Nå er klimameldingen lagt fram, med mange tiltak for å få utslippene ned fra bilparken gjennom overgang til elbiler. Dessverre er pressen bevisstløs, og stiller ikke de spørsmålene som burde stilles: "Nullutslippsbiler" er et dekkende begrep når det gjelder lokale utslipp, men ikke CO2. Det er helt på det rene at utslippene ved produksjon av elbiler er vesentlig høyere enn ved produksjon av tilsvarende fossilalternativ, og at utslippene ved produksjon betyr mye gjennom bilens livsløp. Likevel regnes elbiler som nullutslippsbiler også når det gjelder CO2. Utslippsøkningen i produksjonslandet blir ikke hensyntatt. Det eneste rette ville vært å regne inn utslippsekvivalenter når det gjelder CO2.
Dagens politikk på dette området er en dyr og sleip fremgangsmåte for å pynte på norske utslippstall.
Elbiler har en miljøfordel, men den er langt mindre enn det man får inntrykk av i norsk miljøpolitikk. I tillegg kommer problemene knyttet til kobolt, sink og litium. Ingen redder verden ved å dure rundt i store og tunge batteribiler.
Det er også et sikkerhetsaspekt ved dette. Vekta på bilparken øker, og det blir mer energi når det smeller. Økt vekt på kjøretøy er greit så lenge det skyldes strukturelle forsterkninger som gir kollisjonssikkerhet, men problematisk når det gjelder passiv vekt som batterier. Og økt vekt går også ut over kjøreegenskaper, ikke minst på glatt føre.
Begynner å bli mektig lei av norske politikeres lureri i miljøpolitikken. Vindmøller, grønne sertifikater og elektrifisering av sokkelen. Ikke bra!
Ikke misforstå; det er mange bra elbiler og det er positivt at det skjer et teknologiskifte. Men norske politikere kunne vært litt mer opptatt av realpolitikk og mindre av symbolpolitikk på dette området.