når strømprisene er spesielt høye om vinteren.

    En fordel med hydrogen er forøvrig at man kan bruke spillvarmen til kupeen og dermed ikke ha noe særlig rekkeviddetap når det er kaldt. Med elbiler kan dette tapet være betydelig. Tror det ble nevnt gjennomsnittstap på 41% i en test i USA nylig. Kanskje de mangler vinterpakke (?), men det er uansett et stort tap på de fleste elbiler når det går mye til oppvarming av kupeen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Grunnen til at man får det store tapet er jo mye fordi man i testen skal varme opp kupé og batteri. Med forvarmet bil blir det ikke seende like stygt ut. Også verdt å merke seg at Opel og BMW er vesentlig dårligere enn de øvrige.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Husker jeg prøvekjørte BMW i3 en gang når det blåste godt og var ca. 6-7 grader. Tok lang tid før vi fikk varmet opp kupeen og måtte til slutt sette den på 24 grader. Spørs om det ikke har noe med materialvalget i bilen å gjøre.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    NEL Hydrogen bygger ny fabrikk som står ferdig til høsten og da vil de levere til 40% lavere kost, eller enda lavere i følge CEO.
    Da ville jeg tro at prisen for hydrogen begynner å nærme seg hva det koster å lade på flere ladestasjoner når strømprisene er spesielt høye om vinteren.

    En fordel med hydrogen er forøvrig at man kan bruke spillvarmen til kupeen og dermed ikke ha noe særlig rekkeviddetap når det er kaldt. Med elbiler kan dette tapet være betydelig. Tror det ble nevnt gjennomsnittstap på 41% i en test i USA nylig. Kanskje de mangler vinterpakke (?), men det er uansett et stort tap på de fleste elbiler når det går mye til oppvarming av kupeen.
    For meg kan hydrogen være gratis. I dag er det ingen grunn for privatbilister til å satse på hydrogendrift når det praktisk talt ikke finnes fyllestasjoner. Spesielt klimavennlig er det visstnok heller ikke så lenge hydrogenet må transporteres over store avstander med dieseldrevne tankbiler.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det sier seg selv ja at det må være fyllestasjoner. Til opplysning kan hydrogen produseres på stedet og må ikke nødvendigvis transporteres. Eller transporteres med hydrogen lastebiler når det kommer.

    Jeg ser for meg et scenario i Norge hvor veksten av stasjoner vokser betydelig for hvert år:
    - Man øker konsesjonen til flere i året når man ser at det er på vei flere biler. Nå ser det til å være 4 stk i året. Skal man virkelig fase ut fossilbiler innen 2025, så er det tross alt bortimot umulig å hvordan man skal klare det uten hydrogenbiler.

    - Private initiativ kommer i tillegg og vil øke. Konkret eksempel er utbyggingen til NEL/Nikola som garantert blir landsdekkende.

    - Så etterhvert vil bensinstasjoner begynne å ta inn hydrogen

    Link om noe av det som skjer i Kina:
    RONN Motor Group to codevelop hydrogen fuel cell vehicles with China
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Et problem er vel at den politiske interessen og viljen ikke har vært helt på topp. Av årsaker som er naturlige - for ikke å si naturgitte - har interessen og myndighetenes innsats vært knyttet til elbiler. Det er nok lettere å få til et velfungerende, og ikke minst lønnsomt, distribusjonssystem for hydrogen i land med større biltetthet enn i Norge. Men helt klart - det kommer nok på plass etter hvert, men først for yrkesbasert kjøring med tyngre kjøretøy som kan fylle på egen fyllestasjon.. Å drifte fyllestasjoner for private hydrogenbiler i dag, må jo nødvendigvis være et rent tapsprosjekt.
    Fra Statsministerens kontor i dag:

    "– Auka bruk av hydrogen vil kutte utslepp av klimagassar og gje ny verdiskaping i Noreg. Hydrogen kan erstatte diesel og bensin i tungtransport og skipsfart. Hydrogen er òg godt eigna i bygg- og anleggsmaskiner og kan vere relevant for delar av prosessindustrien, seier klima- og miljøminister Ola Elvestuen."


    https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/strategi-for-a-auke-bruk-og-produksjon-av-hydrogen/id2628730/



    Jeg har atskillig sans for hydrogen som energikilde, men er redd for at den utviklingen som vi begge ønsker, Orso, vil gå irriterende tregt for Norges vedkommende.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg tror ikke Nikola kommer til å bygge noe landsdekkende nett. I all overkommelig fremtid kommer disse lastebilene til å bli brukt i linjetrafikk hos samlasterne mellom de store byene med ei pumpe på terminalene i hver ende. Det samme gjelder med bilene som kommer til å gå i mellomtransport for f.eks tine og asko.

    Ikke tror jeg det blir så mange bilene heller da mye av linjetrafikken idag opereres av billige utlendinger. Tror ikke akkurat Girteka og Vlantana står først i køen for å ta i bruk disse bilene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det dukker opp stadige nye metoder og forbedringe innen hydrogenteknologi. Noe av det mest spennende jeg har lest på lenge tror jeg må være disse solpanelene fra et nederlandsk firma. De produserer hydrogen direkte og med et panel på 1,6 m² har det en effektivitet på 15%, noe som er ganske tett på produksjon av strøm med solcellepaneler (18-20%).


    Over an entire year, the panel produces an average of 250 liters per day, which is a world record" says researcher Jan Rongé, "With 20 of these panels you can live off the grid for a year without electricity or gas. If you add another 20 you can also drive a whole year with a hydrogen car. "
    Kilde: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/0...RiHTZdtQWIBkJw3BvQRqLp3xK7l6V3scwifxIax-DnAkM
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nylig uttalelse fra Audi som er verdt å merke seg:

    In an interview with journalists at the 2019 Geneva Motor Show, Chairman of Audi Board of Management, Bram Schot, announced that the automaker would be increasing its investment in fuel cell technology.
    Schot stated that "on the European side we should really intensify development of fuel cell. I decided it last week and now we are going to put more priority into fuel cells." Schot went on to explain that scarcity of raw materials for batteries and increased supply will eventually push any automaker serious about electrification toward hydrogen as a fuel source stating "at the end of the day, batteries are not sustainable enough -- it is sustainable, but if you want to go all the way, you need fuel cells."
    Kilde: https://www.cnet.com/roadshow/news/...nt-in-hydrogen-fuel-cell/#ftag=CAD-09-10aai5b

    Audi kommer i salg med sine første hydrogenbil i enten slutten av 2020 eller i 2021.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Stanford researchers create hydrogen fuel from seawater

    https://news.stanford.edu/press/view/26790

    Splitting water into hydrogen and oxygen presents an alternative to fossil fuels, but purified water is a precious resource. A Stanford-led team has now developed a way to harness seawater – Earth’s most abundant source – for chemical energy.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En smule upraktisk for dem som har kjøpt hydrogenbil... men pyttsann, at den ikke kan brukes er vel intet hinder for ekte entusiaster.

    ede.jpg

    "Hydrogenteknologiselskapet Nel falt tirsdag tungt på Oslo Børs etter at en av selskapets hydrogenstasjoner eksploderte i Sandvika mandag. Inntil årsaken til eksplosjonen er funnet, stenger Nel ti lignende hydrogenstasjoner, inkludert alle de tre stasjonene Uno-X driver i Norge. Dette skaper en skikkelig hodepine for dem som har kjøpt hydrogenbil.

    Etter at konkurrenten Hyop i fjor høst la ned alle sine hydrogenstasjoner i Norge, er det kun Uno-X igjen som tilbyr fyllestasjoner til privatkunder her til lands."
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ allergi mot olje / bensin som drivstoff akkumulerte seg i litt komiske hendelser som burde ha vært avverget etter Hindenburg ulykken for noen få år siden.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal bli interessant å se årsaken til eksplosjonen. Fører kanskje til et midlertidig tilbakesteg i Norge, men har nok ingen betydning i det store og hele bortsett fra at man strammer enda mer på sikkerhet og det er bra.
    En løsning kan være bruk av flytende hydrogen, selv om det byr på andre utfordringer. En annen kan være tilførsel av andre stoffer slik at man kan redusere trykket. F.eks nevnes en metode her:
    https://fuelcellsworks.com/news/sou...-pressure-hydrogen-energy-storage-technology/

    Shanghai har forøvrig nylig åpnet verdens største hydrogenstasjon.
    The world's largest hydrogen filling station has been opened at the Shanghai Chemical Industry Park in Shanghai. The station can fill a car within three minutes and provide hundreds of vehicles with hydrogen every day.
    https://opwegmetwaterstof.nl/2019/0...iiXz9FWlJv8y08Do-Y8sh1ijlQahklDD0dLxEEh38DMjs

    Og kineserne satser nå stort på hydrogen som åpenbart vil få ringvirkninger.
    China's Father of Electric Cars Says Hydrogen Is the Future
    https://www.bloomberg.com/news/arti...BvClEMgMZopk4_NkZMuMd92SoSUlbQsdefZQfUcSxSM-M

    Grove skal produsere 10 000 biler av sin første modell neste år og flere andre kinesiske merker starter også produksjon av hydrogenbiler. Toyota tidobler produksjonen og Hyundai øker også produksjonen betydelig. Så det går fremover til tross for uhellet i Norge.

    Grove sin første hydrogenbil avbildet under med 100 mils rekkevidde. To andre biler er allerede i stor grad designet og kommer senere. Blant annet en stor SUV hvor det hevdes en rekkevidde på mellom 120-140 mil. Dette blir kostbare biler. Ikke ulik strategi det Tesla har hatt på elbilmarkedet.
    1groveobsidian1.jpg
    1groveobsidian2.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.026
    Antall liker
    10.552
    Interessant problemstilling. Får ikke hydrogen til sine biler, men betaler for dem.

    https://www.motor.no/artikler/elbil-hydrogenbileiere-fortviler-over-stengte-fyllestasjoner/?
    Når de engang har valgt å kjøpe hydrogenbil så må de jo betale for den, uavhengig av om de får kjøpt hydrogen eller ikke. Kjøperene tok en risiko, og planen feilet.

    – Det skulle ikke vært lov å selge biler i Norge som ikke kan kjøres på norske veier. Det føles veldig urettferdig at vi som forbrukere skal bli sittende igjen med hele regningen.
    Dette er bare for dumt.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.630
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tja - at hydrogenbil var en risikosport, all den tid det har vært bare et par fyllestasjoner i hele landet, og det heller ikke har vært noen synlig innsats for å bygge flere, burde ikke komme som noen bombe: Det er jo også derfor hydrogenbiler ikke har slått an - de fleste har lukta lunta.

    Det kunne kanskje vært mulig å bygge om til en brenselscelle som går på LNG isteden, men når man vet hvor mye elektronikk som er i en moderne bil, så har jeg mine tvil om at dette er en gjennomførbar løsning.

    De får prøve å stampe bilen en eller annen plass i utlandet, der de enda har fyllestasjoner...

    Johan-Kr
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.026
    Antall liker
    10.552

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.787
    Antall liker
    9.701
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ny hydrogenbil fra Toyota. Mer fancy og 30% lengre rekkevidde. TYO motorshow i slutten av måneden. Lanseres i ‘ 20.

    . Toyota to unveil prototype of 2nd-generation fuel-cell vehicle Mirai:The Asahi Shimbun
    Toyota skal ha kred for stahet, men de går i feil retning. Hydrogen løser ingen problemer, snarere motsatt. Toyota har heller ingen vilje, eller kunnskap, til å lage en ordentlig hybrid eller ren el-bil.
    At Toyota ikke har kunnskaper til å lage en ordentlig hybrid eller ren el-bil høres mer enn tvilsomt ut, men at viljen mangler kan så være. Men Toyota har akkurat fått 3 års skattefrihet for å starte produksjon av plug-in hybrider og rene elbiler i Thailand.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man kan jo også tolke det som at VW tror på hydrogen siden de åpenbart har brukt ressurser på det og tror på at vil bli lønnsomt i 2030. Dette er jo egentlig bare en utsettelse. Forøvrig usikker på om dette får noe innvirkning på Audi. Vi så lignende uttalelse i fjor fra sjefen til VW, men Audi avkreftet det i ettertid og da tvert imot at de ville øke pengebruken på hydrogenbiler. Så vi får se hva som skjer denne gang.

    Toyota har forøvrig uttalt at de tror hydrogenbilen vil kunne produseres til samme pris som fossilbilen rundt 2025. Jeg tipper det er litt optimistisk, men prisene vil uansett falle betydelig. Hydrogenbransjen har enorm vekst nå og det vil komme til gode for personbiler også. Men det er nok tungtransporten hvor vi primært vil se vekst de første årene. En produksjon av 30 000 av Toyota, 15 000-20 000 av Hyundai og muligens et sted mellom 15 000-20 000 av kinesiske merker er jo småproduksjon av hydrogenbiler og ikke nok til å senke prisene særlig. Så inntil videre er hydrogenbil som personbiler en ørliten nisje.

    Leste forøvrig i dag at California har som mål og ha 1000 hydrogenstasjonen innen 2030. De har i dag litt over 40 og over 20 er under bygging.

    Toyota satser primært på fasttoffbatterier til elbiler og vil muligens være de første som introduserer det. Det er jo en langt bedre teknologi enn dagens batterier. Så ikke rart de begrenser produksjon av elbiler med dagens litium batteri.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Asko sin løsning med egenproduksjon av hydrogen fra solcelle paneler tror jeg viser litt av fremtiden:
    ASKO lanserer verdens første hydrogen-lastebil. Strømmen lages på solpanelene på lagertaket | Naturpress

    Veldig mange bedrifter kan dessuten produsere hydrogen som bieffekt av sin industri på ulike måter. Dermed utnytter man energi som ellers ville gått til spille. Med effektiv produksjon og høsting av hydrogen, så tror jeg hydrogen som drivstoff kommer til å bli svært rimelig på sikt. Men vi er åpenbart ikke der enda, og det vil ta tid.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Asko sin løsning med egenproduksjon av hydrogen fra solcelle paneler tror jeg viser litt av fremtiden:
    ASKO lanserer verdens første hydrogen-lastebil. Strømmen lages på solpanelene på lagertaket | Naturpress

    Veldig mange bedrifter kan dessuten produsere hydrogen som bieffekt av sin industri på ulike måter. Dermed utnytter man energi som ellers ville gått til spille. Med effektiv produksjon og høsting av hydrogen, så tror jeg hydrogen som drivstoff kommer til å bli svært rimelig på sikt. Men vi er åpenbart ikke der enda, og det vil ta tid.
    Du er nok litt optimist med denne lokal produksjonen.
    Asko har 9000 kvadratmeter med solceller på taket - noe det ikke er så veldig mange andre som har mulighet til.
    Disse solcellene produserer jo strøm - så det er langt lettere, rimeligere og mer effektivt om de hadde brukt elektriske biler, enn å konvertere dette til hydrogen med tap begge veier.

    Med dagens teknologi så har selvsagt Hydrogen en rolle når det kommer til langtransport/tungtransport - men hvis batteriteknologien tar noen steg videre - så er hele argumentet for hydrogen borte.

    Det finnes knapt spillenergi tilgjengelig - hydrogen er jo et kommersielt produkt i dag. Bedrifter som har hydrogen som bieffekt og som i dag ikke høster det - gjør ikke det fordi det ikke er lønnsomt. Dersom prisene skal falle - blir det heller ikke lønnsomt i fremtiden.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Asko sin løsning med egenproduksjon av hydrogen fra solcelle paneler tror jeg viser litt av fremtiden:
    ASKO lanserer verdens første hydrogen-lastebil. Strømmen lages på solpanelene på lagertaket | Naturpress

    Veldig mange bedrifter kan dessuten produsere hydrogen som bieffekt av sin industri på ulike måter. Dermed utnytter man energi som ellers ville gått til spille. Med effektiv produksjon og høsting av hydrogen, så tror jeg hydrogen som drivstoff kommer til å bli svært rimelig på sikt. Men vi er åpenbart ikke der enda, og det vil ta tid.
    Du er nok litt optimist med denne lokal produksjonen.
    Asko har 9000 kvadratmeter med solceller på taket - noe det ikke er så veldig mange andre som har mulighet til.
    Disse solcellene produserer jo strøm - så det er langt lettere, rimeligere og mer effektivt om de hadde brukt elektriske biler, enn å konvertere dette til hydrogen med tap begge veier.

    Med dagens teknologi så har selvsagt Hydrogen en rolle når det kommer til langtransport/tungtransport - men hvis batteriteknologien tar noen steg videre - så er hele argumentet for hydrogen borte.

    Det finnes knapt spillenergi tilgjengelig - hydrogen er jo et kommersielt produkt i dag. Bedrifter som har hydrogen som bieffekt og som i dag ikke høster det - gjør ikke det fordi det ikke er lønnsomt. Dersom prisene skal falle - blir det heller ikke lønnsomt i fremtiden.
    For det første må man enten bruke strømmen der og da eller lagre den. I sistnevnte tilfellet kommer hydrogenproduksjon inn og selv innen vannkraft har man nå begynt å produsere hydrogen i tillegg. Man ser flere og flere ulike prosjekter på dette.

    Det er forøvrig ikke korrekt at det ikke finnes særlig spillenergi eller det ikke finnes bedrifter som produserer hydrogen som bieffekt fra industrien. Begge deler er tilfellet.

    Prognosene på fall i hydrogenprisene er ellers veldig klare. Man regner med prisfall på ca. 80% innen 2030. Nel regner forøvrig med fall i produksjonskostnaden på 40% allerede om kort tid da de åpner større fabrikk og øker produksjonen betydelig. Det er riktig nok produksjonskostnad, så her vet ikke hva salgsreduksjonen blir.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Asko sin løsning med egenproduksjon av hydrogen fra solcelle paneler tror jeg viser litt av fremtiden:
    ASKO lanserer verdens første hydrogen-lastebil. Strømmen lages på solpanelene på lagertaket | Naturpress

    Veldig mange bedrifter kan dessuten produsere hydrogen som bieffekt av sin industri på ulike måter. Dermed utnytter man energi som ellers ville gått til spille. Med effektiv produksjon og høsting av hydrogen, så tror jeg hydrogen som drivstoff kommer til å bli svært rimelig på sikt. Men vi er åpenbart ikke der enda, og det vil ta tid.
    Du er nok litt optimist med denne lokal produksjonen.
    Asko har 9000 kvadratmeter med solceller på taket - noe det ikke er så veldig mange andre som har mulighet til.
    Disse solcellene produserer jo strøm - så det er langt lettere, rimeligere og mer effektivt om de hadde brukt elektriske biler, enn å konvertere dette til hydrogen med tap begge veier.

    Med dagens teknologi så har selvsagt Hydrogen en rolle når det kommer til langtransport/tungtransport - men hvis batteriteknologien tar noen steg videre - så er hele argumentet for hydrogen borte.

    Det finnes knapt spillenergi tilgjengelig - hydrogen er jo et kommersielt produkt i dag. Bedrifter som har hydrogen som bieffekt og som i dag ikke høster det - gjør ikke det fordi det ikke er lønnsomt. Dersom prisene skal falle - blir det heller ikke lønnsomt i fremtiden.
    For det første må man enten bruke strømmen der og da eller lagre den. I sistnevnte tilfellet kommer hydrogenproduksjon inn og selv innen vannkraft har man nå begynt å produsere hydrogen i tillegg. Man ser flere og flere ulike prosjekter på dette.

    Det er forøvrig ikke korrekt at det ikke finnes særlig spillenergi eller det ikke finnes bedrifter som produserer hydrogen som bieffekt fra industrien. Begge deler er tilfellet.

    Prognosene på fall i hydrogenprisene er ellers veldig klare. Man regner med prisfall på ca. 80% innen 2030. Nel regner forøvrig med fall i produksjonskostnaden på 40% allerede om kort tid da de åpner større fabrikk og øker produksjonen betydelig. Det er riktig nok produksjonskostnad, så her vet ikke hva salgsreduksjonen blir.
    Ser ikke noe grunn til å file så mye på dette. Selvsagt finnes det spillenergi, men folk flest er ikke dumme - og med det fokuset som er på energieffektivitet, kostnader og klima i dag - så er det ikke så veldig mange lavthengende frukter å hente.

    Hvis markedsprisen på hydrogen skal falle med 80% de neste 10 årene, så virker det på meg rart at noen ikke bryr seg om dette potensialet i dag når prisen er 5 ganger så høy, mens skal ta tak det om 10 år.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Economies of scale tar tid. Og i noen tilfeller mer enn annet p.g.a. type teknologi og utfordringer.

    .
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    "Daimler har en litt vaklende fortid når det kommer til teknologien. Tidligere Daimler-sjef Dieter Zetsche sa for tre år siden at de ville redusere sine aktiviteter rundt hydrogenbiler. Et halvår senere snakket de igjen frem brenselceller som en del av fremtidens drivlinjer for personbiler"

    Ikke sikkert de er ferdige med å vakle. Vi får se...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn