Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Model S og 3 er veldig ulike på godt og vondt.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.874
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, virker som relativt forskjellige biler med forskjellige ulemper og fordeler. Model3 er vel ikke en moderne S i mindre utgave. Syns ikke model3 ser noe fin ut heller, så da stopper det seg vel der :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Model 3 Performance er en sykt artig og rask bil å kjøre men veldig mye dekk og vindstøy sammenlignet med Model S og så er det verdt å merke seg at det i utgangspunktet er (for) mye dekkstøy i Model S.

    Serviceprisene på Model 3 er jo ikke noe lavere enn S og lakken er like dårlig på begge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Jeg har fått en steinsprutskade i frontruta på min Model S. Er dette noe hvemsomhelst som driver med slikt kan ordne om ruta må byttes? Bor i Oslo så har vel tilgang til det som finnes av kjeder som driver med denslags. Forsåvidt ikke veldig akutt, skaden er liten og den er ikke i synsfeltet og såpass diskret at jeg fort har hatt den et par dager før den i det hele ble oppdaget, noe samboeren min stod for.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.965
    Antall liker
    8.383
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg hadde ein slik skade, og fekk ein steinsprutsjekkar til å lime ruta. Gjekk på nokre få minutt. Det var ein liten skade, og då var det unødvendig med ruteskifting. Men det må rutefiksaren vurdere, tenkjer eg. Kontakt forsikringsselskapet om du er i tvil, men eg slapp både bonustap og eigenandel, om eg ikkje hugsar feil (minst 15 år sidan)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Eg hadde ein slik skade, og fekk ein steinsprutsjekkar til å lime ruta. Gjekk på nokre få minutt. Det var ein liten skade, og då var det unødvendig med ruteskifting. Men det må rutefiksaren vurdere, tenkjer eg. Kontakt forsikringsselskapet om du er i tvil, men eg slapp både bonustap og eigenandel, om eg ikkje hugsar feil (minst 15 år sidan)
    Det er ganske vanlig med egenandel uten bonustap om ruta må byttes så vidt jeg vet, om det er en reparasjon så varierer det om det dekkes helt eller delvis. Skaden jeg har form som et rett vinkel der ene benet er 8 cm og andre 10 cm sånn ca. Det er visstnok en grense på 3 cm etter hva jeg har søkt meg frem til, men eneste området hvor det såvidt er mulig å kjenne med fingeren at ruta faktisk er skadet er på størrelse med en ert. Får kjøre innom et glassverksted og høre hva de sier om saken.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis reparasjonen ikke holder er det jo bare å betale egenandel for rutebytte etterpå så sikkert greit å prøve med lim først.

    Jeg ville sendt din kundemottaker hos Tesla en Mail med tips til bilglassverksted siden det er mye rart som jobber på sånne steder.

    Det er ikke bilens skyld men jeg endte opp med advokat for å klare å holde en dialog med lokalt bilglassverksted etter mislykket bytte av glasstak etter steinsprut og reklamasjon som gjorde vondt verre. Fikk selvsagt (Murphy) steinsprut i frontruta underveis i takmarerittet som jeg klok av skade tok på et annet verksted men det gjorde reklamasjonen enda mer utfordrende.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Bare gode erfaring med mitt lokale glass verksted. Gjort to frontrute bytter og diverse glass reparasjoner. Flinke folk, så synes det er drøyt å s at det er mye rart som jobber på slike steder - hva med Tesla :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har aldri hatt behov for å bruke advokat mot et Tesla verksted. Forøvrig løste det seg med litt brevskriving.

    Selv det at et glassverksted gir meg problemer kan altså relateres til Tesla, fantastisk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hva er det med alle de «nye» 2016 modell Tesla S som selges som inventory nå?

    4 år gamle biler med som ikke er kjørt og 500k for S75D og 530k for S90D, en del av de mindre modell S ‘nye’ også med en startpris på 411k.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Kan også bare kjøre rundt med ruta.
    Entusiasmen for den varianten avtar proporsjonalt med at sprekken vokser seg bortover mot førersiden... har bestillt time for å bytte nå på torsdag. De sa forsåvidt at det ikke var noe farlig å bruke bilen i mellomtiden, men jeg har også en liten hunch på at en slik sprekk ikke vil krympe med tiden... Blir en forsikringssak med gitt egenandel, litt googling tilsier at det kan være fascinerende dyrt å bytte frontrute på en del biler etter hvert som det kommer mer og mer stæsj i bilene. Verkstedet jeg bruker sa de også måtte en tur innom Tesla etter å ha byttet for å rekalibrere kamera og slikt så i praksis gikk hele dagen på det så det var liten vits i å henge på verkstedet mens de ordnet det.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Jeg kjørte rundt med en stor knast i frontruta i flere år. Ikke i synsfelt. Ruta er laminert så det er ikke noe fare.

    Når man bytter rute står man i fare for å skrape opp metallet rundt med påfølgende korrosjon til følge.

    Har du kasko så ville jeg brukt merkeverksted slik at du får ei originalrute, ikke ei noname rute.

    For ruta mi oppdaget merkeverkstedet dette under en service, og de lukta penger (den bilen hadde kasko) så de insisterte på å tette knasten. Jeg sa nei det er ikke nødvendig, men de gikk ivei likevel. Verkstedet endte opp med å splintre hele ruta og jeg fikk ny ruta kostnadsfritt. Helt unødvendig etter min mening.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.890
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Men hvordan kan man ha et knippe 2016 - modeller som knapt er kjørt? Utsillingsbiler i årevis? Brukt på verkstedet for opplæring?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.890
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke, men enten utstillingsbiler eller biler som ble bestilt på spec av importør i perioden da det var veldig lange bestillingstider og som viste seg å bli til overs.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Enda rarere å kjøpe en av de bilene til nesten 500 tusen som går ut på garantien «i morgen».
    Tja, folk betaler jo (for) mye for brukte Teslaer så de lå jo ikke mye over hva man må gi for en 3-4 år gammel bil som nærmer seg 100k kilometer og garantiutløp.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hva med batteriet på biler som har går på lut og kalt vann i mange år - les stått stille. Leser "skrekk historier" fra folk som har kjøpt ny bil som forhandler ladet til 100% når bilen kom til lager noen mnd før og mener de har tapt 10% kapasitet....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    3.154
    Sted
    Liten by
    Hva med batteriet på biler som har går på lut og kalt vann i mange år - les stått stille. Leser "skrekk historier" fra folk som har kjøpt ny bil som forhandler ladet til 100% når bilen kom til lager noen mnd før og mener de har tapt 10% kapasitet....
    Har du link til en av de historiene, så jeg kunne lest de?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor ikke bare legge ved en link til det?
    Her har du tråden. Flere som har problemer, men du får bla selv. Bruker ThomasEl er vel en som sliter litt med batteri og forhandler og bil som har vært ladet til 100% en stund før han fikk den (Håper han ikke tar dette ille opp).
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Bare å bytte batteri på e-tron. Koster bare 454.000kr. Blir morsomt når elbilene blir gamle - hvis de blir gamle...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.890
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare å bytte batteri på e-tron. Koster bare 454.000kr. Blir morsomt når elbilene blir gamle - hvis de blir gamle...
    Tesla har møtt den skepsisen med åtte års garanti og «no hassle policy». Jeg fikk feilmeldinger fra batteriet på min 2016 P85DL i fjor vinter. Rett inn på Furuset, og to dager senere presenterte den seg som en P90DL i displayet med en recon batteripakke. Kostet meg ikke et øre. 2013-modellen ser fortsatt ut til å ha like bra batteri og like lang rekkevidde som da den var ny.

    Du skal ikke se bort fra at problemstillingen snarere blir å bytte bil rundt den batteripakken du allerede har når bilen blir utdatert.

     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men åtte år er ingen alder på en bil til nærmere millionen...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.043
    Antall liker
    10.573
    Du skal ikke se bort fra at problemstillingen blir å bytte bil rundt den batteripakken du allerede har når bilen blir utdatert.
    Å? Halvparten av bilene dine har jo allerede hatt batteritrøbbel og de har jo ikke rundet 8 år.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.890
    Antall liker
    40.103
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, man kan se det på den måten, men batteritrøbbel som ikke skaper mer hassle enn batteritrøbbel på en fossilbil kan man leve med. Da batteriet var dødt på Mazda’en måtte jeg til og med betale for et nytt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det stort sett ikke batteriet som går i stykker men komponenter i batteripakken så bytter de hele batteriet (som regel med et refurbished) og det gamle sendes til et verksted for reparasjon.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Jeg kjørte rundt med en stor knast i frontruta i flere år. Ikke i synsfelt. Ruta er laminert så det er ikke noe fare.

    Når man bytter rute står man i fare for å skrape opp metallet rundt med påfølgende korrosjon til følge.

    Har du kasko så ville jeg brukt merkeverksted slik at du får ei originalrute, ikke ei noname rute.
    Da har jeg fått byttet frontruta og fyren på verkstedet sa at de brukte originale ruter. Det står også Tesla på den.

    Han sa også at frontrutene på Teslaer er uvanlig spinkle så de hadde hatt sin dose av slike jobber, han mente det er gjort for å spare vekt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er vederkvegende at individer med guts og risikovilje kan forandre verden, og at det diskrediterer sosialisme/diktatur/statskontroll/kommunisme etc. som relevante maktfaktorer.

    To Infinity and back!

    Hvis noen har fortjent tittelen Mr Universe så er det vel mr. Musk.

     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.151
    Antall liker
    10.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått byttet frontruta og fyren på verkstedet sa at de brukte originale ruter. Det står også Tesla på den.

    Han sa også at frontrutene på Teslaer er uvanlig spinkle så de hadde hatt sin dose av slike jobber, han mente det er gjort for å spare vekt.
    Sikkert litt av forklaringen på at jeg finner lydnivået i Teslaer ukomfortabelt for langkjøring. Nest etter gode seter er lavt støynivå det viktigste for ikke å bli sliten. Kjøper alltid akustikkpakker med dobbelt glasstykkelse når det er mulig. Og nei; 3 timers kjøretur til hytta er ikke en langtur. En kjøretur fra Bergen til Namsos for å besøke kjente, eller fra Trondheim til Fredrikstad, er en rimelig lang dagstur. Da kommer seter og støydemping til sin rett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn