Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.464
    Antall liker
    2.446
    Sted
    vest
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.584
    Antall liker
    2.972
    Hva er vitsen med å linke til absolutt alt bilstoff man kommer over?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.840
    Antall liker
    14.030
    Sted
    Sørlandet
    Møvik - Andøya og opp til Hovden 885 moh med temperatur fra -8 til -21. startet med 100% oppladet batteri. To voksne og bagasjen full av ved. 22 mil med inspirert kjøring på 4 av dem. 5 mil rekkevidde igjen når jeg kom frem. Det er jeg greit fornøyd med. Polestar 2 Performance
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.617
    Antall liker
    7.189
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Når det gjelder elbiler ville jeg tro at man kunne dosere kraften perfekt slik teknikken tillater. Det er vel kanskje no´høggan´e gæærnt oppi hue på sjåføra som er hovedproblemet.
    Ja, det er plenty med dem som istedenfor å bruke hjelpesystemene til å øke sikkerhetsmarginen, isteden kjører på med økt fart. Aberet er at når det først går galt, så kan det gå veldig galt...

    Et trekk som er veldig lett gjenkjennelig - en veldig stor andel av de som kjører veldig hardt, kjører varebil eller pickup med firmalogo. AKA «ikke min bil»-syndromet.

    Elbiler har litt fordeler på glatt føre - nå har vel Tesla noe av markedets beste traction control.

    Johan-Kr
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.675
    Antall liker
    8.074
    Torget vurderinger
    0
    Som Clarkson sa det: "Verdens raskeste bil? Leibilen!"
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det er plenty med dem som istedenfor å bruke hjelpesystemene til å øke sikkerhetsmarginen, isteden kjører på med økt fart. Aberet er at når det først går galt, så kan det gå veldig galt...

    Et trekk som er veldig lett gjenkjennelig - en veldig stor andel av de som kjører veldig hardt, kjører varebil eller pickup med firmalogo. AKA «ikke min bil»-syndromet.

    Elbiler har litt fordeler på glatt føre - nå har vel Tesla noe av markedets beste traction control.

    Johan-Kr
    Apropos "Teslas noe av markedets beste traction control" :unsure:

     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.840
    Antall liker
    14.030
    Sted
    Sørlandet
    Tesla 3 har ikke snow mode. En natt med dataoverføring så er det på plass. Prøv å gjør det samme med en fossilbil.

    Batteribiler med sitt lave tyngdepkt og glimrende teknologi føles veldig trygge på glatte vinterveier.

    -BB-
    Mangeårig Quattroeier
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Bør være overkommelig å ikke gå av gassen i en sving også...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.399
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Bør være overkommelig å ikke gå av gassen i en sving også...
    Men det nettopp ved slik tulle kjøring traction control skal redde folk fra å kjøre av veien. Å da kjøre all regenerering på bakhjulene slik M3 gjør er ikke veien på norsk vinterføre.... og kan neppe betegnes som markedets beste 😏
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man er kandidat til en Kia eller Toyota er neppe Model 3 rette alternativet.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Det er første vinteren for meg med TM3. Det er litt quirks med fastfrysinger av speil, håndtak og frunk. Hvis det er våt snø på taket og man åpner bagasjelokket, sklir den ned i bagasjerommet. Det har også noen ganger vært vanskelig å få kontakt med bilen via app når jeg skal sette på varmen om morgenen. Kjøreegenskapene synes jeg imidlertid er veldig gode. Jeg kjører i chill mode, og da regenerer den lite. Det føles som å kjøre en bakhjulsdreven bil som kommer frem over alt. Jeg liker godt at den slipper litt bak først, siden jeg da får en god fornemmelse av hvor glatt det er.
    Forbruket ligger på drøye 200 W/km på småkjøring når tempen er -5.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Told U so lightyears ago....

    Hvorfor lanseres det fortsatt uferdige elbiler?
    Kundene betaler for å være testpiloter.

    Problem etter problem etter problem
    Men ID.3 kommer ikke alene. Her er noen av elbilproblemene det siste året:

     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Etter å ha lest litt i denne tråden og sett WA sine aggressive angrep på elbiler (og fremskritt/utvikling generelt), så følte jeg for å komme med en «real elbil story» selv...

    Har kjørt ca. 160 000km med elbil siden Mai 2017, og erfaring så langt er totalt 6 timer på verksted, fordelt på 1 vanlig service, 1 frontruteskift etter steinsprut og et kombinert bremseklossskifte foran og EU-kontroll. Har brukt opp 1 sett med sommerdekk, og et par bakdekk på vinter. Null driftsproblemer, og med hjemmelading som grunnregel har det vært helt problemfritt bilhold.

    Så totalt sett det mest fornuftige, og økonomisk gunstige bilholdet jeg har hatt. Ikke den mest spennende bilen å kjøre, men helt innafor å kjøre. Kjapp nok, og ellers grei.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Etter å ha lest litt i denne tråden og sett WA sine aggressive angrep på elbiler (og fremskritt/utvikling generelt), så følte jeg for å komme med en «real elbil story» selv...

    Har kjørt ca. 160 000km med elbil siden Mai 2017, og erfaring så langt er totalt 6 timer på verksted, fordelt på 1 vanlig service, 1 frontruteskift etter steinsprut og et kombinert bremseklossskifte foran og EU-kontroll. Har brukt opp 1 sett med sommerdekk, og et par bakdekk på vinter. Null driftsproblemer, og med hjemmelading som grunnregel har det vært helt problemfritt bilhold.

    Så totalt sett det mest fornuftige, og økonomisk gunstige bilholdet jeg har hatt. Ikke den mest spennende bilen å kjøre, men helt innafor å kjøre. Kjapp nok, og ellers grei.
    Bør vel kunne drifte rundt 5 ordentlige biler for det MoneyElPitteren koster deg årlig...
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.710
    Antall liker
    1.201
    Torget vurderinger
    1
    Bør vel kunne drifte rundt 5 ordentlige biler for det MoneyElPitteren koster deg årlig...
    Kunne ha vori kjekt å sjå det reknestykket... Spesielt her i Bergensområdet med 40000 km i året og inn og ut av minst 2 bomringer kvar dag.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    40000 på 5 biler er jo ikke så mye på hver. Ja, jeg tar meg av alt selv og det er ikke stort som skal gjøres for om det er noe, kan ikke huske sist, tar jeg det føre var.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Bør vel kunne drifte rundt 5 ordentlige biler for det MoneyElPitteren koster deg årlig...
    Jeg også ville vært veldig interessert i det regnestykket... For det er ikke mulig å få til å gå opp med mindre du anser en tråbil som "ordentlig bil".

    Nå leste jeg i en annen tråd at du skrev at kjørte Astro... Det har jeg også hatt noen år, så jeg kjenner til driftskostnadene på en slik. 1 år med drivstoff og forsikring på den kostet mer enn snaut 4 år med drivstoff og forsikring på elbilen. OG joda: Jeg tar vedlikehold og reperasjoner selv. Tar vi med dekk, årsavgift og bomavgifter i regnestykket, så faller det hele ut som et flåsete, tåpelig utsagn.

    Så jeg antar økonomikunskapene dine er like dårlige som folkeskikken din, dvs sånn ca lik 0.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Astroen er firmabil men har normalt ingen utgifter på den årlig annet nn vanlig vedlikehold som jeg også gjør selv. Regner med at den er utgiftsfri de neste 3 årene mht teknisk vedlikehold. Tar utgangspunkt i biler som tilsvarer moneypitelen når jeg sier at jeg kan drifte 5 biler som den om en legger sammen verditap og andre utgifter du har.

    Det er det nærmeste jeg kommer til å legge frem et regnestykke. Såpass bør du forstå uten å behøve kuleramme.


    BTW, noen som vet om 1994/95 4WD Astroer til salgs derute?
     
    Sist redigert:

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    1.347
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Astroen er firmabil men har normalt ingen utgifter på den årlig annet nn vanlig vedlikehold som jeg også gjør selv. Tar utgsngspunkt i biler som tilsvarer når jeg sier at jeg kan drifte 5 biler som ladyshaveren din om en legger sammen verditap og andre utgifter du har på den.

    Det er det nærmeste jeg kommer til å legge frem et regnestykke. Såpass bør du forstå uten å behøve kuleramme.


    BTW, noen som vet om 1994/95 4WD Astroer til salgs derute?
    Så et utsagn ut i tomme luften fra deg da. Siden du ikke kan underbygge påstanden. Jaja... ikke annet å vente fra deg.

    Brukte Astro som referanse så du skulle ha noe du kjente til som et punkt, men det hjalp visst ikke mye..

    Hvor mye verditap og utgifter tor du jeg har på bilen? Jeg vet hvilken bil jeg har, hvilke utgifter jeg har og hvilke vedlikeholdskostnader det har vært på den så langt... så hva du anser som 5 tilsvarende biler for samme sum ville vært gøy å se.

    Svar gjerne med eller uten kuleramme, forsøk på hersketeknikk og kvasinorsk. Spiller ingen rolle for meg. Kort fortalt så tar du feil, og svarer på noe du ikke vet noe om. Så jeg tar deg ikke såpass seriøst at jeg gidder å hisse meg opp engang.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Well, 4D Wannabees.... - eksempler.

    Nylig kjøpt til bruk som dagligbil. Kostnad 12500. Påkostet under 2000. EU-godkjent 2 år. 4WD 2.0 Bensin. Aner ikke hva salgsverdi ville kunne vært. Helt strøken med unntak av en liten bulk. Komplette sommer og vinterhjul.


    Suzuki Ignis 2006 4WD 1,3 Sport med sommer og vinterdekk. . Kjøpt til en annen. !5000. Helt strøken. EU-godkjent i 2 år. Helgalvaniser karosseri. Evt salgsverdi 30-35000.


     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Chevrolet er blant de bilene med lengst levetid snitt 20+ år så det det er nok muligheter men 94/95 modellene er helt spesielle og man veldig rimelige deler til alle .
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Den Hondaen bruker sikkert 1 liter på mila så med 25k i årlig kjørelengde (det jeg har) og snittpris på 15 kroner pr liter så er det 37 500 kroner bare i bensin på et år.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Litt smart vedlikehold så går den mye rimeligere men forbruk bekymrer meg lite om en sammenligner med verdifallet på ladyshavers. Jeg ler hele veien til neste bankoppkjøp.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.803
    Antall liker
    1.803
    Sted
    Sunndalsøra
    Chevrolet er blant de bilene med lengst levetid snitt 20+ år så det det er nok muligheter men 94/95 modellene er helt spesielle og man veldig rimelige deler til alle .
    Tror ikke el-bilene kan stille opp hær :) Har også en gammel Dodge fra 79, har kun overhalt automatkassen. V8'ern varer i evighet. Man kan ikke la seg bli hjernevasket av motorsjonalister og politikkere! Vil sikkert komme et drivstoff alternativ for fosille biler! El-nettet for all ladingen vil bli for dyrt!
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Er det smarte vedlikeholdet shakti sten og magneter?

    Med 25k i kjørelengde koster en gammel drittbil deg 50k i året så hvis man alternativt kjøper en ladyshaver/dildobil til 250k trenger man bare drøye 100k i restverdi etter 3 år for å ha samme kostnad som den gamle drittbilen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Motorhome: Ja med normalt vedlikehold varer de evig og deletilgangen og delepriser er nopro. Dessuten gir disse amerikanerene en dynamisk kjørekomfort som er i særklasse. Power = komfort.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn